img
kurier kulturalny
18
28 lutego – 15 marca 2010 * Kurier Galicyjski
Fryderyk chopin (1810-1849)
i jeGo LWoWscy konTynuaTorzy
Część iV – ostatnie lata spędzone w warszawie
swoich etiud). Chopin i Czerny grywa-
rekomendację w liście od Józefa El-
1830 r. Sam teatr mieścił się wów-
li w duecie na dwa fortepiany.
snera. Haslinger obiecał Chopinowi
czas na placu Krasińskich (obecny
Chopin po wyjeździe z Wiednia,
opublikowanie jednego z jego utwo-
budynek Teatru Narodowego otwar-
gdzie był czule żegnany, odwiedził
rów. W Wiedniu Chopin spotkał się
to w 1833 r.). Na program koncertu
Pragę, o której w liście do rodziny
także z wybitnym skrzypkiem, jakim
składały się Koncert fortepianowy
był Ignaz Schuppanzigh, który, jak
pisał: „W ogóle miasto piękne, jak z
f-moll op. 21 oraz Fantazja A-dur na
pisał Chopin w liście do rodziny „po-
zamkowej góry widać; wielkie, stare i
tematy polskie op. 13. Orkiestrą dy-
wiedział, że chociaż nie daje więcej
niegdyś zamożne… Chcieli też, bym
rygował Karol Kurpiński, od 1824 r.
mIcHaŁ PIEKaRsKI
zimowych kwartetów, jednak będzie
i tu wystąpił, ale trzy dni tylko zaba-
dyrygent i dyrektor sceny operowej
W lipcu 1829 r. Fryderyk Chopin
się starał urządzić choć jeden w cza-
wię”. Następnie Chopin zabawił ty-
w Warszawie. Przybyła ogromna
zakończył edukację w Szkole Głów-
sie mojej w Wiedniu bytności”. Wspo-
dzień w Dreźnie, skąd do Warszawy
masa publiczności. Chopin w liście
nej Muzyki, stając się tym samym
mniane kwartety były muzycznymi
wrócił przez Wrocław.
do Tytusa Wojciechowskiego, swo-
absolwentem Uniwersytetu Warszaw-
wieczorami, podczas których wykony-
Powróciwszy do domu, Chopin
jego przyjaciela z czasów licealnych
skiego. Kolejne dwa lata spędził na
wano utwory, przeznaczone na cztery
zabrał się do pisania Koncertu forte-
pisał: „Pierwszy więc koncert, lubo
doskonaleniu swoich umiejętności
instrumenty smyczkowe: dwoje skrzy-
pianowego f-moll, sukcesywnie wraz
był pełny i od trzech dni naprzód, ani
oraz kilku podróżach.
piec, altówkę i wiolonczelę – stąd
z postępami w komponowaniu poka-
lóż ani krzeseł nie było”. Jednak nie-
chopin przy fortepianie,
Jeszcze w czasach studenckich,
powstała popularna nazwa kwartet
zując go Elsnerowi, który pochwalił
zbyt dobry fortepian spowodował, że
rysunek Elizy Radziwiłłówny
na jesieni 1828 r., Fryderyk Chopin
w znaczeniu zarazem wieczoru mu-
środkowe Adagio. Świadczy to o nie-
część słuchaczy narzekała na zbyt
z 1826 r.
udał się w podróż do Berlina, gdzie
zycznego, jak i muzycznego gatunku.
cichą grę pianisty.
zapoznał się z tamtejszym życiem mu-
Utwory (kwartety) przeznaczone na
Podczas drugiego publicznego
zycznym. W operze oglądał wczesno-
taki skład wykonawców tworzone były
koncertu, danego w Teatrze Narodo-
romantyczne dzieła, wśród nich Der
coraz częściej właśnie w Wiedniu,
wym 22 marca 1830 r., wymieniono
Freischütz (Wolny strzelec) Karla Marii
począwszy od drugiej połowy XVIII
już fortepian. Chopin wykonał po-
von Webera. Jest to pierwsza niemiec-
w. przez takich kompozytorów jak
wtórnie Koncert fortepianowy f-moll
ka opera romantyczna, wyznaczająca
Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus
op. 21 oraz Rondo à la Krakowiak op.
po dziś dzień ważną cezurę w historii
Mozart oraz Ludwig van Beethoven.
14 na koniec zgodnie z ówczesnym
muzyki. Jej prapremiera odbyła się
Ignaz Schuppanzigh (1776-1830)
zwyczajem grał improwizacje. W „Ku-
właśnie w Berlinie w 1821 r. i wkrótce
był wirtuozem skrzypiec, który w
rierze Polskim” Maurycy Mochnacki
dzieło stało się popularne w całej Eu-
Wiedniu od 1796 r. ściśle współpra-
relacjonował: „jego Koncert można
ropie. Publiczność warszawska miała
cował z Ludwigiem van Beethovenem
by porównać do życia człowieka spra-
okazję zapoznać się z operą Webera
i zasłynął jako wykonawca partii I
wiedliwego; żadnej dwuznaczności,
już w 1826 r. (w polskiej wersji języ-
skrzypiec w jego kwartetach. Schup-
fałszu, przesady […] cały jest oddany
teatr Narodowy w Warszawie przy placu Krasińskich
kowej), we Lwowie zaś po raz pierw-
panzigh był muzykiem zatrudnionym
geniuszowi muzyki, którym tchnie,
szy wystawiono ją w 1827 r. Chopin z
na dworach wielkich arystokratów –
oddycha”.
niecierpliwością czekał na ten wieczór
stał na czele słynnego kwartetu księ-
Chopin podjął następnie pracę
Chopin odnotował, że tamten bardzo
gasnącej zażyłości Chopina ze swo-
w operze, o czym świadczy jego list do
cia Lichnowskiego (1794-1799) oraz
nad koncertem fortepianowym e-moll
miło wspominał Elsnera. Podczas
im nauczycielem, pomimo że Chopin
rodziny: „Jutro Freischütz!... tego mi
hrabiego  Razumowskiego  (1808-
op. 11. Poznał także w tym okresie
koncertu w Wiedniu Chopin wyko-
już ukończył Szkołę Główną Muzyki.
właśnie potrzeba. Będę mógł czynić po-
1814). Jako pierwszy organizował
młodą śpiewaczkę Konstancję Gład-
nał Wariacje B-dur na temat La ci
Równolegle powstawały także etiudy
równania z naszymi śpiewakami”. W tym
także w Wiedniu publiczne koncerty
kowską, uczennicę warszawskiego
darem la mano z Don Juana op. 2
(utwory służące do podniesienia tech-
samym czasie, z rodzicami w Berlinie
kwartetowe, dotąd bowiem muzykę
konserwatorium, której osobą się
na fortepian z orkiestrą (na temat
niki pianistycznej).
przebywał Oskar Kolberg (1814-1890),
taką miały okazję usłyszeć tylko oso-
zauroczył. Podczas wakacji w lipcu
tego utworu pisałem w poprzednim
Pod koniec 1829 r. Fryderyk
późniejszy znany polski etnograf, który
by zaproszone do pałaców arystokra-
1830 r. odwiedził swojego przyjaciela
odcinku) oraz własne improwizacje.
Chopin włączył się aktywnie w życie
tak jak wcześniej Chopin uczęszczał do
cji. Publiczne kwartety bardzo szybko
jeszcze z czasów licealnych Tytusa
Improwizacja była wówczas wpisa-
artystyczne Warszawy, występując w
Liceum Warszawskiego oraz pobierał
zyskały rangę ważnego wydarzenia
Wojciechowskiego, który mieszkał
na w praktykę koncertową. Wyko-
prywatnych salonach. Towarzyszyło
lekcje muzyki u Józefa Elsnera (nauczy-
artystycznego oraz wysoką ocenę
w majątku Poturzyn koło Hrubieszo-
nawca po zagraniu programu, czyli
temu także komponowanie drobnych
ciela Chopina). Chopin i Kolberg, którzy
krytyki.
wa na Lubelszczyźnie. Odbywając
konkretnych utworów (przeważnie
salonowych utworów, wpisywanych
znali się dobrze już w Warszawie, w
Ignaz Schuppanzigh odbywając
spacery po okolicy, Chopin miał oka-
własnych), grał bez przygotowania
do sztambuchów – pieśni i tańców.
Berlinie spędzili wspólnie wieczór w
zagraniczne tournée występował tak-
zję zapoznać się z folklorem polskim
na tematy, które często sugerowała
Na początku marca 1830 r. w salonie
operze.
że przed publicznością polską w Po-
i ukraińskim. Nie zabawił jednak w
mu publiczność. Często były to te-
Chopinów, którzy mieszkali wówczas
W drodze powrotnej z Berlina
znaniu, Warszawie oraz we Lwowie.
Poturzynie zbyt długo, bowiem zale-
maty pochodzące z wystawianych
w Pałacu Czapskich, (nazywanym
do Warszawy Chopin zatrzymał się
W stolicy Galicji wybitny skrzypek
żało mu aby być obecnym na debiucie
wówczas oper, ale nie tylko. Prze-
także Pałacem Krasińskich) na Kra-
na krótko w Poznaniu, gdzie według
dał się słyszeć w 1816, 1818 i 1823
scenicznym Konstancji Gładkowskiej
bieg wieczoru Chopin relacjonował:
kowskim Przedmieściu (obecnie mie-
przekazu rodzinnego grał na forte-
r. pojawiając się tu pomiędzy swoimi
w teatrze w Warszawie. Po wieczo-
„Skorom się na scenie pokazał, do-
ści się tam Akademia Sztuk Pięknych)
pianie na przyjęciach u arcybiskupa
występami w Rosji. We Lwowie w
rze w operze, Chopin relacjonował
stałem brawo, po odegraniu każdej
odbyła się próba Koncertu fortepiano-
Teofila Wolickiego – krewnego Skarb-
1818 r. Ignaz Schuppanzigh zawią-
Wojciechowskiemu: „Jak frazuje to
wariacji takie były oklaski, żem nie
wego f-moll op. 21 oraz Fantazji A-dur
ków oraz u namiestnika Wielkiego
zał współpracę z synem wielkiego
byś się rozkoszował, cieniuje parad-
słyszał orkiestry. Po skończeniu
na tematy polskie op. 13. Wśród słu-
Księstwa Poznańskiego (Poznań był
Mozarta – Franzem Xaverem Wol-
nie, a chociaż z początku na wejściu
tyle klaskano, iż musiałem drugi raz
chaczy znaleźli się Józef Elsner oraz
w zaborze pruskim) księcia Antoniego
fgangiem Mozartem (tzw. lwowskim
głos się trząsł, później bardzo śmiało
wyjść i ukłonić się”. W drugiej części
Karol Kurpiński, znany kompozytor
Radziwiłła. Innymi polskimi miastami,
Mozartem), z którym odbył ze stolicy
śpiewała”.
koncertu Chopin improwizował na te-
operowy, działający w Warszawie,
pozostającymi w zaborze pruskim,
Galicji jedną z podróży do Rosji, co
Na jesieni 1830 r. Chopin plano-
maty z opery La dame blanche (Biała
który wcześniej, w latach 1808-1810
które odwiedził wcześniej Chopin były
zostało skrupulatnie odnotowane w
wał drugi wyjazd do Wiednia, po któ-
dama) Françoisa Adriena Boieldieu,
mieszkał we Lwowie, pracując jako
m.in. Toruń (w 1825 r.) i Gdańsk (w
czasopiśmie „Pamiętnik Lwowski”:
rym miała nastąpić podróż do Włoch.
która wystawiana była wówczas na
nauczyciel gry na fortepianie. Jednak
1827 r.).
„Wyjechał z nim [z F.X.W. Mozartem]
W Warszawie odbywały się próby
deskach opery wiedeńskiej oraz na
dopiero w marcu 1830 r. doszło w
Bezpośrednio  po  ukończeniu
także i Schuppanzigh, artysta pole-
Koncertu fortepianowego e-moll op.
temat Chmiela – polskiej pieśni ludo-
Warszawie do pierwszego publiczne-
Szkoły Głównej Muzyki, w lipcu 1829
cający się doskonałą i przyjemną grą
11 z udziałem Elsnera i Kurpińskie-
wej z Mazowieckiego. O improwiza-
go koncertu Chopina. Był to moment
r. Fryderyk Chopin wybrał się w po-
swoją na skrzypcach, osobliwie w
go. Kolejny publiczny koncert Chopi-
cji na temat Chmiela Chopin pisał, że
długo w Warszawie wyczekiwany.
dróż do Wiednia, gdzie jechał w towa-
kwartetach.
na odbył się w Teatrze Narodowym
zelektryzowały one „publiczność nie
Już w grudniu 1829 r. Stanisław Koź-
rzystwie swoich kolegów. Po drodze
W Wiedniu Fryderyk Chopin oprócz
w Warszawie 11 października. Wy-
przyzwyczajoną do takich pieśni”.
mian w „Kurierze Warszawskim” pisał:
zatrzymali się w Krakowie. Fryderyk
zaznajamiania się z kulturą muzyczną
konany został Koncert fortepianowy
Podczas drugiego publicznego
„Przyjmowany z zapałem za granicą
Chopin pisał: „Tydzień pierwszy ze-
miasta, występował także podczas
e-moll op. 11 oraz Fantazja A-dur na
koncertu Chopin zaprezentował po
Rodak nasz, nie dał się dotąd pu-
szedł nam w Krakowie na samych
wieczorów w domach prywatnych,
tematy polskie op. 13. Pomiędzy tymi
raz drugi Wariacje B-dur op. 2 oraz
blicznie słyszeć w Ojczyźnie swojej.
spacerach i zwiedzaniach okolic kra-
co w liście do rodziców odnotował w
utworami Konstancja Gładkowska
także własne Rondo à la Krakowiak
Skromność, chociaż najpiękniejszy
kowskich”. Poza Krakowem kompozy-
następujących słowach: „Gdzie się
śpiewała cavatinę Gioacchina Rossi-
op. 14 (również na fortepian z orkie-
przymiot talentu, z tej strony uważa-
tor miał sposobność zobaczyć Ojców
obrócę, klekoczą mi wszyscy głowę,
niego. Był to, jak się później okazało
strą). Owacjom znów nie było końca.
na jest mniej chlubną. Czyż talent P.
i Pieskową Skałę.
ażeby grać”. Do zagrania publiczne-
ostatni, „pożegnalny” koncert Fryde-
W zagranicznej prasie pojawiły się
Chopin nie jest własnością jego Oj-
W Wiedniu, o którym Chopin wy-
go koncertu namówił Chopina Wil-
ryka Chopina w Warszawie i na zie-
odpowiednie relacje, m.in. „jest to
czyzny? Czyż Polska nie potrafi go
raził się: „Miasto ładne, podoba mi
helm Würfel, od 1826 r. kapelmistrz
miach polskich. Na cztery tygodnie
młody człowiek, który idzie własną
godnie ocenić?”.
się”, kompozytor spotkał się z Tobia-
wiedeńskiej opery, który wcześniej
przed wybuchem Powstania Listopa-
drogą”. W Wiedniu Chopin poznał tak-
W końcu Fryderyk Chopin wystą-
sem Haslingerem, właścicielem fir-
pracował jako nauczyciel w konser-
dowego, 2 listopada 1830 r. Fryderyk
że osobiście wybitnego pianistę Karla
pił przed warszawską publicznością.
my nakładowej muzykaliów, który na
watorium w Warszawie. Würfel Cho-
Chopin wyjechał z Warszawy, udając
Czernego (dziś znanego wszystkim
Uroczysty wieczór odbył się w Teatrze
temat Chopina przeczytał wspaniałą
pina pamiętał jeszcze z Warszawy,
się do Wiednia.
uczącym się grać na fortepianie ze
Narodowym w Warszawie 17 marca