14
30 kwietnia – 13 maja 2010 * Kurier Galicyjski
pierWsza przeGrana ekoLoG W
szymon KazimiersKi
Ludzi chyba rzeczywiście
jest za dużo. W ogóle. na świe-
cie. Cała masa naukowców
tak myślących, doszukuje się
we wciąż rosnącej ilości ludzi
wszystkich problemów, które
nas gnębią. Wielka ilość ludzi
ma też stanowić zapowiedź
okropnych katastrof, które
będą się zdarzać w przyszło-
Dolna stacja kolejki linowej w Kuźnicach
ści. Pewna część niezado-
ny popierać ich punkt widzenia. Niech
Kolei Linowej Zakopane Kuźnice – Ka-
wolonych z takiej sytuacji,
jednak tylko ekolodzy przegrają, niech
sprowy Wierch” skrótowo nazywanej
stanęła do obrony przyrody
tylko pokażą się pierwsze sukcesy ich
„Linkolkasprowy”. Udziałowcami głów-
degradowanej, czasami nie-
przeciwników, natychmiast spada po-
nymi byli Polskie Koleje Państwowe
chcący, jako niezamierzony
parcie dla idei ekologów i każdy za-
51% i Stocznia Gdańska 35,5% (pro-
wynik naszej działalności,
czyna się fascynować tym akurat, co
szę pamiętać, że Gdańsk nie należał
ale często niszczonej celowo
było obiektem ekologicznych ataków.
wtedy do Polski i stanowił osobny twór
przez wszystko to, co nazy-
Ludzie instynktownie wyczuwają, że
państwowy Wolne Miasto Gdańsk).
wamy ludzką cywilizacją. Dla
pod płaszczykiem wzniosłych słów,
Pozostałymi udziałowcami byli: Liga
wygody nazwijmy sobie tych
ekolodzy nie mają dla nich atrakcyjnej
Popierania Turystyki, Polskie Biuro
ludzi ekologami. nie wszy-
oferty i przyświeca im właściwie tylko
Podróży „Orbis” i Towarzystwo Krze-
scy akurat są ekologami, ale
Kolejka zjeżdżająca z Kasprowego Wierchu
jeden cel. – Nie wpuszczać ludzi do
wienia Narciarstwa. Kapitał zakładowy,
mam nadzieję, że nikt z nich
zwrócić uwagę, że niszczenie przy-
nych wizji ocieplenia klimatu, pukają
pewnych, pięknych zazwyczaj regio-
jakim dysponowała Spółka, to począt-
się nie obrazi na takie okre-
rody odbywa się wszędzie, na całej
się w głowę. Sfrustrowani ekolodzy
nów, zabraniać im działania i odbierać
kowo 200 000, a później 400 000 zło-
ślenie. Jako ich przeciwnicy
ziemi. Niewątpliwie można je okre-
układają się więc na drodze maszyn
im przyjemność z korzystania z osią-
tych. Dodatkowo Spółka zaciągnęła
niech wystąpią „robole”. to
ślić, jako głupotę, ale to jest coś dużo
budowlanych albo atakują na ulicach
gnięć cywilizacji. „Robole” natomiast
pożyczkę w wysokości 2,5 miliona zło-
ci, którzy zawsze będą coś
poważniejszego od zwykłej głupoty.
paniusie paradujące w futrach ze skór
odwrotnie. Zachęcają do przyjazdu.
tych. Budową kierowali inżynierowie
budować, poszerzać, przera-
Tu już zaczęło działać prawo natu-
ściągniętych z zabitych zwierzątek.
Najchętniej kupą! Wesoło! Niech każ-
Medard Stadnicki i Borys Lange. Bu-
biać, zaorywać, zasypywać,
ry. Człowiek na ziemi się nie mieści.
Ekolodzy czasami wygrywają jakieś
dy ma! – Potem się ktoś dziwi, że lu-
dynki stacyjne projektowali Aleksander
lub pogłębiać.
Człowiek zaczyna się na ziemi roz-
bitwy, ale już teraz widać, że przegry-
dzie wolą „roboli”.
i Anna Kodelscy. Budowę podzielono
pychać. Wciąż wygrywa konkurencję
wają kampanię. Ich akcje, najczęściej
na trzy odcinki: Kuźnice – kierownik bu-
Ludzka głupota,
o przetrwanie z roślinami i zwierzę-
wydumane i niepasujące do życia,
dowy inżynier Platte i technik Smerecki,
bezmyślność i nie tylko
Jak doszło
tami. Działa jak drapieżnik i pasożyt,
zrażają tylko społeczeństwo.
Działanie ekologów można przy-
Turnie Myślenickie – kierownik budowy
do przegranej ekologów?
a działa tak skutecznie, że przyroda
równać do działania obrońców pokoju.
Jakoż i w tym konflikcie mało kto
technik Matulka. Jako trzeci plac bu-
się przed nim cofa. Ekologom się chy-
Obrońcy pokoju pracują nad tym, żeby
popierał ekologów. Profesor Szafer wal-
dowy uznano Kasprowy Wierch – kie-
Powstanie narodowej rady
ba wydaje, że ochronią ziemię przed
na ziemi zapanował pokój. Każdy chce
czył przeciwko budowie kolejki, jak lew
rownik budowy inżynier Gulewicz wraz
ochrony Przyrody
ekspansją człowieka. Moim skrom-
Zaraz po roku 1918, wraz z od-
pokoju, nikt nie chce wojny, a mimo to
i kiedy wreszcie w roku 1935, po roku
z technikami Rzegocińskim i Pitrusem.
nym zdaniem, nie ochronią niczego.
budową państwa polskiego powstał w
wojna trwa permanentnie, jak nie tu, to
zaciętych walk wydano zgodę na reali-
Prace kierownictwa budowy wspierali
Ekolodzy wciąż oczekują, że draż-
Polsce ruch ochrony przyrody. Ruch
tam. Podobnie jest z ekologami. Po-
zację budowy, profesor Szafer, a z nim
technicy: Kaźmierczak, Czulakówna,
niona przez ludzi przyroda zareaguje
miał się dobrze do czasu, aż doszło
mimo ich akcji propagandowych, czy
cała Narodowa Rada Ochrony Przyro-
Siódmakówna i Lachman. Dyrektorem
nagle i potężnie, ale jak na razie, nic
do konfliktu, spowodowanego pomy-
działań o charakterze manifestacji,
dy, zgłosili swoje dymisje. Obrażono ich
finansowym budowy kolejki został dok-
takiego się nie dzieje. Nie było pande-
słem budowy pierwszej w Tatrach
przyroda jest niszczona i nie jest to
dodatkowo, bo nie przyjęto tych dymisji
tor Wacław Lewicki. Prace rozpoczęły
mii ptasiej, ani świńskiej grypy. Ludzie
kolejki linowej z Kuźnic na Kasprowy
niszczenie spowodowane tylko przez
i panowie musieli pracować nadal, po-
się 1 sierpnia 1935 roku. Zakończe-
nie umierają setkami tysięcy, a prze-
Wierch. Ekolodzy starali się zapobiec
ludzką głupotę i bezmyślność, jak
Budowa od samego początku przyjęła wręcz
ciwnie, rodzą się setkami tysięcy. Naj-
wtargnięciu inżynierów i robotników
twierdził jeden z najwyższych autory-
zawrotne tempo. Wciąż przyjmowano no-
większy na świecie „producent” dwu-
w samo serce dziewiczej jeszcze wte-
tetów ekologicznych przedwojennej
wych pracowników. Z okolic Zakopanego,
tlenku węgla, Stany Zjednoczone, na
dy przyrody Tatr, zaś „robole” starali
Polski, profesor Władysław Szafer.
próby ograniczenia emisji tego gazu
się przybliżyć wszystkim piękno ta-
Może przed wojną nie było tego widać
Krakowa, Tarnowa, Nowego Sącza, ale też
i przedstawianie światu katastroficz-
trzańskiej przyrody i dać im radość,
aż tak wyraźnie jak teraz, ale proszę
z Polesia (roboty ziemne), Wileńszczyzny
płynącą ze zdrowego sportu. Była to
(prace murarskie). Z Puszczy Rudnickiej,
Jest w człowieku coś takiego, że początkowo
pierwsza w odrodzonej Polsce akcja,
obecnie Litwa, przybyły ekipy traczy, na miej-
jaką w obronie przyrody przeprowa-
każdy zgadza się z ekologami, przyznaje
dzili polscy ekolodzy. Akcja ta za-
scu szykujący deski i belki. Wszystkich
im racje i jest skłonny popierać ich punkt
kończyła się dla nich pierwszą dotkliwą
zadziwili Cyganie!
widzenia. Niech jednak tylko ekolodzy prze-
porażką. Konflikt wybuchł w roku 1934.
grają, niech tylko pokażą się pierwsze suk-
Ekologami dowodził profesor Władysław
mimo swojej, często w ich odczuciu,
nie budowy zaplanowano na koniec
Szafer,przewodniczącyNarodowejRady
osobistej porażki.
lutego roku 1936 i termin ten został
cesy ich przeciwników, natychmiast spada
Ochrony Przyrody, zaś „roboli” prowa-
Przedmiotem sporu, jak już pisa-
właściwie dotrzymany, bo 26 lutego
poparcie dla idei ekologów i każdy zaczyna
dził do boju Aleksander Bobkowski,
łem, była pierwsza w Tatrach kolejka
1936 kolejka dochodziła już z Kuźnic
się fascynować tym akurat, co było obiektem
prezes Polskiego Związku Narciar-
linowa, mająca dochodzić z Kuźnic,
do Myślenickich Turni, a na Kasprowy
ekologicznych ataków. Ludzie instynktownie
skiego i wiceminister komunikacji.
na szczyt Kasprowego Wierchu.
Wierch kolejka wjechała w niedzielę,
Profesor Szafer miał już wtedy w
Decyzję o budowie kolejki Kuźnice
15 marca tegoż roku.
wyczuwają, że pod płaszczykiem wzniosłych
swym dorobku utworzenie na terenie
– Kasprowy Wierch podjęto pod koniec
słów, ekolodzy nie mają dla nich atrakcyjnej
Polski kilku parków narodowych i naj-
lipca 1935 roku. Zakopane było już od
ochotnicy z całej Polski
oferty i przyświeca im właściwie tylko jeden
bardziej chyba spektakularne osią-
dwóch lat miastem i spodziewano się,
budowali kolejkę
cel. – Nie wpuszczać ludzi do pewnych, pięk-
gnięcie, odtworzenie polskiego żubra
że kolejka na Kasprowy dodatkowo
na Kasprowy Wierch
białowieskiego.
wpłynie na rozwój Zakopanego. Kolej-
Pierwszy etap działań rozpoczął
nych zazwyczaj regionów, zabraniać im działa-
Aleksander Bobkowski nie miał
ka linowa była pierwszą w Polsce, a na
się od budowy drogi na Myślenickie
nia i odbierać im przyjemność z korzystania
może takich osiągnięć, ale za to miał za
całym świecie dopiero sześćdziesiątą i
Turnie. Budową drogi kierował maj-
z osiągnięć cywilizacji. „Robole” natomiast
sobą polskich sportowców, miłośników
prawdę mówiąc, nikt z inicjatorów bu-
ster Piotr Strzępek. Drogę, dzięki po-
odwrotnie. Zachęcają do przyjazdu. Najchęt-
Tatr i teścia, prezydenta Mościckiego.
dowy nie miał żadnych doświadczeń w
święceniu wszystkich pracowników,
Jest w człowieku coś takiego, że
realizacji takich inwestycji.
budowano tylko trzy tygodnie.
niej kupą! Wesoło! Niech każdy ma! – Potem
początkowo każdy zgadza się z eko-
Utworzono spółkę o nazwie „To-
Tu trzeba od razu powiedzieć coś
się ktoś dziwi, że ludzie wolą „roboli”.
logami, przyznaje im racje i jest skłon-
warzystwo Budowy i Eksploatacji
ważnego. Wtedy, przed wojną, wszyst-