Dodatek specjalny
iii
Kurier Galicyjski * 30 września – 15 października 2009
reGulacja Prawa zaM wień
Publicznych w Polsce i na ukrainie
Wykonawca może złożyć tyl-
ko jedną ofertę. Ofertę składa się,
pod rygorem nieważności, w formie
ły ograniczenia kręgu osób mogących
o udzielenie zamówienia na Ukrainie
się kierował przy wyborze oferty, wraz
pisemnej. Treść oferty musi odpo-
łuKaSZ KaMińSKi
być wykonawcami zamówień publicz-
przygotowuje i przeprowadza tylko ko-
z podaniem znaczenia tych kryteriów i
wiadać treści specyfikacji istotnych
anDriY KolotiY
nych. Zgodnie z p. 6 Regulaminu,
mitet przetargowy zamawiającego. W
sposobu oceny ofert, informacje o for-
warunków zamówienia. Dla potwier-
Kancelaria Prawna
zamówienia publiczne powinny być
Polsce, zamawiający może powierzyć
malnościach, jakie powinny zostać do-
dzenia statusu osoby, która jest
Chałas i Wspólnicy
udzielane krajowym producentom
przygotowanie lub przeprowadzenie
pełnione po wyborze oferty w celu za-
producentem krajowym na Ukrainie
Zamówienia publiczne w Polsce
lub ich przedstawicielom, dealerom,
postępowania o udzielenie zamówie-
warcia umowy w sprawie zamówienia
składa się kopie dokumentów skła-
i na Ukrainie, to system wydatkowa-
dystrybutorom, zgodnie z zawartymi
nia własnej jednostce organizacyjnej
publicznego, wymagania dotyczące
dowych rejestrowych dla osoby praw-
nia środków publicznych. W Polsce,
umowami (dalej – oficjalni przedsta-
lub osobie trzeciej. Zamawiający może
zabezpieczenia należytego wykonania
nej (świadectwo rejestracji dla osoby
system ten obowiązuje od kilkuna-
wiciele), a jeżeli roboty budowlane,
też powierzyć przygotowanie lub prze-
umowy, istotne dla stron postanowie-
fizycznej). Jeżeli są to zamówienia
stu lat i jest stale dostosowywany do
towary i usługi nie są produkowane
prowadzenie postępowania o udzie-
nia, które zostaną wprowadzone do
publiczne na Ukrainie na dostawy, to
standardów unijnych. Ustawodaw-
lub świadczone przez ukraińskie oso-
lenie zamówienia komisji, która skła-
treści zawieranej umowy w sprawie
wykonawca podaje jeszcze certyfika-
stwo obu krajów, zawiera wszak wiele
by prawne – wyboru dokonuje się z
dała się będzie z osób nie będących
zamówienia publicznego, ogólne wa-
ty na towary, które dostarcza się dla
uniwersalnych norm, które dotyczą
grona producentów towarów, usłu-
pracownikami zamawiającego.
runki umowy albo wzór umowy, jeżeli
zamówień. Jeżeli wykonawca zamó-
procedur zamówień publicznych.
godawców i wykonawców – nie rezy-
W Polsce, znane są następujące
zamawiający wymaga od wykonawcy,
wień publicznych na Ukrainie, który
Głównym aktem prawnym, który
dentów lub ich przedstawicieli.
tryby udzielania zamówienia publicz-
aby zawarł z nim umowę w sprawie
złożył najkorzystniejszą ofertę będzie
określa zasady i tryb udzielania za-
nego: przetarg nieograniczony, prze-
zamówienia publicznego na takich wa-
angażować do prac budowlanych albo
mówień publicznych, środki ochrony
targ ograniczony, negocjacje z ogło-
runkach, pouczenie o środkach ochro-
do świadczenia usług firmy zagra-
ogólne warunki
prawnej oraz kontrolę udzielania za-
zamówień publicznych
szeniem, dialog konkurencyjny, ne-
ny prawnej przysługujących wykonaw-
niczne, to powinien dodatkowo złożyć
mówień publicznych w Polsce jest
Informacja o planowanym zamó-
gocjacje bez ogłoszenia, zamówienie
cy w toku postępowania o udzielenie
oryginał albo kopie zaświadczenia z
ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. –
wieniu na Ukrainie powinna być roz-
z wolnej ręki, zapytanie o cenę albo
zamówienia, a także inne informacje
urzędu, który jest odpowiedzialny za
Prawo zamówień publicznych (tekst
mieszczona w Biuletynie Zamówień
licytacja elektroniczna. Do wspomnia-
umożliwiające stronie złożenie oferty
państwową politykę w odpowiednim
jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz.
Publicznych oraz na bezpłatnym por-
nych zamówień, stosuje się uzupeł-
(informacja o możliwości składania
polu gospodarki (Ministerstwo gospo-
1655) – dalej „ustawa”. Na system
talu internetowym o zamówieniach pu-
niająco przepisy polskiego Kodeksu
ofert wariantowych lub częściowych –
darki), o tym że prace budowlane albo
zamówień publicznych w Polsce skła-
blicznych (www.tender.me.gov.
cywilnego, zgodnie z art. 14 ustawy.
Polska). Część z tych informacji, a tak-
świadczenie usług nie może być do
dają się jednak nie tylko regulacje
ua). Jeśli kwota zamówień publicz-
Na Ukrainie znanych jest mniej trybów
że uszczegółowienie tych z ogłoszenia,
końca dokonane przez firmę krajową.
ustawowe, ale także przepisy rozpo-
nych przekracza dla dostaw 200 000
udzielania zamówień, ale są one po-
zamawiający udostępnia w specyfikacji
Oprócz tego, dla przeprowadzenia
rządzeń, dla których wydania ustawa
euro, dla usług 300 000 euro, a dla prac
dobne do tych występujących w Pol-
istotnych warunków zamówienia, rów-
zamówień publicznych przez firmy
przewiduje delegacje oraz przepisy
budowlanych 500 000 euro, informację
sce: przetarg nieograniczony, przetarg
nież na stronie internetowej, dostęp-
zagraniczne, zamawiający powinien
bezpośrednio obowiązujących w pol-
o takich zamówieniach publicznych pu-
ograniczony, negocjacje z ogłosze-
nej od dnia zamieszczenia ogłoszenia
posiadać zaświadczenie urzędu, któ-
skim systemie prawnym unijnych
blikuje się w międzynarodowych biule-
niem, zamówienie z wolnej reki.
o zamówieniu w Biuletynie Zamówień
ry jest odpowiedzialny za państwową
rozporządzeń Rady i Parlamentu
tynach o zamówieniach publicznych
Publicznych albo publikacji w Dzien-
politykę w odpowiednim polu gospo-
oraz Komisji. W polskim systemie
lub na międzynarodowych portalach
niku Urzędowym Unii Europejskiej do
darki o tym że towary, usługi i prace
Postępowanie w trybie
prawnym istotne są wreszcie także
informacyjnych o zamówieniach pu-
upływu terminu składania ofert (tak w
budowlane nie są produkowane albo
przetargu nieograniczonego
dyrektywy wydane przez organy Unii
blicznych. W przypadku postępowania
Główną formą, w jakiej dokonują
Polsce).
świadczone przez ukraińskie firmy.
Europejskiej, wprawdzie nie obowią-
o udzielenie zamówienia publiczne-
się zamówienia publiczne w obu kra-
Aby uniknąć ograniczeń, co do kręgu
zujące bezpośrednio, ale mające
go w Polsce, którego wartość prze-
jach są przetargi nieograniczone. Po-
wykonawców w postępowaniach za-
o udzielenie zamówienia
duże znaczenie dla wykładni i stoso-
kracza wyrażoną w złotych równo-
wodówtakiegostanu,jestkilka.Przede
mówień publicznych, a także nie mieć
w obu krajach mogą ubie-
wania w praktyce prawa krajowego.
wartość kwoty 14 000 EUR, a nie
wszystkim, wspomniany tryb gwa-
obowiązku uzyskania zaświadczenia
gać się wykonawcy, którzy:
- posiadają uprawnienia do wy-
Na Ukrainie, aktem podstawowym dla
przekracza kwot ustanowionych
rantuje – oczywiście pod warunkiem
odpowiedniego urzędu, na Ukrainie
konywania określonej działalności
systemu zamówień publicznych, jest
w rozporządzeniu Prezesa Rady
właściwego zastosowania procedury
przy staraniu się o udzielenie zamó-
(w Polsce tylko, jeżeli ustawy nakła-
Regulamin o zamówieniach towarów,
Ministrów z dnia 19 grudnia 2007 r.
– uczynienie przez zamawiającego
wienia publicznego praktykowane jest
dają obowiązek posiadania takich
prac i usług za środki pochodzące z
w sprawie kwot wartości zamówień
zadość ustawowym zasadom udzie-
założenie na Ukrainie przedstawiciel-
uprawnień);
budżetu państwa, który to Regulamin
oraz konkursów, od których jest uza-
lania zamówień publicznych, takim,
stwa w trybie spółki. Najlepszą formą
- posiadają niezbędną wiedzę
zatwierdzony został postanowieniem
leżniony obowiązek przekazywania
jak zachowanie uczciwej konkurencji
dla takiego przedstawicielstwa, bę-
i doświadczenie oraz dysponują po-
Gabinetu Ministrów Ukrainy 17 paź-
ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publi-
oraz równe traktowanie wykonawców,
dzie spółka z ograniczaną odpowie-
tencjałem technicznym i osobami
dziernika 2008 roku Nr 921 – dalej
kacji Wspólnot Europejskich (Dz. U.
bezstronność i obiektywizm, jawność,
dzialnością. W Polsce, szczegółowe
zdolnymi do wykonania zamówienia.
„regulamin”. Wskazane akty prawne
z 2007, nr 241, poz. 1762), ogłoszenie
czy zachowanie formy pisemnej. W
warunki dla zagranicznych wykonaw-
W Polsce zamawiający może przed-
obu krajów kształtują ogół zasad,
o zamówieniu powinno być opubliko-
Polsce, sama ustawa zresztą statuuje
ców, określa wspomniane wyżej roz-
łożyć pisemne zobowiązanie innych
dotyczących wydatkowania środków
wane w Biuletynie Zamówień Publicz-
przetarg (nieograniczony i ograniczo-
porządzenie. Jeżeli więc wykonawca
podmiotów do udostępnienia poten-
publicznych, zarówno w zakresie
nych (http://www.uzp.gov.pl)
ny) podstawowym trybem udzielania
ma siedzibę lub miejsce zamieszka-
cjału technicznego i osób zdolnych do
poszczególnych działów administra-
oraz na stronie internetowej, a także
zamówienia publicznego (art. 10 ust.
nia poza terytorium Rzeczypospolitej
wykonania zamówienia;
cji rządowej, jak i w odniesieniu do
w miejscu publicznie dostępnym,
1 ustawy). Ogólne zasady udziela-
Polskiej, zamiast niektórych dokumen-
- znajdują się w sytuacji ekono-
zadań publicznych jednostek samo-
w siedzibie zamawiającego. Urzę-
nia zamówienia w formie przetargu
tów, obowiązkowych dla wykonaw-
micznej i finansowej zapewniającej
rządu terytorialnego, a także innych
dowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot
nieograniczonego, są w obu krajach
ców krajowych, składa dokument lub
wykonanie zamówienia (Polska);
podmiotów.
Europejskich ogłoszenia dotyczą-
podobne. Zamawiający zamieszcza
dokumenty wystawione w kraju, w
- podadzą informacje o księgowej
W Polsce, stosowanie ustawy jest
ce zamówień przekazuje się, jeżeli
więc (w sposób opisany powyżej),
którym ma siedzibę lub miejsce za-
wartości aktywów (wymagania usta-
obligatoryjne, gdy wartość danego za-
wartość zamówień jest równa lub
informacje o przetargu, które powin-
mieszkania, potwierdzające odpowied-
wodawstwa Ukrainy);
mówienia przekracza równowartość
przekracza wyrażoną w złotych rów-
ny zawierać: nazwę (firmę) oraz ad-
nio, że nie otwarto jego likwidacji ani
- podadzą informacje o obrotach
14 000 EUR wyrażoną w PLN, a sto-
nowartość kwoty 133 000 euro, 206
res zamawiającego, określenie trybu
nie ogłoszono upadłości, nie zalega z
kosztów na rachunkach (wymagania
sowanie regulaminu (Ukraina) obo-
000 euro, 412 000 euro (w zależności
udzielenia zamówienia, określenie
uiszczaniem podatków, opłat, składek
ustawodawstwa Ukrainy);
wiązuje przy wartości zamówienia na
od statusu zamawiającego) dla do-
przedmiotu zamówienia, termin wy-
na ubezpieczenie społeczne i zdro-
- podadzą informacje o doświad-
poziomie 100 000 UAH – jeśli chodzi
staw lub usług, albo kwoty 5 150 000
konania zamówienia, opis warunków
wotne albo że uzyskał przewidziane
czeniu w zakresie wykonania takich
o zamówienia dostaw i usług – oraz
euro dla robót budowlanych. Dostęp
udziału w postępowaniu oraz opis
prawem zwolnienie, odroczenie lub
usług lub prac budowlanych (wyma-
dla wartości 500 000 UAH dla prac
do informacji na państwowych porta-
sposobu dokonywania oceny spełnia-
rozłożenie na raty zaległych płatności
gania ustawodawstwa Ukrainy);
budowlanych i pod warunkiem, że wy-
lach internetowych w obu krajach jest
nia tych warunków, wykaz oświadczeń
lub wstrzymanie w całości wykonania
- podadzą informacje o tym, że
datki na te zamówienia całkowicie lub
powszechny i nie są z tego tytułu po-
i dokumentów, jakie mają dostarczyć
decyzji właściwego organu, a także
nie mają zaległości przed urzędem
częściowo pochodzą ze środków pu-
bierane żadne opłaty.
wykonawcy w celu potwierdzenia
że nie orzeczono wobec niego zakazu
skarbowym w płatności podatków (wy-
blicznych. W obowiązującym obecnie
Postępowanie o udzielenie za-
spełniania warunków udziału w po-
ubiegania się o zamówienie. Ponadto
magania ustawodawstwa Ukrainy);
w Polsce reżimie prawnym, środkami
mówienia publicznego w obu krajach
stępowaniu, informację o sposobie
składa też zaświadczenie właściwego
- nie podlegają wykluczeniu z po-
publicznymi są też środki pochodzące
przygotowuje i przeprowadza zama-
porozumiewania się zamawiającego
organu sądowego lub administracyjne-
stępowania o udzielenie zamówienia.
z budżetu Unii Europejskiej.
wiający. Na Ukrainie, zamawiający
z wykonawcami oraz przekazywania
go kraju pochodzenia albo zamieszka-
W Polsce, szczegółowe informa-
Uczestnikami postępowań o za-
tworzy więc przetargowy komitet w
oświadczeń i dokumentów, a także
nia osoby, której dokumenty dotyczą,
cje, których może się domagać za-
mówienia publiczne w obu krajach,
składzie nie mniejszym niż 5 osób. W
wskazanie osób uprawnionych do
w zakresie określonym w art. 24 ust.
mawiający od wykonawców zawiera
mogą być zarówno osoby fizyczne,
Polsce, obowiązek powołania komisji
porozumiewania się z wykonawca-
1 pkt. 4–8 ustawy (dla potwierdzenia
rozporządzenie Prezesa Rady Mini-
jak i osoby prawne. W Polsce, uczest-
przetargowej, powstaje dla zama-
mi (komitet przetargowy lub komisja
braku prawomocnego skazania za
strów w sprawie rodzajów dokumen-
nikami postępowań mogą być także
wiającego jeżeli wartość zamówie-
przetargowa), wymagania dotyczące
przestępstwo popełnione w związku
tów, jakich może żądać zamawiający
jednostki organizacyjne nie posiada-
nia jest równa lub przekracza kwoty
wadium, termin związania ofertą, opis
z postępowaniem o udzielenie zamó-
od wykonawcy, oraz form, w jakich te
jące osobowości prawnej. W 2009
określone w przepisach wydanych na
sposobu przygotowania ofert, miejsce
wienia publicznego).
dokumenty mogą być składane, z dnia
roku w drodze postanowienia Gabine-
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy (wska-
oraz termin składania i otwarcia ofert,
19 maja 2006 r. (Dz. U. nr 87, poz. 605
tu Ministrów Ukrainy, przyjęte zostały
zane wyżej). Komisja taka składa się
opis sposobu obliczenia ceny, opis
(dokończenie
z późn. zm.) – dalej „rozporządzenie”.
zmiany do regulaminu, które dotyczy-
co najmniej z 3 osób. Postępowanie
kryteriów, którymi zamawiający będzie
w następnym nr Kg)