historia w znaczki wpisana
24
17 – 29 września 2010 * Kurier Galicyjski
od „rakiety” do tGV
km, w pół godziny (średnio z pręd-
kością 350 km/godz.). W końcu
ubiegłego roku rozpoczęła regu-
tADEUsz KURLUs
larne jazdy KDP na trasie Kanton
– Wuhan (1 069 km). Przed kilko-
Czy znacie dokładną datę na-
ma miesiącami wyjechał pierwszy
rodzin kolei? Historia posługuje
pociąg na 450-kilometrową trasę
się dwoma, bo wpierw, w 1804 r.
KDP Zhengzhou (Czengczou) –
Anglik Richard Trevithick skon-
Xi an, skracający czas podróży z
struował parowóz, który „zaprzę-
sześciu do dwóch godzin. W bu-
gnięto” do uruchomionej w Walii
dowie jest szlak, prowadzący ze
pierwszej kolejki przemysłowej,
il. 5
stolicy do Szanghaju, 1 320 km
a potem, dopiero w 1825 r., do-
il. 2
dzielących te dwa największe
kładnie 27 września, otwarto mię-
miasta Chin pociąg będzie prze-
dzy miastami Stockton i Darlington
jeżdżać w ciągu 5 godzin (obecnie
pierwszą linię do przewozu pasa-
podróż trwa 13 godzin). Według
żerów i towarów. Jej twórcą był in-
planów, do 2013 r. na krajowych
żynier George Stephenson (il. 1).
liniach ma kursować 800 szybkich
pociągów! A w dalszej przyszłości
Chiny pragną, wraz z krajami za-
interesowanymi taką inwestycją,
il. 7
zbudować nowy „jedwabny szlak”
– linię kolejową prowadzącą aż do
czasie, który jeszcze do niedawna
Londynu! Z licznymi odgałęzie-
wydawał się utopią.
niami, np. do stolicy Indii czy do
Singapuru. Także na tych trasach
574,8 km/godz.!
pociągi nie wlokłyby się, lecz pę-
Niemcy nie chcą być gorsze:
il. 3
dziły z prędkością do 350 km/go-
na razie ich ICE (Intercity-Express)
il. 1
dzinę! Ten plan wydaje się może
ma przygotowane dla siebie tory
rocznie o setki, a potem o tysiące
il. 4
dziś nierealny, ale za kilkanaście
długości 6 800 km, ale tylko na
W pierwszym okresie miała ona
kilometrów. Już w 1840 r. liczyła
lat? Kto wie? Przecież Chińczy-
1 200 km może faktycznie rozwi-
wielkości miastem kraju – Osaką
jeszcze trakcję mieszaną; część
ona – na całym świecie – 8 000
cy już rozmawiają o swej wizji z
jać wielkie prędkości (il. 5), np. na
(3 mln mieszkańców) uruchomili
trasy kolej pokonywała z pomo-
km, a dwadzieścia lat później
przyszłymi partnerami, z którymi
trasie z Frankfurtu do Kolonii do
1 października 1964 r. wyodręb-
cą koni parowych, część – przy
– 235 000! Dziś na wszystkich
uzgadniają warunki przystąpienia
300 km/godz. (trwa już jednak bu-
nioną linię, zwącą się Szinkansen
użyciu koni prawdziwych. Inau-
pięciu kontynentach eksploatu-
do realizacji tego przedsięwzięcia.
dowa dostosowanych do nich 380
(co znaczy Nowa Magistrala), po
guracyjna jazda na dystansie 16
je się 1 260 000 km „żelaznych
Korzystnego dla Chin, bo tą drogą
km torów, a 670 km się projektu-
której początkowo pociągi jeździ-
kilometrów trwała dwie godziny!
dróg”! Największą sieć mają USA
ich towary będą docierać na rynki
je). Także Włosi mają już odcinki
ły z prędkością 200 km/godz., po-
Cóż, w naszych oczach to ślima-
– 232 000 km, dalej lokuje się Ro-
europejskie o wiele szybciej, niż
superszybkiej kolei, „Czerwona
tem pokonywały w ciągu godziny
cze tempo, ale przecież to dopiero
sja – 85 000 km, a po niej Chiny
transportem morskim.
Strzała” („Frecciarossa”) jedzie
220 km, a dziś – około 300 km.
był początek!
– 77 834 km (w planach ma ona
W tym roku dobiegnie końca
z Mediolaniu do Rzymu tylko trzy
Jako że ta innowacja się spraw-
wkrótce zwiększyć się do 120 000
budowa KDP w Korei Południo-
godziny, podczas gdy wcześniej
dziła (il. 3), Japończycy przy-
km), Indie – 63 200 km i Kanada –
Piekielne maszyny
wej, łączącej stolicę, Seul, z czte-
podróż trwała dwa razy dłużej.
stąpili do rozbudowy sieci super-
Trudno byłoby powiedzieć, że
57 670 km. W Polsce szlaki kolejo-
romilionowym miastem portowym
Ogółem ich sieć ma 880 km i ma
szybkiej kolei, i dziś do samego
wynalazca kolei, George Stephen-
we liczą łącznie ponad 20 600 km.
Pusan. Gdy cały trakt będzie go-
się powiększyć o 400 km. KDP ma
Tokio docierają takie linie aż z
son (1781-1848), miał drogę usła-
towy, pociąg będzie pokonywać
już także Rosja. od niedawna na
czterech kierunków, w całym kraju
ną różami. Owszem, od początku
Pociągi – pociski
432 km w ciągu 2 godzin i 10 mi-
trasie z Moskwy do St. Petersburg
zaś czynnych jest już 10 magi-
skupiło się wokół niego wielu entu-
Gdyby pan Stephenson mógł
nut (il. 6).
kursuje „Sapsan”, czyli „Sokół wę-
strali KDP, a dalsze są w budowie
zjastów nowego środka lokomocji,
dziś zobaczyć, jaką karierę zrobił
O KDP myślą teraz także Argen-
drowny”, który jadąc z prędkością
lub projektowane.
ale niemałe było też grono jego
jego wynalazek, byłby niezmier-
tyna i Brazylia. Opóźnione w tym
do 250 km/godz. pokonuje 650
Dalekowschodnie sukcesy w
przeciwników, rekrutujących się
nie zdumiony. Zwłaszcza wręcz
względzie są Stany Zjednoczone,
km w niecałe 4 godziny. Mowa
tej dziedzinie przyciągnęły uwagę
przede wszystkim spośród oba-
w osłupienie wprawiłyby go pręd-
ale to się ma zmienić, bo prezydent
jest o przedłużeniu linii do stolicy
Europejczyków. Pierwsi dostrze-
wiających się o swe zyski właści-
kości, z jaką koleje mkną po szy-
Barack Obama rzucił wyzwanie li-
Finlandii.
gli potrzebę budowy takich linii
cieli konnych linii transportowych,
nach. Dzięki coraz sprawniejszym
niom kolejowym (są prywatne), by
Nie ulega kwestii, że magi-
Francuzi: ich pierwszy superszyb-
landlordów, właścicieli wielkich
lokomotywom (parowe zostały za-
doścignęły osiągnięcia w tej dzie-
strale KDP pomogą kolejom wyjść
ki ekspres (nazwano go TGV, co
posiadłości ziemskich, wzbrania-
stąpione spalinowymi i elektrycz-
dzinie Europy i Azji. Chce dofinan-
zwycięsko z konkurencji z liniami
jest skrótem pełnej nazwy: „Train
jących się przed przepuszczeniem
nymi, małą ich galerię przedstawia
sować niezbędne inwestycje z bu-
lotniczymi, bo gdy pociągi będą
à Grande Vitesse”, czyli „Pociąg o
„linii szynowej” przez swe włości.
tegoroczna seria Hongkongu, (il.
dżetu federalnego sumą 13 miliar-
tak prędko pokonywać odległości,
Wielkiej Prędkości”) połączył Paryż
Alarmowali oni opinię publiczną,
2), układaniu torów zapewniają-
dów dolarów. Nie chodzi przy tym
wówczas wielu pasażerów chęt-
z Lyonem w 1981 r. Dziś Francuzi
że dym z lokomotyw wytruje pta-
cych pojazdom coraz bezpiecz-
o zbudowanie trasy KDP przeci-
niej z nich skorzysta, gdyż dworce
mają najgęstszą sieć takich po-
ki, że przerażone ich widokiem
niejsze poruszanie się po nich, ko-
nającej kontynent od wschodnie-
kolejowe, w przeciwieństwie do
ciągów w Europie. Pędzą one na
krowy przestaną dawać mleko,
leje jeżdżą coraz szybciej i stały się
go wybrzeża do zachodniego, lecz
lotnisk, do których trzeba nieraz
torach o łącznej długości prawie
kury znosić jaja, iskry sypiące
z czasem podstawowym środkiem
o stworzenie szybkich „korytarzy”,
długo dojeżdżać, a potem długo
2 000 km, z prędkością do 320 km/
się z kominów parowozów, spo-
komunikacyjnym, przewożącym mi-
łączących największe miejskie
czekać na odprawę, są zlokalizo-
godz. (il. 4). Niemal już dorównują
wodują pożary domów, a ludzie
liardy pasażerów i tyleż ton rozma-
aglomeracje.
wane w centrach miast, a zatem
im pod tym względem Hiszpanie,
nerwowi będą zapadać na ciężkie
itych towarów. Może pamiętacie,
łatwiej i szybko się do nich docie-
którzy uruchomili pierwszą nitkę
choroby, gdyż organizm ludzki nie
jak w rozkładach jazdy wpierw tłu-
ra. Poza tym, co się tyczy prędko-
AVE (Alta Velocidad Española),
jest absolutnie przystosowany do
my poczekamy…
stym drukiem oznaczano pociągi
Na koniec, rzecz jasna, musimy
ści kolei, wcale nie powiedziano
łączącą Madryt z Sewillą w 1992
tolerowania prędkości, jakie roz-
przyspieszone, potem dołączyły
zapytać, czy Polska także dopisze
ostatniego słowa, bo przecież
roku (przygotowali ją w związku z
wijają „piekielne maszyny” pana
do nich pospieszne, wreszcie eks-
się do państw, dysponujących
francuski pociąg TVG w czasie te-
odbywającą się w stolicy Andaluzji
Stephensona, który jedną z ko-
presy. Dziś coraz szybciej rozrasta
KDP? Tak, ale to nie nastąpi zbyt
stowej jazdy osiągnął rekordową
Światową Wystawą EXPO). Na
lejnych ulepszonych konstrukcji
się w świecie sieć torowisk wydzie-
szybko. Musimy mierzyć zamiary
prędkość 574,8 km na godzinę!
tym nie poprzestano: dziś Hiszpa-
nazwał „Rakietą” (mówiono, że
lonych dla pociągów superszyb-
według sił, to są bardzo kosztowne
Szybciej podróżują już także
nia ma drugą co do długości sieć
podróżowanie z prędkością więk-
kich. To są już bolidy na szynach,
inwestycje. Przewiduje się wybudo-
Chińczycy: dotąd Państwo Środ-
superszybkich pociągów w Euro-
szą od galopującego konia grozi
jeżdżące z prędkością ponad 300
wanie do 2030 r. 700 km szybkich
ka skupiało uwagę na rozbudowie
pie! Pociąg z Madrytu do Barcelo-
zapaścią zdrowia). Jeżeli już par-
kilometrów na godzinę! Anglicy
torów na trasach z Warszawy do
autostrad (mają ich ponad 53 000
ny jedzie dziś niecałe trzy godziny,
lament przyzwoli na budowę linii,
nazywają je „bullet trains”, czyli
Poznania (z przyszłościowym pla-
km!), teraz wzięło się za unowo-
gdy wcześniej podróż trwała po-
to niech przynajmniej nakaże, by
pociągi-pociski, i całkiem słusznie.
nem przeciągnięcia ich wespół z
cześnianie kolei, chce do 2020 r.
nad 9 godzin! Może nawet wkrót-
cała trasa kolei była ogrodzona
W literaturze fachowej opisuje się
Niemcami do Berlina) oraz z War-
zbudować około 13 000 km szyb-
ce prześcignie Francję, bo układa
płotami z wysokich desek, samo
jako Koleje Dużych Prędkości, w
szawy do Łodzi i Wrocławia. A za-
kich linii kolejowych, na co zamie-
2 200 km torów, a 1 700 km jest
bowiem przyglądanie się mknące-
skrócie KDP.
tem, z pewnością gdzieś za 20 lat
rza przeznaczyć bilion dolarów.
już na deskach projektantów. W
mu pojazdowi może narazić ludzi
Pierwsi postawili na szynach
będziecie mogli zasmakować jazdy
Częściowo te plany już zostały
planach jest także połączenie z
na ciężkie schorzenia mózgu.
taki pociąg Japończycy, którzy
szynowymi bolidami, mknącymi z
zrealizowane: w 2008 r. ruszy-
francuską siecią TGV, i wówczas
Takie to były czasy. Mimo
chcąc usprawnić przewóz pasaże-
prędkością ponad 300 km na go-
ła kolej na trasie Pekin – Tianjin,
staną się możliwe podróże z Pa-
wszystko, rozsądek zwyciężył –
rów między stolicą, Tokio (13 mln
dzinę…
pokonująca tę trasę, liczącą 147
ryża do Madrytu i odwrotnie w
sieć kolejowa wydłużała się co-
mieszkańców), a trzecim co do