img
14
Kościoły lwowskie
16 31 stycznia 2009 * Kurier Galicyjski
KAPLICA ZAKŁADU ŚW. TERESY
JURIJ SMIRNOW
tekst i zdjêcia
stry z toskañskimi kapitelami,
Przed o³tarzem g³ównym
Kaplica znajduje siê przy
które dzieli³y œciany boczne
by³a zbudowana drewniana
ul. Leona Sapiehy we Lwowie
na trzy pola ka¿d¹. Nad wej-
balustrada, która oddziela³a
i stanowi czêœæ integraln¹ za-
œciem g³ównym zbudowano
apsydê od nawy. O³tarze
budowy klasztoru i zak³adu
drewniany chór muzyczny.
boczne znajdowa³y siê po
dla sierot sióstr zgromadzenia
Na chór wchodzi³o siê z ko-
stronie wschodniej i zachod-
Opatrznoœci Bo¿ej.
rytarza drugiego piêtra klasz-
niej apsydy i posiada³y
Pocz¹tki owego zgroma-
toru. Chór by³ wsparty na
jednakow¹ strukturê. W polu
dzenia we Lwowie siêgaj¹ roku
szeœciu filarach kwadratowych.
centralnym zachodniego o³-
1854, kiedy to ksiê¿niczka
Parapet by³ doœæ wysoki,
tarza by³ du¿y drewniany
Jadwiga Sapie¿yna kupi³a
ozdobiony p³ycinami drew-
krucyfiks. Pole centralne
pierwszy budynek dla domu
nianymi z medalionem Matki
obramowano poz³acan¹ zam-
wychowawczego „dla zdemo-
Boskiej w czêœci centralnej.
kniêt¹ pó³koliœcie ram¹
ralizowanych kobiet”. Regu-
lamin zgromadzenia by³
przyjêty na podstawie fran-
cuskiego Towarzystwa „La
Misericorde” w miejscowoœci
Laval. Siostry Opatrznoœci
Bo¿ej we Lwowie by³y potocz-
nie nazywane „prowidentka-
mi”. W 1861 r. regulamin
zgromadzenia zosta³ zatwier-
dzony przez lwowski ordynariat
rzymskokatolicki i Namiest-
nictwo Galicyjskie, a w 1867 r.
Widok kaplicy od ul. Leona Sapiehy
przez Papie¿a Piusa IX. W tym
samym czasie zakonnice po-
szerzy³y pole swojej dzia³al-
niejszy by³ obraz Niepokala-
1929 koœció³ i pomieszczenia
noœci, zaczê³y siê opiekowaæ
nego Poczêcia NMP pêdzla
zak³adu powtórnie otynko-
sierotami, organizowa³y po-
hrabiny Zofii z Fredrów Szep-
wano. W 1930 r. przebudo-
tyckiej, matki metropolity
cz¹tkow¹, a póŸniej pow-
wano skrzyd³o zachodnie
Andrzeja Szeptyckiego. W
szechn¹ szko³ê dla dziew-
sierociñca.
Wejœcie do dawnego klasztoru
1881 r. zbudowano ogrodzenie
czynek. Od 1904 r. siostry opie-
Koœció³ jest orientowany
od strony ul. L. Sapiehy, a w
kowa³y siê równie¿ tzw. „tani¹
na osi po³udnie – pó³noc. W
Górna czêœæ parapetu by³a
drewnian¹, flankowan¹ dwoma
1892 r. – od strony ul. œw. Te-
kuchni¹”,zorganizowan¹ dziêki
planie jednonawowy, z pro-
wykonana w postaci drew-
smuk³ymi kolumnami. Zwieñ-
resy. Równie¿ w 1892 r. usta-
dotacjom hrabiny Alfonsyny
stok¹tn¹ naw¹ i trzechbocz-
nianej kraty, zwieñczonej
czenie flankowano wolutami
wiono organy, wykonane na
Dzieduszyckiej. Tak powsta³
nie zamkniêt¹ apsyd¹ o³ta-
gzymsem. Œciany nawy do
i zakoñczono poz³acanym
firmie znanego lwowskiego
Zak³ad œw. Teresy, który zajmo-
rzow¹. Nieco wê¿sza od nawy
wysokoœci chóru dekorowano
drewnianym krzy¿em. Na wo-
organmistrza Jana Œliwiñ-
wa³ doœæ rozleg³e terytorium
kaplica, zbudowana od strony
boazeri¹ z p³ycinami. Powy¿ej
lutach – niedu¿e figurki ado-
skiego. W 1903 r. pod kierow-
miêdzy ulicami L. Sapiehy,
Skromne kszta³ty
boazerii œciany boczne i skle-
ruj¹cych anio³ków. Nad mens¹
nictwem architekta W. Halic-
œw. Teresy i ogrodem sióstr
pienie ozdobiono malowid-
by³ ustawiony obraz Matki
kiego przeprowadzono remont
sercanek.W1860r. siostry pro-
architektoniczne
³ami dekoracyjnymi z elemen-
Boskiej Nieustaj¹cej Pomocy
budynków klasztoru i kaplicy.
widentki zamówi³y projekt
koœcio³a urozma-
tów roœlinnych i geome-
w bogato rzeŸbionej drewnianej
Podczas I wojny œwiatowej
nowych budynków klasztoru,
ica³y we wnêtrzu
trycznych. Boazeria zdobi³a
ramie. W o³tarzu po stronie
W 1867 r. zakonnice zaczê³y siê opie-
równie¿ apsydê zamkniêt¹
wschodniej nawy w niszy
tylko pilastry
konch¹ za o³tarzem g³ównym.
centralnej obraz œw. Teresy z
kowaæ sierotami, organizowa³y
i okna.
W koœciele ustawiono trzy
Avila, a nad mens¹ – œw. Te-
pocz¹tkow¹, a póŸniej powszechn¹
o³tarze, zbudowane w latach
resy od Dzieci¹tka Jezus. W
szko³ê dla dziewczynek. Od 1904 r.
60. XIX w. Wszystkie by³y
1907 r. Józef Wiczkowski
po³udniowej koœcio³a wycho-
drewniane, pomalowane w
w przewodniku po Lwowie
dzi na ul. L. Sapiehy. Wejœcie
siostry opiekowa³y siê równie¿ tzw.
ciemny kolor, wytrzymane w
pisa³, ¿e najwiêksz¹ wartoœæ
g³ówne do koœcio³a znajduje
„tani¹ kuchni¹”, zorganizowan¹ dziêki
stylu skromnego neobaroku.
artystyczn¹ stanowi¹ obrazy
siê w przylegaj¹cym do niego
œw. Teresy, œw. Katarzyny
dotacjom hr Alfonsyny Dzieduszyckiej.
budynku klasztoru. Koœció³
Wszystkie o³tarze
i œw. Dominika, przywiezione
zbudowano z ceg³y na niewy-
z Francji. Œciany nawy zdo-
w zak³adzie ulokowano szpital
zak³adu i koœcio³a u lwow-
sokim podmurowaniu, otyn-
by³y drewniane,
bi³o 14 stacji Drogi Krzy¿owej.
Czerwonego Krzy¿a. W 1915 r.
kowano na zewn¹trz i w
skiego budowniczego i archi-
pomalowane
Po II wojnie œwiatowej
rosyjskie w³adze wojskowe
œrodku. Przed II wojn¹ œwia-
tekta Józefa Franza. On
w ciemny kolor.
siostry wyjecha³y do Polski.
zamknê³y szko³ê, któr¹
tow¹ dach koœcio³a by³ nakry-
równie¿ w latach 18601862
Czêœæ obrazów i przedmiotów
otwarto dopiero po ich wyco-
ty dachówk¹. Na szczycie
kierowa³ budownictwem, które
Czêœæ rzeŸbionych elementów
kultowych zabra³y ze sob¹.
faniu siê ze Lwowa. Dzwony i
dachu bli¿ej do apsydy zbu-
kosztowa³o 66 tys. z³. reñ-
poz³acano. O³tarz g³ówny w
Budynki zak³adu i koœcio³a
rury cynowe organów zosta³y
skich. Dnia 22 kwietnia 1863 r.
dowano sygnaturkê, na której
apsydzie by³ jednokondyg-
zosta³y przekazane na po-
arcybiskup Franciszek Ksa-
22 kwietnia 1863 r. abp Franciszek
nacyjny, zbudowany na wy-
trzeby Politechniki Lwowskiej.
wery Wierzchlejski poœwiêci³
sokim cokole ze zwieñczeniem.
W koœciele umieszczono
koœció³ pw. Niepokalanego
Ksawery Wierzchlejski poœwiêci³ koœ-
Odcinki belkowania po³¹czone
laboratorium mechaniczne.
Poczêcia NMP. W latach 60.
ció³ pw. Niepokalanego Poczêcia NMP.
gzymsem, wspiera³y cztery
Wszystkie ozdobienia,
XIX w. w stylu neorenesan-
kolumny, po dwie z ka¿dej
o³tarze, chór muzyczny, orga-
sowym i neobarokowym
strony. Obok kolumn na
ny zosta³y zniszczone. Koœció³
skonfiskowane przez austriac-
znajdowa³y siê dzwony.
zbudowano trzy o³tarze i chór
konsolach umieszczono dwie
podzielono na trzy kondyg-
k¹ w³adzê wojskow¹. W 1918 r.
Skromne kszta³ty architekto-
muzyczny, ozdobiono nawê
figury œwiêtych Piotra i Paw³a.
nacje. Na parterze znajduje
podczas polsko – ukraiñskich
niczne koœcio³a urozmaica³y
i apsydê. Pierwsze obrazy do
walk o Lwów w koœció³ trafi³
we wnêtrzu tylko pilastry i
nowo zbudowanej œwi¹tyni
Drewniane figury œwiêtych,
siê hala maszyn, na piêtrach
pocisk, zosta³a uszkodzona
okna. W apsydzie by³o dwa
ofiarowa³a hrabina Julianna
pomalowane na bia³o, by³y
górnych – laboratoria. W la-
czêœæ murów apsydy i wybito
okna, w nawie – cztery, zam-
Wanda z Potockich Caboga.
wykonane w manierze akade-
tach 60. usuniêto sygnaturkê.
okna. W 1919 r. siostry doϾ
Œwiête obrazy przedstawia³y
kniête pó³koliœcie, oprócz tego
mickiej. Zwieñczenie ozdobiono
W œcianach apsydy wybito
szybko wyremontowa³y koœ-
w górnej czêœci centralnego
œw. Teresê, œw. Katarzynê,
dwoma figurkami anio³ków.
dodatkowe okna i wejœcie od
ció³ i pomieszczenie zak³adu,
ramienia apsydy by³o niewiel-
œw. Dominika i Jezusa Chrys-
W czêœci centralnej o³tarza w
strony zachodniej. W takim
usunê³y nastêpstwa dzia³añ
kie koliste okno. Odpowia-
tusa jako ogrodnika, ukazu-
poz³acanej niszy, znajdowa³
stanie w dniu dzisiejszym
wojennych, wyremontowa³y
da³y mu koliste medaliony po
j¹cego siê œw. Marii Magdale-
siê obraz Niepokalanie Poczê-
pomieszczenia koœcio³a i daw-
organy, wstawi³y nowe okna.
stronie zewnêtrznej bocznych
nie. Z czasem w koœciele
tej Marii Panny pêdzla Zofii
nego zak³adu œw. Teresy
Wtedy te¿ za³o¿ono wodoci¹g
œcian apsydy. Trzem przês³om
ustawiono stacje Drogi Krzy-
Szeptyckiej. W zas³onie by³
u¿ytkuje Wydzia³ Mechanicz-
i zainstalowano oœwietlenie
sklepienia nawy koœcio³a
¿owej, nowe obrazy, dwa
obraz Najœwiêtszego Serca
ny Politechniki Lwowskiej.
elektryczne. W latach 1927
odpowiada³y podwójne pila-
epitafia barokowe. Najs³yn-
Pana Jezusa.
KG
KG