img
29
Kurier Galicyjski * 16.XII.2008 16.0I.2009
Losy koœcio³a w XIX
ciela (301 r.) Œciana pó³noc-
by³ du¿y obraz olejny „Chrzest
Biskupów i dwie figury Œwiê-
i na pocz¹tku XX w.
nego ramienia transeptu zo-
króla Armenii Tirydatesa III”.
tych Rycerzy (prawdopodob-
W ci¹gu XIX w. koœció³ or-
sta³a ozdobiona alegorycznymi
Na przeciwleg³ej, po³udniowej
nie œw. Marcin i œw. Jerzy).
miañski by³ kilka razy od-
scenami. W iluzjonistycznych
stronie w o³tarzu znajdowa³
Ambona by³a zwieñczona fi-
nawiany, a nawet by³ czêœciowo
niszach na coko³ach namalo-
siê obraz Chrystusa Ukrzy¿o-
gur¹ œw. Ambro¿ego. O³tarze
przebudowany. W latach 1811
wano figury dwóch œwiêtych
wanego. PóŸniej (w XX w.)
boczne zdobi³y barokowe
1826 œwi¹tynia zosta³a
figurki puttów (uskrzydlo-
starców, jeden z krzy¿em,
znajdowa³ siê tam równie¿
zamkniêta, bo nie by³o odpo-
nych anio³ków). Czêœæ rzeŸb
drugi z ksi¹¿k¹ (Ewangeli¹).
obraz Matki Boskiej Trynitar-
wiednich œrodków na remont.
z koœcio³a ormiañskiego znaj-
Dooko³a nichpostacie
skiej (trzymaj¹cej w rêce
W 1826 r. nowy proboszcz
duje siê obecnie w muzeach
Chiñczyka, Murzyna oraz
kwiat) pochodz¹cy z ju¿
Z dŸwiêkiem
Antoni Borkowski rozpocz¹³
Stanis³awowa i Oleska. W Sta-
Indianina. Byæ mo¿e, jest to
nieistniej¹cego  koœcio³a
dzwonków
renowacjê i regularne odpra-
nis³awowskim Muzeum Kra-
symboliczne przedstawienie
ojców Trynitarzy, który zosta³
melodyjnych,
wia³ Msze œw. w koœciele. Owe
joznawczym – figury œw. Onuf-
wraz z op³atkiem
prace prowadzone w ci¹gu
rego, œw. Piotra, œw. Paw³a,
wigilijnym
siedmiu lat zosta³y zakoñ-
œw. Longina, Józefa, Jana,
czone w 1833 r. W latach
Jerzego. W Muzeum Sztuki (w
w dzieñ Bo¿ego
18551858 podczas kolejnej
dawnej kolegiacie) znajduje
Narodzenia
siê rzeŸba œw. Miko³aja. Poli-
œlê serdeczne Ci
chromowane w ciemnych
¿yczenia!
kolorach figury œw. Jana Ne-
pomucena, Rocha, a równie¿
Dawida i Salomona znajduj¹
Centralne przejœcie jest znacz-
siê w muzeum w Olesku. Owe
nie szersze i wy¿sze od dwóch
cztery rzeŸby pochodz¹ z
bocznych, zakoñczone pó³ko-
o³tarzy bocznych w kapli-
list¹ arkad¹. Parapet chóru
cach. Katalog wystawy stanis-
ozdobiono kompozycj¹ fres-
³awowskiej z 1928 r. zawiera
kow¹, a filary wejœcia – pila-
jeszcze kilka figur œwiêtych
strami. Nad chórem sklepienie
z koœcio³a ormiañskiego,
konchowe, w nawie – koleb-
które by³y przedstawione na
kowe z lunetami, zaœ w prez-
tej wystawie, zaœ miejsce, w
biterium – ¿eglaste.
którym znajduj¹ siê obecnie,
nie jest znane. S¹ to postacie:
Freski oraz inne zdobienia
Chrystusa Zmartwychwsta-
osiemnastowieczne
Cenne barokowe freski
XVIII - wieczna figura
pêdzla Jana Soleckiego za-
barokowa
chowa³y siê jedynie na
sklepieniu prezbiterium i na-
renowacji dach nakryto bla-
wy, a równie¿ w czêœci górnej
ch¹. Dnia 28 wrzeœnia 1868 r.
nawy nad gzymsem. Na skle-
w Stanis³awowie wybuch³
pieniu prezbiterium znaj-
straszny po¿ar, który zniszczy³
duje siê scena Zwiastowanie
prawie ca³e miasto, miêdzy in-
Najœwiêtszej Marii Panny. W
nymi, znacznie zosta³a uszko-
przêœle krzy¿owymWniebo-
dzona œwi¹tynia ormiañska.
Cenne barokowe freski pêdzla Jana Soleckiego
wziêcie NMP. Sklepienie nawy
Sklepienia uleg³y os³abieniu,
ozdobiono wielofiguraln¹
szerzenia wiary chrzeœcijañ-
na nich pojawi³y siê pêkniêcia.
zamkniêty podczas reform
kompozycj¹, któr¹ podzielono
skiej w Azji, Afryce i Ameryce
Zosta³a zniszczona czêœæ
józefiñskich.
i pracy misjonarskiej ducho-
fresków, rzeŸb i ozdobienie
Dekoracja rzeŸbiar-
Dekoracja rzeŸbiarska
wieñstwa katolickiego.
o³tarzy bocznych. Odbudow¹
XVIII - wieczna figura
zaj¹³ siê nowy proboszcz
œwi¹tyni by³a wykonana
ska koœcio³a
Œwiêtego Rycerza
O³tarze
Isaak Isakowicz, przysz³y
miêdzy rokiem 1748, gdy
wyró¿nia siê
Ksiêgi inwentaryzacyjne
³ego, alegorii Wiary i Mi³oœci,
arcybiskup lwowski. Na
tylko zaczêto wznosiæ mury,
wysokim poziomem
z koñca XVIII w. i pocz¹tku
a równie¿ drewniana, poli-
remont uda³o siê mu zebraæ
a rokiem 1762. W XVIII w.
18 tys. z³ reñskich. By³y to
XIX w. (1818 r.) œwiadcz¹ o
chromowana kropielnica. Na
sk³ada³a siê ona z 38 wielkich
wykonania i stylow¹
zbyt nik³e koszty, z tego, wiêc,
tym, ¿e wielki o³tarz by³ mu-
tej samej wystawie przed-
poz³acanych figur œwiêtych,
jednorodnoœci¹.
powodu nie brano pod uwagê
rowany i pomalowany, pod
stawiono portrety i obrazy,
wykonanych w stylu baroko-
imitacjê marmuru. Miêdzy
wymagañ konserwatorów,
które w tym czasie znajdo-
wym. RzeŸby by³y ustano-
na kilka scen. Centralna scena
prowadzono tylko podstawowe
czterema kolumnami sta³y
wa³y siê w koœciele lub ple-
wione w o³tarzach, w nawie
– to Ukoronowanie NMP,
dwie figury œwiêtych, taber-
prace budowlane i zabezpie-
banii ormiañskiej. Wœród
g³ównej obok filarów i kolumn,
ozdobiona barokow¹, namalo-
nakulum by³o drewniane,
czaj¹ce. Wiêc, zniszczono
nich portrety arcybiskupów
i w górnej czêœci nad gzymsem
poz³acane ozdobione drewnia-
albo zamurowano czêœæ baro-
wan¹ z³otem, ram¹. Akcja
S. Stefanowicza, J. Tumano-
w prezbiterium, i w transep-
nymi, poz³acanymi rzeŸbami
kowych bia³okamiennych
odbywa siê w œwi¹tyni, na tle
wicza i jeszcze dwóch niezna-
cie. Z biegiem czasu czêœæ
Dawida, Moj¿esza i dwóch
elementów ozdobienia fasady,
bogatej architektury o³tarza z
nych lwowskich arcybiskupów,
rzeŸb znik³a, lub zosta³a prze-
biskupów. Na œcianie nad
przebudowano kopu³y wie¿,
równie¿ stanis³awowskich
potrójnymi marmurowymi
kazana do muzeów.
o³tarzem znajdowa³ siê du¿y
ksiê¿y Krzysztofa Roszko Bog-
zaœ same wie¿e nieco obni¿ono.
kolumnami. Po obu stronach
Dekoracja rzeŸbiarska
obraz Niepokalanego Poczêcia
danowicza (1686 – 1767), Ja-
Zamurowano dwa wejœcia
przedstawiono figury Apos-
koœcio³a ormiañskiego wyró¿-
NMP. W o³tarzu by³y umiesz-
kuba Warteresiewicza (zmar³
boczne do koœcio³a, które
to³ów i Ewangelistów. Nad
nia siê wysokim poziomem
czone dwa obrazyMatki
znajdowa³y siê w wie¿ach
chórem muzycznym trady-
28 wrzeœnia 1868 r. w Stanis³awowie
Boskiej £askawej i Chrystusa,
frontowych. Po rzemieœlni-
cyjnie przedstawiono Dawida,
który upad³ pod ciê¿arem
czemu, nie fachowo, przema-
który gra na harfie. Na skle-
wybuch³ po¿ar, który zniszczy³ prawie
krzy¿a. W prezbiterium by³y
lowano freski. Dach œwi¹tyni
pieniu po³udniowego ramienia
ca³e miasto, m.in., znacznie zosta³a
cztery o³tarze boczne, w ka-
nakryto now¹ blach¹, zawie-
transeptu jest przedstawiona
uszkodzona œwi¹tynia ormiañska.
plicach nawy - te¿ cztery i dwa
szono dwa nowe dzwony,
scena „Modlitwa w Ogrójcu”.
przy œcianach transeptu.
zbudowano nowy budynek
Na œcianach freski przedsta-
w 1732 r.), Jakuba Manugie-
O³tarze w kaplicach mia³y
wykonania i stylow¹ jedno-
parafialny. Po tym remoncie
wiaj¹ Chrystusa przed Pi³a-
wicza (zmar³ w 1774 r.), ojca
marmurowe kolumny, reszta
rodnoœci¹. Jednak, nie da siê
œwi¹tyni znacznie obni¿y³ siê
tem, Poca³unek Judasza i Nie-
Leona z zakonu Trynitarzy,
kamienne. W nawie by³y 32
wyznaczyæ autora (lub autorów)
poziom ozdobienia wnêtrz,
sienie (dŸwiganie) Krzy¿a na
œw. Grzegorza Oœwieciciela
³awki i 2 konfesjona³y. Po-
owych figur. Do dnia dzisiej-
równie¿ zmieni³ siê jej wygl¹d
Golgotê.
sadzka by³a z p³yt piaskowca.
Armenii (XVII w.), Matki
szego w koœciele zachowa³y
zewnêtrzny.
Na œcianie pó³nocnego ra-
Przed prezbiterium zosta³y
Boskiej z Dzieci¹tkiem Jezus
siê: w prezbiteriumgrupa
mienia transeptu na sklepie-
Odrestaurowanie œwi¹tyni
zbudowane drewniane balaski.
(XVI – XVII w.), Chrystus na
rzeŸbiarska Zwiastowanie,
niu przedstawiono scenê z
w latach 20. XX w.
W kaplicach bocznych o³tarze
krzy¿u z klêcz¹c¹ Mari¹ Mag-
figury œw. Konstantego Wiel-
historii Armeniichrzest
by³y poœwiêcone œwiêtym -
dalen¹, Pok³on Trzech Króli
Podczas I wojny œwiatowej
Króla Armenii Tirydatesa III
kiego,œw.Longina;wtransepcie
Micha³owi, Józefowi, Anto-
(XVIII w.) G³owa Chrystusa
w latach 19161917 Rosja-
i jego ma³¿onki Królowej
– œw. Grzegorza, Archanio³a
(XVII – XVIII w.), namalowana
niemu i Kajetanowi. W o³tarzu
Aszchen, udzielany im przez
Micha³a, œw. Andrzeja, œw. Ja-
nie umieœcili pozycjê swojej
na skórze koziej.
na stronie pó³nocnej transeptu
œwiêtego Grzegorza Oœwieci-
kuba, dwie figury Œwiêtych
artylerii niedaleko œwi¹tyni