img
Kurier kulturalny
22
16 – 28 lipca 2010 * Kurier Galicyjski
Fryderyk chopin (1810-1849)
i jeGo LWoWscy kontynuatorzy
Część XIII – Mieczysław Sołtys (1863-1929)
absolwent konserwatorium dostąpił
opery warszawskiej. Kolejna, pełna
wyróżnienia w postaci dofinansowa-
ekspresji pieśń „O mój aniele” op.
nia w celu podjęcia uzupełniających
14 nr 1 zadedykowana została innej
studiów zagranicznych. Początkowo,
lwowskiej śpiewaczce – Marcelinie
podobnie jak Stanisław Niewiadom-
Sembrich-Kochańskiej (na jej temat
ski, kształcił się na uniwersytecie
mowa była już w nr 8 „Kuriera Gali-
MICHAŁ PIEKARSKI
wiedeńskim. Jednak po usłyszeniu w
cyjskiego” z b.r.). Obydwie pieśni za-
Wiedniu dzieł Camille a Saint-Saënsa,
wierają nowoczesne środki wyrazu,
Do wybitnych uczniów Ka-
wybitnego francuskiego kompozytora,
stanowiąc przykład twórczej kontynu-
rola Mikulego należał Mieczy-
postanowił odtąd kształcić się w Pa-
acji gatunku podjętego przez ucznia
sław Sołtys. Swoje gruntow-
ryżu pod jego kierunkiem. Nie było
Karola Mikulego. Przypuszczalnie
ne wykształcenie muzyczne
to jednak łatwe, bowiem Saint-Saëns
Mieczysław Sołtys skomponował ok.
zdobywał także za granicą,
nie zwykł udzielać lekcji prywatnych.
10 pieśni, z czego zachowały się tylko
gdzie cieszył się niemałym
Sołtys odważnie dążył jednak do celu
4. Wykonywane były one we Lwowie
uznaniem. Po skończonych
i po wystaraniu się o list polecający,
dość często pod koniec XIX w., cie-
studiach powrócił jednak do
udał się do wielkiego kompozytora.
sząc się znaczną popularnością.
rodzinnego miasta, działając
Wytrwałość młodego lwowianina spo-
W 1899 r. Mieczysław Sołtys po-
odtąd już „tylko we Lwowie”.
wodowała, że Saint-Saëns nie tylko
wołany został na stanowisko dyrektora
Tak jak Karol Mikuli (uczeń Fryde-
przyjął go we własnym domu, ale tak-
Galicyjskiego Towarzystwa Muzyczne-
ryka Chopina) był kluczową postacią
że, wbrew swoim dotychczasowym
go. Funkcję tę pełnił do śmierci. Wie-
w życiu muzycznym Lwowa drugiej
zwyczajom, zgodził się na udzielanie
lokrotnie dyrygował wówczas utworami
połowy XIX w., to samo można powie-
Sołtysowi porad w zakresie kompozy-
kompozytorów polskich i zagranicznych
dzieć o Mieczysławie Sołtysie, odno-
cji. Jednocześnie, za namową nowe-
różnych epok począwszy od baroko-
śnie do przełomu stuleci i pierwszego
go nauczyciela, podjął Sołtys naukę
wej „Pasji wg św. Mateusza” Johanna
trzydziestolecia XX w. Mieczysław
w szkole gry na organach Eugène a
Sebastiana Bacha, a skończywszy na
Sołtys nie tylko zdobył edukację pod
Giguota, dawniejszego ucznia Saint-
impresjonistycznym poemacie symfo-
jego kierunkiem, ale tak samo jak
Saënsa, znanego francuskiego organi-
nicznym „Popołudniu fauna” Claude
Karol Mikuli piastował stanowisko
sty i kompozytora, uważanego dziś za
Debussyego.
wieloletniego (także przez 30 lat!)
odnowiciela tradycji francuskiej muzyki
dyrektora Galicyjskiego Towarzystwa
organowej. Podczas studiów zagranicz-
Muzycznego we Lwowie.
Wielkie formy wokalne
nych Mieczysław Sołtys pojawiał się we
Wśród kompozycji Mieczysława
Lwowie jedynie sporadycznie. Pobyty te
Sołtysa, powstałych przed I wojną
Lata dzieciństwa
zaowocowały narodzeniem się dwójki
światową, na uwagę zasługuje wspo-
i młodości
dzieci – córki Marii (w 1888 r.) i syna
mniane już oratorium „Śluby Jana
Mieczysław Sołtys urodził się we
Adama (w 1890 r.).
Kazimierza”, skomponowane w latach
Lwowie w 1863 r. w rodzinie polskiego
1893-1895 i następnie prawyko-
urzędnika o korzeniach ziemiańskich.
nane we Lwowie w 1895 r. Jest to
Edukację zdobywał w szkole ludowej,
Powrót do Lwowa
Mieczysław Sołtys
W 1891 r. Mieczysław Sołtys po-
trzyczęściowe oratorium (utwór wo-
a następnie w Wyższym Gimnazjum
wrócił na stałe do Lwowa, obejmując
kalno-instrumentalny przeznaczony na
im. Franciszka Józefa we Lwowie.
stanowisko profesora w konserwato-
chór, solistów i orkiestrę), stanowiące
Równocześnie od 1876 r. kształcił
rium Galicyjskiego Towarzystwa Mu-
pierwszy tak rozbudowany utwór tego
się w konserwatorium Galicyjskiego
zycznego. Jednocześnie komponował
gatunku w historii muzyki polskiej.
Towarzystwa Muzycznego, co czynił
opery („Rzeczpospolita babińska”,
Składa się z trzech części: 1 –
w tajemnicy przed własnym ojcem,
„Panie Kochanku”), wielkie oratorium
„Niedola narodu”, 2 – „Jasna Góra”,
który pomimo, że nie był przeciwni-
„Śluby Jana Kazimierza” oraz utwory
3 – „Śluby królewskie”, odwołujących
kiem muzyki, to podobnie jak zdecy-
instrumentalne i pieśni.
się bezpośrednio do ślubów, złożo-
dowana większość osób z wyższych
Wśród dzieł instrumentalnych na
nych przez króla Jana Kazimierza we
kręgów społecznych, nie wyobrażał
uwagę zasługuje Koncert fortepiano-
lwowskiej katedrze 1 kwietnia 1656 r.
sobie, aby jego syn obrał tak nie-
wy c-moll, przyjęty przez publiczność
W czasach nam współczesnych dzie-
praktyczny i niepewny zawód muzy-
lwowską z wielkim entuzjazmem. W
ło to zostało wykonane we Lwowskiej
ka. Warto przypomnieć, że również
ten sposób Mieczysław Sołtys, stał
Katedrze 1 kwietnia 2006 r. w 350.
rodzice Karola Mikulego pragnęli dla
się obok Fryderyka Chopina i innych
rocznicę ślubów. Miejmy nadzieję, że
niego zawodu lekarza, a nie pianisty
późniejszych kompozytorów, kolej-
dojdzie także do kolejnych wykonań
i kompozytora. Po ukończeniu gim-
nym w historii muzyki polskiej twórcą
tego wspaniałego oratorium, pokazu-
nazjum Mieczysław Sołtys posłuszny
koncertu fortepianowego (utwór pole-
jącego wybitny kunszt kompozytorski
woli rodziców postąpił na Wydział Pra-
gający na współgraniu/współzawodni-
Mieczysława Sołtysa.
wa Uniwersytetu Lwowskiego, który
czeniu fortepianu i orkiestry). Wpływ
Do lokalnych tradycji Mieczysław
zamienił jednak po pewnym czasie
tradycji chopinowskich widoczny jest
Sołtys odwołał się także tworząc ope-
na Wydział Filozofii. W dalszym ciągu
zaś szczególnie w polonezie fortepia-
rę „Opowieść ukraińska” (lub „Opo-
uczęszczał także do konserwatorium,
nowym, zatytułowanym „Alla Polac-
wieść kresowa”) napisaną w 1908 r.
gdzie pod kierunkiem Karola Mikule-
ca” F-dur, zamieszczonym w zbiorze
(premiera 1909 r. Lwów) do poematu
go studiował grę na fortepianie oraz
„Deux morceaux”. To właśnie Fryderyk
„Maria” Antoniego Malczewskiego.
przedmioty teoretyczne (naukę o for-
Chopin wytyczył polskim twórcom dro-
Samo dzieło literackie wydane zosta-
mach muzycznych i kontrapunkt). W
Grobowiec rodziny Sołtysów na Cmentarzu Łyczakowskim
gę komponowania poloneza koncerto-
ło w 1825 r. zyskując rozgłos jednego
związku z trudną sytuacją materialną
wego. Alla Polacca Sołtysa charakte-
z największych utworów polskiego
rodziny, Mieczysław Sołtys podjął
impresjonistycznego, o czym świadczy
ryzuje się zastosowaniem tradycyjnej
romantyzmu. Do twórczości polskiej
zaraz po studiach pracę nauczycie-
kował Bolesławowi Domaniewskiemu,
już sam jej tytuł („Bryza”).
formy (polonez z odmienną częścią
wprowadza ono koloryt stepów leżą-
la w gimnazjum. Nie porzucił jednak
znanemu warszawskiemu pianiście,
W  latach  dziewięćdziesiątych
środkową – triem) w połączeniu z wła-
cych u kraju niegdysiejszej Rzeczypo-
swojej muzycznej pasji, jednocześnie
który zdobył swoje umiejętności m.in.
powstały także pieśni na głos solowy
snym stylem kompozytorskim Sołtysa,
spolitej, rozpoczynając się słowami:
współzakładając (w 1886 r.) i kierując
pod kierunkiem Antona Rubinsteina
z towarzyszeniem fortepianu. Pełna
obdarzonym szczególną lekkością.
Ej! Ty na szybkim koniu,
amatorskim chórem „Echo”.
w Petersburgu, występując później
subtelnego wdzięku pieśń „Maggiola-
Majestatyczny polski taniec narodowy
wielokrotnie w Rosji, a także we Francji
gdzie pędzisz Kozacze?
ta” op. 14 nr 3, napisana została do
brzmi momentami tryumfalnie (nigdy
i Włoszech. W innych utworach forte-
Studia zagraniczne
Czy zaoczył zająca, co na
słów Józefa Nikorowicza, a następnie
jednak nie przytłaczając słuchacza),
W 1887 r. Mieczysław Sołtys oże-
pianowych Sołtys szukał także nowych
stepie skacze?
wydana w 1898 r. z dedykacją dla
wirtuozowsko, lub refleksyjnie. Uwagę
nił się z Marią Józefą Morawiecką,
środków wyrazu o czym, świadczy
Czy rozigrawszy myśli, chcesz
22-letniej wówczas Janiny Korolewi-
zwraca zwłaszcza jego niekonwencjo-
córką lwowskiego architekta. W tym
„La Brise” Fis-dur. Jest to kompozycja
użyć swobody,
czówny, absolwentki lwowskiego kon-
nalne, refleksyjne zakończenie. „Alla
samym roku, zapewne dzięki po-
nowoczesna, zawierająca elementy
I z wiatrem ukraińskim puścić
serwatorium i zarazem prymadonny
Polacca” Mieczysław Sołtys zadedy-
mocy Karola Mikulego, jako wybitny
rodzącego się właśnie we Francji stylu
się w zawody?”