WolNi z WolNymi
15
Kurier Galicyjski * 2010
wykazała się niezdolnością do wypeł-
XIX umowa polsko-ukraińska – „nowa
dów niepolskich na zasadach dobrowol-
Imperium Rosyjskiego i Austriackie-
mniej, niż 1%, wówczas, gdy w struk-
nienia swej misji”. Coprawda, nie moż-
epoka”, stała się wynikiem skompliko-
nego wejścia do federacji (Polska Partia
go (Austro-Węgierskiego). Jednak, w
turze ludności dawnej Rzeczypospoli-
na ignorować danych dokumentalnych
wanego kompromisu między ludowca-
Socjalistyczna). Jednak, te wymagania,
trakcie rozwoju narodowego docho-
tej – ponad 5%, a na ziemiach Ukrainy
o obecności w szeregach powstańców
mi galicyjskimi i Polakami, rządem au-
w ramach zasad ideowych umowy het-
dziło do uświadomienia, że przyszłe
Prawobrzeżnej – 6-10%. Poza tym, na
w guberniach Kijowskiej, Wołyńskiej i
striackim i społecznikami-ukrainofilami
mana I. Wyhowskiego z roku 1658,
państwo narodowe ogarnie wszystkie
charakterze ówczesnych stosunków
Podolskiej kilkuset uzbrojonych chło-
w Rosji, była skierowana przeciw mo-
nie miały wielu sympatyków, wpływ
ziemie etniczne „od Sanu do Donu”
ukraińsko-polskich odbiły się ogrom-
skalofilstwu, odegrała rolę decydującą
pów, a także relacji świadków o sym-
polskiego ruchu socjalistycznego we
lub „od Karpat aż do Kaukazu”. Idea
ne rozmiary ziem obszarniczych.
w umocnieniu świadomości społecznej
patii ludności miejscowej do oddzia-
wszystkich prowincjach kraju u schył-
samodzielnej państwowości Ukrainy
Według niektórych obliczeń, w wieku
idei niepodległości politycznej oraz nie-
łów powstańczych w poszczególnych
ku wieku XIX był niewielki.
przeczyła myśli o odrodzeniu Rzeczy-
XIX Polacy – właściciele ziemscy wła-
podzielności Ukrainy.
miejscowościach. Istnieją podstawy
Na przeszkodzie porozumieniu
pospolitej jako sojuszu „bratnich naro-
dali 9/10 wszystkich ziem na Ukrainie
Z polityzacją polskiego i ukraiń-
do tego, by stwierdzać, że badania
polsko-ukraińskiemu, próbom realiza-
dów”, ponieważ Ukraina Prawobrzeż-
Prawobrzeżnej, w przeddzień Po-
skiego ruchów narodowych w Galicji
polskie, łącznie z współczesnymi, cha-
cji nowych form współżycia narodów
na i Galicja, jak przewidywały ukraiń-
wstania Listopadowego we włada-
na przełomie XIX-XX wieku miało
rakteryzują się tendencją do przesa-
dawnej Rzeczypospolitej stało kilka
skie programy polityczne, miały wejść
niu obszarników, licznych klasztorów
miejsce zaognienie stosunków ukra-
dzenia roli chłopów ukraińskich w ru-
czynników. Po pierwsze, zasadnicza
do składu „zespolonej” Ukrainy.
rzymskokatolickich, kościołów, drob-
ińsko-polskich. W centrum walki na-
chu powstańczym na trenach Ukrainy
różnica w mentalności inteligencji
Na ziemiach „ruskich” dawnej Rze-
nej szlachty było ok. 6 mln dziesięcin
Prawobrzeżnej.
ziemi i blisko 3 mln „dusz” chłopów
Polskie koncep-
Jeszcze przed rozpoczęciem po-
pańszczyźnianych. Do magnatów –
cje polityczne
wstania 1863-1864 r., które weszło do
Polaków należały także niewielkie
historii jako największa akcja w ruchu
miasta i miasteczka. Z przyjściem ca-
opierały się o za-
wyzwoleńczym XIX w., część konspi-
ratu rosyjskiego miejscową szlachtę
sadę legitymizmu
ratorów (W. Antonowycz, T. Rylski
zrównano w prawach i przywilejach
historycznego,
i in.) przeszła do obozu ukraińskiego
ze szlachtą rosyjską, w ich własno-
odrodzenia jagiel-
i stanęła po stronie odrębności naro-
ści pozostawiono ziemię i chłopów
dowo-państwowej Ukraińców. Lider
pańszczyźnianych. Władze carskie,
lońskiej Rzeczy-
„chłopomanów” Włodzimierz Antono-
mimo licznych działań przymuso-
pospolitej w gra-
wycz zaapelował do polskiej młodzie-
wych po Powstaniu Listopadowym
nicach 1772 r.
ży rewolucyjnej o to, żeby przyznała,
1830-1831 r., nie potrafiły rozwiązać
iż większość mieszkańców Ukrainy
ważnej dla siebie „sprawy polskiej”,
adam czartoryski
ukraińskiej i polskiej, gdyż na przyzwy-
Prawobrzeżnej stanowią chłopi ukra-
zdecydowanie ograniczyć wpływów
czajenia i świadomość inteligentnego
rodowo-politycznej były dwie sprawy
szlachty polskiej.
Włodzimierz antonowicz
Szczególną rolę
Polaka miało głęboki wpływ dziedzic-
– powołanie we Lwowie uniwersytetu
W tych warunkach dalszy rozwój
two tradycji szlacheckiej. Natomiast
ukraińskiego oraz przeprowadzenie
czypospolitej w ciągu XIX w. był ostry
w krzewieniu idei
Idea Unii Hadziac-
rodząca się inteligencja ukraińska była
reformy politycznej, która zwiększy-
konflikt etnospołeczny między chłop-
porozumienia pol-
w znacznej mierze pochodzenia chłop-
łaby przedstawicielstwo Ukraińców
skim „dołem” i polską „górą”, która wła-
kiej, jako przejaw
sko-ukraińskiego
skiego, przesiąknięta ideologią ludową.
w Sejmie Galicyjskim i zmniejszyła
dała ziemią, co, oczywiście, nie sprzy-
myśli polityczno-
odegrali przedsta-
Oświeceni Polacy i Ukraińcy bardzo się
monopol władzy Polaków w kraju w
jało osiągnięciu porozumienia polsko-
prawnej swego
różnili ze względu na styl życia i wartości
oparciu o reformy konstytucyjne 1860-
ukraińskiego, jak to przewidywała Unia
wiciele tzw. „szko-
czasu, miała wpływ
życiowe, żaś tradycyjna nienawiść mię-
1870 roku. Nowoutworzone partie w
Hadziacka. D. Bovois zwrócił uwagę
ły ukraińskiej” w
dzy szlachtą polską a Kozakami ukraiń-
obozach ukraińskim i polskim, wbrew
badaczy stosunków ukraińsko-polskich
na stosunki ukraiń-
literaturze polskiej.
skimi lub hajdamakami nadal wpływała
zbieżnościom ideowym, zajmowały
w wieku XIX oraz pierwszej połowie
sko-polskie w ca-
na stosunki między obojgiem narodów
skrajnie przeciwne stanowiska, jeśli
XX w. przede wszystkim na czynniki
łym wieku XIX.
oraz ich elitami. Tym bardziej, że te od-
chodzi o kwestię narodowościową, co
o charakterze etnospołecznym. Na-
ińscy. Mówił, że szlachcice – Polacy,
czucia nasilały emocjonalne wspomnie-
przeczyło zasadom federalistycznym
woływał do tego, by nie skupiać się na
stając wobec głosu sumienia, mają
stosunków między Ukraińcami („Rusi-
nia o konfliktach kozacko-szlacheckich
Unii Hadziackiej. Najbardziej wpływo-
wyidealizowanych obrazach literatury
dwa wyjścia: albo „pokochać naród,
nami”, „Małorosami”) i Polakami – od
w przeszłości, do których odwoływali się
we partie ukraińskie – Ukraińska Partia
romantycznej, nie powtarzać mitów na
wśród którego żyją, przejąć się jego
konfrontacji do współpracy czy od-
utalentowani ukraińscy i polscy pisarze.
Narodowo-Demokratyczna, Ukraińska
kształt nostalgii Szewczenki o daw-
interesami, powrócić do ludowości...
wrotnie – zależał, przede wszystkim,
Wystarczy tu wspomnieć „Hajdama-
Partia Radykalna, Ukraińska Partia
nych czasach, kiedy Kozacy ukraińscy
i nieustanną pracą, i miłością na miarę
od polskich właścicieli ziemskich.
ków” T. Szewczenki i „Tarasa Bulbę” M.
Socjaldemokratyczna – stały na wspól-
„bratali się z wolnymi Lachami”. Prosił
sił wynagrodzić całe zło, wyrządzone
Mieli przed sobą alternatywę: albo
Gogola z jednej strony, a „Ogniem i mie-
nym stanowisku państwowym (niepod-
też, by nie wierzyć świadectwom
przez nich ludowi”, albo „przenieść się
liberalizację stosunków na płaszczyź-
czem” H. Sienkiewicza – z drugiej.
ległe zjednoczone państwo ukraińskie
dawnych polskich władców ziem-
na ziemię polską, zamieszkałą przez
nie „obszarnik-chłop pańszczyźniany”,
naród polski, aby nie dodawać w swej
Na przeszkodzie porozumieniu polsko-
Jedność trzech
aby w ten sposób skłonić na swoją
osobie kolejnego darmozjada...” Sam
ukraińskiemu, próbom realizacji nowych
części składo-
stronę ludność miejscową w walce o
Antonowycz nie mógł pozostać wśród
odrodzenie Rzeczypospolitej (ale już
form współżycia narodów dawnej Rze-
wyzyskiwaczy swego ludu, wybrał
wych odrodzonej
na zasadach braterskiego współżycia
pierwszą drogę, przez co w polskich
czypospolitej stało kilka czynników. Po
Rzeczypospolitej
sąsiednich narodów, w duchu Unii
kręgach rewolucyjnych uzyskał opi-
pierwsze, zasadnicza różnica w mental-
miała symbolizo-
Hadziackiej), albo też kontynuację
nię „zdrajcy narodowego”. Uczynek
ności inteligencji ukraińskiej i polskiej,
wać nowa pieczęć
polityki etnospołecznego gnębienia
W. Antonowycza był symboliczny,
warstwy chłopskiej. Obszarnicy pol-
świadczył o wzrastającej rozbieżności
gdyż na przyzwyczajenia i świadomość
Rządu Narodowe-
scy wybrali praktycznie drugą drogę,
między ruchami polskim i ukraińskim,
inteligentnego Polaka miało głęboki
go, na której teraz
dając mnóstwo przykładów okrutnego
o odejściu od panslawistycznych idei
wpływ dziedzictwo tradycji szlacheckiej.
były trzy herby –
traktowania swych chłopów pańsz-
w kierunku haseł o odrębności, które
czyźnianych. W historii zachowało się
Natomiast rodząca się inteligencja ukra-
były sprzeczne z tradycją unijną.
Orzeł Biały, Pogoń
wiele przykładów prawdziwego sady-
Sprzeczności ukraińsko-polskich
ińska była w znacznej mierze pochodze-
i Archanioł Michał
zmu poszczególnych obszarników pol-
nie potrafiły odwrócić nawet okreso-
nia chłopskiego, przesiąknięta ideologią
(odpowiednio
skich wobec ich poddanych, co, swoją
we próby porozumienia w Galicji, któ-
ludową.
symbole Polski,
drogą, wywoływało masowe protesty.
re miały charakter bardziej taktyczny
Oczywiście, wzajemne krzywdy i obra-
(zwłaszcza, w czasie „Wiosny Ludów”
Litwy i Rusi).
zy, przede wszystkim, krótkowzroczna
Innym czynnikiem, który stał na
skich, którzy we wspomnieniach dla
1848 r., akcja ugodowa J. Ławrynow-
polityka szlachty polskiej, stwarzały
przeszkodzie osiągnięciu porozumie-
potomnych z zamiłowaniem pisali
jako cel końcowy ruchu narodowego).
skiego 1869-1871 r., „nowa epoka”
niesprzyjający grunt dla działalności
nia ukraińsko-polskiego na poziomie
o idylli stosunków patriarchalnych
Dawało to podstawy do kształtowania
1890-1894 r.). Znamienne jest, że już
nielicznego w wieku XIX kręgu zwolen-
elit, była, jak twierdził I. Łysiak-Rudnicki
między panami i chłopami pańsz-
szerokiej koalicji politycznej w trakcie
w 1848 r. społeczność polska jedno-
ników Unii Hadziackiej.
„niewspółmierność programów narodo-
czyźnianymi w majątkach feudalnych
ogłoszenia i rozbudowania Zachod-
znacznie negatywnie odebrała pojawie-
Idea Unii Hadziackiej, jako prze-
wo-patriotycznych obu stron w ich pod-
na Kijowszczyźnie, Wołyniu, Podolu,
nioukraińskiej Republiki Ludowej
nie się pierwszej organizacji politycznej
jaw myśli polityczno-prawnej swego
stawie.” Polskie koncepcje polityczne
Galicji Wschodniej. W życiu realnym,
(ZURL) na warunkach Imperium Au-
Rusinów galicyjskich – Naczelnej Rady
czasu, miała wpływ na stosunki ukra-
opierały się o zasadę legitymizmu histo-
o czym przekonuje w oparciu u licz-
stro-Węgierskiego.
Ruskiej (dalej NRR), która deklarowa-
ińsko-polskie w całym wieku XIX. Była
rycznego,odrodzeniajagiellońskiejRze-
ne dokumenty archiwalne D. Bovois,
Natomiast wśród polskich partii
ła jedność całego narodu „ruskiego”
ona czynnikiem zbliżenia elit dwojga
czypospolitej w granicach 1772 roku. Na
stosunki te były budowane w oparciu
politycznych szerzono hasła odrodze-
(ukraińskiego) po obu stronach granicy
sąsiednich narodów, sprzyjała poszu-
odmianę od polskiej, ówczesna ukraiń-
o wyraźną przemoc ze strony obszar-
nia Polski niepodległej w granicach
austriacko-rosyjskiej. Była ona także za
kiwaniom dróg porozumienia, chociaż
ska myśl polityczna opierała się o tzw.
ników-Polaków.
1772 r. Na otwarcie antyukraińskim sta-
tym, żeby oddzielić Galicję Wschod-
generalnie, tak jak w odległym 1658
etnokulturową teorię narodu, według
Na Ukrainie Prawobrzeżnej zacho-
nowisku stała Partia Narodowo-Demo-
nią, „ruską”, od Galicji Zachodniej,
roku, napotkała na duży sprzeciw w
której naród stanowił jedność etnicz-
wała się nadzwyczaj wysoka, zwłasz-
kratyczna, której członków nazywano
polskiej. W protokołach NRR była
świadomości społecznej zarówno Po-
ną i językową. Co prawda, ukraińscy
cza w porównaniu do krajów Europy
endekami. Zależało im na odrodzeniu
mowa o tym, że Rusini „życzliwi
laków, jak też Ukraińców, pełen ste-
filozofowie polityczni i publicyści XIX
Zachodniej, liczebność stanu szla-
dawnej Rzeczypospolitej z następują-
narodowi polskiemu, mają jednak
reotypów wzajemnej wrogości.
w. w swej większości nie wykraczali
checkiego. Dla porównania – na Za-
cą po tym asymilacją narodów niepo-
świętą powinność dbać o swój naród
poza granice wymagań autonomii na-
chodzie szlachta stanowiła 1,0-1,5%
lskich. Jednocześnie socjaliści polscy
ruski...”, stąd też wymóg „podziału
rodowo-kulturowej oraz ograniczonego
ogólnej liczby ludności, w guberniach
obiecali ustrój federacyjny oraz równe
Galicji na dwie gubernie – ruską i ma-
(„Kurier Galicyjski” nr 8/2009,
samorządu terytorialnego w granicach
środkowych Imperium Rosyjskiego –
prawa narodowo-kulturalne dla naro-
zurską”. Ostatnia i największa w wieku
24.04.2009 r.)