img
kurier kulturalny
28
31 sierpnia - 17 września 2010 * Kurier Galicyjski
Fryderyk chopiN (1810-1849)
i jeGo lWoWscy koNtyNuatorzy
Część XIV – Kornelia Parnas (1866-1942)
w Warszawie. Ostatecznie w 1938 r.,
podane zostały warianty niektórych
mając 72 lata i czując zbliżającą się
motywów muzycznych. Uwidacznia
starość przekazała ona cenne zbiory
to nam, w jaki sposób Chopin kry-
dla miasta Lwowa. Zastrzegła jednak
stalizował swoje pomysły, co pod-
zachowanie ich jako całości, wydzie-
kreślał już w 1911 r. w swojej recenzji
lonej w ramach Muzeum Narodowego
muzykolog Adolf Chybiński, chwaląc
im. Jana III Sobieskiego, mieszczące-
pracę Kornelii Parnas i ubolewając
go się na Rynku pod nr 4 i 6 (kamieni-
jednocześnie, że wydania nie pod-
ce Czarna oraz Królewska).
jęło się żadne z wydawnictw pol-
skich.
MICHAł PIeKARSKI
Powojenne losy
zbiorów chopinowskich
Kornelia Löwenherz-Par-
Muzyczna publicystka
Po II wojnie światowej we Lwowie,
nas była główną postacią,
i polska patriotka
pod władzą sowiecką, cenne zbiory
Kornelia Parnas działała także
pielęgnującą we Lwowie pa-
latami pieczołowicie kolekcjonowane
jako muzyczna publicystka zabiera-
mięć o fryderyku Chopinie w
przez Kornelię Parnas uległy daleko
jąc głos na temat postaci i twórczości
pierwszej połowie XX w. Dzięki
idącemu rozproszeniu i zagubieniu
Fryderyka Chopina. W 1910 r. we
edukacji muzycznej, zdobytej
poprzez rozdzielenie ich pomiędzy
Lwowie podczas I Zjazdu Muzyków
w Konserwatorium Galicyj-
kilka różnych instytucji. Wiadomo tak-
Polskich zorganizowanego w ramach
skiego Towarzystwa Muzycz-
że, że już w 1939 r. w zbiorach Mu-
obchodów 100-nej rocznicy urodzin
nego, doskonaliła technikę gry
zeum Narodowego nie znajdowały się
Chopina przygotowała referat brzmią-
na fortepianie pod kierunkiem
trzy „Kajety Chopina”. Zaś znajdujące
cy: „Kajety Chopina” odnoszący się
Karola Mikulego, który przeka-
się w zbiorach Kornelii Parnas cenne
do rękopiśmiennych zeszytów z utwo-
zał jej tradycje interpretacyjne
pierwodruki dzieł Chopina po II woj-
rami wielkiego kompozytora.
utworów Chopina.
nie światowej trafiły w liczbie ok. 80
Oprócz tego osoba Karola Mikule-
W jednym z opublikowanych artyku-
egzemplarzy do biblioteki Lwowskie-
go stanowiła dla Kornelii Parnas bez-
łów, zatytułowanym „Na marginesie au-
go Państwowego Konserwatorium,
pośredni łącznik z postacią wielkiego
tografów Szopena” („Na Ziemi Naszej”
o czym świadczą przedwojenne pie-
polskiego kompozytora. Fakt ten naj-
Lwów, listopad 1910 r.) w obrazowy,
czątki Muzeum Jana III Sobieskiego.
prawdopodobniej sprawił, że ta utalen-
choć dla dzisiejszego czytelnika dość
Dziś w Muzeum Historycznym
towana pianistka zajęła się przez resz-
tkliwy sposób próbowała przybliżyć
Lwowa (Львівський історичний музей)
tę swojego życia kolekcjonowaniem
wybrane utwory wielkiego kompo-
w jego oddziale, znajdującym się w ka-
pamiątek, związanych z Fryderykiem
zytora. Słowa te uwidaczniają nam
mienicy Bandinellich (Rynek 2) znajduje
Chopinem i jego twórczością, tworząc
dziś osobę Kornelii Parnas, jako
się cześć zbiorów Kornelii Parnas, które,
fryderyk Chopin, akwarela namalowana przez Marię Wo-
w ten sposób we Lwowie prywatne
polską patriotkę, która idąc ścieżką
dotrwały do naszych czasów. Najcen-
muzeum.
wytyczoną przez Chopina, wolność
dzińską, Marienbad 1836
niejszym eksponatem jest tam portret
Dziś pozostaje ona postacią nie-
Ojczyzny traktuje jako rzecz najbar-
kompozytora, namalowany przez Marię
mal całkowicie zapomnianą, na której
dziej pożądaną.
Wodzińską w 1836 r. Powstał on w Ma-
temat nie powstało żadne hasło w mu-
Pisała m.in.: „Lecz wieszcz tonów
rienbadzie (obecnie Mariánské Lázně
zycznych encyklopediach. Jedynie we
ból swój w bólu narodu utopił. Skrzy-
w Czechach), gdzie latem odpoczywał
Lwowie przetrwała o niej pamięć w nie-
dłem natchnienia uderzył w serca na-
Chopin z rodziną Wodzińskich, co za-
których kręgach. Już samo zebranie
sze – potęgą tonów rozświetlił tajniki
owocowało oświadczynami kompozyto-
podstawowych informacji na temat
duszy polskiej. Smutek, tęsknotę, żal
ra, złożonymi potajemnie 17-letniej Marii
Kornelii Parnas nie należy do ła-
wlał w swe nieśmiertelne nokturny
Wodzińskiej. Jako wyraz swoich uczuć,
twych, dlatego tym bardziej powinno
[…] Zapada zmrok, przesuwają się
zakochany Chopin, wpisał do sztam-
się przypomnieć postać tej niebywale
grozą przejmujące widma, Prelu-
bucha Marii pieśń „Pierścień”, ona zaś
zasłużonej osoby.
dium Des-dur [„Deszczowe”], zra-
sportretowała ukochanego akwarelą
zu smętne, rozwiewa się w ponurą
(więcej informacji na ten temat zamiesz-
pełną łez rzeczywistość”. Na koniec
Prywatne
czono w nr 7 „Kuriera Galicyjskiego”
Kornelia Parnas zamieściła pełne
muzeum chopinowskie
z b.r.). Kolejnym cennym eksponatem
Kornelia Parnas kolekcjonowała
otuchy dla każdego Polaka zdanie:
jest list Chopina z 1841 r., napisany do
wszelkie pamiątki, mające jakikolwiek
„Wypogadza się, kwiaty spłakane
jego przyjaciela Juliana Fontany, w któ-
związek z wielkim kompozytorem.
podnoszą swe kielichy – zza mogił
rym prosił on o przysłanie nut do Nohant
Były to zarówno drobne przedmioty,
stają zbrojni rycerze, dźwięczą pa-
(rezydencja George Sand). Do Kornelii
jak listy i rysunki, a także bezcenne
łasze, lśnią karabele, bohaterowie
Parnas docierały nawet przedmioty tak
autografy utworów, pierwsze wydania
spod Grochowa i Ostrołęki kroczą
małych rozmiarów jak wyrwana z note-
nutowe, nieraz nawet z autorskimi
przy dźwiękach poloneza. Otucha
su karteczka z napisanym przez Cho-
naniesieniami, dokonanymi przez
wstępuje w serca, to Ojczyzna na-
pina ołówkiem zdaniem, skierowanym
samego Chopina. W skład kolekcji
sza podnosi się i żyje. Rozbrzmiewa
W tym domu, przy ul. Piekarskiej 14 we Lwowie, we wła-
do pianisty Ignacego Krzyżanowskiego:
wchodziły również wszelkie rzadkie
pieśń zwycięstwa. Polska jaśnieje
snym mieszkaniu Kornelia Parnas gromadziła latami pamiąt-
„Niech Ci Pan Bóg dopomaga w twojej
wydania nutowe, zwłaszcza pierwo-
blaskiem chwały i mocy”.
pracy. Chopin. Londyn, 6 lipca 1848”.
druki. W ten sposób Kornelia Parnas
W artykule „Wizje Szopena w
ki chopinowskie (widok obecny)
Ciekawą pamiątkę, przechowywa-
stała się postacią wielce zasłużoną
Polsce”, zamieszczonym w 1919 r.,
nego we Lwowskim Muzeum Histo-
polegająca na przygotowywaniu do
ną w Muzeum Historycznym, stanowi
dla kultury polskiej, dzięki której także
w redagowanej we Lwowie przez
rycznym podnosi dedykacja, jaka
druku, często nigdy nie publikowanych
także drukowany egzemplarz pieśni
po śmierci Karola Mikulego pamięć o
Stanisława Niewiadomskiego „Ga-
widnieje na dole strony. Zamieścił ją
utworów. W 1900 r. ukazał się dzięki
Fryderyka Chopina. Jest to dumka,
Fryderyku Chopinie była we Lwowie
zecie Muzycznej”, Kornelia Parnas
w 1916 r. w Wiedniu Stanisław Nie-
niej jeden z trzech „Kajetów Chopi-
skomponowana w 1845 r. do wiersza
wciąż obecna.
pisała o patriotycznej postawie
wiadomski, ofiarując egzemplarz Kor-
na”, zawierający jego własne utwory,
Bohdana Zaleskiego, rozpoczynająca
Kornelia Parnas pamiątki chopi-
Fryderyka Chopina. Omawiając bio-
nelii Panas „Do zbiorów wytwornej i
przepisywane dla Marii Wodzińskiej.
się słowami: „Mgła mi do oczu zawiewa
nowskie gromadziła latami we własnym
grafię kompozytora przypomniała
wielce zasłużonej wielbicielki Fr. Cho-
Koniecznie należy także wymienić
z łona”. Zgodnie z Wydaniem Narodo-
mieszkaniu we Lwowie na ul. Piekarskiej
czytelnikowi, że pomimo iż podczas
pina pani Kornelji Parnasowej pozwa-
„Album Fryderyka Chopina, poświę-
wym dzieł Fryderyka Chopina nosi ona
14. Żyjąc w atmosferze kultu dla wszyst-
Powstania Listopadowego nie był
la sobie złożyć egzemplarz tej nigdzie
cony Marii Wodzińskiej”, wydany (fak-
tytuł „Nie ma czego trzeba” a-moll op.
kiego, co było związane z postacią
on obecny na ziemiach polskich, to
nie drukowanej piosnki Mistrza. Pełen
symilowo) po raz pierwszy z autografu
74 nr 13. Posiada ona idiom refleksyjnej
wielkiego kompozytora, uczyniła swój
solidaryzował się silnie z walczący-
poważania i przyjaźni Stanisław Nie-
w Lipsku w 1910 r., zawierający osiem
dumki ukraińskiej, wyrażającej lament
dom niejako ośrodkiem kultu Chopina
mi, „dlatego gdy mu ambasador ro-
wiadomski”.
pieśni. Znajdował się on w posiadaniu
nad samotnością. Kompozytorzy polscy
w swoim rodzinnym mieście. W latach
syjski hr. Pozzo di Borgo ofiarował
Stanisławy Orpiszewskiej, siostrzenicy
tworzyli chętnie podobne dumki, bowiem
trzydziestych prywatne zbiory Kornelii
godność nadwornego pianisty cara
Marii Wodzińskiej, która udostępniła go
w XIX w. uznawane były one za część
Parnas obejmowały aż 700 ekspona-
Mikołaja, Szopen odmówił oświad-
Redaktorka dzieł Chopina
Ważną rolę Kornelii Parnasowej
Kornelii Parnas w tym celu. Cenny jest
folkloru dawnej Rzeczypospolitej, która
tów! W 1930 r. część cennych zbiorów
czając, że uważa się za emigranta,
w popularyzacji dzieł Fryderyka Cho-
tu także wstęp napisany przez Korne-
miała kiedyś powrócić na mapę Europy.
została przekazana przez Kornelię
który to tytuł nie pozwala mu przyjąć
pina odegrała także jej działalność,
lię Parnas oraz przypisy, w których
Wartość egzemplarza, przechowywa-
Parnas Państwowym Zbiorom Sztuki
innego”.