img
kurier kulturalny
28
16 – 29 kwietnia 2010 * Kurier Galicyjski
fryderyk chopin (1810-1849)
i jeGo LWoWscy konTynuaTorzy
część Vii – czas wzlotów i upadków
zginęła i że któregoś dnia powstanie
się zawsze płodem doraźnej impro-
na nowo”.
wizacji i chwilowego natchnienia. […]
W Paryżu Fryderyk Chopin, utrzy-
Górowała myśl jedna: to Gra Chopin”.
mując ścisłe związki z polskim środo-
W kwietniu 1834 r. w Théâtre des
wiskiem, spotkał się także z Karolem
Italiens (teatr włoski) w Paryżu Chopin
Lipińskim, wybitnym skrzypkiem, któ-
współorganizował koncert, którego
MICHaŁ PIeKaRSKI
ry swoją karierę rozpoczynał we Lwo-
dochód przeznaczony był na potrze-
wie jako skrzypek orkiestry teatralnej.
by polskich sierot. W przedsięwzięciu
Fryderyk Chopin mieszkając w
Chopin miał okazje słyszeć jego grę
brał udział także Ferenc Liszt. Chopin
Paryżu, zagłębiał się jego artystyczne
jeszcze w Warszawie w 1829 r. W sto-
wykonał m.in. Koncert fortepianowy
środowisko. Na jesieni 1832 r. piani-
licy Francji Chopin pomógł Lipińskie-
e-moll op. 11. Zebrano wówczas ok.
sta poznał Hektora Berlioza, znanego
mu w organizacji koncertu.
5 tysięcy franków. Koncert ten nie
francuskiego kompozytora, autora
przyniósł jednak Chopinowi spodzie-
słynnej Symfonii fantastycznej op.
wanej satysfakcji. Pomimo, że sala
14. Na przełomie 1832/1833 r. Cho-
Hôtel Lambert
10 lutego 1836 r. w Paryżu w XVII-
zapełniona była szczelnie publiczno-
pin w liście do przyjaciela Dominika
wiecznym pałacu, noszącym nazwę
ścią, to wielkiego entuzjazmu nie było
Dziewanowskiego pisał: „Rozerwany
Hôtel Lambert, który należał do ks.
poza gromkimi brawami najbardziej
jestem na wszystkie strony. Wsze-
Portret Chopina, akwarela Ma-
Adama Jerzego Czartoryskiego, Fry-
oddanych przyjaciół. Zdarzenie to za-
dłem w pierwsze towarzystwo, siedzę
rii Wodzińskiej, 1836 r.
deryk Chopin improwizował na for-
decydowało w dużym stopniu o dal-
między ambasadorami, książętami,
tepianie na tematy melodii polskich.
szym przebiegu kariery artystycznej
ministrami, a nawet nie wiem jakim
w Dreźnie, gdzie wystąpił podczas
Hôtel Lambert jest dla historii polskiej
Chopina, który przez dłuższy czas nie
cudem, bom się sam nie piął. Dla
wieczoru w prywatnym domu Wodziń-
emigracji  miejscem  szczególnym.
dawał w ogóle publicznych koncer-
mnie jest to dziś rzecz najpotrzeb-
skich, pochodzących ze Służewa na
Sam budynek mieści się (do dzisiaj) na
tów, za którymi poza tym i tak zbytnio
niejsza, bo stamtąd niby dobry gust
Kujawach (majątek leżał na granicy
Wyspie św. Ludwika w Paryżu. Przez
nie przepadał, bowiem podczas całe-
wychodzi: zaraz masz większy talent,
zaboru rosyjskiego i pruskiego, kilka-
Maria Wodzińska, miniatura
szereg lat była to prywatna rezydencja
go swojego życia dał ich jedynie 30.
jeżeli cię w ambasadzie angielskiej
naście kilometrów na południe od To-
anny Chamiec, 1969 r.
Czartoryskich wokół której skupiało się
Chopin wolał zdecydowanie koncerty
czy austriackiej słyszano: zaraz lepiej
runia). Znajomość rodziny Chopinów z
Na jesieni 1835 r. w Paryżu wy-
życie polskiej emigracji po Powstaniu
domowe, gdzie mógł liczyć na kame-
grasz, jeżeli cię księżna Vaudemont
rodziną Wodzińskich była dość bliska,
dany został tomik wierszy powstań-
Listopadowym. Książę Adam Czartory-
ralną atmosferę i bliższe relacje z pu-
protegowała”.
bowiem ich synowie mieszkali w War-
czych „Pieśni Janusza” lwowskiego
ski podczas powstania w 1831 r. ogło-
blicznością. Podobno Chopin wręcz
szawie w pensjonacie dla młodzieży
poety Wincentego Pola. Chopin
szony był prezesem polskiego rządu
powiedział kiedyś Lisztowi: „Ja się
szlacheckiej, prowadzonym przez
Wykonawca
chętnie improwizował na fortepianie
narodowego. Liczył na pomoc państw
nie nadaję do występów publicznych
W styczniu 1833 r. Chopin został
Mikołaja Chopina (ojca Fryderyka).
do wierszy z tego zbioru. O patrio-
zachodnich. Przez cara Rosji za udział
– audytorium mnie onieśmiela, du-
przyjęty w poczet Towarzystwa Lite-
Na wieczorze tym obecny był także
tycznej postawie Chopina pisał po
w powstaniu został skazany na śmierć,
szę się w oddechu tłumów, paraliżuje
rackiego, założonego w Paryżu przez
hr. Józef Krasiński, który zanotował:
latach Liszt: „Chopin zawsze najchęt-
a wszystkie jego dobra uległy konfiska-
mnie ciekawy wzrok, zmusza do mil-
polskich imigrantów, którego preze-
Chopin „improwizował i wariował – a
niej przebywał w kręgu rodaków. Za
cie, dlatego w 1831 r. osiadł w Paryżu,
czenia widok obcych twarzy”. Ostatni
sem był ks. Adam Czartoryski. W dal-
między tym zagrał <Jeszcze Polska
ich pośrednictwem nie tylko świadom
stając na czele stronnictwa konserwa-
prawdziwie publiczny koncert odbył
szym ciągu Chopin występował także
nie zginęła>, czyli Mazur Dąbrow-
był wszystkiego, co dzieje się w kraju,
tywnego, biorącego nazwę Hôtel Lam-
się wkrótce w Paryżu 26 kwietnia w
przed paryską publicznością, również
skiego i z niego prześliczne swej kom-
lecz także utrzymywał swoisty stały
bert, od pałacu, w którym odbywały
wspólnie z innymi swoimi równolat-
kontakt muzyczny z ojczyzną. Lubił
się zebrania. Budynek ten w rękach
kami: Ferencem Lisztem (znanym
słuchać nowych poezji, które przywo-
rodziny Czartoryskich pozostawał do
węgierskim pianistą i kompozytorem)
zili do Paryża podróżujący tu Polacy, a
1975 r. W Hôtelu Lambert bywali tak-
i Ferdinandem Hillerem (niemieckim
jeśli słowa tych wierszy podobały mu
że Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki
pianistą i kompozytorem), z którymi na
się, niejednokrotnie podkładał pod nie
oraz Juliusz Kossak.
fortepianach wykonywał parokrotnie
melodie, które niesłychanie szybko
W Paryżu Chopin stworzył wiele
Koncert d-moll na 3 klawesyny BWV
rozpowszechniały się w kraju, nieraz
pieśni na głos solowy z towarzysze-
1063 Johanna Sebastiana Bacha.
jako utwory nieznanego autora”.
niem fortepianu. Wpisują się one do-
Warto zwrócić uwagę, że w tamtych
skonale w nurt twórczości emigracyj-
czasach granie muzyki dawnej nale-
nej, bowiem do tradycji należało wów-
żało do rzadkości, bowiem zdecydo-
Fantazje –
czas pisanie wierszy i komponowanie
wanie dominowała twórczość kompo-
zapisane improwizacje
Pomimo, że większość takich
do nich muzyki, aby na specjalnych
nowana współcześnie, tym więcej na
utworów nie była nigdy zapisana, to
wieczorach patriotycznych przywo-
uwagę zasługuje fakt zamieszczania
w twórczości Chopina zachowały się
ływać atmosferę utraconej ojczyzny.
w programie utworu Bacha. Chopin
dzieła o znamionach właśnie zapisa-
Należy do nich m.in. pełna dramaty-
razem z Lisztem grał na fortepianie
nych improwizacji na tematy polskich
zmu pieśń „Leci liście z drzewa” do
także podczas wieczorów w domach
pieśni narodowych i patriotycznych.
słów Wincentego Pola.
prywatnych. Odbywały się one m.in.
Widok Marienbadu
Należą do nich wielokrotnie już wspo-
W czerwcu 1836 r. w Lipsku
w domu Liny Freppy. Wieczory te od-
minana, skomponowana jeszcze w
ukazała się drukiem Ballada g-moll
bywały się przez szereg lat, o czym
Warszawie Fantazja A-dur op. 13 na
op. 23. Według Roberta Schuman-
sali Konserwatorium, gdzie kompozy-
pozycji wariacje. […] Zachwycał nas
świadczą słowa Chopina z początku
tematy polskie (na fortepian z orkie-
na, znanego niemieckiego pianisty
tor zaprezentował dwa utwory na for-
cały wieczór – a za to nazajutrz rano
1835 r., skierowane do Juliana Fon-
strą) oraz powstała w 1841, a zatem w
i kompozytora, wielkiego miłośnika
tepian z orkiestrą: Andante spianato
zostałem przywołany do ambasady ro-
tany: „Przyjdź sam i gwałtem przy-
szczytowym okresie twórczości Cho-
twórczości Chopina, ideę samego
oraz Poloneza Es-dur op. 22.
syjskiej i zapytany: Jak mogłem być w
prowadź mi Węgra [Ferenca Liszta]
pina Fantazja f-moll op. 49 (na sam
gatunku, czyli ballady fortepianowej
domu, gdzie śpiewano patriotyczne, re-
wieczorem. Freppa będzie śpiewać,
fortepian). Theodor Adorno, jeden z
podsunęła Chopinowi lektura ballad
wolucyjne pieśni? Odpowiedziałem, że
a może poskaczemy”. Linie Freppie,
Karlsbad i rodzice,
cenionych XX-wiecznych niemiec-
Adama Mickiewicza. Jak wiadomo,
wcale nie rewolucyjne, lecz dawne, że
która nie tylko śpiewała, ale także do-
Drezno i Wodzińscy
kich muzykologów na temat Fantazji
ballady w warstwie literackiej są epic-
Latem, w sierpniu 1835 r. Fryde-
wcale nie śpiewano, lecz Chopin grał
brze grała na fortepianie Chopin zade-
f-moll pisał: „Trzeba być głuchym na
kimi opowieściami, ułożonymi wier-
ryk Chopin miał wreszcie sposobność
wariacje na temat starego Mazura. Że
dykował zbiór Mazurków op. 17.
oba uszy” ażeby w Fantazji f-moll nie
szem. Także kompozycje muzyczne,
spotkać się ze swoimi rodzicami, któ-
nie wiedziałem, co on grać będzie, że
W maju 1834 r. Chopin przeby-
usłyszeć patriotycznego przesłania.
skonstruowane są na zasadzie ciągłej
rzy udali się na miesięczny wypoczy-
na koniec, jak mogłem w cudzym domu
wając w Akwizgranie, spotkał się
Współczesny polski muzykolog Mie-
narracji, która zmierza do ostatecznej
nek do Karlsbadu (obecnie Karlove
rozkazywać muzykantowi, co i jak ma
z Feliksem Mendelssohnem (znanym
czysław Tomaszewski pisze, że wie-
kulminacji pod koniec dzieła. W XIX
Vary). Swą radość wyraził Fryderyk
improwizować”. Sekretarz ambasady
niemieckim kompozytorem pochodze-
le wskazuje, iż Fantazja f-moll stano-
w. chętnie próbowano doszukać się
w liście do rodzeństwa: „Nie do opisa-
rosyjskiej odpowiedział Krasińskiemu:
nia żydowskiego). Mendelssohn
wi właśnie refleks improwizacyjnej
głębszych pierwowzorów literackich
nia nasza radość! Ściskamy się a ści-
„Jeżeli W. Pan chcesz być wiernym
pisał w liście do swojej rodziny: „Od-
praktyki Chopina na tematy narodo-
dla ballad Chopina, dlatego kolej-
skamy – i cóż więcej można? […] Ciż
Monarchy poddanym […] toś był po-
tąd byliśmy wciąż we trzech [Chopin
we. Intonacje melodyczne głównych
nym utworom muzycznym często
sami rodzice, zawsze ciż sami, tylko
winien takiego jak Chopin demagoga
Hiller i Mendelssohn], dopełniamy się
tematów można wywieść z idioma-
przypisywano konkretne tytuły ballad
mi się troszkę postarzeli. Chodzimy,
za drzwi wypchnąć!!!”. W ostatecznej
wzajemnie i uczymy jeden od drugiego.
tyki pieśni powstańczych. Jedna z
Adama Mickiewicza. Jako pierwo-
prowadzimy panią Matulę pod rękę,
konsekwencji koncertu Krasińskie-
[…] Chopin jest obecnie pierwszym
nich została nawet w Fantazji f-moll
wzór Ballady g-moll op. 23 widziano
rozmawiamy o Was. […] Pijemy, jemy
mu w ambasadzie nie przedłużono
z fortepianistów, […] gra, jak Paganini
zacytowana. Na koniec warto znów
„Konrada Wallenroda”, Ballady F-dur
razem, każolujemy się [schlebiamy so-
pozwolenia na pobyt, a Wodzińskim
na skrzypcach”. W Düsseldorfie wy-
zacytować słowa niemieckiego teo-
op. 38 „Świteź”, Ballady As-dur op. 47
bie] – hukamy na siebie. Jestem <au
kazano z Drezna wyjechać. W ostat-
stąpili wszyscy trzej podczas wieczoru
retyka mówiące, że w Fantazji f-moll
„Świteziankę”. Jedynie Ballada f-moll
comble de mon bonheur> [u szczytu
nim tygodniu września Chopin wpisał
muzycznego w domu prywatnym. Hiller
słychać wyraźnie pewnego rodzaju
op. 52 pozostawała zazwyczaj bez
mego szczęścia]”.
się do sztambucha Marii Wodzińskiej,
o grze Chopina pisał: „Umiał połączyć
tragicznie ozdobną muzykę tryumfal-
ściśle określonego domniemanego
W drodze powrotnej do Paryża
dedykując jej również Walc As-dur op.
granie rytmiczne ze swobodą w sposób
ną, „mówiącą o tym, że Polska nie
literackiego pierwowzoru.
Chopin zatrzymał się po raz kolejny
69 nr 1.
tak dziwny, że jego melodie wydawały