11
Kultury Polskiej Ziemi Lwowskiej
Kurier Galicyjski * 16 31 stycznia 2009
I JAK POWSTAWAŁO TKPZL
rzu Orl¹t. Wspomina³ o tym
martyrologii. Po raz pierwszy
na ³amach „Kuriera” prof.
na zniszczone nekropolie woj-
Leszek Mazepa. Organizato-
skowe lwowskich Ukraiñców
Hrycaka wyszli prezes Towa-
przyby³ o. Rafa³ Kiernicki,
wojskowymi. Tymczasem pod
rzy tego aktu byli pod wp³y-
i Polaków przyszli ich potom-
wem czytania paryskiej
kowie ze swymi flagami naro-
rzystwa Lwa Orest Szejka
któremu towarzyszy³ jego
flagami i has³ami „Ruchu”
„Kultury”, aktu pojednania
dowymi. Pamiêtam, ¿e flagê
oraz Igor Hryniw (obecny de-
wikary ks. Ludwik Kamilewski.
zebra³o siê dziesi¹tki tysiêcy
polsko-niemieckiego oraz
polsk¹ trzyma³ Adolf Wis³ow-
putowany do Rady Najwy¿-
Nieco wczeœniej przybyliœmy
lwowian, wœród nich tak¿e
obchodów Tysi¹clecia Chrztu
ski. Na Cmentarzu Janowskim
szej Ukrainy). Pan Roœcis³aw
z panem Iwanem Hreczk¹.
przedstawiciele mniejszoœci
powiedzia³, ¿e po tej publika-
Goœcinnie przyjêli wszystkich
narodowych. Zabrali g³os,
Rusi w Czêstochowie w 1988
powspólnejmodlitwieiprzemó-
cji w „Wilnej Ukrainie” i ulotce
obaj konsulowie i gospodarz
a¿eby zadeklarowaæ swoje
roku z udzia³em biskupów
wieniach Leszek Mazepa i Roœ-
ukraiñskich i polskich. A¿eby
cis³aw Bratuñ poca³owali siê
na„klombie”sprawajestkiepska.
– przedstawiciel „Metroneksu”
poparcie dla zmian systemu
zabezpieczyæ siê przed wszel-
na znak przebaczenia i poro-
spo³ecznego. Garstka obroñ-
kimi prowokacjami, akt ten
zumienia miêdzy dwoma s¹-
ców Zwi¹zku Sowieckiego
zosta³ zorganizowany wspólnie
siednimi narodami. Wszyscy
szybko zosta³a wyparta z pla-
cu, by³a zmuszona uciekaæ,
z „Memorialem”, legaln¹ orga-
uœcisnêli sobie nawzajem d³o-
a¿eby czasem nie dostaæ w
nizacj¹ spo³eczn¹, która
nie. W oczach przedstawicieli
prowadzi³a badania miejsc
starszego pokolenia by³y ³zy.
bok. „Zrobiliœmy Interfronto-
wi aborcjê”, - kpili, zatem
lwowscy demokraci.
LIST O. RAFAŁA KIERNICKIEGO DO
WŁADYKI WŁODZIMIERZA STERNIUKA
„Wieczernik”
w „Metroneksie”
W tym okresie miernikiem
Do Ekscelencji Arcybiskupa, Metropolity Lwowskiej
napiêcia politycznego we
Metropolii Grecko Katolickiej Cerkwi
Lwowie by³ tzw. „klomb”, czyli
Ks. W³odzimierza Sterniuka
lwowski Hyde Park, który zor-
ganizowa³ siê samoistnie na
„Odpowiadaj¹c na list z 10.VIII.1989 r. spieszê przedstawiæ
placu dooko³a klombu z flag¹
prawdê o pewnych faktach i sprostowaæ nies³uszne wnioski.
niebiesko-¿ó³t¹, wetkniêt¹
W liœcie jest ca³y szereg nieœcis³oœci.
poœród kwiatów. Kiedyœ sta³
1) Ksiêdza Kamilewskiego nie by³o na tym zebraniu. Nie
tam pomnik Jana Sobies-
móg³, wiêc zabieraæ g³osu przeciw greko katolickiej cerkwi.
kiego. Z czasem, ju¿ w okresie
2) Zebranie nie sk³ada³o siê tylko z prawos³awnych du-
niepodleg³ej Ukrainy, wznie-
chownych i katolickich. Brali w nim udzia³ kierownicy wszyst-
siono tam pomnik Tarasa
kich wyznañ religijnych maj¹cych we Lwowie swoje „domy
Akt pojednania Polaków i Ukraiñców. Przemawia prof.
Szewczenki. Ale wtedy jeszcze
modlitwy”. Byli, wiêc przedstawiciele wszystkich wyznañ
Leszek Mazepa. Nagrywa przemówienie (od lewej) autor
istnia³ Zwi¹zek Sowiecki. Na
chrzeœcijañskich, a nawet przedstawiciel wyznania Moj¿e-
obecnego art.
pierwszym skrawku wolnej
szowego.
Ukrainy,jaknazywano„klomb”,
3) Celem zebrania nie by³o omówienie problemu cerkwi
codziennie toczy³y siê ostre
Jakkolwiek jest to mo¿liwe,
Kazimierz Wyszatycki. Przygo-
greko katolickiej. Chodzi³o o nawi¹zanie kontaktu przedstawi-
dyskusje. Wœród t³umu emo-
próbuje on uspokoiæ skrajnie
towanopoczêstunek. Wygl¹da³o
cieli w³adzy miejskiej z duchownymi dla wspó³p. w przebudo-
cjonalnie wzburzonych ludzi
„prawicowych” nacjonalistów,
to tak, jakby firma polska
wie ¿ycia spo³eczeñstwa i stworzenia lepsz. spokojnego bytu
mo¿na by³o spotkaæ dysyden-
jednak na razie brak mu argu-
zorganizowa³a przyjêcie dla
we wspólnym „domu” tzn. mieœcie.
mentów na korzyœæ Polaków.
tów ukraiñskich, nacjonalistów
interesantów.
4) Sprawa greko katolickiej cerkwi wesz³a w rozmowê tylko
„Naszym wrogom jest to
Po krótkim powitaniu i za-
ró¿nych od³amów oraz mili-
dlatego, ¿e jeden „z braci od³¹czonych” postawi³ pytanie jaki
cjê, nie brakowa³o te¿ wszelkiej
na rêkê, dlatego trzeba pilnie
poznaniusiêkonsul Woskowski
jest teraz stosunek pañstwowej w³adzy do greko katolików.
maœci prowokatorów. Rozpow-
za³atwiæ spotkanie ojca Ra-
i ja opuœciliœmy uczestnicz¹-
Na to wyczerpuj¹co odpowiedzia³ „Уповноважений по справам
szechniano nielegalne czaso-
fa³a z metropolit¹ Sterniukiem,
cych w rozmowie. Tym razem
релігії”. Dla zmiêkczenia jego wypowiedzi, powiedzia³em, ¿e,
pisma, drukowane na Litwie,
– stwierdzi³ pan Bratuñ. - Ja
w pertraktacjach uczestniczy³
jeœliby wy³¹czyæ z zebrañ religijnych i nabo¿eñstw ¿¹dania
ju¿ rozmawia³em z Iwanem
konsul Józef Fija³. Wyszliœmy
na drzewach i s³upach mo¿na
polityczne, to ³atwiej mo¿na by dojœæ do porozumienia z pañ-
by³o poczytaæ œwie¿e og³o-
Hreczk¹, on poszed³ do metro-
do pokoju, gdzie przez okno
stwow¹ w³adz¹. Przecie¿ w³adza pañstwowa nie przeszkadza
szenia i proklamacje nielegal-
polity Sterniuka. A pan niech
dochodzi³y krzyki i pieœni z
w nabo¿eñstwach. Taka by³a moja wypowiedŸ.
nych stowarzyszeñ. Ka¿dy,
idzie do konsulatu, do Wos-
„klombu”. Konsul Woskowski
Wniosek z tej wypowiedzi, ¿e ja protestujê przeciw legali-
któremu nie by³y obojêtne
kowskiego. I trzeba siê œpie-
siedzia³ w fotelu i pali³ papie-
zacji greko katolickiej cerkwi, jest zupe³nie bez podstaw.
losy spo³eczeñstwa, a tak¿e
szyæ, a¿eby ci nasi patrioci nie
rosy jeden po drugim. Po jakimœ
Nie jestem przeciw legalizacji greko katolickiej cerkwi.
poszli na Lachów.”
czasie pan Wyszatycki otworzy³
po prostu ciekawscy przycho-
Jestem natomiast przeciw szerzeniu wrogoœci miêdzy obydwo-
dzili do lwowskiego Hyde-
drzwi do pokoju. Po twarzach
Wszyscy uœcisnêli
ma obrz¹dkami tego samego katolickiego wyznania. Moje
Parku.
osób duchownych i œwieckich
zdanie ma ma³e znaczenie, bo przedstawiam nik³y procent
Zachorowa³em, mia³em
widaæ by³o, ¿e nieporozumienie
sobie nawzajem
ludnoœci miasta Lwowa. Ale, jeœli mnie kto zapyta, to stwier-
gor¹czkê i przez parê dni nie
zosta³o za¿egnane.
dzê, ¿e greko katolicy maj¹ prawo do legalnego wyznawania
d³onie. W oczach
wychodzi³em z domu. Zadzwo-
Wszystko uda³o siê wyjaœ-
swojej wiary i w razie potrzeby, jestem gotów podpisaæ petycjê
niæ. O. Rafa³ i ks. Ludwik
ni³ pan Roœcis³aw Bratuñ
przedstawicieli
o pañstwowe zalegalizowanie obrz¹dku greko katolickiego.
i zaniepokojonym g³osem
dobrze znali pana Iwana
Do greko katolików natomiast mam jedn¹ proœbê, aby
starszego pokole-
powiedzia³, ¿e na „klombie”
Hreczkê, poniewa¿ w czasach
wobec innych byli sprawiedliwi i odnosili siê z mi³oœci¹
ukaza³a siê ulotka antypol-
przeœladowañ grekokatoli-
nia by³y ³zy.
chrzeœcijañsk¹, miêdzy sob¹ nie rozpoczynali za¿artych
ska. Zawiera³a informacjê, ¿e
ków on sam przychodzi³
swarów o ró¿ne drugorzêdne sprawy, nawet o s³owa.
katolicki ksi¹dz Rafa³ Kiernicki
Spotka³em siê z panem
modliæ siê do katedry i po
Z najg³êbszym szacunkiem
konsulem W³odzimierzem
kryjomu przyprowadza³ na
wyst¹pi³ przeciw legalizacji
O. Rafa³ W³adys³aw Kiernicki.
Koœcio³a greckokatolickiego.
Woskowskim, który zaprosi³
katechezê swoje córki. Po
Lwów, 24.VIII.89
„Ch³opcy” z Towarzystwa Lwa
do rozmowy równie¿ swego
rozmowie w „Metroneksie”
zerwali j¹, jednak, kto wie, czy
pomocnika, pana konsula
odby³a siê tak¿e wymiana
znów siê nie uka¿e coœ po-
Józefa Fija³a. Wyjaœni³em, ¿e
listów miêdzy o. Rafa³em Kier-
dobnego. Od razu wywnios-
w imieniu metropolity W³odzi-
nickim i w³adyk¹ W³odzimie-
mierza Sterniuka na spotkanie
rzem Sterniukiem. Zachowa³y
kowaliœmy, ¿e tak¹ negatywn¹
reakcjê œrodowiska ukraiñ-
z ojcem Rafa³em przyjdzie pan
siê orygina³y tych pism. Oto
skiego mog³a spowodowaæ
Iwan Hreczko. Ten in¿ynier
jeden z listów (jest to pierwsza
ma³a depesza w lwowskiej
i mi³oœnik antyków, od czasu
jego publikacja).
obwodowej gazecie komunis-
do czasu pe³ni³ obowi¹zki
Ostatnio niektórzy dzia³acze
tycznej„WilnaUkraina”.Podano
sekretarza osobistego w³adyki
publiczni z UUK (Ukraiñskiego
Sterniuka, który w podziemiu
Uniwersytetu Katolickiego)
w niej, ¿e podczas spotkania
w³adz miasta z przedstawi-
przewodniczy³ dzia³alnoœci
i czasopisma „Ї” czêsto stwier-
cielami wspólnot religijnych
Koœcio³a greckokatolickiego
dzaj¹, ¿e to oni byli organiza-
proboszcz katedry ³aciñskiej
na terenie ca³ego Zwi¹zku
torami wspólnych modlitw
o. Rafa³ zadeklarowa³ negatyw-
Sowieckiego. Pan Hreczko we
Ukraiñców i Polaków na pol-
ne stanowisko wobec legali-
lwowskiej siedzibie Ruchu
skich i ukraiñskich grobach
odpowiada³ za stosunki z
zacji Koœcio³a unickiego.
wojskowychweLwowie.Jednak,
„Niech pan pomyœli o przy-
Koœcio³ami i mniejszoœciami
zanim dosz³o do wspólnych
gotowaniu ulotki z naszej
narodowymi.
modlitw z udzia³em ducho-
strony i przyje¿d¿a do mnie”,
Konsul W³odzimierz Wos-
wieñstwa dwóch obrz¹dków
- by³a to jednoczeœnie proœba
kowski zaproponowa³ spot-
na cmentarzu Orl¹t i przy
i rozkaz. To mog³o znaczyæ, ¿e
kanie w przedstawicielstwie
pomniku Ukraiñskiej Armii
AKT POJEDNANIA POLAKÓW I UKRAIŃCÓW
polskiej firmy „Metroneks”
jest bardzo pilna sprawa, o któ-
Galicyjskiej, zosta³a zrealizo-
Niedawno zadzwoni³ do mnie znany lwowski fotograf
rej poeta nie chcia³ rozmawiaæ
przy ulicy Kiliñskiego, w po-
wana inicjatywa modlitw na
Lubomir Krysa: „Znalaz³em zdjêcia z aktu pojednania
telefonicznie.
bli¿u katedry i Hyde Parku
zdewastowanych mogi³ach
Ukraiñców i Polaków na Cmentarzu Janowskim. Na polu
Przede mn¹ z mieszkania
te¿. Nastêpnego dnia wieczo-
Strzelców Siczowych i na
Strzelców Siczowych. Pamiêtasz jak to by³o?”
Bratuniów przy ul. Genera³a
rem po Mszy œw. punktualnie
odgruzowywanym Cmenta-