img
22
Wspólne dziedzictwo
14 28 lutego 2009 * Kurier Galicyjski
URATOWANE CERKWIE ZIEMI LUBACZOWSKIEJ
znalaz³y siê w granicach
Polski powojennej, stworzono
Lubaczowsk¹ Administracjê
Apostolsk¹. W zwi¹zku z bra-
kiem ksiê¿y greckokatolickich
duchowieñstwo rzymskokato-
lickie zaczê³o siê domagaæ od
rz¹du polskiego pozwolenia na
wykorzystanie cerkwi dla
KONSTANTY CZAWAGA
potrzeb duchowych swoich
tekst i zdjêcia
wiernych. Jednak ówczesna
w³adza komunistyczna stwa-
Liczne gmachy ukraiñ-
rza³a zbyt wiele przeszkód.
skich cerkwi greckokatolic-
By³y biskup pomocniczy Ar-
kich ocala³y dziêki opiece
chidiecezji Lwowskiej Marian
duchowieñstwa rzymsko-
Buczek, który pochodzi³ z
katolickiego Apostolskiej
Cieszanowa, opowiedzia³, ¿e
administratury w Lubaczo-
w tych miejscowoœciach, gdzie
wie, na czele której przed
pozosta³y puste cerkwie, ad-
powrotem do Lwowa sta³
ministrator apostolski w
kardyna³ Marian Jaworski.
Lubaczowie, biskup Jan No-
Przez d³ugi czas o tych fak-
wicki zacz¹³ stwarzaæ parafie.
tach nie mówiono ani po
Pocz¹tkowo tam odprawiano
jednej, ani po drugiej stronie
Mszê œw. raz w tygodniu, z cza-
granicy. Równie¿ w dniu dzi-
sem codziennie. Kolejni admi-
siejszym unikaj¹ tego niektó-
nistratorzy apostolscy
rzy miejscowi ukraiñscy poli-
biskup Marian Rechowicz,
tycy, którzy z jednej strony,
a nastêpnie biskup Marian
publicznie nie wystêpuj¹
Jaworski, obecnie kardyna³,
Cerkiew greckokatolicka w £ukawcu
przeciw pogodzeniu siê Ukra-
zrobili wiele dla znalezienia
iñców z Polakami, jednak z
rozmowy pan w podesz³ym
ofiarodawców za granic¹, ¿eby
drugiej strony, popieraj¹ ne-
wieku, miejscowy grekoka-
odnowiæ jak najwiêcej tych
gatywne stereotypy i uprze-
tolik, p. Ilko. – Bo co w U³a-
cerkwi, odrestaurowaæ w nich
dzenie do s¹siedniego narodu,
zowie zrobiono z nieukoñ-
freski.
zdobywaj¹c wœród czêœci wy-
czon¹ cerkwi¹ œw. Dymitra
W Gorajcu, w którym znaj-
borców niezbyt liczne dywi-
Mêczennika? Rozebrano! A z
duje siê filia parafii cieszanow-
dendy dla siebie. Zapomnieli,
ceg³y wymurowano stajniê dla
skiej, polscy konserwatorzy
¿e podczas ukraiñskiego
PGR (Pañstwowego Gospodar-
w ci¹gu kilku lat zajmowali siê
odrodzenia narodowego lwow-
stwa Rolnego, - red.).
renowacj¹ cerkwi pw. Na-
skie kulturologiczne Towa-
Wtedy to na Ziemi Luba-
rodzenia Przenajœwiêtszej
rzystwo Lwa nie tylko propa-
czowskiej na podstawie roz-
Bogarodzicy. W 1970 r. uda³o
gowa³o wertepy i ceramikê
kazu w³adzy komunistycznej
siê odrestaurowaæ bizantyj-
gawareck¹, ale równie¿ i odna-
zniszczono kilka drewnianych
skie freski w œwi¹tyni w Sta-
wia³o zrujnowane nagrobki na
cerkwi w obszarze przygra-
rym Lubliñcu, a w £ukawcu
Cmentarzu £yczakowskim
nicznym, gdzie nie pozwolono
odbudowano cerkiew drew-
bez wzglêdu na narodowoœæ
zachowaæ nawet zabytków
nian¹. Wtedy te¿ dziêki stara-
pochowanych tam lwowiaków,
architektury sakralnej. Równie¿
niom kardyna³a Mariana
którzy od wieków mieszkali
rozbierano do koñca te œwi¹-
Jaworskiego bardzo piêknie
razem w tym mieœcie i obok
tynie, które by³y ju¿ w z³ym
odnowiono œwi¹tyniê œw. Jura
znaleŸli miejsce wiecznego
stanie. Rabusie rabowali ob-
w Werchracie i œw. Dymitra
spoczynku.
razy, rzeŸby, figury, a cerkwie,
Mêczennika w Szczutkowie,
Cerkiew muowana w miejscowoœci Werchrata
W 1989 r. problemy ukra-
dla zatarcia œladów podpalali.
a równie¿ cerkiewne freski w
iñskich i polskich zabytków
Co prawda, znaczn¹ czêœæ
Korniach. Zachowano ikono-
sakralnych na terytorium
polski historyk sztuki, profe-
Ziemia Lubaczowska nie
obrazów uda³o siê uratowaæ,
stasy we wszystkich cerkwiach,
przygranicznych ziem Ukra-
sor Ryszard Brykowski, który
stanowi³a wyj¹tku. Nad Luba-
przekazawszyjedo konserwacji
oprócz tych, których ju¿ nie
iny i Polski po raz pierwszy
tak samo dobrze zna siê na
czowem i wieloma okolicznymi
Przez d³ugi czas o cerkwiach ocalonych
zosta³y poruszone przez uczest-
budownictwie sakralnym tak
miasteczkami i wsiami wzno-
przez rzymskokatolickich ksiê¿y nie
ników ukraiñsko-polskiej
Ukraiñców, jak i Polaków, po-
sz¹ siê wie¿e koœcio³ów i ko-
komisji Ukraiñskiej Fundacji
kazywa³ na terytorium powo-
pu³y cerkwi. Po pobycie w tych
mówiono ani po jednej, ani po drugiej
Kultury i Polskiej Fundacji
jennej Polski zabytkowe
okolicach w czerwcu 1991 r.
stronie granicy. Równie¿ w dniu
Kultury. Razem ze œ.p. lwowia-
posiad³oœci i zamki, zniszczone
Ojciec Œwiêty Jan Pawe³ II za-
ninem profesorem Emanuelem
przez re¿im komunistyczny.
znaczy³, ¿e „gdy król Kazimierz
dzisiejszym unikaj¹ tego niektórzy
Myœkiem, zastêpc¹ obwodowej
Nie ma ró¿nicy pomiêdzy zruj-
Wielki stworzy³ na tych zie-
miejscowi ukraiñscy politycy, którzy
organizacji Towarzystwa
nowanymi koœcio³ami polskimi
miach biskupstwo ³aciñskie,
Ochrony Zabytków Igorem
na Ukrainie i ukraiñskimi
ju¿ tam istnia³o biskupstwo
z jednej strony, publicznie nie wystê-
Kuninem, a równie¿ z grup¹
cerkwiami w Polsce – stwier-
o tradycjach bizantyjsko -s³o-
puj¹ przeciw pogodzeniu siê Ukraiñców
ukraiñskich i polskich fa-
dzi³a komisja. Wszystkie œwi¹-
wiañskich, powi¹zane z me-
chowców zwiedzi³em wtedy
tynie, które zosta³y opuszczone
tropolit¹ kijowskim. Wiec, od
z Polakami, jednak z drugiej strony,
doœæ du¿o cerkwi i koœcio³ów,
przez wiernych w wyniku przy-
dawna mieszkamy na teryto-
popieraj¹ negatywne stereotypy
w wiêkszoœci zrujnowanych.
musowej „repatriacji” narodów,
rium o dwóch tradycjach
i uprzedzenie do s¹siedniego narodu,
Mój ziomek z Ko³omyi, od
by³y skazane na rujnowanie
chrzeœcijañskich i dwóch kul-
wielu lat warszawiak, znany
i rabowanie.
turach: bizantyjskiej, zwi¹zanej
zdobywaj¹c wœród czêœci wyborców
z Rusi¹ i ³aciñskiej zwi¹zanej
„Gdy król Kazimierz Wielki stworzy³
niezbyt liczne dywidendy dla siebie.
z Polsk¹”. Greckokatolickie
na tych ziemiach biskupstwo ³aciñskie,
murowane i drewniane œwi¹-
i na przechowanie do muze-
by³o podczas przekazania
tynie, które po przymusowym
ju¿ tam istnia³o biskupstwo o trady-
alnego zbioru w ³añcuckim
cerkiew katolikom rzymskim.
przesiedleniu Ukraiñców pozo-
cjach bizantyjsko-s³owiañskich,
pa³acu.
Pan ¯uk, który nale¿y do
sta³y puste, najlepiej zachowa³y
W 1947 r. po tym, jak w³a-
ukraiñskiej wspólnoty grec-
siê tam, gdzie w okresie powo-
powi¹zane z metropolit¹ kijowskim.
dza radziecka zlikwidowa³a
kokatolickiej w Lubaczowie,
jennym zaopiekowa³ siê nim
Od dawna mieszkamy na terytorium
wspomina, ¿e ich cerkiew œw.
struktury Koœcio³a Rzym-
Koœció³ Rzymskokatolicki.
Miko³aja mia³a szczêœcie, bo
skokatolickiego i wypêdzi³a
- Proszê pana, owe cerkwie
o dwóch tradycjach chrzeœcijañskich
poza granice ZSRR kuriê
ni¹ opiekowali siê Polacy.
zosta³y by spalone i rozebrane,
i dwóch kulturach: bizantyjskiej,
lwowsk¹ na czele z arcybis-
Obecnie w miasteczku jest
je¿eliby tu¿ po wojnie nie za-
kupem Eugeniuszem Bazia-
tylko garstka Ukraiñców.
opiekowali by siê nimi ³aciñ-
zwi¹zanej z Rusi¹ i ³aciñskiej
kiem, z czterech dziekanatów
- Cerkiew greckokatolick¹
scy biskupi z Lubaczowa,
zwi¹zanej z Polsk¹” – Jan Pawe³ II.
Archidiecezji Lwowskiej, które
w Lubaczowie od razu uda³o
twierdzi³ podczas naszej