moda na pseudowitraże
28
29 stycznia - 11 lutego 2010 * Kurier Galicyjski
LWoWskie WarszTaTy WiTrażoWe
(dok. z nr poprzedniego)
ramującą kompozycję centralną okna.
szyby reprezentacyjnego hotelu „Geor-
tery okien, z obramieniem z kwiatów
JURIJ SMIRNOW
trzypiętrowej reprezentacyjnej kamie-
Najbardziej „witrażowe” realizacje – to
ge” i niewielki witrażowy tryptyk „wschod-
lotosu. W tymże warsztacie wykonano
tekst i zdjęcia
nicy, przy jednej z centralnych alei
okna klatki schodowej domu przy ulicy
nia tancerka” (1912-1913), wykonany
pseudowitraże klatki schodowej domu
miasta, pseudowitraże, jak również
Wszystkie te osiągnięcia lwow-
Asnyka 6 (1905-1906), w których czarna
w technice klasycznej, według projektu
przy ul. Klonowicza 4, z wyobrażeniem
inne elementy wystroju wnętrz, wyko-
skich firm nie mogły jednak ukryć fak-
linia konturowa rysunku wprost imituje
malarza i projektanta wnętrz Mariana Ol-
dużych, na całej powierzchni kwater
nano w stylu ornamentalnej secesji z
tycznego stanu spraw, mianowicie ich
układ listew, co dodatkowo podkreślają
szewskiego. Produkcja warsztatu Leona
błękitnych maków. Zupełnym unikatem
prawdziwym artyzmem i rozmachem.
niewysokiego poziomu technicznego
linie metalowej ramy okiennej (projekt
Appla na pewno obejmuje znacznie
są pseudowitraże w kamienicy Jakuba
Secesyjne formy imitacji witraży ar-
i ograniczonych możliwości wyko-
Tadeusza Obmińskiego, realizacja
większą liczbę realizacji, lecz część z
Reissa przy ul. Obertyńskiej 4 (1910).
chitekt zaznaczył już na projektach
nawczych w zakresie witrażownictwa
warsztatu Leona Appla lub Józefa Stau-
nich nie była sygnowana, część uległa
Dolne kondygnacje okien wypełniono
kamienicy. Zamówienie na tę repre-
(nie mówmy już o produkcji mozaik,
bera). Prawie monochromatyczny ko-
zniszczeniu, Współpraca ze znanymi
malowanymi na szkle krajobrazami,
zentacyjną realizację pseudowitraży
którą na szeroką skalę podejmowały
loryt malowania odwołuje się raczej do
architektami i projektantami wnętrz,
górne zdobią symetrycznie ułożone
otrzymała lwowska firma Leona Appla
wszystkie znane europejskie zakłady
szyb trawionych – innego popularnego
również jak i wspomniane wyżej reali-
kompozycje dekoracyjne, złożone z ele-
(1873 – 1942 lub 1943), który był bo-
witrażowe). Lwowskie zakłady szklar-
w owym czasie rodzaju dekoracji okien.
zacje prestiżowe pozwalają wyróżnić
mentów zaczerpniętych z żydowskiego
gatym przedsiębiorcą, właścicielem
skie, szklarsko-artystyczne, czy też
Takie wzajemne przeniknięcie motywów
ten warsztat jako najlepszy we Lwowie
malarstwa ludowego. Takie motywy były
dużego pasażu handlowego, zwane-
i krajowe Atelier malarstwa artystycz-
i technik nie powinno dziwić – te same
w okresie przed I wojną światową.
wykorzystane tak z inicjatywy właścicie-
go pasażem Hausmanna i kamienicy
nego „Styl”, były warsztatami niewiel-
warsztaty artystyczno-szklarskie produ-
Charakterystyczną cechą epo-
la tego domu – bogatego żydowskiego
przy ul. św. Mikołaja 10. Podejmując
kimi i zamiast rozwoju produkcji pre-
kowały witraże klasyczne, pseudowitra-
ki secesji była stylowa jednolitość
przedsiębiorcy Jakuba Reissa, jak i jego
produkcję witraży, Leon Appel, praw-
stiżowej (witraży, mozaiki), zamawia-
że i oszklenie trawione.
wnętrz, tworzenie zespołowego zdo-
syna, projektanta kamienicy, architekta
dopodobnie nie tylko chciał zarobić
nej przez architektów – projektantów
Jeszcze bardziej naśladuje tech-
bienia artystycznego elewacji, bramy,
i kolekcjonera Leopolda Reissa.
pieniądze na modnych wyrobach,
i bogatych właścicieli, zajęły wolną
nikę witraża oszklenie okna w bramie
klatek schodowych i mieszkań. W ta-
Niewątpliwie pseudowitraże należą
lukę na rynku, produkując tzw. pseu-
kich zespołach artystycznych pseudo-
do dziedzictwa lwowskiego rzemiosła
dowitraże i szyby trawione. Pod na-
witraże lub szyby trawione odgrywały
artystycznego. Lepsze z nich prezentu-
zwą pseudowitraż, lub imitacja witraża
ważną rolę, często pełniły rolę łącznika
ją wysoki zawodowy poziom malarstwa
rozumiemy „wykonanie malowidła na
poszczególnych elementów dekoracji
i oryginalne motywy, utrzymane w stylu
szkle w następujący sposób: na gład-
kamienic. Na przykład, żółtym styli-
epoki. Jednak większość realizacji wy-
kiej stronie szkła ornamentowego o
zowanym różom na pseudowitrażu
konano według katalogów i wzorców,
wyrazistej fakturze lub katedralnego,
w oknie domu Balickiego, przy ul.
przyjętych w warsztatach szklarskich.
przy pomocy czarnej farby (prawdo-
Sienkiewicza (1904-1905) odpowia-
(Temu też nie warto się dziwić. Nawet
podobnie olejnej) nakładano kontury
da rysunek płytek ceramicznych po-
wielkie renomowane europejskie firmy
rysunku, imitujące łączenie listwami
sadzki klatki schodowej z podobnym
witrażowe wykonywały witraże klasycz-
ołowianymi i malowano półprzeźro-
motywem róż. W górnym oknie tejże
ne według katalogów, a bezpośrednią
czystymi farbami olejnymi. Dla zabez-
kamienicy znajdujemy misternie malo-
produkcją witraży i naniesieniem mala-
pieczenia farby przed zniszczeniem,
tury na szkło zajmowali się zwykli rze-
wany łuk, który tworzy winna latorośl.
malowidło osłaniano przeźroczystym
mieślnicy zakładowi).
Sposób, w jaki je stylizowano, ma
szkłem i taki „sandwich” montowano w
Różne wymiary okien, nadświetli
swój odpowiednik w kompozycji szyb
ramie okiennej”. Taka produkcja zado-
nadbramnych etc., powodowały
trawionych domu przy ul. Kłuszyń-
walała ambicje i smaki mniej bogatych
konieczność dostosowania zakłado-
skiej 5. Pseudowitraże o analogicz-
klientów, którzy chcieli mieć „modne
wych wzorców do miejsca zainstalo-
nej kompozycji zachowały się w
okna” za niewysoką cenę. Popyt na
wania pseudowitraża. Właśnie z tego
oknach kamienicy przy ul. Braje-
pseudowitraże, a zwłaszcza na szyby
powodu, w większych oknach wpro-
rowskiej 5 i Asnyka 15, a motyw win-
trawione przez lata był stały i bardzo
wadzano bordiurę, często w kształcie
nej latorośli powtarza się kilkakrotnie w
stylizowanych motywów roślinnych,
znaczny. Lwowskim warsztatom uda-
zachowanych witrażowych imitacjach.
rzadziej geometrycznych.
ło się zawojować rynek na takie wy-
Takie kompozycje były już czystej
Nie można oczywiście wykluczać
roby nawet poza Lwowem, na terenie
wody „malowidłami na szkle”. Właśnie
wykorzystanie bordiury jako elemen-
całej Galicji. Przykładem mogą służyć
pod taką nazwą, obok „projektów witra-
tu zdobniczego lub wprowadzanego
oszklenia kamienic w Przemyślu, Ja-
ży artystycznych” i „szyb chemicznym
dla podobieństwa do witraży kla-
rosławiu, Rzeszowie.
sposobem rytych” (trawionych szyb),
sycznych.
Na początku XX w. pseudowi-
były reklamowane przez lwowskie
Podczas wykonania pseudowi-
traże były charakterystyczną cechą
firmy. Malowanie na szkle uprawiano
traży bardzo ceniono i wynalazczo
zdobienia bram i klatek schodowych
również w Szkole Sztuki Stosowanej
wykorzystano fakturę szkła. W nie-
kamienic czynszowych. Jak słusznie
i Robót Ręcznych, którą przez pe-
lecz miał również aspiracje twórcze.
których przypadkach ona nie tylko
zauważył lwowski znawca witraży
kamienicy przy ul. Asnyka 8 (1906-
wien czas kierował jeden z czołowych
Świadczy o tym jego udział w wysta-
odgrywała rolę tła, lecz tworzyła
Paweł Grankin, owe imitacje były ści-
1907). W tym oknie linie imitujące
ideologów secesji we Lwowie Marian
wie Towarzystwa Politechnicznego,
kompozycję razem z naniesionym
śle związane z burzliwym rozwojem
listwy klasycznego witraża, nanie-
Olszewski. W kamienicach lwowskich
organizowanej w 1902 r., gdzie otrzy-
na szkło rysunkiem. Dlatego warsz-
mody na ozdobienie wnętrz w stylu
sione farbą nie tylko od wewnątrz,
zachowało się kilka przykładów tego
mał „list uznania za oszklenia deko-
taty lwowskie wykonywały imitacje
secesyjnym. On też ułożył katalog
ale i od tyłu, i nie jak zwykle czarną
typu pseudowitraży. Symetrycznie
racyjne i szyby trawione”. W 1909 r.
witraży przeważnie na taflach szkła
tego rodzaju dekoracji, w którym licz-
lecz srebrną farbą. W znacznie żyw-
ułożone girlandy róż lub liści palmo-
na Pierwszej Galicyjskiej Wystawie
katedralnego lub ornamentowego.
ba kamienic, ozdobionych pseudowi-
szych, jaskrawych kolorach wykona-
wych, łączone z pseudoheraldyczny-
Kościelnej we Lwowie Appel otrzymał
Szkło katedralne – to „odmiana szkła
trażami stanowi 47 (tylko zachowa-
no pseudowitraż z motywem dużego
mi tarczami, zdobią okna domu przy
srebrny medal w zakresie oszkleń ar-
lanego, niewalcowanego lub szybko
nych do dnia dzisiejszego), zaś ozdo-
stylizowanego kwiatu, w metalowej
ul. Krasickich 6 (1910 r.). Gałązki
tystycznych i witraży.
przewalcowanego i wyrównanego tyl-
bionych okien i nadświetli w bramach
ramie, o skomplikowanym krzywo-
drzew i łodygi kwiatów wypełniają
Warsztat Leona Appla wykonał
ko z jednej strony, z pozostawieniem
frontowych sięga 79 pozycji. Ile takich
linijnym kształcie w kamienicy przy
okna w układzie symetrycznym ka-
również klasyczny witraż gabinetowy
nierównej drugiej strony. Mniej lub bar-
oszkleń swego czasu wyprodukowały
ul. Asnyka 15 (1908 r.). W latach 10.
mienicy przy ul. Frydrychów 4. Okna
w salonie tejże kamienicy Segala. W
dziej nieprzeźroczyste, dość szorstkie
warsztaty lwowskie ustalić praktycz-
XX w. z rozwojem sztuki secesyjnej,
kamienicy przy ul. Głębokiej 6 zdobią
centrum witraża – medalion z posta-
i mocne, w masie zawiera pęcherze
nie niemożliwie.
w pseudowitrażach zanika imitacja
asymetrycznie malowane kwiaty wiśni,
cią kobiety, która trzyma w ręku ptaka
powietrza”. Szkło ornamentalne, zwa-
Wszystkie znane pseudowitraże
techniki witraży klasycznych. Znikają
przy ul. Głębokiej 12 – chryzantemy,
i czy to wsłuchuje się w jego śpiew,
ne też fakturowym o powierzchni róż-
lwowskie powstały w krótkim odcin-
linie konturowe, rysunek zajmuje całą
przy ul. Karpińskiego 17 – stylizowane
czy to jest zachwycona kolorami jego
norodnie ukształtowanej, „charaktery-
ku czasu. Najstarsza z zachowanych
powierzchnię tafli szkła, a kompozy-
korzenie, gałązki i liście dębu, przy ul.
piór. Płaszczyznę dookoła medalio-
zującej się drobnym zmultiplikowanym
realizacji pochodzi z około roku 1905,
cje malowanych szyb przypominają
Chodkiewicza 5 i 7 – maki i liście na dłu-
nu wypełniają stylizowane kwiaty i
rysunkiem, przypominającym, np. fale,
ostatnia – z 1912 roku. W pseudo-
raczej secesyjne panneaux dekoratf.
gich łodygach, ułożone asymetrycznie
liście, na długich wygiętych łodygach.
plaster miodu, gwiazdki, główki kwiat-
witrażach występuje duże podobień-
Pseudowitraże w rysunku zbliżają się
odnośnie płaszczyzny tafli szkła. Przy
Witraż wykonano w jaskrawej poma-
ków, kwiatki na łodyżkach, kratownice,
stwo motywów dekoracyjnych z witra-
do stylistyki szyb trawionych. Rzuca
ul. Piekarskiej 49 – w trzech oknach
rańczowo-różowo-liliowej gamie. On
gruzełki, spirale, cekiny, krokodyle łzy,
żami klasycznymi, które powstawały
się w oczy podobieństwo motywów
umieszczono stylizowane wygięte
jakby dodaje światła w reprezentacyj-
rowki lub prążki, żłobki etc.” było naj-
w tym samym odcinku czasowym.
roślinnych, na przykład motywu łuku
łodygi winnej latorośli i słoneczniki –
nym salonie i jest jednym z ważnych
bardziej popularne wśród rzemieślni-
Przeważnie są to stylizowane kwiaty,
utworzonego z kwiatów, lub girland z
jeden z najbardziej ulubionych moty-
akcentów w zespole ozdobienia tego
ków lwowskich, dodawało pseudowi-
liście winnej latorośli lub rośliny fanta-
kwiatów, które występują tak w pseu-
wów roślinnych epoki secesji. Malowi-
pomieszczenia.
trażom oryginalności.
zyjne. Jednocześnie są to niezwykle
dowitrażach, jak i w artystycznych szy-
dła w oknach wyraźnie nawiązują do
Warsztat Appla pracował w róż-
Obok pseudowitraży, lwowskie
popularne motywy sztuki secesyjnej
bach trawionych. Kwiaty o długich ło-
reliefów na fasadzie tejże kamienicy o
nych technikach witrażowych. W
warsztaty artystyczno-szklarskie na
rozpowszechnione w całej Europie.
dygach były podstawowym motywem
tematyce winobrania. W kamienicach
jego dorobku już wspomniany pseu-
bardzo wielką skalę produkowały szy-
Podobieństwo do witraży klasycz-
pseudowitraży w oknach klatki scho-
przy ul. Jabłonowskich 26 i Zyblikie-
dowitraż w oknie kamienicy przy ul.
by trawione, czyli „chemicznym spo-
nych podkreślało się również wyraźną
dowej domu dra Adolfa Segala przy
wicza 31 pseudowitraże wykonała
Asnyka 6 (współpraca z architektem
sobem ryte”. Szyby trawione produ-
linią konturową, imitującą układ listew
ul. Chorążczyzny 6 (projekt Zygmunta
pracownia Leona Fortera. Duże sty-
Tadeuszem Obmińskim), trawione
kowano już w drugiej połowie XIX w.,
prawdziwego witraża i bordiurą ob-
Kędzierskiego i Michała Ulama). W tej
lizowane kwiaty zdobią górne kwa-