img
25
Kurier Galicyjski * 17 – 30 sierpnia 2010
„tchnienie życia”
ta-budowniczego kościoła św. Krzyża,
rowie ormiańscy. Ks. S. Barącz podaje
ale wyżej wymienione osobliwości
nazwiska ostatnich dwóch probosz-
każą go szukać w kręgu lwowskich
czów ormiańskich. Byli to: ks. Stefan
architektów tamtego okresu, miano-
Olej (zmarł 20.11.1748 r.) – wikariusz
dla świątyń tywrowa
wicie Wojciecha Kielara (nawa głów-
generalny diecezji i ks. Gabriel Warta-
na katedry ormiańskiej i kościoła Marii
nowicz. Łaciński arcybiskup lwowski
Magdaleny), Jakuba Boniego i Mar-
przekazał Ormianom w zamian kościół
cina Godnego (kościół św. Łazarza
św. Wojciecha pod Wysokim Zamkiem,
HaLiNa PŁUGaTor tekst
i Marii Magdaleny). Charakterystyczny
obok nowego kolegium Teatynów.
zdjęcia z archiwum
dla architektury lwowskiej monumental-
Sytuacja kardynalnie się zmieni-
ny przedsionek można uważać za dolną
ła po włączeniu Lwowa do imperium
Kilkadziesiąt młodych ka-
część wieży-dzwonnicy. We Lwowie ta-
austriackiego. 5 kwietnia 1784 r. nowe
tolików z polski i z Ukrainy
kie rozwiązanie architektoniczne ma za
władze skasowały seminarium ojców
wspólnie wzięło udział w festi-
wzór układ przestrzenny kościoła Matki
Misjonarzy i zamknęły kościół św. Krzy-
walu „Tchnienie życia”, który
Boskiej Śnieżnej (XIV w.) i występuje w
ża. Zabudowania klasztorne zostały
przeprowadzono w starym
późniejszych planach kościoła ojców
przekazane na potrzeby wojskowego
podolskim mieście Tywrów
Paulinów przy ul. Łyczakowskiej, ojców
sądu garnizonowego i więzienia, kościół
obwodu winnickiego.
Bonifratrów i Benedyktynek łacińskich.
zaś pełnił funkcję kaplicy więziennej.
„Impreza miała na celu zwrócić
Kościół św. Krzyża na zewnątrz
Taka sytuacja istniała do września 1939
uwagę społeczeństwa na niegdyś
i wewnątrz otynkowano. Boczne fasa-
r., kiedy dawne zabudowania klasz-
sławne, dziś jednak prawie zrujno-
dy są jednolite, nierozczłonkowane,
torne i kościół zajęło śledcze więzienie
wane podolskie świątynie katolickie:
okna położone bardzo wysoko, naroż-
NKWD. Kaplicę zlikwidowano. Wów-
kościół i klasztor”, – mówią organi-
niki nawy wzmocniono kamiennymi
czas zostało zniszczone całe wyposa-
zatorzy, Misjonarze Oblaci Maryi Nie-
blokami. Ściany nawy i absydy obiega
żenie kaplicy i zdobienie wewnętrzne.
pokalanej. Wraz z nimi, według słów
fryz, podtrzymujący profilowanygzyms
W latach powojennych zabudo-
ks. Rafała Strzyżewskiego, probosz-
koronujący. Wysokie trójkątne szczyty
wania dookoła kościoła przekazano
cza parafii św. Michała Archanioła w
Tywrowie, wszystkim zajmowała się
młodzież. Przepełniona entuzjastycz-
ną werwą, ułożyła ona program, przy-
gotowała koncert, zebrała przyjaciół.
Najwięcej starali się chyba Edward
Kunicki i Igor Kożewnikow, którzy
praktycznie żyli festiwalem miesz-
kając przez pół roku w Tywrowie.
Ciekawym jest to, że na początku
przygarnęli ich parafianie, a później
chłopcy nocowali przy świątyniach.
W czasie festiwalu, na spotka-
nia z młodzieżą i odprawienie Mszy
świętej do Tywrowa codziennie przy-
jeżdżali księża z różnych parafii.
Dawne kolegium Teatynów
„A oprócz tego, mięliśmy aktywny od-
poczynek, gdyż chwałę Bogu można
na szkołę milicji, którą już w latach
zwięczone krzyżami na postumentach.
głosić przez każdy dokonany czyn”
niepodległej Ukrainy przekształco-
Prawdopodobnie na kształt nawy w
– opowiadają z radością goście z Ka-
no na Lwowski Instytut Spraw We-
katedrze ormiańskiej, szczyty były
towic. Ciekawą atrakcją dla uczest-
wnętrznych. Niestety nie zachowały
flankowane piramidkami-obeliskami.
ników festiwalu była nauka gry na
się żadne opisy lub inwentarz zarów-
Okna posiadają wąskie obramienie ka-
bębnach, konsekwencją których była
no siedemnastowiecznego kościoła,
mienne. Wewnątrz, według kronik or-
oprawa muzyczna Mszy świętej. Wie-
jak i dziewiętnastowiecznej kaplicy
miańskich, świątynia posiadała bogate
czorami zazwyczaj przeprowadzano
więziennej. Na szczęście, architekto-
zdobienie. Liczne pożary i przebudowy
koncerty, fire show (tańce z ogniem)
niczne formy budowli przetrwały bez
zniszczyły wszystko. Do dziś zacho-
oraz pokazy filmów.
większych zmian.
wało się tylko rozczłonkowanie nawy
W czas trwania święta, młodzież
Wolnostojący kościół zbudowano
lizenami i profilowany gzyms. Sklepie-
miała możliwość oddać się adoracji
z cegły i bloków z ciosanego kamie-
nie w dwuprzęsłowej nawie krzyżowe
ziono około 150 ciężarówek śmieci.
Najświętszego Sakramentu. W ka-
nia. Jednonawowa świątynia, została
z profilowanymi listwami, imitującymi
Widząc aktywność młodzieży, miej-
pliczce ciągle pełnili dyżur księża,
zorientowana na osi wschód-zachód.
żebra i zwornikami. Jednoprzęsłowe
scowa ludność miała się nad czym
zawsze gotowi do szczerej rozmowy
Monumentalną absydę zbudowano ze
prezbiterium i chór posiadają również
Winnicy. Podziemne przejścia są wy-
zastanowić i zaczęła pomagać. Polscy
i wysłuchania spowiedzi. W ostatnim
wschodniej strony nawy i zakończono
sklepienie krzyżowe.
murowane cegłą i na tyle szerokie, że
goście byli zaskoczeni jej przyjaznym
dniu festiwalu, miasteczko odwiedził
półkoliście. Jest ona takiej samej wy-
Nie zachowały się opisy kościoła
swobodnie mogą się w nich minąć…
powitaniem, pomocą i ofiarnością.
biskup diecezji w Kamieńcu Podol-
sokości, jak i nawa, ale dwukrotnie
z czasów osiemnastowiecznej przebu-
dwie karety!
„Pięć lat temu przyjechałem na Ukra-
skim Leon Dubrawski.
węższa. Do prostokątnej nawy od
dowy, przeprowadzonej pod kierownic-
Lata mijały. Kościół, pałac i park
inę po raz pierwszy – mówi wolonta-
Miejsce, w którym przeprowadzono
zachodu przybudowano kwadratową
twem architekta Bernarda Meretyna.
przez wieki były ozdobą Tywrowa.
riusz Jan Kudełka z Katowic. „Bardzo
„Tchnienie życia” jest bardzo sławne,
kruchtę (przedsionek). Do absydy
Można tylko przypuszczać, że dolne
Niestety, los nie zmiłował się nad
mi się podoba Wasze państwo. Od tej
choć niestety zaniedbane. Wiele prze-
przybudowano dwie małe prostokątne
okna nawy, czy zamurowany dziś ocu-
wspaniałą architekturą tego miejsca.
pory będę tu ciągle przyjeżdżać. Pla-
wodników podaje, iż ciężko wyobrazić
zakrystie, zaś do przedsionka – rów-
lus absydy powstały właśnie wtedy.
Jeszcze w 1891 r. tywrowski pałac
nuję ze swą grupą muzyczną pomóc
sobie bardziej pokrzywdzoną przez
nież dwa nieduże pomieszczenia.
Wewnętrzne zdobienie i wyposażenie
sprzedano podolskiemu arcybiskup-
parafianom Czernihowa i Krzywego
ludzi świątynię, niż ogromny klasztor
W ogólnym założeniu, architekto-
wnętrz miało też odpowiadać prądom
stwu, które otworzyło tam szkołę
Rogu” – zwierza się ”Kurierowi” mło-
dominikanów w Tywrowie. Historycy
niczne kształty świątyni są charakte-
epoki. Nic też dziwnego, że Franciszek
duchową. Centralną część budowli
dy człowiek.
podają, że od 1590 r. Tywrów i okoli-
rystyczne dla kilku niewielkich obron-
Barański w 1902 r. w przewodniku po
z elewacją zniszczył jednak pożar.
„To miejsce i Państwa modlitwy
ce przez długie lata należały do rodu
nych świątyń lwowskich pierwszej
Lwowie nazwał ten kościół „rokoko-
Gmach wprawdzie odbudowano, ale
zdziałały wiele – mówi Radosław Zmi-
szlacheckiego Kalityńskich. W 1742 r.
połowy XVII w., zbudowanych poza
wym”. W 1925 r. M. Orłowicz wspomi-
spójność architektoniczna została
trowicz, przełożony delegatury Misjona-
właściciel Tywrowa, racławski chorąży
murami miasta, na odległych przed-
na tylko, że „wnętrze kościółka świeżo
utracona. Świątynię zniszczono nato-
rzy Oblatów Maryi Niepokalanej – Przy-
Michał-Jan Kalityński, wzniósł w miej-
mieściach. Jest to kościół: pw. św.
brzydko pomalowane, ma ładne mozai-
miast za czasów władzy radzieckiej.
jemnie jest nam pracować z taką ak-
scu starego zniszczonego klasztoru
Łazarza (1620-1639), prezbiterialna
ki”. Niestety, nie zachowały się ani mo-
W jej gmachu znajdowała się wów-
tywną młodzieżą, jest to zresztą jeden
dominikanów nowe zabudowania
część kościoła św. Marii Magdaleny
zaiki, ani rokokowe zdobienie i ołtarze.
czas fabryka plastiku, cały wystrój
z naszych kanonów”. Ksiądz spodzie-
i zaprosił braci-dominikanów. Z czasem
(1609-1612), nawa główna katedry
Na początku XXI w. kościół św.
wnętrz został zrujnowany i do naszych
wa się, że wkrótce w Tywrowie będzie
miasteczko przeszło na własność innej
ormiańskiej (1630). Łączy je wyraź-
Krzyża przekazano parafii grekokato-
czasów zachowały się jedynie ściany.
założone centrum młodzieżowe. Prócz
rodziny szlacheckiej – Jaroszyńskich.
ny charakter obronny, reminiscencje
lickiej. Czas nie oszczędził zabytków
Ostatnimi czasy, przeprowadzono do
tego, festiwal ten stanie się katalizato-
Zbudowali oni w pobliżu kościoła duży
gotyku, konsolowe fryzy, trójkątne
ormiańskich na terenie najdawniejszej
klasztoru komunikacje, wywieziono
rem nowych powołań i stworzenia ro-
pałac i ufundowali park. Historycy po-
szczyty, ostrołukowo zamknięte wą-
dzielnicy Lwowa, u stóp Wysokiego
śmiecie i urządzono na podwórzu
dzin chrześcijańskich, przecież młodzi
dają również informacje o tym, że na
skie okna. Jest to typowa europejska
Zamku. „Pomnikami minionej chwały”
miejsce pod miasteczko namiotowe.
ludzie zawierają tu znajomości, zako-
terenie klasztoru ukrywali się uczestni-
architektura, charakterystyczna dla
zostały tylko zabudowania kościoła św.
Młodzież z Ukrainy i Polski wiele
chują się, więc mamy nadzieję na za-
cy polskiego powstania w latach 1830-
wschodnich regionów Polski. Jednak
Krzyża i dawnego klasztoru, które mało
sił poświęciła odnowieniu świątyń.
łożenie przez nich dobrych rodzin. Nie-
1831. Uciekali tu przez podziemia, któ-
w architektonicznych formach kościo-
kto ze współczesnych mieszkańców
Prace zaczęły się jeszcze jesienią
długo na terenie tywrowskiego klaszto-
re prowadzą do każdej wioski rejonu
ła św. Krzyża nie znajdziemy żadnego
miasta kojarzy z dziedzictwem Ormian
ubiegłego roku: wysprzątano teryto-
ru odbędzie się pierwsze wesele.
tywrowskiego. Mawia się, że można
naśladownictwa architektury ormiań-
lwowskich.
kG
kG
rium, usunięto starą podłogę, wywie-
przez nie przejść od rzeki Bug aż do
skiej. Nie jest znane nazwisko architek-