img
brunona schulza w drohobyczu
5
Kurier Galicyjski * 28 maja – 14 czerwca 2010
drohobycz – dzień pierWszy
Brunona B. wyciągnięty z szuflady”.
Festiwal znacznie ożywią koncerty
popularnych zespołów, mianowicie
Zespołu Muzyki Tradycyjnej Funda-
RENATA KLĘCZAŃSKA
cji „Muzyka Kresów” z koncertem
tekst
pieśni polskiej i ukraińskiej. Gru-
MARCIN ROMER zdjęcia
pa muzyczna „Karbido” (Wrocław)
Już po raz czwarty Droho-
przedstawi w synagodze nowy
bycz stał się gospodarzem
projekt „Music 4 Buldings: Great
Festiwalu poświęconego zna-
Synagogue”. Uczeń B. Schulza Al-
nemu pisarzowi Brunonowi
fred Szrajer z Drohobycza zapra-
Schulzowi. Ten projekt, któ-
sza też na swój koncert. A. Szrajer
rego inicjatorem i wykonaw-
jest znany z bardzo nastrojowego
cą było Centrum Naukowo-
wykonania piosenek polskich z lat
Informacyjne Uniwersytetu w
20. i 30. XX wieku. Zespół „Karbi-
Drohobyczu, realizowany jest
do” (Wrocław) i Jurij Andruchowycz
od 2004 r. Tak więc, co dwa
Organizatorzy Festiwalu w Drohobyczu
będą prezentowali nową płytę pt. „Cy-
lata spotykają się na festiwa-
lu znawcy twórczości Schul-
namon”. Z Jurijem Andruchowyczem
za, by przywrócić „Wielkiemu
odbędzie także spotkanie autorskie pt.
Krzysztof SawickiDeparta-
Brunonowi jego autentyczną
ment Współpracy z Polonią
„Leksykon miejsc intymnych. Czytanie
przestrzeń twórczą i życiową,
MSZ RP
fragmentów z nowej książki”.
jego jedyne miejsce na świe-
W spotkaniach literackich, poświę-
Schulza, Alfred Szrajer, który dał re-
cie”. To właśnie temu miastu
conych twórczości B. Schulza wezmą
welacyjny koncert gry na skrzypcach
Schulz podarował światową
udział Mirko Demić (Serbia), Dragan
i wykonał wiązankę pieśni żołnier-
sławę. Mają szansę spotkać
Bożkowić (Serbia), Iwan Samija (Chor-
skich, stając się niekwestionowanym
się tu miłośnicy autora „Skle-
wacja), Igor Klekh (Rosja), Bogdan
bohaterem pierwszego dnia. Bruno
pów cynamonowych”, a jest
Schulz był jego nauczycielem tech-
Trojak (Czechy), Jan Hontscharenko
ich wielu.
Przyjeżdżają reżyserzy, muzycy,
niki. Kto wie, może właśnie ten fakt
(Holandia), Janusz Klimsza (Czechy).
pisarze, tłumacze i artyści, rodzi się
pozwolił mu na przeżycie ciężkiego
Zobaczymy też instalację-performan-
więc schulzologia ukraińska, następuje
okresu okupacji, przetrwał, pracując
ce Włodka Kaufmana (Lwów).
przełamywanie pewnych stereotypów,
w zakładzie stolarskim.
Program Festiwalu jest nie tylko
czas wreszcie nadszedł, by uznać
To dopiero sam początek festiwa-
bardzo rozmaity, ale również bardzo
Uczestnicy Festiwalu. W pierwszym rzędzie Myrosław Mary-
Brunona Schulza za Wielkiego Dro-
lu. Organizatorzy przewidzieli wiele
napięty – wszystko zobaczyć i usły-
hobyczanina. Każdego roku poszerza
atrakcyjnych imprez w Drohobyczu,
nowycz (od lewej) i Adam Michnik
szeć praktycznie jest niemożliwe.
się horyzonty recepcji twórczości w
które z pewnością wpłyną na większe
Imprezy odbywają się równolegle w
falizmie bólu”. Zwrócono uwagę na fakt,
sztuce, literaturoznawstwie, a także
zainteresowanie Ukraińców postacią
Drzewińskiego, S. Marca i wielu innych.
różnych miejscach i na różnych sce-
że powstaje szereg pytań o Brunona
wszelkich inspiracji jego dziełami.
B. Schulza. Jak powiedziała Elżbieta
„Moja znajomość z Schulzem zaczęła
Schulza. Czy powinien być on zakwa-
Obecny, IV Festiwal podzielony
Łazowska-Cwalina, już widać coraz
się przypadkowo. To były jego dni. Sta-
nach. Poziom artystyczny i kulturalny
lifikowany jako pisarz żydowski? Nie
został na 4 części: literacką, teatral-
większe zainteresowanie mieszkań-
łem przy Krakowskim z zadaniem na-
jest naprawdę wysoki. Festiwal takiej
był religijny, nie był syjonistą. Kim więc
na, graficzną i muzyczną. Biorą w nim
ców Drohobycza proponowanymi
malowania czegoś w „temacie”. I dowie-
rangi, organizowany na taką skalę
był? Odpowiedź – obywatelem wielo-
udział ludzie z 17 krajów, zaproszeni
spotkaniami z twórczością Schulza.
działem się jak zginął Brunon Schulz.
mógłby ozdobić nie tylko życie kultu-
narodowościowego, wieloreligijnego,
są ci wszyscy, dla których Schulz stał
Obserwując kolejne festiwale, za
Powstała pierwsza wersja „Śmierci w
ralne Drohobycza, nie tylko Lwowa,
wielokulturowego regionu Galicji – Ha-
się inspiracją – powiedziała Wiera Me-
każdym razem pojawia większe gro-
Drohobyczu” – powiedział Piotr Łucjan.
lecz każdej stolicy europejskiej. Ale
łyczyny. Nie mniej pamiętać należy, że
niok z drohobyckiego Polonistycznego
no osób, uczestniczących w werni-
Ten przypadek spowodował świadome
tylko w Drohobyczu – mieście Bruno-
zginął, bo był Żydem.
Centrum Naukowo-Informacyjnego.
sażach, bawiących się przy muzyce
uczestnictwo w festiwalu .
na Schulza jest on u siebie w domu,
„To spotkanie to empiryczny do-
Uroczyste otwarcie Festiwalu odby-
żydowskiej czy uczestniczących w
W drohobyckim teatrze Jan Pe-
na swoim miejscu. Jego dekoracjami
wód na istnienie Boga” – powiedział
ło się w auli Instytutu Fizyki i Matematyki
kulturalnych pasjach, inspirowanych
szek wystawił monodram „Scenariusz
Adam Michnik.
w Drohobyczu, w obecności ambasado-
są nie tylko przywiezione instalacje,
Schulzem.
dla nieistniejącego, jednak możliwe-
Sprawa holokaustu, pogromu kie-
ra RP p. Jacka Kluczkowskiego, konsu-
Na koniec trzeba zwrócić uwagę
go aktora instrumentalnego”. Niestety
jego sceną są nie tylko sale koncer-
leckiego czy Jedwabnego z pewno-
la generalnego RP we Lwowie Grzego-
i na ten fakt, że ogromne zaintereso-
jego występ przewidziany został na
towe ale również ulice i domy sta-
ścią będzie jeszcze rozpamiętywana.
rza Opalińskiego i zaproszonych gości.
wanie i tzw. „szulcologia” przekracza-
małej scenie teatru, w związku z czym
rego Drohobycza, sama mistyczna
Kto winien? Na to pytanie nie jest ła-
Wykład na temat „Drohobycz, Bruno
jąca ograniczenia narodowościowe i wy-
chętni nie pomieścili się. Wiele osób
atmosfera tego prowincjonalnego ga-
two odpowiedzieć. Nikt nie chce brać
Schulz – nasze wspólne dziedzictwo”
znaniowe w sztuce i kulturze, a także
rozczarowanych odeszło spod teatru.
licyjskiego „półtora miasta” – miasta
na siebie winy, a zapominamy, że „tyl-
wygłosił Adam Michnik, redaktor na-
poszerzające się międzynarodowe
Za to występ zespołu „Kroke” z Kra-
Polaków, Żydów i Ukraińców, miasta
ko ofiara może przebaczyć”.
czelny „Gazety Wyborczej”. Wykład stał
grono uczestników, świadczy o tym,
kowa odbył się już na dużej scenie
Brunona Schulza.
W byłej willi burmistrza Jarosza
się podstawą do dyskusji na temat sto-
że Festiwal staje się wydarzeniem na
i zgromadził wielu widzów, którzy z
Od dawna mam rozterkę, mam
przygotowany został wernisaż fotografii
sunków polsko-ukraińskich w ostatnim
skalę europejską.
radością oklaskiwali zespół. W pierw-
pytanie, mam wątpliwość – czego
i grafiki artystycznej Piotra Łucjana, M.
20-leciu, a także o „żydowskim tryum-
szym dniu obecny był uczeń Brunona
właściwie szukają uczestnicy kolej-
nych festiwali schulzowskich? Skąd
triumFaLizm b Lu – Wina czy Los?
taka nostalgia? I za czym owa no-
stalgia? Czy może za tym światem
cieni mieszkańców przedwojennego
rok, taką obsesją moich przyjaciół było
Drohobycza, za tym surrealizmem
Zapis wystąpienia Adama Mich-
to, żeby przekroczyć to zaklęte koło
schulzowskiej ulicy Krokodyli, za tą
nika, otwierającego schulcow-
polsko-ukraińskich konfliktów. Myśmy
metafizyką, za tą „utraconą Atlan-
ską konferencję w Drohoby-
mieli absolutne przekonanie, Jacek
czu.
tydą”? Bezlitosne wiatry II wojny
Kuroń przede wszystkim, ale i inni, że
Musze powiedzieć, że jestem spe-
światowej i lat powojennych zdaje
musimy zbudować nową tożsamość
szony i wzruszony. Wysłuchałem Pana
się „wywietrzyli” duch starego Droho-
w relacjach polsko-ukraińskich.
Profesora (przed wystąpieniem zapo-
bycza, starej prowincji austriackiej
Nie było to łatwe dlatego, że z
znano zebranych z życiorysem Adama
z ulic i zaułków miasta, razem z tysią-
jednej strony przeciwko sobie mieli-
Michnika – red.) i miałem wrażenie, że
cami Żydów, którzy zginęli w strasz-
śmy całą propagandę komunistyczną
jestem na swoim własnym pogrzebie,
nych mękach fizycznych i moralnych.
wprost inspirowaną przez moskiew-
dlatego, że na pogrzebie mówi się
Ale nie jest to tak do końca prawdą.
skie KGB, które grało tą kartą anty-
bardzo dobrze o kliencie, a ja Państwa
Ten duch miejsca, ten „genius loci”
ukraińską i które potrafiło odwołać
chcę zapewnić, że przy bliższym po-
żyje. Obok tych, kto gromadzi się dziś
się do stereotypów antyukraińskich,
znaniu tracę.
na festiwalu, obecne są dusze daw-
obecnych w środowiskach polskiej
Punktem wyjścia naszego spotka-
nych mieszkańców, dusza Brunona
prawicy nacjonalistycznej, szowini-
nia dzisiaj powinny być słowa wdzięcz-
Schulza również. Ona też uczestnicy
stycznej, szowinistyczno-katolickiej,
ności i gratulacji. Gratulacji dla miasta
w spektaklach, instalacjach, w tych
ja bym powiedział. I do dzisiaj, w tych
Drohobycza, dla uniwersytetu, dla
wykładach, w tych wystawach arty-
środowiskach jest bardzo żywy po-
Lublina za to, że takie spotkanie jest
stycznych, jest obecna w dyskusjach
tencjał antyukraiński i w jakimś sen-
możliwe. Oczywiście dla Pani Wie-
razem z tłumem cieni innych ludzi,
sie zaryzykuję pogląd, że stosunek
ry Meniok przede wszystkim. To, że
którzy bardzo uważnie obserwują
do Ukrainy dziś w Polsce, to jest test
takie spotkanie jest możliwe, to jest
wszystko co się dzieje na Festiwalu.
na polski stosunek do demokracji.
empiryczny dowód na istnienie Boga,
A może kierują tym wszystkim? Może
Ci, którzy mówią o Ukrainie językiem
dlatego, że jeżeli popatrzeć wstecz na
to właśnie Brunon Schulz jest nie
moskiewskiego KGB są wrogami de-
to, jak wyglądały relacje polsko-ukraiń-
tylko głównym narratorem, ale także
mokracji w Polsce. O tym jestem naj-
skie, to te relacje były tragiczne, one
głównym reżyserem?
głębiej przekonany.
były dramatyczne i kiedy nadchodził 89
Adam Michnik, redaktor naczelny „Gazety Wyborczej”
kG