img
katastrofa pod smoleńskiem
18
16 – 29 kwietnia 2010 * Kurier Galicyjski
nieWyobrażaLna kaTasTrofa
ży kontrolnej lotniska w Smoleńsku.
skrzynki nagrywają wszystkie roz-
– Kontrolerzy twierdzili, że z chwilą
mowy w kabinie pilotów. Jak na razie
pojawienia się polskiego samolotu
opowiadania o naciskach na pilotów
prezydenckiego nie było warunków
nie mają żadnego potwierdzenia w
SZyMoN KaZIMIeRSKI
do bezpiecznego lądowania. Lotnisko
faktach.
i jego otoczenie pokryła gęsta mgła.
Samolot wykonał cztery okrążenia
Dnia 10 kwietnia 2010 o
Kontrolerzy zeznali, że wieża kontroli
lotniska, co później wzięte zostało za
godzinie 8.56, polski samolot
lotów lotniska ODRADZAŁA lądowa-
cztery próby podejścia do lądowania.
pasażerski Tu – 154 wiozący
nia samolotu w Smoleńsku.
Pilot próbował chyba zlokalizować pas
oficjalną delegację polską na
Szef Komitet Śledczego przy pro-
startowy lotniska. Prawdziwe próby
obchody 70 rocznicy zbrod-
kuraturze Rosji Aleksander Bastrykin
lądowania były tylko dwie. Podczas
ni katyńskiej, podchodząc
– „powołując się na wstępną analizę
pierwszej pilot musiał się zorientować,
do lądowania na wojskowym
rozmów pilota z białoruskimi i rosyj-
gdzie jest pas oraz jeszcze i to, że pas
lotnisku w Smoleńsku uległ
skimi kontrolerami lotów powiedział,
startowy widać dopiero w ostatniej
Prezydencki Tu – 154
katastrofie. Samolot został
że kapitan prezydenckiego samolotu
chwili, tuż nad ziemią. W następnym
kompletnie rozbity, a wszy-
został kilkakrotnie poinformowany o
produkcje rozpoczęto w roku 1968,
lądował w Smoleńsku, wymusić na
podejściu ustawił samolot do lądowa-
scy, którzy się w nim znaj-
mgle, zalegającej nad lotniskiem w
ale którego produkcja trwa do dzisiaj.
nich lądowanie na tym lotnisku.
nia, a gdy wypadł z mgły okazało się,
dowali, ponieśli śmierć na
Smoleńsku oraz o nisko wiszących
Jest to samolot pasażerski średniego
Bardzo to pasuje do wydarzeń, ja-
że popełnił pomyłkę i to dość znaczną.
miejscu. Do tej pory zidenty-
nad nim chmurach. Rosjanie mieli mu
zasięgu, trzysilnikowy. Każdy z tych
kie wtedy nastąpiły. Rosjanie twierdzą,
Słyszałem, że samolot znalazł się oko-
fikowano jedynie zwłoki Pana
również zasugerować, by wylądował
silników, jak mnie zapewniano, w
że Polacy zignorowali ich ostrzeżenia
ło 700 metrów poza pasem startowym.
Prezydenta RP, Jego żony i 17
albo w Mińsku (307 km od Smoleń-
przypadku awarii pozostałych dwóch,
i pomimo ich sugestii, żeby lądować
To chyba najbardziej zaskoczyło pilota.
innych pasażerów samolotu.
ska), albo w Moskwie (368 km od
jest w stanie utrzymać samolot w po-
w Moskwie, lub w Mińsku, przystąpili
Gdyby był na osi pasa, to by po prostu
Reszta zwłok jest tak zma-
Smoleńska), skąd polska delegacja
wietrzu. Rozpiętość skrzydeł 37,55
do lądowania w Smoleńsku. W samo-
wylądował, a teraz znajdował się nie
sakrowana,  że  niemożliwa
miałaby samochodami dojechać do
metra. To ważna informacja. Tuż
locie było aż nadto dygnitarzy, którzy
nad pasem, a obok pasa. Samolot już
do identyfikacji bez specjali-
Katynia. Mimo to, podjął decyzję o
przed katastrofą samolot prezydenc-
mogliby takie naciski na pilotów wy-
szedł w dół. Jedynym ratunkiem mo-
stycznych badań DNa.
Na miejscu katastrofy znaleziono
lądowaniu w Smoleńsku”.
ki pochylił się na lewą stronę i długie
wierać. Tuż obok, w lesie katyńskim
gło być poderwanie samolotu do góry.
trzy czarne skrzynki z rozbitego sa-
skrzydło samolotu zacznie uderzać
czekali na nich Polacy sposobiący się
Świadkowie zauważyli ten manewr.
molotu. Informacje, jakie zawarte są
o rosnące poniżej drzewa. Długość
już do uroczystości. Gdyby teraz sa-
W ostatniej chwili samolot gwałtownie
Dlaczego w Smoleńsku?
w ich wnętrzach, zostały poddane ba-
Wprowadzę Państwa w atmosfe-
samolotu 47,9 metra. Waga pustego
molot poleciał na inne lotnisko, polska
dodał gazu!
daniu przez Komisję specjalistów pol-
rę tamtego, fatalnego dnia. Samolot
samolotu 55,3 tony. Waga załado-
delegacja nie mogłaby w niej uczest-
Jak się dowiedziałem, samoloty
skich i rosyjskich. Jaki będzie wynik
prezydencki startuje rano z Warsza-
wanego samolotu przed startem 102
niczyć, albo byłaby spóźniona o wiele
mające silniki z tyłu, tak, jak to ma Tu
badań Komisji, tego jeszcze, oczywi-
wy. Jest potwierdzenie ze Smoleńska,
tony. Prędkość maksymalna 950 ki-
godzin. Aż się prosiło, żeby zaryzy-
– 145, na gwałtowne dodanie gazu
ście, nie wiemy.
że nad tamtejszym lotniskiem wojsko-
lometrów na godzinę. Prędkość mi-
kować lądowanie. Namówić na takie
mogą zareagować gwałtownym prze-
Natychmiast po katastrofie, za-
wym panuje dobra pogoda i dobra
nimalna 235 kilometrów na godzinę.
lądowanie załogę samolotu, lub zgoła
chyleniem się na bok. Tak właśnie
gadywani przez reporterów ofice-
widoczność.
Znaczy to, że poniżej tej prędkości
wymusić na niej to lądowanie. Piloci,
stało się i teraz. Świadkowie potwier-
rowie rosyjscy, pełniący służbę na
Czemu dla samolotu prezydenc-
samolot traci siłę nośną i wali się na
w obawie o swoją karierę, mogliby
dzają. Ze mgły wypadł samolot. Był
smoleńskim lotnisku odpowiadali cał-
kiego wybrano właśnie smoleńskie
ziemię, jak kawał betonu. Znaczy to
ulec takiemu naciskowi. Tylko, że sam
tuż nad ziemią. Silnie pochylony na
kiem szczerze, że wiedzą tylko tyle,
lotnisko wojskowe? – Bo stamtąd jest
również, że samolot podczas manew-
słyszałem wypowiedź poprzedniego
lewe skrzydło. Nagle skrzydło ude-
co każdy ze świadków katastrofy, to
najbliżej do lasu katyńskiego, gdzie
rów lądowania musi mieć prędkość
pilota Pana Prezydenta, który w po-
rzyło w maszt radiostacji, a następnie
mianowicie, że samolot uległ rozbi-
już czekali na Prezydenta i całą pol-
zbliżoną do minimalnej, ale nieco
dobnej trochę sytuacji, podczas próby
zaczęło zaczepiać o rosnące w dole
ciu. Świadkowie katastrofy byli i było
ską delegację. Samolot prezydencki
WIĘKSZĄ. Czyli wszystkie manewry,
lądowania samolotu prezydenckiego
drzewa i samolot runął na ziemię.
ich niemało. Niedługo bowiem przed
poprzedzany jest przez samolot z
które wtedy wykonuje, odbywają się
w Tbilisi, odmówił lądowania, wylądo-
Jak zaznaczyłem na początku,
pokazaniem się na niebie samolotu
dziennikarzami. Dziennikarze lądują w
przy szybkości zbliżonej do szybko-
wał na lotnisku zastępczym i nikt nie
to, co napisałem w sprawie katastrofy
z Prezydentem RP, na smoleńskim
Smoleńsku, gdy pogoda już przestała
ści samochodów wyścigowych. Siła
miał o to do niego żadnych pretensji.
samolotu prezydenckiego, jest tylko
lotnisku wylądował samolot z Polski,
być taka piękna, ale była wciąż jesz-
uderzenia rozpędzonego samolotu
Inny pilot Pana Prezydenta twierdził,
kompilacją najróżniejszych informacji,
JAK – 40, którym przylecieli dzienni-
cze zupełnie przyzwoita, jeśli chodzi o
będzie połową jego wagi pomnożonej
że latał z Prezydentem niejeden raz
jakie wybrałem dla Państwa z Inter-
karze. Teraz oczekiwali na wylądowa-
wykorzystanie lotniska do lądowania.
przez wartość jego szybkości podnie-
i NIGDY Pan Prezydent nie zmuszał
netu i może nawet bardzo odbiegać
nie samolotu prezydenckiego.
Samolot prezydencki coraz bardziej
sioną do kwadratu!
go do zmiany decyzji w sprawie pro-
od prawdy, ale taki jest na obecną
zbliża się do Smoleńska. W Smoleń-
Samolot numer 101, to jest ten
wadzenia samolotu. Jak więc było w
chwilę, dostępny nam, stan wiedzy o
sku, z minuty na minutę pogoda robi
samolot, który fatalnego dnia uległ
Smoleńsku? – Podobno jest to dość
katastrofie.
opinie
się coraz gorsza.
wypadkowi, został przyjęty do służby
łatwe do sprawdzenia, bo czarne
świadków katastrofy
Komisja badająca okoliczności
Do  samolotu  prezydenckiego
w roku 1990. W roku 2009 przeszedł
katastrofy pracuje, ale wynik jej prac
zgłasza się białoruska stacja radiowa
kapitalny remont, włącznie z remon-
ŻyToMierz
nie ukaże się prędzej niż za dwa ty-
kontroli lotów uprzedzając, że nad lot-
tem silników w zakładach Aviakor w
godnie. Dziennikarze nie chcą cze-
niskiem w Smoleńsku doszło do zała-
Samarze. Miał wylatane 5004 godzi-
kać tak długo. Starają się dotrzeć
mania pogody i proponuje lądowanie w
ny i wykonał 1823 lądowań. Podobno
do informacji, jakie tylko są im do-
Mińsku. Samolot prezydencki pomimo
dla takich samolotów nie jest to spe-
łączy się
stępne. Od świadków zdarzenia, od
tych informacji leci nadal w kierunku
cjalnie dużo i samolot pod względem
ludzi związanych z lotnictwem. Nie
Smoleńska.
technicznym był w bardzo przyzwoitej
jest to najlepsza droga do poznania
Nad lotnisko w Smoleńsku nadla-
kondycji. Po remoncie, fabryka prze-
prawdy i można oczywiście dojść do
tuje rosyjski wojskowy samolot trans-
dłużyła okres eksploatacji samolotu
w Żałobie
błędnych konkluzji, ale stan w jakim
portowy, jednak z powodu marnych
do 25 lat i 6 miesięcy. Według ludzi,
znalazła się Polska, usprawiedliwia
warunków atmosferycznych oddala
znających się na technice lotniczej,
według mnie, takie pójście na skróty.
się z nad lotniska, szukając sobie in-
samolot, aczkolwiek już przestarzały,
Nie przesadzając, w jednej sekundzie
nego miejsca lądowania.
dobrze nadawał się do lotu. Wszel-
12 kwietnia br. w kościele Ka-
Andrzej Słomski, arcybiskup Żyto-
Polsce, po prostu, obcięto głowę!
Nadlatuje samolot prezydencki...
kie nowoczesności w technice lotni-
tedralnym Św. Zofii odbyła się
mierski i Owrucki Ukraińskiej Cer-
Świadek, młody Rosjanin: „Nie-
czej i tak nie zdałyby się na nic, bo
Msza św. żałobna w intencji ofiar
kwi Prawosławnej Kijowskiego Pa-
wiele mogłem zobaczyć z powodu
w kontekście tych urządzeń, jakimi
Przyczyny katastrofy
tragicznego wypadku lotniczego
triarchatu Władyka Iziasław, biskup
mgły, ale słyszałem zbliżający się sa-
Proszę Państwa. Jest jeszcze
dysponowało lotnisko w Smoleńsku,
pod Smoleńskiem, w którym zginął
Żytomierski i Poleski Ukraińskiej
molot. Kilka sekund później usłysza-
za wcześnie na ogłoszenie wyników
wszelkie lotnicze bajery i tak by nie
Prezydent RP Lech Kaczyński oraz
Prawosławnej Autokefalicznej Cer-
łem pierwszy huk, potem serie dru-
badań komisji. Nie przeszkadza to w
funkcjonowały, a piloci najnowocze-
przedstawiciele Rządu, Senatu,
kwi władyka Włodzimierz, guberna-
gich, a potem nastała cisza – mówi
ponawianiu prób zrozumienia przyczyn
śniejszych samolotów tyle samo by
Wojska Polskiego, duchowieństwa,
tor Żytomierszczyzny Segij Ryżuk,
jeden ze świadków, który spacerował
tej okropnej katastrofy. W Internecie aż
wiedzieli, co i polska załoga na swoim
organizacji  społecznych,  rodzin
prezydent miasta Żytomierza Wira
w okolicy lotniska. Według niego wi-
huczy od wygłaszanych opinii i zacie-
Tu – 154. Zresztą nikt, jak dotąd, nie
ofiar katyńskich. Mszę Świętą ce-
Szełudczenko, sekretarz Żytomier-
doczność była ograniczona do 50 me-
kłych polemik. Powtarzane są jak gdyby
potrafił znaleźć konkretnej wady sa-
lebrował Jego Ekscelencja Biskup
skiej Rady Miejskiej Anatol Kaleń-
trów. – Nigdy nie słyszałem czegoś
trzy rodzaje zarzutów. Stan technicz-
molotu mogącej wpłynąć na przebieg
Jan Purwiński Ordynariusz Diece-
ski, pan Jerzy Woderacki, prezesi
podobnego”.
ny samolotu prezydenckiego, pogoda
lądowania, ograniczając się tylko do
zji Kijowsko-Żytomierskiej wraz z
organizacji polskich, licznie zgro-
i błąd polskich pilotów.
dość pustych urągań pod adresem
kanclerzem kurii żytomiersko-ki-
madzeni Polacy Żytomierza.
Pierwszy zarzut, to opinia, że Tu
starych samolotów. Nie to więc było,
Działania
jowskiej ks. proboszczem Józefem
W imieniu Polaków Żytomiersz-
– 154 to starocie, szmelc, złom i lata-
jak się myśli, przyczyną katastrofy.
komisji śledczych
Lipieckim oraz 19 księży.
czyzny kondolencje złożyła pre-
Andrzej Seremet, polski Prokura-
jąca trumna.
Drugie, co samo się narzuca, to
Uczestniczyli we Mszy św.
zes Żytomierskiego Obwodowego
tor Generalny, powiedział na konfe-
Prawdą jest, że Tu – 154 to samo-
podejrzenie, że na pilotów ktoś wy-
Konsul Generalny RP w Winnicy
Związku Polaków na Ukrainie Wik-
rencji prasowej, że polscy prokurato-
lot nie pierwszej młodości. Jest to sa-
wierał naciski, by pomimo, że Rosja-
Krzysztof Świderek, Konsul RP
toria Laskowska-Szczur.
rzy przesłuchali już pracowników wie-
molot konstrukcji radzieckiej, którego
nie wyraźnie nie chcieli, by samolot