img
24
świątynie lwowskie
30 lipca – 16 sierpnia 2010 * Kurier Galicyjski
ormiańskie kościoŁy podzamcza
JURIJ SMIRNOW
tekst i zdjęcia
W pierwszych wiekach ist-
nienia Lwowa, pod Wzgórzem
Wysokiego Zamku, na terenie
dawnego książęcego miasta,
Ormianie zbudowali kilka nie-
wielkich świątyń, a mianowi-
cie kościoły św. Anny i św.
ściół św. Jana Chrzciciela należał do
Jakuba z Nissibis z klaszto-
Ormian-unitów do roku 1396, lecz
rem żeńskim. Są usytuowane
posiadłości ormiańskich kupców i rze-
pomiędzy  najważniejszymi
mieślników dookoła świątyni istniały
świątyniami prawosławnymi
o wiele dłużej. Po roku 1396 o Ormia-
– św. Onufrego, św. Praksewii
nach-unitach we Lwowie już nic nie
Piatnyci i św. Mikołaja, a pała-
słychać. Prof. K. Stopka przypuszcza,
cem książęcym na Wysokim
że prawie wszyscy oni byli przyby-
Zamku, co świadczyło o dużym
szami, uciekinierami z Armenii i dość
znaczeniu kolonii ormiańskiej
szybko asymilowali się w środowisku
w owych czasach we Lwowie.
Kościół ormiański Św. Anny był
dominikańskich mnichów, przyjmując
jedną z najstarszych świątyń miasta.
obrządek łaciński.
Badacze historii Ormian lwowskich
Kościół św. Anny był budowlą
mówią o budowie pierwszej świątyni
obszerną, jednonawową, orientowa-
drewnianej w tym miejscu jeszcze w XII
ną częścią prezbiterium na północ-
Fasada dawnej kaplicy Benedyktynek ormiańskich p.w. Mat-
w. ksiądz Sadok Barącz, w swym dziele
ny wschód. Dookoła znajdował się
ki Boskiej Nieustającej Pomocy z 1897 roku, położonej w Pa-
pt. „Rys dziejów ormiańskich” (1869 r.),
duży ogród, zabudowania klasztorne
sieczańskim Lesie na łyczakowie
pisze: (…) „czasu, w którym Ormia-
i cmentarz. Wiadomości o wypo-
Dawny  kościół  ormiański
nie przybyli tu [do Lwowa], nie da się
sażeniu kościoła są bardzo skąpe.
p.w. Św. Krzyża przy ul. Za-
określić. Według ustnego podania, już
Możliwe, że właśnie z ołtarza tego
marstynowskiej  9.  Widok
w roku 1183 mieli oni kościół drew-
kościoła pochodzą dwa obrazy św.
od południowego zachodu
niany”. Badacz dziejów ormiańskich,
Ewangelistów Mateusza i Marka,
i apsyda od południowego
Czesław Lechicki, solidarnie z ks. S.
które znajdują się obecnie w mu-
wschodu
Barączem, podaje taką informację:
zeum narodowym we Lwowie.
„Ustna tradycja każe szukać we Lwo-
W 1623 r. pożar zniszczył prawie
swoich parafii prowadzili życie zakon-
wie początków kościoła ormiańskie-
całe przedmieście Krakowskie. Jego
ne. Bracia Bernatowicze ofiarowali
go pod wezwaniem św. Anny, już w
ofiarą padły również ormiańskie ko-
fundusze na utrzymanie przy kościele
1183 r., na ówczesnym przedmieściu
ścioły św. Jakuba i św. Anny, zwany
klasztoru i księdza.
Żółkiewskim [Podzamcze]. Był on
wtedy powszechnie klasztorem. Przez
W XIV w. spotykamy we Lwowie
pierwotnie drewniany, powtórnie zo-
pewien czas zabudowania kościelne
również Ormian unitów, ze zgroma-
stał odbudowany w 1240 r., a z cegły
stały opuszczone. 15 listopada 1654
dzenia Braci Unitów Świętego Grze-
i kamienia wymurowano go dopiero
r., pierwszy lwowski ormiańsko – ka-
gorza Oświeciciela. Sześciu z nich
w 1363 roku”. Biskup Franciszek Ksa-
tolicki arcybiskup Mikołaj Torosowicz
przybyło na Ruś z Krymu, Armenii
wery Zachariasiewicz był podobnego
(1627-1681), podpisał umowę z pro-
i ormiańskiego Królestwa w Cylicji.
zdania i w wydanych, w 1842 r., „Wia-
wizorami kościoła św. Anny, według
Między zakonnikami, wyznawcami
domościach o Ormianach w Polsce”
której poddali się oni razem z kilkoma
ortodoksyjnego ormiańskiego kościo-
zanotował, iż według ks. Zohraba:
mnichami pod jego władzę i uznali
ła Apostolskiego i Ormianami-unitami,
„były na cmentarzu, przy kościele
unię z Rzymem. Część zakonników,
istniały pewne nieporozumienia. Ks.
św. Anny, nagrobki z lat: 1130, 1184,
niechętnych zmianie obrządku, wy-
D. Kajetanowicz pisał, że katoliccy
1200, 1245”. Takie daty nie powinny
jechała ze Lwowa. W 1664 r. abp
unici „około roku 1370 zostali stąd
dziwić. Badania archeologiczne na te-
M. Torosowicz przekazał parafię pod
[klasztoru św. Anny] wypędzeni przez
renie dawnego Lwowa, jednoznacznie
opiekę ks. Szymona, jednak ten na-
Ormian schizmatyków (czyli przedsta-
świadczą o powstaniu miasta jeszcze
dal popierał wyznawców ormiańskie-
wicieli kościołaApostolskiego) i musieli
Obrazy ołtarzowe Św. Mateusz Ewangelista i Św. Marek Ewan-
w drugiej połowie XII wieku. Ormiań-
go kościoła Apostolskiego, a nawet
szukać przytułku duchowieństwa łaciń-
gelista z 1. ćwierci XVII wieku, pochodzące z jednego ze zniesio-
skie źródła wymieniają miasto pod
był posądzony o magię. Dlatego też
skiego”. Papież powierzył duchowną
nych kościołów ormiańskich (obecnie w Muzeum Narodowym)
nazwą „Ilof”. Przy kościele św. Anny
był wtrącony do więzienia, a po kilku
opiekę nad nimi ojcom dominikanom,
majątkiem  kościelnym  zarządzali
wspólnych proboszczów z kościołem
istniał też klasztor ormiański, organi-
tygodniach wygnany w Polski. No-
którzy odstąpili dla potrzeb Ormiań-
prowizorowie. „Za jego (ks. K. Berna-
św. Jakuba. Ostatnim z nich był zmar-
zowany według reguły św. Bazylego
wym proboszczem abp mianował ks.
skich Braci Unitów kościółek św. Jana
towicza) też czasów trwały w kościele
ły w 1783 r. ks. Benedykt Jaśkiewicz,
Wielkiego. Z tego powodu mnichów
Jakuba Marchiewicza, który otrzymał
Chrzciciela przy Starym Rynku obok
św. Anny obchody religijne podczas
archidiakon katedralny. Na cmentarzu
nazywano bazylianami podobnie, jak
święcenia kapłańskie już w nowym
cerkwi p.w. św. Mikołaja. W klaszto-
jubileuszu generalnego, nadanego
obok kościoła znajdowały się liczne
zakonników ruskich, którzy mieszkali
obrządku w Kolegium ojców Teaty-
rze przy kościele św. Jana Chrzciciela
przez Ojca Świętego Benedykta XIII,
nagrobki XVI - XVIII-wieczne, prze-
obok, przy cerkwi św. Onufrego. Do-
nów we Lwowie. Istnieją również wia-
osiadł wygnany z Kijowa ormiański
bullą z dnia 27 października 1727 r.
mieszczone później zostały na dzie-
okoła kościoła św. Anny zbudowano
domości, ze w klasztorze zostało też
unicki biskup Jakub. Od 1371 r. spra-
dla wszystkich Ormian, którzy do Unii
dziniec Katedry Ormiańskiej. Napisy
kilka domów murowanych lub drew-
kilku mnichów, którzy nie wyznawali
wował on jurysdykcję nad ormiańskimi
z kościołem rzymskim przystąpili”.
na tych płytach były tak i w języku or-
nianych, które należały do Ormian.
unii.
unitami całej Rusi. Znane jest również
Ks. S. Barącz pisał, że przez mno-
miańskim, jak i polskim. W roku 1784
W roku 1400 bracia Filip i Barnard
Nie zachowała się pełna lista księ-
imię ojca Jana „powołanego potem na
gie i sowite legata „czynione przez
rząd austriacki w trakcie reform ko-
Bernatowicze, zbudowali w 30 me-
ży, pełniących posługę duszpasterską
tę stolicę w roku 1396”. Wiadomości
zamożnych Ormian , posiadał kościół
ścielnych (t. z. józefińskich) postano-
trach od cerkwi św. Onufrego, kaplicę
przy kościele św. Anny. Następne
o Ormianach-unitach można znaleźć
św. Anny znaczne kapitały fundacyj-
wił likwidować kościół św. Anny razem
p.w. św. Jakuba (Akopa) z Nissibis.
wiadomości mamy dopiero z wieku
w kronikach jeszcze z roku 1200.
ne w gotówce i w drogich sprzętach
z klasztorem. 5 kwietnia, tego z roku,
Zbudowano też tam mały klasztor, w
XVIII. Krajoznawca Antoni Schneider
Historyk i heraldyk XVIII wieku, ks.
kościelnych”. O tym też wspomina
podpisano odpowiedni dekret guber-
którym osiedlili się ormiańscy mnisi,
w „Encyklopedii do Krajoznawstwa
Niesiecki pisał, iż „mieli franciszkanie
prof. Iwan Krypiakewycz. Prowizorów
nium i kościół został zamknięty. Or-
reguły św. Antoniego Pustelnika, zwa-
Galicji” pisze, że w 1723 r. probosz-
[we Lwowie] Ormianom około 1200 r.
obierano wśród najbogatszych i do-
mianie lwowscy obawiali się, że wła-
ni także antonianami. Do zgromadze-
czem był zasłużony dla archidiecezji
odstąpić jedną kaplicę św. Walentego
stojnych parafian.
dze zaborcze skonfiskują drogi sprzęt
nia tego wstępowali owdowiali kapła-
lwowskiej, ksiądz Krzysztof Bernato-
(w swoim kościele), która nazwana
W XVIII w. kościół św. Anny miał
kościelny, cenne wrota oraz kosztow-
ni ormiańscy, którzy po opuszczeniu
wicz, protonotariusz apostolski, lecz
została od tej pory ormiańską”. Ko-