24
świątynie lwowskie
17 – 30 sierpnia 2010 * Kurier Galicyjski
ormiaŃskie kościoŁy podzamcza
(dokończenie z nr poprzedniego)
JUriJ SMirNoW
tekst i zdjęcia
Kościół św. Jakuba z Nissibis był
świątynią zorientowaną na południo-
wy wschód i miał wymiary około 16 m
długości i 7 m szerokości. Świątynia
miała rzut prostokątny z półkolistą ab-
sydą, małe przybudówki i babiniec.
Około 1580 r. bogaty kupiec lwow-
ski Mikołaj Bernartowicz zapisał swój
folwark na Zamarstynowie ormiań-
skiemu szpitalowi i kościołowi św. Ja-
kuba. Abp Mikołaj Torosowicz w dniu
18 listopada 1676 r. nadał kościołowi
tytuł opactwa i pierwszym opatem mia-
nował ks. Jana Bernatowicza. Czesław
Lechicki uważał, że „stało się to może
dlatego, że kościółek ten zbudowali
i wyposażyli przodkowie Bernatowi-
cza”. Arcybiskup chciał też zjednać
Kościół św. Krzyża
sobie ks. Jana Bernatowicza – „czło-
wieka ambitnego i gotowego dla karie-
ry wszystko poświęcić”.
Ojcowie Teatyni nie radzili arcy-
biskupowi mianowania jego opatem,
lecz M. Torosowicz nie zważał na ich
Kościół św. Wojciecha
uwagi. Wkrótce wybuchła awantura:
strzegłszy Agopsowicz prosił biskupa,
Jana Sobieskiego, wojewody ruskie-
ks. Bernatowicz poddał się namowom
żeby już wyszedł, lecz on oświadczył,
go Stanisława Jabłonowskiego podpi-
stronników jerozolimskiego patriarchy
że ten kościół jest ormiański i że on,
sali kontrakt na wystawienie alumnatu
ormiańskiego i został wyświęcony na
Gmer Bernartowicza
będąc ormiańskim od króla uprzywile-
dla kleryków ormiańskich. Kościół św.
biskupa Kamieniecko Podolskiego.
jowanym biskupem, za swój go uważa
Krzyża i cmentarz pozostały jednak
Chciał też podczas nieobecności we
i żąda, żeby mu klucz oddał i ustąpił
w zarządzeniu abpa M. Torosowicza
Lwowie abpa M. Torosowicza przejąć
den św. Jakuba, również kamienny pa-
z niego. Agopsowicz nie chciał klucza
i prowizorów kościelnych. Pół roku
władzę nad całym Kościołem ormiań-
łac biskupi, blisko jeden drugiego. Od
wręczyć, ale już był przygotowany ślu-
później, we wrześniu 1672 r., podczas
skim w Polsce, lecz nuncjusz apostol-
nich osobno znajduje się klasztor św.
sarz, który odjąwszy dawny zamek
oblężenia Lwowa przez Turków, zabu-
ski Opicjusz Pallavicini wyklął go jako
Krzyża zamieszkany i do niego należy
i nowy przybiwszy, klucz od niego bisku-
dowania kolegium i kościół św. Krzy-
uzurpatora. Był to jeden z gorących
silnie zbudowany dom ubogich, dom
powi oddał, który mimo oporu szwagra
ża spłonęły, seminarium tymczasowo
epizodów walk z Rzymem w środowi-
zarządcy, stajnie i dwa lub trzy ogrody;
duchowieństwo swoje wprowadził”.
przestało funkcjonować. W 1674 r.
sku Ormian lwowskich. Cz. Lechicki
są tam pomieszczenia dla zakonników
Nagrobek ze starego cmen-
Spór o kościół trwał 17 lat. Sahag
nowy prefekt kolegium o. Pidon zdołał
pisał, że wówczas żadnych zakonni-
– mnichów i księży oraz innych osób,
tarza ormiańskiego
Agopsowicz zmarł 23 lutego 1649 r.,
odbudować spalone pomieszczenia
ków przy kościele św. Jakuba już nie
należących do kongregacji klasztor-
jeszcze podczas tych zatargów. Do-
i uruchomić działalność seminarium.
wszystkie świątynie, również kościół
było i opactwo to pozostało jedynie
nych. Są także i zakonnice, dwie lub
piero w 1654 r. starsi narodowości or-
W 1681 r. prowizorowie ormiańscy
św. Krzyża.
tytularnym. Jak już wspomniałem, ko-
trzy – stare i wiekowe. Wielki ten klasz-
miańskiej odstąpili M. Torosowiczowi
podarowali Kongregacji Krzewienia
W 1629 r. bogaty kupiec ormiań-
ściół św. Jakuba w 1784 r. został za-
tor ma zimną wodę”.
wszystkie dochody, należące do klasz-
Wiary wszystkie zabudowania dawne-
ski Izaak (Sahag) Agopsowicz, rodem
mknięty i razem z kościołem św. Anny
Fundator Sahag Agopsowicz wy-
toru i kościoła św. Krzyża. Arcybiskup
go klasztoru.
z Suczawy, szwagier pierwszego bi-
sprzedany i rozebrany.
posażył kościół w sprzęty liturgicz-
wprowadził na parafię swego unickiego
Następne groźne wydarzenie
skupa ormiańskokatolickiego Mikołaja
Trzeci kościół ormiański p.w. św.
ne i ozdobił wnętrze, swoim kosztem
księdza. Spisana umowa jednak za-
miało miejsce 12 września 1740 r.,
Torosowicza, fundował budownictwo
Krzyża, na terenie Przedmieścia Kra-
utrzymywał kapłana. Agopsowicz nale-
strzegała, że Torosowicz „do kamienic
kiedy na skutek pożaru kolegium te-
nowego murowanego kościoła. Lwow-
kowskiego (Żółkiewskiego) znajdował
żał do tradycyjnego obrządku wschod-
kościelnych i do cmentarza mieszać się
atyńskie i kościół św. Krzyża zostały
ski historyk sztuki W. Wujcyk w swoje
się przy ul. Zamarstynowskiej. Zbu-
niego i nie chciał uznać unii i władzy
nie mógł, a nawet i kapłanów przyjmo-
po raz kolejny zniszczone. Dwa lata
publikacji z 1996 r. podał rejestry kasy
dowany został znacznie później niż
abpa M. Torosowicza (1627-1681), który
wać nie wolno mu było, gdyż tym za-
wcześniej, w 1738 r. Teatyni rozpo-
miejskiej o wydatkach I. Agopsowicza
kościół św. Anny i św. Jakuba. Muro-
złożył przysięgę wierności Stolicy Apo-
wiadowali prowizorowie, którzy i to za-
częli budowę nowego kolegium pod
na kupno cegły z miejskich cegielni.
wana świątynia powstała dopiero w
stolskiej, uznał zwierzchnictwo papie-
strzegli sobie, żeby kapłani dochodów
Wysokim Zamkiem, na terenie ofiaro-
Otóż, już w 1628 r. fundator kupił
XVII w. Istnieją jednak wzmianki, że
ża i ogłosił unię Kościoła ormiańskiego
nadzwyczajnych nie wymagali”.
wanym przez królewicza Jakuba So-
6300 sztuk cegły na „budowę kościo-
drewniane zabudowania mogły ist-
w Polsce z Rzymem.
Tymczasem 1 maja 1664 r. przy-
bieskiego jeszcze w 1731 r. Kleryków
ła ormiańskiego św. Krzyża”. Magi-
nieć już w drugiej połowie XIV w. Na
Ormianie, uznający władze pa-
byli do Lwowa ojcowie Teatyni. Papie-
ormiańskich śpiesznie przeniesiono
strat lwowski aż do 1637 r. sprzeda-
koszt własny zbudował je Ormianin
triarchów eszmiadzyńskich i obrządek
ska Kongregacja Krzewienia Wiary
na nowe miejsce, zaś spalone po-
wał Agopsowiczowi cegłę z cegielni
Jurko (Jerzy) Iwaszkiewicz.
Kościoła Apostolskiego, garnęli się
postawiła przed nimi zadanie założe-
mieszczenia kolegium, przy kościele
Kosznarowskiej, która znajdowała się
Ks. Sadok Barącz podaje legen-
do kościoła św. Krzyża, nie uznawali
nia seminarium duchownego dla kle-
św. Krzyża sprzedano francuskim oj-
na Zofijówce, za kościołem św. Zofii.
dę, związaną z fundacją Iwaszkiewi-
władzy bpa Torosowicza. Agopsowicz
ru ormiańskiego. Mieli oni też pomóc
com misjonarzom, których do Lwowa
Dlatego W. Wujcyk uważa ten rok za
cza. S. Barącz pisze: „Powiadają, że
klucze od świątyni starannie chował.
arcybiskupowi w przeprowadzeniu
zaprosił rzymskokatolicki abp Mikołaj
datę ukończenia budowy świątyni. Tę
na tym miejscu był ogród ormiański,
Arcybiskup podstępnie i przemocą
reform unijnych, pogodzić obrządek
Wyżycki. Na jego polecenie misjona-
samą datę znajdujemy i w „Kronice
w którym wyrosło drzewo, wydające
zawładnął świątynią i wprowadził do
ormiański z wymogami dogmatyki
rze powinni byli zorganizować nowe
miasta Lwowa” autorstwa kanonika
taki owoc, że jak bądź go rozkro-
niej księdza unickiego. Sadok Barącz
katolickiej. 29 stycznia 1671 r. biskup
seminarium katolickie. Odbudową
Tomasza Józefowicza, który pisze, że
jono, to zawsze on krzyż Pański
tak opisuje owe wydarzenia: „W roku
sufragan Jan Kieremowicz przekazał
kościoła i klasztoru kierował Bernard
„starszy Ormianin Sahak Agopsowicz
przedstawiał. To właśnie natchnęło
1637 prosił arcybiskup szwagra swe-
Teatynom klasztor świętokrzyski, któ-
Meretyn, znany we Lwowie architekt,
cerkiew św. Krzyża niedawno z grun-
Jurka Iwaszkiewicza do zbudowa-
go by mu kościół pokazał, o którym
ry znajdował się w bardzo zaniedba-
autor projektu i budowniczy katedry
tu wielkim nakładem i z murowanymi
nia kościoła św. Krzyża. Był też ten
lud tyle rozprawia. Agopsowicz dał się
nym stanie po zniszczeniach podczas
św. Jura. Abp Wyżycki ofiarował na
domkami wystawił”.
kościół drewniany, miał obok siebie
uwieść tej prośbie, poprowadził go do
oblężenia Lwowa w 1655 r. przez woj-
odbudowę pomieszczeń seminaryj-
Ormiański podróżnik Szymon, syn
Haczgadar, czyli klasztor mniszek or-
kościoła, otworzył go i schowawszy
ska moskiewskie.
nych 14000 złotych.
Martirosa tak opisał ormiańskie świąty-
miańskich”. Drewniany kościół stał do
klucz za pas, począł mu pokazywać
Po odbudowie zabudowań klasztor-
Dopiero w roku 1769 ojcowie mi-
nie Podzamcza: „Zewnątrz miasta są
1623 r. Jak podaje w „Kronice miasta
ołtarze, obrazy i inne sprzęty. Gdy tak
nych, 2 czerwca 1672 r. Teatyni w obec-
sjonarze otrzymali kościół w swoje po-
trzy klasztory z kamienia zbudowane,
Lwowa” D. Zubrzycki – w tym roku
obaj szwagrowie rozmawiali, zgro-
ności abpa łacińskiego Alberta Koryciń-
siadanie. Do tego czasu kościołem św.
jeden pod wezwaniem Matki Boskiej
straszny pożar zniszczył lub uszkodził
madziła się powoli znaczna liczba
skiego, hetmana wielkiego koronnego
Krzyża zarządzał arcybiskup i prowizo-
Wysłuchującej Próśb (Hadżagar), je-
na Przedmieściu Krakowskim prawie
Ormian-unitów z kapłanami, co spo-