moda na pseudowitraże
28
15-28 stycznia 2010 * Kurier Galicyjski
LWoWskie WarszTaTy WiTrażoWe
kościelne i świeckie rozpoczął się
nieco wcześniej, lecz również z Wied-
niem, Monachium, Paryżem, gdzie
moda na witraże panowała już od lat
50 – tych XIX w. Niekwestionowaną
jURij SMiRNoW
we wprowadzeniu witraży do wnętrz
tekst i zdjęcia
budowli lwowskich była opisana już
wyżej rola architekta prof. Juliana Za-
od 1870 roku statystyka
chariewicza. Zwolennikiem witraży był
lwowska zafiksowała bardzo
również architekt Bronisław Bauer.
prężny ruch budowlany, który
Niemałe znaczenie dla populary-
nasilił się na początku XX w.
zacji witraży we Lwowie miała twór-
i trwał aż do wybuchu i wojny
czość architekta i teoretyka sztuki
światowej (1914). Budowano
Edwarda Kovatsa (1849 – 1912),
ponad 300 budynków rocznie,
który po ukończeniu Politechniki
wśród nich monumentalne
w Zurychu pracował zawodowo w
gmachy kościelne, admini-
Wiedniu, Zakopanym, zaś od roku
stracyjne i użyteczności pu-
1901 we Lwowie jako profesor zwy-
blicznej.
W drugiej połowie XIX w. zle-
czajny Politechniki. W latach 1901-
ceniodawcą witraży we Lwowie był
1912 projektował liczne budowle i
kościół katolicki. Władze kościelne
wnętrza, był również dobrym mala-
wyraźnie orientowały się na witra-
rzem i pisarzem, popularyzatorem
żowe firmy zagraniczne, austriackie
swoich poglądów twórczych. Właśnie
i niemieckie. Tendencję tę podzielali
Kovats w 1900 r. zaprojektował na
również architekci – projektanci no-
polecenie „Komitetu Krajowego dla
wych kościołów i klasztorów. Wła-
udziału Galicji w wystawie światowej
śnie oni obok kleru ocenili znaczenie
w Paryżu” pawilon polski, wprowa-
witraży w ozdobieniu tak kościołów,
dzając w nim plafon witrażowy z ele-
jak i budowli świeckich i na szeroką
mentami zakopiańskimi i huculskimi i
skalę zaprowadzili modę na ozdo-
„okna barwne, umieszczone w powa-
bienie nimi gmachów użyteczności
le, a ozdobione także ornamentyką w
publicznej i kamienic prywatnych.
sposobie zakopiańskim”. W szkle wi-
Takie podejście całkiem odpowiadało
traże pawilonu wykonała Krakowska
prądom i modzie europejskiej. Okna
pracownia Teodora Zajdzikowskiego.
nowych willi prywatnych architektów
We Lwowie szeroko znanym dziełem
Alfreda Kamieniobrodskiego (1884 r.),
Edwarda Kovatsa był projekt wnętrz
Bronisława Bauera (1891 r.), Juliana Za-
apteki Piepes-Poratyńskiego z ogrom-
chariewicza (1891-1893), braci Jana
ną trawioną szybą wystawową.
i Karola Schulzów (1895) zdobiły wi-
W latach 1900-1914 witrażami
traże zamówione w fabrykach Austrii
ozdobiono wille i domy prywatne
(„Tiroler glasmalerei...”) lub Niemiec
kolejnych architektów lwowskich: Hipo-
(„Mayersche Hafkunstanstalt Mun-
lita Śliwińskiego (1902), Stanisława
chen”). Jak już wspomniano, większość
Ulejskiego (1912, witrażowy plafon dla
z nich uważała, że we Lwowie nie ma
jego kamienicy projektowała Anna Gra-
pracowni, która mogłaby podjąć się
matyka-Ostrowska z Krakowa), Jana
produkcji tego typu dzieł sztuki. Prof.
Sas-Zubrzyckiego (1913, witraż klatki
Julian Zachariewicz w prasie lwow-
schodowej własnego projektu). Wszyst-
skiej pisał, że „malowane kompozycje
kie te witraże wykonał „Krakowski Zakład
na szkle (czyli witraże) nie mogą być
Witraży S. G. Żeleński” (dawniej Włady-
wykonane w kraju”. Dla swojej nowej
sława Ekielskiego i Antoniego Tucha).
willi „Julietka” profesor, obok zdobień z
Znaczenie witraży w tworzeniu
metalu i ceramiki, przewidywał również
zespołu artystycznego, projektowa-
witraże umieszczone w wewnętrznych
nych przez niego budowli doceniał
pomieszczeniach i pełniące funkcję
również inny wybitny architekt lwow-
przegródek. Wykonanie powierzono
żywszym objawem dążeń do więk-
ski, profesor Politechniki Jan Lewiń-
monachijskiej pracowni Franca May-
szej oryginalności w kształtowaniu,
ski (1851-1919), właściciel wielkiego
era, z którą Zachariewicz miał dawne
do wyższego popisu z estetycznym
biura projektów i przedsiębiorstwa
kontakty. Każda z takich przegródek
smakiem”. Tendencja ta przybrała na
materiałów budowlanych. W jego
składała się z trzech sekcji, z których
sile w końcu XIX w. i w wyniku tego
biurze powstały liczne projekty willi,
dolne prostokątne są o dwa razy wyż-
powstała znaczna liczba wartościo-
gmachów użyteczności publicznej
sze od górnych. Dolne sekcje zdobi ry-
wych realizacji w latach 1900 – 1914.
i kamienic czynszowych, w których
sunek geometryczny ujęty szlakiem z
Historyk sztuki Jurij Biriulow pisze,
witraże były ważnym elementem
gomółek i stylizowanych liści. Cechuje
że „dążenie do syntezy artystycznej,
zdobienia wnętrz. Mianowicie witra-
je subtelna kolorystyka różnych odcieni
powszechne na przełomie wieków
żami ozdobiono wille hrabiów Poku-
zieleni, żółci, lila, zaś tło szlaku wyko-
we Lwowie, było znakiem czasów,
tyńskich (ul. Matejki 4), sanatorium
nano w kolorze niebieskim. Górne czę-
odbiciem jednej z najważniejszych
dr Soleckiego (ul. Łyczakowska 93),
ści witraży są kwadratowe i wykonane
tendencji całej sztuki europejskiej...
gmach Instytutu Muzycznego im.
słowej, założonej w 1877 r. „przed-
w bardziej żywej gamie. W centrum
„Zespół” działało niestety, krótko
Lwowscy architekci byli przeważnie
Mykoły Łysenki (ul. Szaszkiewicza
miotem nauczania – wykładów i zajęć
każdej z nich znajdują się kwadratowe
w latach 1911 – 1914, jego dalsze
inicjatorami i kierownikami integral-
5), Pasaż Mikolascha (ul. Koperni-
praktycznych było planowanie archi-
lub romboidalne medaliony ze styli-
istnienie przerwała I wojna świato-
nego architektoniczno-plastycznego
ka 1), kamienice czynszowe przy
tektoniczne, malarstwo sztalugowe
zowanym wyobrażeniem kwiatów
wa. Głównym działaczem i preze-
kształtowania formy”. W tych poszuki-
ul. Łozińskiego 4, Chodkiewicza 7
i monumentalne, grafika użytkowa,
winogronu i liści. Dominują nasycone
sem „Zespołu” był malarz i teoretyk
waniach i dążeniach, obok malarstwa i
etc. Szyby trawione zdobiły wnętrza
artystyczna obróbka żelaza i innych
kolory: zielony, czerwony, granatowy
sztuki Marian Olszewski. Należeli
rzeźby, witraż posiadał bardzo ważną,
gmachu Towarzystwa Ubezpiecze-
metali, rzeźba w drewnie i kości sło-
etc. Medaliony obramowano bordiu-
do Towarzystwa: malarze Fryderyk
specyficzną, a nawet unikatową rolę,
niowego „Dnister” (ul. Ruska 20),
niowej, wyrób mebli, witraży, ceramiki,
rą, która powtarza rysunek bordiury
Pantsch i Kazimierz Sichulski. Jed-
choćby z powodu tego, że odrodził
pseudowitraże – kamienic czynszo-
afiszów, tapet oraz haftowanie, tkac-
w części dolnej.
nak większość członków stanowili
się z całkowitego zapomnienia i zajął
wych przy ul. Asnyka 6 i 9. Witraże
two i projektowanie odzieży”. Kurs
Architekci lwowscy przodowali rów-
architekci, między innymi: Włady-
wybitne miejsce obok innych sztuk
zamawiano w Austrii, później w Kra-
nauczania projektowania i produkcji
nież w sprawie estetycznego podejścia
sław Derdacki, Wiesław Grzymalski,
plastycznych.
kowie, w zakładzie S. G. Żeleńskiego.
„witraży artystycznych, malowania na
do zespołowego ozdobienia projekto-
Marian Osiński, Witold Minkiewicz,
W propagandzie sztuki witrażowej
Prawdopodobnie, osobiście dla Jana
szkle i trawienia szyb” był prowadzony
wanych budowli. To właśnie oni inicjo-
Zbigniew Lewiński. Obok Olszew-
ważną rolę pełniło lwowskie Towa-
Lewińskiego bardziej pociągającym
również w Szkole Sztuki Stosowanej i
wali wprowadzenie w budownictwo ce-
skiego, właśnie architekci nadawali
rzystwo Sztuki Stosowanej „Zespół”.
było ozdobienie kamienic wstawkami
Robót Ręcznych, „którą przez pewien
ramicznych wstawek, kutych w metalu
ton pracy Towarzystwa
Historyk sztuki Irena Hume w swojej
i okładzinami ceramicznymi lub wyro-
czas kierował jeden z czołowych ide-
elementów zewnętrznych i wewnętrz-
Lwów posiadał bardzo ważną pla-
monografii „Warsztaty Krakowskie”
bami z metalu kutego. W zakładach
ologów secesji we Lwowie – Marian
nych dekoracji, witraże. Tendencję tę
cówkę kształcenia kadry architektów,
zaakcentowała kluczową rolę ar-
Lewińskiego produkowano dachówkę,
Olszewski (1881 – 1915)”. Architekci
zauważył Jan Wdowiszewski z Krako-
którą był Wydział Architektury Szkoły
chitektów lwowskich w powstaniu
sztuczny kamień, majoliki, wyroby ce-
lwowscy podtrzymywali stałe kontak-
wa, pisząc, iż: „w miarę wzmagającego
Politechnicznej. Studiowali tu również
„Zespołu” i w propagandzie haseł
ramiczne, barwione lastriko, sztuczny
ty nie tylko z Krakowem, gdzie ruch
się ruchu budowlanego, nastąpiła faza
malarze i rzeźbiarze. W programie
powiązania sztuki z rzemiosłem, prze-
marmur, kaflowe piece i kominki, ter-
wprowadzenia witraży we wnętrza
rozwoju sił budowniczych, wywołana
nauczania lwowskiej Szkoły Przemy-
mysłem i architekturą. Towarzystwo
rakotę, cegły szamotowe, okładziny