img
przegląd wydarzeń
6
28 maja – 14 czerwca 2010 * Kurier Galicyjski
acją całkowicie wyjątkową, to jest ten
chcą nas pozbawić tego prawa do cier-
Francja – po prostu. W związku z tym
przedstawiona wyłącznie jako miejsce
Kiedy poprzednim razem uczest-
obraz Żydów na rampie w Auschwitz.
pienia. Więc wina czy los. Otóż myślę,
Francja nie ma żadnego powodu, żeby
kaźni. Wyłącznie jako wielki cmentarz
niczyłem w takiej debacie we Lwowie,
Tak, ci ludzie giną całkowicie niewin-
patrząc na to, oczywiście z polskiej
się czuć winna i odpowiedzialna. W
żydowski. Gdzie się w ogóle uchyla
tam między innymi pojawił się wątek
ni. Bez żadnej własnej winy. W tym
perspektywy, że to jest wina ludzi – a
tym sensie, ten proces wykluczania
cały problem, że tu, na tej ziemi, to
Instytutu Pamięci Narodowej. I ja po-
sensie Bruno Schulz zginął bez żad-
los ludów. Los narodów. I kiedy, jak
winnych ze wspólnoty, ma swoją drugą
dotyczy oczywiście również Ukrainy,
wiedziałem, tam tylko tyle, że nigdy
nej własnej winy. Z kaprysu nazistow-
mówię, patrzę z polskiej perspektywy,
twarz. Albo wykluczamy ze wspólno-
powstawała wielka kultura żydowska.
nie byłem entuzjastą myśli politycznej
skiego policjanta.
to myślę o takich sygnałach, które w
ty i mówimy: „oni nie byli z naszego
I to prowadzi mnie do pytania, w jakiej
Stepana Bandery, ale nie życzę Ukra-
I teraz zostało nam pytanie: czy
Polsce zawsze wywołują przy każ-
narodu”, albo na odwrót – ich winę w
mierze świadomość żydowska potrafi
ińcom, żeby biografia Stepana Ban-
ten syndrom, który obowiązuje we
dej debacie niepokój. Wywołują lęk,
pełni relatywizujemy i usprawiedliwia-
sobie poradzić z tym triumfalizmem
dery była pisana wyłącznie w oparciu
wszystkich narodach tego regionu,
strach. Przykładem może być „syn-
my. Mówimy: „tak, oni to robili, ale to
bólu, z tym przekonaniem, że z jednej
o archiwa KGB. Wróciłem do Polski
strony, jak się powiada – Holokaust
i przeczytałem na jakiś tych blogach
był czymś unikalnym, i to jest praw-
da. Ale można na to odpowiedzieć, że
każde wielkie wydarzenie historyczne
jest czymś unikalnym. Rzeź Ormian
była czymś unikalnym. Wielki Głód
na Ukrainie był czymś unikalnym. No
dobrze, ale jeżeli się powiada, że Ho-
lokaust był czymś unikalnym, to co to
znaczy, że nagle się mówi, że Naser
czy Arafat są jak Hitler. To znaczy, że
były takie czasy. Takie były okoliczno-
Hitler już nie był czymś unikalnym.
ści”. W Polsce, w kontekście i relacji
wszystkich, to jest syndrom wyuczo-
Jeżeli można sprowadzić do poziomu
polsko-żydowskich, i relacji polsko-
nej niewinności? Czy rzeczywiście w
największej zbrodni Holokaustu poli-
ukraińskich, ten temat permanentnie
zderzeniu ze śmiercią Bruno Schulza,
tykę państw arabskich.
wraca. Taki najbardziej karykaturalny
Alfred Szrajer
my Polacy, my Ukraińcy, my Żydzi, my
Jeśli chodzi o relacje polsko-ukraiń-
przykład miałem właśnie w temacie
Austriacy, my Niemcy możemy powie-
skie, to ja mam wrażenie, że tutaj nasze
o Jedwabnem, gdzie mówiono tak:
„prawdziwych polskich patriotów”, że
dzieć o sobie, że jesteśmy niewinni,
dwa narody mają olbrzymi sukces, że
„tego nie zrobili Polacy. Polacy są or-
wreszcie Michnik pokazał swoje praw-
że jesteśmy ofiarami cudzej opresji?
przez ostatnie 20 lat dokonał się praw-
ganicznie niezdolni do tak bestialskich
dziwe oblicze banderowca. Bardzo mi
Rzeczywiście to w klasycznej posta-
dziwy cud. Te stosunki są bardzo dobre.
zachowań”. Albo mówili: „To zrobili
się to spodobało, już byłem w życiu
ci najbardziej karykaturalnej widać w
Ale to nie jest dane raz na zawsze. I po
Niemcy, ale Żydzi sami sobie byli win-
agentem – amerykańskim, niemiec-
debacie wewnątrzniemieckiej czy we-
polskiej stronie, i po ukraińskiej stronie
ni, bo współpracowali z bolszewika-
kim, izraelskim, komunistycznym, an-
wnątrzrosyjskiej. W wewnątrzniemiec-
są środowiska, które albo tego nie rozu-
mi”. Więc jakby to taka podwójna teza
tykomunistycznym. Nigdy jeszcze nie
kiej debacie to widać tak, że narodem
drom Jedwabnego”. Po publikacji
mieją, albo im to przeszkadza. Są śro-
– nie my, ale Żydom to słusznie się
byłem agentem banderowskim, więc
niemieckim zawładnęła banda gang-
książki Jana Tomasza Grossa, o
dowiska, które każdą ranę będą chciały
należało, tylko nie wiadomo od kogo.
to jest coś nowego w moim życiu.
sterów, nazistów, natomiast naród
zamordowaniu żydowskich sąsia-
rozdrapywać. Środowiska, które są
Teraz chcę powiedzieć parę zdań
Bruno Schulz – to jest pisarz
jest niewinny. Czy rzeczywiście ktoś,
dów przez część polskich sąsiadów
niegotowe do krytycznego spojrzenia
na temat wyjątkowo już delikatny
wielu kultur i to jest pisarz, jak on to
kto się poczuwa do dumy z tradycji
w miasteczku Jedwabne, przez pol-
w głąb swojej własnej historii i skłonne
i trudny. Mianowicie o tym, co na-
sam określał, genialnej epoki, epoki
kulturalnej niemieckiej, z Goetego i z
ską opinię publiczną przeszedł szok.
zawsze do upartego bicia się w cudze
dziwnej, epoki skomplikowanej, epoki
To, że takie spotka-
Schillera, z Heinego i z Beethovena,
Ale mogę powiedzieć, w tym jednym
piersi. W moim kraju jest tego niemało
niejasnej, epoki przerażającej. To jest
może zrzucić z siebie odpowiedzial-
momencie sobie pozwolę na polską
i zawsze, zawsze jest to niebezpiecz-
pisarz, który rejestrował i zapowiadał
nie jest możliwe,
ność i całkowite poczucie wstydu za
nacjonalistyczną dumę i pychę, że
ne. Ja myślę, że takie konferencje, jak
swoisty koniec świata. Pisarz styku
to jest empiryczny
ta, które pozwalają się zastanawiać
kultur i styku stylów. Kiedy zastana-
dowód na istnienie
nad czymś, co jest wspólnym dzie-
wiam się, jak zdefiniować tego pisarza,
Boga.
dzictwem, co jest wspólnym tytułem
to powiedziałbym, że to jest pisarz Ga-
do dumy i wspólnym sprowokowa-
licji, Hałyczyny. To jest świat zrodzony
niem do namysłu, że one służą cze-
przez monarchię austro-węgierską
zywam „żydowskim tryumfalizmem
muś bardzo, bardzo dobremu.
– wielonarodową, wieloreligijną, wielo-
bólu”. To jest bardzo trudny temat w
Jest pytanie: kim był Bruno Schulz?
językową. Świat, w którym dominował
debatach polsko-żydowskich. Wiecie,
Czy Bruno Schulz był Żydem? No z
język kultury niemieckiej, w którym
to takie przekonanie, że Holokaust
całą pewnością. Z punktu widzenia hi-
spotykała się pamięć i wyobraźnia pol-
był zbrodnią tak unikalną, że należy
tlerowskich ustaw norymberskich Bru-
ska, ukraińska, żydowska.
Holokaustem właściwie usprawiedli-
no Schulz był Żydem. Dlatego został
Jednocześnie Schulz jest pisa-
wić wszystko, co było potem. Więc
zamordowany. Jest drugie pytanie: czy
rzem, który dla jednych będzie bliski
z jednej strony politykę izraelską, a
nas dzisiaj powinny obowiązywać hi-
do Franza Kafki i całej żydowskiej tra-
z drugiej strony, na przykład, akces
tlerowskie ustawy norymberskie? Czy
dycji kabalistycznej, dla innych będzie
dużych grup społeczności żydowskiej
pisarz taki, jak Bruno Schulz może być
tym składnikiem w polskiej literaturze,
do komunizmu wtedy, kiedy ten ko-
jednoznacznie zakwalifikowany jako
który był niezbędnym dla dopełnienia
munizm miał formę stalinowskiej opresji
pisarz żydowski? A Franz Kafka? A
tradycji Gombrowicza czy Witkacego,
i terroru przeciwko Polsce. Przeciwko
Izaak Babel? A Elias Canetti? A Sta-
dla jeszcze innych wiadomo, że to był
Polsce, przeciwko Ukrainie, przeciw-
nisław Lem? Józef Wittlin? Wreszcie
pisarz blisko związany na przykład, z
ko Litwie, przeciwko Rosji i tak dalej.
my Polacy, mamy prawo pytać: kim był
Zofią Nałkowską. On jest przedmiotem
Oczywiście, naród żydowski nie jest
Adam Mickiewicz? Specjaliści, history-
tego spotkania kultur, które tutaj miało
winien, żadną miarą. Ben Gurion
cy żydowscy akcentują: z matki obcej.
miejsce. Ja nie jestem specjalistą, ani
nie ponosi odpowiedzialności za wy-
Z matki obcej, z frankistów. Każdy Li-
w ogóle od literatury, ani specjalnie od
czyny Łazara Kaganowicza. Ale nie
literatury Bruno Schulza, którego oczy-
Schulz, jako symbol śmierci jest też sym-
Hitlera i za nazizm? To jest skrajny
Polska jest jedynym krajem, który zdo-
wiście podziwiam jako pisarza. Nie
przykład.
był się na ten typ rozrachunku z wła-
śmiałbym w towarzystwie tak znakomi-
bolem tego, czego się trzeba bać i dzisiaj.
Przejdźmy do Rosji. Słynne prze-
sną mroczną, brunatną przeszłością.
tych specjalistów się na ten temat wy-
Mianowicie takiego świata, który pogar-
mówienie znakomitego zresztą pisa-
Jedynym krajem w tym regionie. Inne
powiadać, ale dla mnie Bruno Schulz
dza kulturą. Który pogardza wartościami,
rza rosyjskiego Walentina Rasputina,
kraje to jeszcze mają przed sobą. I to
jest punktem wyjścia do pytań.
nie przekładającymi się wprost na komercję.
który mówił, że stalinizm to nie jest
było zarówno po książce Grossa o Je-
Pierwsze pytanie, które bym za-
nasza wina, to jest nasze nieszczę-
dwabnem, jak również po jego książce
dał, to jest pytanie o to, co mówi nam
ście. (Eto nie nasza wina, eto nasza
o pogromie kieleckim. Ale to także
los i śmierć Bruno Schulza? Z całą
można uchylać tematu Kaganowicza
twin powie: co Mickiewicz pisał? – „Li-
bieda.) Nie znam ani jednej dyskusji
były wielkie debaty, między innymi na
pewnością jest to śmierć człowieka
i mówić, że to nie był Żyd, tylko to był
two, Ojczyzno moja!”. A gdzie urodził
wśród narodów Europy centralnej
łamach „Gazety Wyborczej”, na temat
całkowicie niewinnego, a rzadko się
bolszewik. Tak, to był bolszewik, ale
się Mickiewicz? Jakie piosenki śpie-
i wschodniej, gdzie by nie było tego
relacji polsko-ukraińskich. O Pawłoko-
zdarza na świecie, żeby w jakimś
żydowska droga do bolszewizmu inna
wał i słyszał w dzieciństwie? Białoru-
triumfalizmu bólu, że my cierpieliśmy
mie, o Wołyniu, o Akcji „Wisła”, a także
konflikcie ktoś był całkowicie niewin-
była jednak niż rosyjska, polska, ukra-
skie. Więc, kim był Mickiewicz? Otóż,
bardziej niż inni. Najbardziej, a ci inni
na temat Bandery.
ny. Otóż wydaje mi się, że taką sytu-
ińska czy gruzińska. I nie można tego
wydaje mi się... Wracając na chwilę
My mamy świadomość, że takie
tematu unieważniać tylko dlatego, że
do Schulza. Schulz nie był religijny.
Nie znam ani jednej dyskusji wśród na-
rozmowy są bardzo trudne. One są
często tym rodzajem narracji posłu-
Schulz nie był syjonistą. Schulz studio-
rodów Europy centralnej i wschodniej,
bardzo trudne w ogóle. Francja po-
gują się antysemici.
wał w Wiedniu, w świecie, gdzie „lingua
trzebowała kilkudziesięciu lat, żeby
Teraz do Polski, co roku przyjeż-
franca” to był język niemiecki. Mógł po
gdzie by nie było tego triumfalizmu bólu,
prezydent Jacques Chirac w imieniu
dżają wycieczki z Izraela. Rozmawia-
niemiecku pisać, pisał po polsku. Więc,
że my cierpieliśmy bardziej niż inni. Naj-
Francji powiedział słowo ubolewania
łem na ten temat z wieloma izraelskimi
kim był Schulz? Moim zdaniem, Schulz
bardziej. A ci inni chcą nas pozbawić tego
za Vichy. Kilkudziesięciu lat! Przed
demokratami, którzy mówią z wielkim
był obywatelem wielonarodowego, wie-
tym była obowiązująca teza gene-
niepokojem o przesłaniu tych wizyt. To
lokulturowego regionu, który nazywał
prawa do cierpienia. Więc wina czy los?
rała de Gaulle, że Vichy to nie była
są wizyty młodzieży, którym Polska jest
się Hałyczyna, czyli Galicja. Wielki syn