img
rok chopinowski
22
28 maja – 14 czerwca 2010 * Kurier Galicyjski
Fryderyk chopin (1810-1849)
i jeGo LWoWscy kontynuatorzy
część X – Karol Mikuli (1819-1897)
terpretacji utworu muzycznego: „Złe
może indziej na świecie. Całe, zwłasz-
frazowanie „to jest tak, jakby ktoś re-
cza żeńskie, młodsze i starsze poko-
cytował jakiś tekst w języku, którego
lenie oddaje się zapamiętale grze na
nie zna”. Dzięki starannej edukacji
klawikordzie, a dźwięki klawicymbału
pianistycznej odbytej w Paryżu Ka-
odzywają się w każdej kamienicy, o
MICHAŁ PIEKARSKI
rol Mikuli przekazał swym uczniom
każdej porze, z wszystkich pięter i pię-
tradycje interpretacyjne utworów
terek, z poddaszy i suterenów”.
Karol Mikuli Należał do
Chopina. Było to możliwe dzięki aż
Może dzięki tym tradycjom Lwów
grona osób najbardziej za-
40-letniej pracy pedagogicznej Mi-
zachował do dziś wielką tolerancję
służonych dla polskiej kultu-
kulego. To właśnie jego osobie pol-
współlokatorów (przynajmniej czę-
ry muzycznej. Poprzez swoją
ska szkoła pianistyczna zawdzięcza
ści) kamienic na grę na fortepianie,
działalność  pedagogiczną
bezpośrednią kontynuację tradycji
uprawianą przez sąsiadów zza ścia-
trwale związał się ze Lwo-
chopinowskich. W ten sposób Lwów
ny. Sam o tym niejednokrotnie mia-
wem. Był także cenionym
stał się dla kultury polskiej bardzo
łem okazję się przekonać ćwicząc
pianistą, dyrygentem i kom-
ważnym ośrodkiem chopinowskim,
we Lwowie na fortepianie do g. 11
pozytorem.
łącznikiem pomiędzy Fryderykiem
w nocy (i nieraz dłużej). Jednego
Chopinem a następnymi pokolenia-
razu nawet sąsiadka z piętra wyżej
Dzieciństwo i młodość
Urodził się 20 października 1819
mi pianistów.
poprosiła, żebym otworzył drzwi na
roku w Czerniowcach. Wywodził się
klatkę schodową bo podobał się jej
z ormiańskiej rodziny kupieckiej,
utwór grany przeze mnie i chciała
Działalność Mikulego
noszącej pierwotnie nazwisko Axa-
posłuchać…
w GTM
nian, która pochodziła z Mołdawii.
Za czasów jego dyrekcji (1857-
Od najmłodszych lat uczył się pry-
1887) w Galicyjskim Towarzystwie
Karol Mikuli
watnie gry na fortepianie, wykazując
Muzycznym zaczęto wykonywać
i Ludwik Marek
nadzwyczajne zdolności. Od naj-
coraz więcej utworów kompozyto-
Lwów w czasach Karola Mikule-
młodszych lat miał okazję zapoznać
rów polskich, gdyż przedtem domi-
go był nie tylko miejscem kontynu-
się z utworami Fryderyka Chopina,
nowały utwory kompozytorów za-
acji tradycji chopinowskich. Lwow-
które znajdowały się już wówczas
granicznych. Publiczność lwowska
scy adepci sztuki pianistycznej mieli
w programach niektórych koncertów,
miała możliwość zapoznania się z
także okazję do zaznajomienia się z
odbywających się w Czerniowcach.
dziełami m.in. Stanisława Moniusz-
inną szkoła pianistyczną – tradycja-
Według źródeł z epoki, zamiłowania
ki, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego,
mi związanymi z grą Ferenca Liszta
do muzyki nabrał właśnie podczas
Karola Lipińskiego oraz oczywiście
(węgierskiego pianisty i kompozy-
jednego z takich koncertów. Po ukoń-
Fryderyka Chopina (wiele z nich były
tora, przyjaciela Chopina), co było
czeniu gimnazjum w Czerniowcach,
prezentowane po raz pierwszy). Mi-
możliwe dzięki osobie Ludwika Mar-
Karol Mikuli
z woli rodziców studiował medycynę
kuli nie zaniedbywał także twórczo-
ka (z pochodzenia Czech, ur. 1837 r.
tunku miniatury fortepianowej, któ-
w Wiedniu (1839-1844). Jednak od
ści kompozytorów zagranicznych.
w Tarnopolu, zm. 1893 we Lwowie).
Lwów w czasach
ra charakteryzuje się szczególnie
medycyny interesowała go zawsze
To właśnie on wprowadził do obiegu
Ludwik Marek kształcił się począt-
Karola Mikulego
Karol Mikuli był w drugiej poło-
wysublimowaną formą ekspresji w
bardziej muzyka. W 1844 r. spełnił
wykonawczego symfoniczne utwory
kowo we Lwowie pod kierunkiem
wie XIX w. główną postacią życia
ramach formy muzycznej o niewiel-
cel swoich marzeń i wyjechał spe-
Roberta Schumanna.
Karola Mikulego. W późniejszym
muzycznego Lwowa. Nie do przece-
kich rozmiarach. Mikuli komponował
cjalnie do Paryża, aby doskonalić się
W „Gazecie Lwowskiej” w 1897
czasie podjął karierę wędrownego
nienia jest zwłaszcza jego 40-letnia
także utwory kameralne (Polonez
tam w grze na fortepianie pobierając
roku pisano: „We Lwowie rozwinął
wirtuoza, występując m.in. w Rosji,
działalność pedagogiczna, która
na troje skrzypiec, Grand Duo na
lekcje u Fryderyka Chopina w latach
Mikuli  czynność  nadzwyczajną,
Rumunii, na Węgrzech i w Wiedniu.
przypadała akurat na okres, kiedy
skrzypce i fortepian) oraz pieśni na
1844-1847 (informacje na ten temat
stwarzając poniekąd na nowo za-
Miał bezpośredni kontakt z Ferencem
Lwów wraz z cała Galicją otrzymał
głos z fortepianem do tekstów w ję-
zamieszczone były w poprzednim
marłe poprzednio życie muzykalne,
Lisztem, u którego najprawdopodob-
autonomię w ramach utworzonych w
zyku niemieckim. Warto wspomnieć
numerze „Kuriera Galicyjskiego”). W
budząc świetnym wykonaniem utwo-
niej doskonalił się w sztuce piani-
1867 r. Austro-Węgier. Odtąd kultura
także skomponowany przez Miku-
Paryżu Mikuli spotykał się także z in-
rów Chopina zamiłowanie do ge-
stycznej. Właśnie metody nauczania
polska mogła rozwijać się już bez
lego Hymn jubileuszowy na cześć
nymi przedstawicielami życia kultu-
nialnej, natchnionej pieśni polskiej.
i styl gry zaczerpnął od Liszta, które
większych ograniczeń, a język polski
króla Jana III Sobieskiego do słów
ralnego, m.in. Ferencem Lisztem
Był nie tylko świetnym wykonawcą,
poprzez często brawurową, nieraz
został uznany jako urzędowy oraz
Władysława Bełzy, który powstał
i George Sand. W 1848 r. powrócił do
ale pojmował posłannictwo muzyki
forsowną, efektową i wirtuozowską
stosowany w administracji i sądow-
w 1883 r. z okazji zorganizowane-
Czerniowiec, gdzie został profeso-
w szerszym stylu, a głównie w kie-
technikę różnią się diametralnie od
nictwie. Zaistniała sytuacja stała się
go we Lwowie obchodu 200 letniej
rem gry na fortepianie. Występował
runku narodowym, któremu też dał
estetyki szkoły chopinowskiej, pojmo-
po prostu usankcjonowaniem dążeń
rocznicy odsieczy Wiednia. Doko-
jako pianista m.in. w: Bukareszcie,
wyraz w całym szeregu własnych
wanej jako melancholijna i subtelna.
wielu ówczesnych mieszkańców Ga-
nywał także opracowań na fortepian
Jassach, Kijowie, Kiszyniowie i we
wielce cennych kompozycji. Tak też
W 1870 r. Ludwik Marek założył we
licji. Sam Karol Mikuli był zwolenni-
utworów różnych kompozytorów, co
Lwowie. W 1857 r. przeprowadził się
kształcił swych uczniów i uczennice,
Lwowie szkołę muzyczną konkuren-
kiem rozwoju kultury polskiej, o czym
było zjawiskiem bardzo popularnym
do Lwowa, gdzie został powołany na
których nieprzeliczone szeregi w cią-
cyjną dla konserwatorium GTM, która
świadczy choćby fakt, że jeszcze na
w XIX w. (nie było jeszcze przecież
stanowisko dyrektora Galicyjskiego
gu trzydziestoletniej działalności na
zyskała z czasem doskonałą renomę.
kilka lat przed wprowadzeniem au-
gramofonów i jeżeli ktoś chciał po-
Towarzystwa Muzycznego (GTM).
stanowisku dyrektora Galicyjskiego
We Lwowie podjął także działalność
tonomii galicyjskiej, począwszy od
znać jakiś utwór, to musiał sam go
Przez 30 lat Karol Mikuli praco-
Towarzystwa Muzycznego wprowa-
dyrygencką, prowadząc koncerty mu-
1860 r. językiem wykładowym kon-
sobie zagrać na fortepianie) oraz
wał także w konserwatorium GTM,
dził w krainę sztuki”.
zyki symfonicznej. Także we własnym
serwatorium na miejsce dotychczas
transkrypcji (na poszerzony skład
prowadząc wyższy kurs gry na forte-
domu Ludwik Marek prowadził jeden
obowiązującego języka niemieckie-
instrumentalny) utworów Fryderyka
pianie oraz dyrygując utworami sym-
z najważniejszych salonów artystycz-
Działalność
go stał się język polski, którym bez
Chopina.
fonicznymi, prezentowanymi przez
nych miasta.
kompozytorska
wątpienia sam doskonale władał.
Twórczość Karola Mikulego re-
GTM. W 1887 r. podobno ze wzglę-
Karol Mikuli, podobnie jak jego
W przywoływanym już numerze
W czasach Mikulego coraz więk-
prezentuje styl romantyczny. Choć
du na zły stan zdrowia zrezygnował
mistrz – Fryderyk Chopin, kompo-
czasopisma „Bluszcz” z 1880 r. pisa-
szą popularność zdobywał fortepian
był pod wpływem stylu Chopina, nie
ze stanowiska dyrektora konserwa-
nował przede wszystkim utwory
no: „Posiadamy we Lwowie dwie zna-
(ówcześnie nazywany także klawi-
naśladował go mechanicznie. Wiele
torium GTM, ale już w 1888 r. założył
fortepianowe. Były to: mazurki (sty-
komite szkoły gry na fortepianie: jedną
kordem lub klawicymbałem), zaj-
utworów Mikulego ukazało się we
we Lwowie prywatną szkołę gry na
lizacje utworów o proweniencji lu-
w Towarzystwie Muzycznym, pod
mując coraz częściej miejsce w sa-
Lwowie i w Wiedniu drukiem za jego
fortepianie, którą prowadził wraz z
dowej), nokturny (typ romantycznej
dyrekcją Mikulego, wielbiciela i znako-
lonach arystokracji i mieszczaństwa
życia.
żoną do swojej śmierci. W 1889 r.
miniatury o ornamentalnym charak-
mitego wykonawcy muzyki szopenow-
(nie tylko zamożnego). O Lwowie
Mikuli przygotował do druku wie-
został odznaczony Krzyżem Rycer-
terze linii melodycznej), walce (do
skiej; drugą pod dyrekcją p. Marka, na-
w tamtych latach pisano na łamach
le utworów Chopina. Często korzy-
skim Orderu Cesarza Franciszka
słuchania, nie do tańczenia), po-
leżącego do rzędu najznakomitszych
warszawskiego czasopisma„Bluszcz”
stał wówczas z uwag, zanotowanych
Józefa I. Zmarł we Lwowie 21 maja
lonezy (również twórcze stylizacje
uczniów Liszta i metody jego wyznaw-
z 12 marca 1880 r: „Towarzystwo Mu-
przez swojego mistrza na egzempla-
1897 r.
tego narodowego tańca) oraz balla-
ców”. Obydwie szkoły pianistyczne
zyczne [GTM] uprawia przeważnie
rzach lekcyjnych. Był redaktorem
da (gatunek muzyczny niejako wy-
były źródłem powstania dwóch „stron-
grę fortepianową i, co prawda, dzięki
zbiorowego 17-tomowego wydania
promowany przez Chopina). Wiele
nictw” sposobu gry na fortepianie –
Lekcje u Chopina
temu, tyle jest pianistów i pianistek
dzieł Chopina, wydanego w Lipsku
Karol Mikuli często powtarzał
z tych utworów należy do wykształ-
„mikulistów” i „markistów”. Ciekawym
we Lwowie jak stosunkowo nigdzie
w 1879 r.
słowa Chopina, stosujące się do in-
conego w epoce romantyzmu ga-
miastem był Lwów tamtych czasów