img
6
Rozmowy Kuriera
15 25 maja 2009 * Kurier Galicyjski
WSZYSCYŚMY JEDNEJ MATKI DZIECI
KONSTANTY CZAWAGA
tekst i zdjêcia
nych. Mamy m³ode rodziny,
- Ks. Józef Trunk, który
w którychrzymokatolicy
pochodzi z Niemiec i pracuje
Przed œwiêtami wielka-
i grekokatolicy, prawos³awni,
w diecezji mukaczowskiej,
nocnymi Wikariusz Generalny
reformaci. Nie mo¿na wiêc
dziœ bardzo ³adnie opowie-
diecezji mukaczowskiej
kurczowo siê trzymaæ jednego
dzia³ o tym, jak pewna kobieta
Koœcio³a rzymskokatolic-
jêzyka, bo ktoœ w rodzinie nie
prosi³a go o pomoc w wyjeŸdzie
kiego na Ukrainie, o. Piotr
rozumie po wêgiersku. Ten,
do Niemiec. Powiedzia³ jej:
¯arkowski OFM otrzyma³
kto rozmawia po wêgiersku,
„Gdyby pani prosi³a mnie o
nagrodê pañstwow¹ Ukrainy
rozumie po ukraiñsku równie¿,
pomoc w poznaniu Boga, jest
order „Za zas³ugi” III stop-
a wiêc jêzyk ukraiñski jest
to moim bezpoœrednim obo-
nia. W dekrecie Prezydenta
wspólny, czy chce ktoœ tego,
wi¹zkiem i pomóg³bym pani.
Ukrainy Wiktora Juszczenki
czy nie. Jak odprawiaæ, gdy
Natomiast, jeœli pani chce
jest mowa o tym, ¿e kap³an
udziela siê sakramentu chrztu
wyjechaæ do Niemiec – nie jest
zosta³ odznaczony „za is-
czy ma³¿eñstwa? Oczywiœcie,
to moim obowi¹zkiem i nie
totny osobisty udzia³ w kon-
w tym jêzyku, który rozumiej¹
jestem w stanie pani pomóc”.
solidacji spo³eczeñstwa
- Czy zawsze wszyscy
wszyscy obecni. Jasne, ¿e nie
ukraiñskiego, rozbudowie
kap³ani, zakonnicy i zakon-
trzeba dzia³aæ na si³ê. Oczy-
pañstwa demokratycznego,
nice przyje¿d¿aj¹ zza granicy
wiœcie, historia podpowiada,
socjalnego oraz pañstwa
z uœwiadomieniem sytuacji
co trzeba robiæ, aby by³o
prawa, a tak¿e z okazji Dnia
jêzykowej na Zakarpaciu?
dobrze jednym i drugim.
jednoœci Ukrainy”.
Nie jest tajemnic¹, ¿e przy-
Dot¹d mo¿na spotkaæ ludzi,
gotowuj¹ siê do pracy w
obci¹¿onych stereotypami.
Ojciec franciszkanin Piotr
swoim œrodowisku narodo-
Mówimy im: „Pani droga, czy
¯arkowski, rodem z Ziemi
wym i jêzykowym.
syn, córka, wnuki nie rozu-
Winnickiej, w 1987 roku, po
miej¹ tego jêzyka?” Wówczas
- Przyje¿d¿aj¹ tutaj i sta-
ukoñczeniu seminarium du-
ci wierni zaczynaj¹ myœleæ,
raj¹ siê pracowaæ dla dobra
chownego w Rydze zosta³
gdzie by³ magazyn. Tak¿e w
tych stereotypów, tradycyj-
zastanawiaæ siê. Otó¿, trzeba
tych ludzi, nie propaguj¹c na-
skierowany na Zakarpacie.
Hucie w œwit¹tyni by³ maga-
noœci. Potrzebna jest katechi-
t³umaczyæ - cierpliwie, spo-
cjonalizmu. Mo¿na wspieraæ
Pozosta³o wówczas tam kilku
zyn, a w Turach-Remetach
zacja na wszystkich poziomach
kojnie, w sposób argumento-
kulturê, tradycje, jak s³ysza³em
kap³anów-Wêgrów w podesz-
USC. Te 20 lat by³y nape³nione
wœród dzieci, m³odzie¿y, ro-
wany, z mi³oœci¹.
od sióstr z ró¿nych zgromadzeñ,
³ym wieku. Znaj¹c jêzyk
- Czy nie wynikaj¹ z tego
wspó³prac¹ z kap³anami,
dzin. To samo dotyczy ludzi
one z wielkim zrozumieniem
polski, o. Piotr nauczy³ siê
powodu nieporozumienia
z wiernymi, budowaliœmy te¿
doros³ych, w wieku dojrza³ym,
podchodz¹ do problemów na
jêzyka s³owackiego, który
z misjami pokojowymi i
stosunki miêdzywyznaniowe.
bo na pewno ludzi starszych
Ukrainie. Na pierwszym miej-
jest bliski polszczyŸnie. Za-
sponsorami z pañstw ma-
Dziœ, dziêki Bogu, wbrew ró¿-
najtrudniej jest przekonaæ
scu dla nich nie jest zachowa-
cz¹³ odprawiaæ we wspólno-
cierzystych mniejszoœci
norodnoœci wiar, tradycji,
o tym, ¿e jest inaczej, ni¿ oni
nie jêzyka, a katechizacja,
tach s³owackojêzycznych,
narodowychWêgier, S³o-
jêzyków jest zgoda i porozu-
uwa¿aj¹. WeŸmy chocia¿by
prowadzenie ludzi do Boga.
poznawa³ zwyczaje i men-
wacji, Niemiec, Austrii? Czy
mienie. Spotykamy siê nie
post, w czasie którego oni su-
Kap³ani i zakonnice ze S³o-
talnoϾ wielonarodowego
nie stawiaj¹ one jakichœ
tylko w czasie modlitw eku-
rowo przestrzegaj¹ tego, ¿eby
wacji, Polski, Niemiec, nawet
Zakarpacia. Wzi¹wszy pod
opiekê katolików, modl¹cych
wymagañ i warunków, doty-
menicznych, ale tak¿e przy
nie jadaæ potraw miêsnych
z dalekich Indii chêtnie ucz¹
siê w jêzykach s³owiañskich,
cz¹cych u¿ywania tego czy
ró¿nych innych okazjach.
i mlecznych, a przy tym mog¹
siê jêzyka miejscowych wier-
stara³ siê o zwrot ich œwi¹-
innego jêzyka w œwi¹ty-
Dlatego te¿ uwa¿am, ¿e otrzy-
w sercu nosiæ gniew, niena-
nych. Mamy wspania³e przy-
tyñ, a tak¿e budowa³ nowe.
niach rzymskokatolickich
mana przeze mnie nagroda
wiœæ, zsy³aæ przekleñstwa na
k³ady, kiedy siostry z Indii
Nasza rozmowa odby³a siê
na Zakarpaciu, poniewa¿
zosta³a przyznana ca³emu
nieprzyjació³ czy s¹siadów.
nauczy³y siê najpierw rozma-
w niedawno wybudowanym
pomagaj¹ mniejszoœciom
Koœcio³owi rzymskokato-
Nie wszystko jest tak, jak oni
wiaæ po niemiecku, potem
klasztorze franciszkañskim
narodowym? Jak reaguj¹
lickiemu i dziêkujê w³adzom
uwa¿aj¹. To wszystko s¹ ste-
po rosyjsku, a obecnie ucz¹
we wsi Serednie powiatu
na to, ¿e w tych œwi¹ty-
pañstwowym, i¿ zauwa¿y³y
reotypy, które Koœció³ t³umaczy.
siê jêzyka ukraiñskiego, roz-
U¿horod. Tu, we wspólnocie
pracê naszego Koœcio³a, zw³asz-
mawiaj¹, ludzie je lubi¹. W
Niestety, nie ma Mszy œw. w jêzyku
zakonnej zgromadzenia Braci
cza dzia³alnoœæ charytatywn¹
Winogradowie, gdzie wiêkszoœæ
polskim, bo nikt o ni¹ nie prosi.
Mniejszych wraz z ojcem
i utrwalenie stosunków miêdzy
wiernych – to Wêgrzy, pracuj¹
Piotrem przebywa jeszcze
wyznaniami w imiê zgody.
siostry z Polski, które rozma-
trzech kap³anów: z Polski,
- Zakarpacie, tak jak inne
- W jakiej mierze tych
niach, gdzie od wieków
wiaj¹ z wiernymi w jêzykach
Ukrainy i S³owacji.
tereny Ukrainy, nie jest
stereotypów jest mniej, czy
modlili siê Wêgrzy, S³owacy
wêgierskim i ukraiñskim. Jak
pozbawione stereotypów i
odesz³y w przesz³oœæ?
czy Niemcy, brzmi równie¿
misjonarki,otwarte dla
uprzedzeñ, dotycz¹cych
jêzyk ukraiñski?
- Nagrodê pañstwow¹,
- Nie odesz³y jeszcze. Oczy-
wszystkich, niezale¿nie od
przynale¿noœci wyznanio-
któr¹ otrzyma³em od Prezy-
wiœcie, by³o bardzo ciê¿ko.
- To trudne pytanie. Dla
tego, z jakiego pañstwa przy-
wej tej czy innej wspólnoty
denta, odbieram jako nagrodê
Chrzeœcijanie tradycyjni, któ-
przyk³adu, z Wêgier nadchodzi
jecha³y. Maj¹c w sobie ducha
etnicznej. W Galicji czy na
dla ca³ego Koœcio³a rzymsko-
rzy stale chodzili do swego
konkretna pomoc dla liceum
misjonarskiego, nie zaskle-
Wo³yniu wielu mówi o Koœ-
katolickiego. – podkreœli³ o.
koœcio³a, gdzie, na przyk³ad,
w Mukaczewie. Tam Wêgrzy
piaj¹ siê w jêzyku ojczystym,
ciele rzymskokatolickim,
Piotr ¯arkowski OFM. - Bo,
zawsze odprawiano Mszê œw.
kszta³c¹ siê w jêzyku ojczystym.
pracuj¹ na tych terenach tak,
jak o „polskim”, a na Zakar-
na przyk³ad, kiedy jest budo-
w jêzyku wêgierskim, nie
Sprzyja siê temu, ¿eby oni zo-
jak tego potrzebuj¹ ludzie.
paciu – o „wêgierskim”.
- Macie tutaj kap³anów
wana œwi¹tynia, to stara siê
mog¹ sobie nawet wyobraziæ,
stawali pracowaæ na Ukrainie
i siostry z Polski, ale dla-
o to i stoi na czele kap³an, ale,
- Nawet w czasie ostat-
¿e w tej samej œwi¹tyni Msza
i nie uciekali na Wêgry, gdzie
czego na Zakarpaciu, gdzie
oczywiœcie, nie jest to wy³¹cz-
niego wywiadu ze mn¹ w Te-
œw. mo¿e byæ odprawiana w
nie czeka siê na nich z otwar-
tak¿e mieszkaj¹ Polacy, w
nie jego zas³ug¹, a wszystkich
lewizji Mukaczowskiej pad³o
jêzyku ukraiñskim. Patrzyli
tymiramionami.Jeœlizaœchodzi
œwi¹tyniach nigdzie nie ma
wiernych, ca³ej parafii. Dziêki
pytanie o Koœció³ wêgierski.
nawet z odraz¹, kiedy wpro-
o u¿ywanie jêzyka w œwi¹ty-
Mszy œw. w jêzyku polskim?
takiej wspó³pracy roœnie
Istnieje stereotyp, ¿e, jeœli
wadzaliœmy czytania, kazania
niach, nie odczuwamy jakiej-
budowla i œwi¹tynia bêdzie
w œwi¹tyni rzymskokatolickiej
po ukraiñsku. Dziêki Bogu,
kolwiek ingerencji, presji z
- To prawda. W U¿horodzie
³adna. Tak samo tu, na Za-
Msza œw. odprawiana jest
wspó³pracowaliœmy z naszym
zewn¹trz. Jeœli na czele tych
jest Towarzystwo Kultury Pol-
karpaciu, przez te dwadzieœcia
w jêzyku wêgierskim, to jest
biskupem Antalem i kap³a-
pañstw jest m¹dre kierownict-
skiej, dzia³a szko³a polska,
lat, jakie tu spêdzi³em. Do-
to Koœció³ wêgierski. Gdy
nami, którzy wiele t³umaczyli
wo, to ma ono œwiadomoœæ,
któr¹ œwiêciliœmy. Wygl¹da
k³adnie 20 lat temu mia³a
jednak wejdziemy w relacje z
wiernym, przygotowywali
¿e pomaga Koœcio³owi kato-
jednak na to, ¿e wspólnota ta
miejsce wizyta kardyna³a
wiernymi, porozmawiamy,
ludzi. W ostatnim dziesiêcio-
lickiemu na Ukrainie, zw³asz-
jest bardziej zainteresowana
Laslo Paskai z Wêgier, który
wyjaœnimy, ¿e katolicy rzymscy,
leciu Msza³ i Lekcjonarz zosta³y
cza na Zakarpaciu. Tu, na
pomoc¹ materialn¹, nadcho-
zobaczy³ na w³asne oczy, jak
to nie tylko Wêgrzy, ale te¿
wydane w jêzyku ukraiñskim
miejscu, widzimy jak najlepiej
dz¹c¹ z Polski. ¯aden z miej-
bardzo potrzeba tu kap³anów.
S³owacy, Niemcy, Ukraiñcy,
i w Mukaczewie, w Katedrze,
wykorzystaæpomoc - w
scowych Polaków nigdy nie
Od tamtej pory rozpoczê³o siê
Polacy, Rosjanie – zaczn¹ to
odprawiamy po wêgiersku,
katechizacji, dla dobra ducho-
zwraca³ siê do nas z proœb¹
odrodzenie naszego Koœcio³a,
inaczej odbieraæ. Wczeœniej
ukraiñsku i s³owacku. Ka¿dy
wego ludzi, chrzeœcijan.
o to, ¿ebyœmy w jêzyku polskim
- Dobroczyñcy z Niemiec
bo w 1989 roku zaczêto nam
siê nie zastanawiali, nie wni-
przychodzi na tak¹ liturgiê,
odprawiali Mszê œw. czy pro-
i Austrii kontynuuj¹ swoj¹
zwracaæ œwi¹tynie, które
kali w istotê Koœcio³a katolic-
która mu odpowiada jêzykowo.
wadzili katechizacjê. Tylko
- Po II wojnie œwiatowej
pomoc, chocia¿ w ostatnim
wczeœniej u¿ytkowano jako
kiego, który jest uniwersalny
raz na zakoñczenie roku szkol-
na Zakarpaciu mia³y miejsce
czasie zniknê³y wspólnoty
magazyny, muzea. Pierwsz¹
i w którym odprawia siê w
nego zwrócono siê do mnie
tak¿e procesy migracyjne.
niemieckojêzyczne Niem-
œwi¹tyniê otwarliœmy w G³êbo-
ró¿nych jêzykach. Uwa¿am,
z proœb¹ o odprawienie po
ców zakarpackich, którzy
kiem, by³o tam wczeœniej mu-
¿e nale¿y o tym rozmawiaæ z
- Tak, równie¿ wzros³a i
polsku Mszy œw. dla dzieci
emigrowali z Ukrainy.
zeum. Potem – w Storo¿yñcu,
wiernymi, ¿eby siê pozbywali
wzrasta liczba rodzin miesza-
w Centrum Katechetycznym