img
1000-lecie męczeńskiej śmierci
23
Kurier Galicyjski * 15-28 stycznia 2010
o kLejnocie rodzinnym
śW. brunona biskupa i męczennika
o historii wielkiej rodzinnej miłości.
ALEKSANDER NiEWińSKi
Pewien pan za pomocą młynarza
Wspomnienie św. Brunona, bi-
uratował od śmierci i wychował
skupa i męczennika jest obchodzo-
ośmiu synów, z których dziewięciu,
ne, co roku w dniu 12 lipca, zgodnie
żona „za sprawą Boską, który nie-
z porządkiem kalendarza liturgicz-
winnych broni” porodziła w domu,
nego dla obrządku łacińskiego. W
w czasie jego nieobecności. „Czy
ubiegłym roku data wspomnienia
się wtedy wstydząc, czy obawiając
łączyła się ze szczególną rocznicą
się, jakiego na siebie porozumienia
1000-lecia jego śmierci męczeńskiej.
złego u męża, babie ośmiu z synów
W związku, więc z takim jubileuszem,
w bliskiej rzece, jednego tylko z
można wyrazić przekonanie, że dzi-
nich zostawiwszy na wychowanie,
siejsza Ukraina, obejmująca swoim
potopić kazała”, jako szczenięta.
terytorium ziemię dawnej Rusi, ze
„Nie było na ten czas w domu męża
stolicą w Kijowie, nie powinna zapo-
pani onej, za sporządzeniem jednak
Herb rodowy św. Brunona
mnieć o osobie św. Brunona, którego
Boskiem, właśnie nadjechał, gdy już
niegdyś świątobliwa wizyta duszpa-
na zgubę dzieci baba niosła… Gdy
sterska na tych ziemiach, wniosła
zobaczył dzieci i dowiedział się, o
wielki wkład w rozwój i umocnienie
wszystkiem, co się działo, sekretnie
chrześcijaństwa na Wschodzie. W
młynarzowi kazał wszystkie odcho-
nawiązaniu też obchodów 1020
wać. Gdy dorośli… przyprowadzo-
rocznicy chrztu Rusi, warto i z pew-
no ośmiu chłopców, w jednakowej
nością trzeba przypomnieć fakt, że
barwie, żywności i kompletnie, pra-
św. Bruno jest autorem ważnego
wie wszyscy równi. Powiada przed
dla historii świadectwa – dokumentu,
wszystkiemi, zaproszonemi, co się
z treści, którego dowiadujemy się o
z niemi stało, a do żony oburzyw-
bezpośrednich kontaktach czcigod-
szy się, za ten grzech, godnabyści
nego biskupa z księciem, św. Wło-
wprawdzie karania większego, tyl-
dzimierzem – chrzcicielem Rusi.
ko, że cię sam Bóg strzegł przeze
Św. Bruno urodził się w 974 r. w
mnie; dla tego podziękuj świętej
Św. Bruno
Kwerfurcie, jako syn Brunona i Idy
jego opatrzności”.
miała być Słowiańszczyzna. Zjazd
A. Gilferdinga (А. Гільфердінг, Hil-
(pochodził z hrabiów von Querfurt).
W różnych czasach herbem,
Pomnik księcia Włodzimie-
w Gnieźnie w 1000 r. potwierdził za-
ferding) (1831-1872) i pozostaje uni-
Jego matka od początku go wycho-
Paprzyca posługiwali się różne
rza
miary wyniesienia polskiego władcy
kalnym dokumentem średniowiecz-
wywała w wielkiej pobożności. Sta-
domy, rody, rodziny, w tym nie tyl-
do godności „brata i sprzymierzeńca”
nej historii, świadczącym o przyjaźni
(pomiędzy Wołgą a Uralem), otrzy-
ranne wykształcenie Bruno otrzymał
ko mistrz krzyżacki Mejnhard de
Ottona III, co wyraziło się przekaza-
św. Brunona zarówno z Bolesławem
mali chrzest wraz z wyznaczeniem
w katedralnej szkole w Magdeburgu,
Querfurt w 1286 r., również familia
niem w darze Bolesławowi Chrobre-
Chrobrym, jak i z Włodzimierzem,
dla nich biskupa.
gdzie później został mianowany ka-
u Nawarczyków Frances nazwana
mu cesarskiego diademu. Ta sym-
księciem kijowskim. Charakter ich
Warto też zwrócić uwagę w li-
nonikiem. „Dziwnie w naukach po-
(w tym K. Niesiecki opiera się na
boliczna nobilitacja korony polskiego
wzajemnych stosunków wskazuje na
ście na pewien zarzut, jaki czyni św.
stąpił, ale więcej jeszcze w cnotach,
pewną deklarację z 1642 r. ). W
króla spotkała się jednak już wówczas
pełne porozumienie się tych dwóch
Brunon cesarzowi Henrykowi II, że
tak dalece, że się zdał samą tchnąć
Polsce ten herb znany też z bardzo
z oburzeniem ze strony cesarskich
słowiańskich władców ze Stolicą
sprzymierzył się z poganami prze-
świątobliwością” – pisano o nim w
dawnych czasów „(…) by mienią za
dostojników. Po śmierci Ottona III, tj.
Apostolską, jak również potwierdza
ciwko katolickiej Polsce: „Strzeż się,
jednym ze źródeł historycznych.
Bolesława Wstydliwego, z tej zaś
od 1002 r. Bolesław Chrobry zmuszo-
ich wsparcie dla trudnej i niebezpiecz-
królu, gdybyś chciał iść za siłą, a nie
Przebywający w tym czasie na
okazji miał być nabyty”, opisany w
ny był walczyć o ziemie słowiańskie,
nej misji św. Brunona na Wschodzie.
w duchu miłości (…) Czyż godzi się
stałe w Magdeburgu cesarz Otton
„Klejnotach” Jana Długosza pod na-
przeciwko przeciwstawiającym się
Zauważany równocześnie przez m.in.
prześladować lud chrześcijański, a
III, który zwrócił baczną uwagę na
zwą Kuczaba. Wiadomo to ze źró-
kontynuowaniu dotychczasowej stra-
rosyjskich historyków kościoła (cerkwi)
żyć w przyjaźni z poganami?”
zdolności Brunona, po czym przy-
deł historycznych 1397 r.
tegii cesarza-europejczyka.
(M. Posnow, protoijerej G. Fłorowski)
Ciała św. Brunona, zamordowa-
jął go na swój cesarski dwór i na-
Na terenie współczesnej Ukra-
Tym czasem św. Bruno”… przy-
negatywny stosunek ruskich ksią-
nego przez Prusaków „z niechęci
wet mianował swoim kapelanem.
iny wspomnienie o herbie Paprzy-
szedł do naszego króla Bolesława
żąt do Bizancjum, nawet po chrzcie
wiary chrześcijańskiej” nigdy nie
W 997 r. cesarz wraz z Brunonem
ca jest połączone nie tylko z histo-
Chrobrego, od którego mile przyjęty,
Rusi, wydaje się być nieznaczącym
odnaleziono, podobnie jak i ciała
przybywają do Rzymu, gdzie Bruno
rią o wyprawie św. Brunona do Ki-
pańskie wziął upominki, wszak, że
elementem, nie mającym większego
św. Olgi, księżnej kijowskiej, zmarłej
przyjmuje habit zakonny św. Bene-
jowa, wspomniany również na ziemi
mąż Boży, to wszystko na ubogich
wpływu na ówczesny bieg wydarzeń.
wcześniej w 969 r., na skutek bole-
dykta. „W tym zakonie to bardziej z
rówieńskiej (od 1650 r. ). Można też
rozdał, (…) paliusza zażywał, co
Można stwierdzić z całą pewno-
snej udręki, wywołanej powrotem
cnoty w cnocie postępował; aż też
spotkać ten herb w wykonaniu pła-
tylko własność jest arcybiskupów”.
ścią, że książę kijowski Włodzimierz,
syna Świętosława do pogaństwa,
żarliwością zajęty zbawienia dusz
skorzeźby na kilku niezniszczonych
Będąc w posiadaniu takich godno-
zaliczony później do grona świętych
po objęciu nim tronu kijowskiego.
ludzkich, uprosił się u stolicy apostol-
nagrobkach, na cmentarzu Łycza-
ści św. Bruno udał się do Kijowa z
(zm. W 1015 r. ) został sprawiedliwie
Każdy  czytelnik  spogląda-
skiej, żeby mógł Ewangelię między
kowskim we Lwowie. Historie z tym
osiemnastką towarzyszami swymi,
nazwany „Wielkim”, nie tylko przez
jąc na rodowy herb św. Brunona
narodami Boga nieznającymi opowia-
powiązane ciekawe i pożyteczne.
kiedy, (…) już czterysta kościołów
sam fakt ochrzczenia Rusi, ale także
(h. Paprzyca-Kuczaba, Ruchawa),
dać, z rozkazania tedy papieskiego,
Zresztą, każdy (świętym może być)
znalazł; tam, gdy w najlepszą koło
dzięki pojmowaniu jedności Kościoła
może się od razu przekonać, że ży-
na biskupstwo poświęcony Ruskie,
według słów znanej piosenki.
dusz ludzkich pracę swoją zaczyna,
i kultury chrześcijańskiej w wymiarze
cie i losy świętego biskupa odpowia-
roku 1005.” Faktycznie jednak św.
Pamięć o św. Brunonie nie zo-
Włodzimierz, książę kijowski przez
europejskim. Potwierdzeniem dla tego
dały całkowicie symbolice, zawartej
Brunona mianowano „archiepiscopus
bowiązuje do budowania pomników
Wagrów albo Waragów i Obotritów
stanu rzeczy, może być tu na przykład,
w przesłaniu herbu, co było zresztą
gentium”, (łac.) czyli misjonarzem na
monumentalnych. Przed rozwale-
pomoc, Kijów obległ i do poddania się
wyraźne sprzyjanie przez księcia św.
w czasach rycerskich i późniejszych
kresy ziemi chrześcijańskiej bez wy-
niem „ muru berlińskiego” w NRdow-
przymusił (…). Wargowie nie prędzej
Brunonowi w ochrzczeniu Pieczyn-
rzeczą oczywistą i wręczą zobowią-
znaczenia diecezji. Takie pełnomoc-
skim Erfurcie, czyli Kwerfurcie,
go wypuścili, aż w Prusiech, tamtędy
gów w obrządku zachodnim, a nie
zującą dla wszystkich posługują-
nictwo umożliwiało działalność dusz-
gdzie ten święty się urodził pomnika
nazad powracając; od Prusaków na
bizantyjskim. Jak świadczy treść listu
cych się rodowymi herbami.
pasterską wraz z organizowaniem
nie było. Natomiast w 1963 roku w
ten czas jeszcze poganów z niechęci
św. Brunona, książę kijowski Włodzi-
I tak, „w polu czerwonym (bia-
na wschodnich rubieżach Europy
Polsce św. Bruno został patronem
wiary chrześcijańskiej z życia swego
mierz, „senior Ruzorum”, osobiście
łym, szarym, (…) – odmienności
nowych diecezji.
diecezji łomżyńskiej, na terenie
wyzuty. Cierpieli w roku 1008”.
przeprowadził biskupa do granicy z
terytorialne, przysługujące Paprzy-
Jak podają różne źródła, św. Bru-
której zobowiązuje uroczystość. W
Oprócz powyższego, krótkiego
dzikim stepem i „zsiadł z konia na
com) widzimy srebrny kamień młyń-
no podróżował na Dniepr przez zie-
Kijowie o św. Brunonie od dawna
życiorysu św. Brunona, zaczerpnię-
ziemię”, a św. Bruno, trzymając w rę-
ski z żeleźcem, czyli paprzycą żela-
mie polskie w 1007 lub 1008 r., czyli
przypomina pomnik, wzniesiony
tego z „Herbarza Polskiego” wybit-
kach krzyż, ruszył dalej na Wschód,
zną. Nad hełmem w koronie osiem
za długo przed wyprawą kijowską
na wzgórzu naddnieprzańskim, św.
nego heraldysty Kaspra Niesieckie-
śpiewając „responsorium nobile car-
głów szczenięcych w słup po cztery.
króla polskiego Bolesława Chrobrego.
Włodzimierzowi w postaci oparte-
go, warto w tym miejscu odwołać
men”: Petre, amas me? Pasce owes
Labry”.
Przyjaźń między cesarzem - Otto-
go o krzyż tego wielkiego księcia
się także do treści listu św. Brunona
meas! (Piotrze – Szymonie, czy Ty,
Jeżeli kamień młyński z pa-
nem III i Bolesławem Chrobrym pole-
kijowskiego i wpatrującego się w
do cesarza Henryka II, napisanego
miłujesz mnie? Paś owce moje!”).
przycą żelazną, zamieszczony na
gała na politycznej strategii i wynikała
dal Wschodu, jakoby oczekującego
przez biskupa po powrocie z Kijowa
W taki to właśnie sposób, Pieczyn-
tarczy według heraldyki, można
z ich zgodnych poglądów, dotyczą-
objawienia z nad Uralu lub Wołgi
do Polski. Tekst pisma był odkryty
gowie, naród tiurski, koczowniczy,
odnieść do figur gospodarczych,
cych równouprawnienia i zasad mo-
Pieczyngów, ochrzczonych przez
i oficjalnie ujawniony przez rosyj-
zamieszkujący wówczas terytorium
to górna część herbu nad maską
ralności chrześcijańskiej w rozwoju
św. Brunona.
kG
skiego historyka (później folklorystę)
na północ od morza Kaspijskiego
rycerską, czyli hełmem, świadczy
ówczesnej Europy, częścią, której