img
kurier kulturalny
26
17 – 29 września 2010 * Kurier Galicyjski
Fryderyk chopiN (1810-1849)
i jeGo lWoWscy koNtyNuatorzy
część XV – lwowscy muzykolodzy o chopinie
Warto także wspomnieć, że
Po opublikowaniu jedynie czterech
badania nad twórczością Chopina
numerów, jak się wydaje z powodu
obecne były także w procesie dy-
braku odpowiednich finansów, mie-
daktycznym lwowskiej muzykologii.
sięcznik ostatecznie przestał się uka-
W roku akademickim 1937/1938,
zywać. Stefania Łobaczewska także
jako osobny przedmiot wpisana była
na łamach innych czasopism publiko-
bowiem w program studiów analiza
wała artykuły poświęcone Chopino-
harmonii i melodyki oraz problema-
wi, m.in. „Szopen a współczesność”
tyka małych form muzycznych w twór-
(1932). Warto także nadmienić, że
mICHAŁ PIEKARsKI
czości Fryderyka Chopina.
matką Zofii Lissy była uczennica
Podczas okupacji profesor Chy-
Karola Mikulego, dzięki czemu tak-
We Lwowie oprócz dzia-
biński nie zaprzestał swojej pracy.
że doskonale grająca na fortepianie
łalności artystycznej i kom-
Przewidując, że wojna musi się kiedyś
córka, znała tradycje interpretacyjne
pozytorskiej uprawiano także
skończyć, w zaciszu własnego domu
utworów Chopina.
badania naukowe nad muzy-
rozpoczął w 1943 r. przygotowania
Po II wojnie światowej Zofia Lissa
ką. Dyscypliną zajmującą się
uczczenia 100. rocznicy śmierci Fry-
rozwinęła swoją karierę, także jako
problematyką jest muzyko-
Lwowscy muzykolodzy (od lewej): Adolf Chybiński, maria
deryka Chopina, mającej mieć miej-
ideowa komunistka, stając się jedną
logia. Początki profesjonalnej
szczepańska, bronisława Wójcikówna, ks. Hieronim feicht,
sce w 1949 r. W tym celu postanowił
z najważniejszych postaci na Uniwer-
działalności muzykologicznej
Lwów ok. 1925; fotografia: H. feicht, „Wspomnienia”, Kra-
zorganizować zespół muzyków i mu-
sytecie Warszawskim (UW). W 1948
w tym mieście sięgają roku
ków 2008
zykologów dla opracowania wielkiej
r. założyła na UW Zakład Muzykologii,
1912, gdy na Uniwersytecie
dziesięciotomowej publikacji „Analizy
działający do dziś. Opublikowała wiele
wadzką jej i męża do stolicy. W tym
czość Fryderyka Chopina.
Lwowskim rozpoczął swoją
i objaśnienia dzieł wszystkich Fryde-
prac poświęconych Fryderykowi Cho-
samym roku mianowano ją członkiem
Po II wojnie światowej, od 1949 r.
działalność Adolf Chybiński
ryka Chopina”, która ostatecznie uka-
pinowi, zebranych m.in. w „Studiach
zarządu i komisji, przygotowującej ca-
pracował aż do emerytury w nowo-
(ur. 1880 w Krakowie, zm.
zała się drukiem w Krakowie w latach
nad twórczością Chopina” (1970).
łościowe wydanie dzieł Fryderyka Cho-
powstałym Zakładzie Muzykologii Uni-
1952 w Poznaniu), wybitny
1949-1950.
Stefania Łobaczewska w 1944 r. za-
pina, pod patronatem Ignacego Jana
wersytetu Warszawskiego (obecnie
polski uczony. Na wzór dzia-
mieszkała na stałe w Krakowie, gdzie
Paderewskiego. Po zatwierdzeniu ha-
Instytut Muzykologii), do którego ab-
łających w Niemczech katedr
kierowała Katedrą Historii i Teorii
bilitacji, przedstawionej w 1934 r. na
solwentów zalicza się również autor
bronisława Wójcik-
muzykologicznych, założył on
Muzyki UJ (krakowska muzykologia).
UJ, jeździła z wykładami z Warszawy
niniejszego artykułu. Józef Chomiński
Keuprulian
zakład muzykologii Uniwersy-
Do wybitnych lwowskich badaczy
W dalszym ciągu publikowała także
do Krakowa, gdzie otrzymała docen-
analizował wiele dzieł Chopina, publi-
tetu Lwowskiego.
twórczości Fryderyka Chopina (chopi-
na temat twórczości Chopina, m.in.
turę, Zmarła mając niespełna 48 lat.
kując na ten temat artykuły i rozprawy
nologów) należała Bronisława Wójcik-
„Wkład Chopina do romantyzmu euro-
Jako powód przedwczesnej śmierci
naukowe. Głównym jego zadaniem
Działalność
Keuprulian (ur. 1890 we Lwowie, zm.
pejskiego” (1955).
podawany jest ogólny słaby stan
było dostrzeżenie i opisanie techniki
Adolfa Chybińskiego
1938 w Warszawie). Wywodziła się
Adolf Chybiński stworzył jedną z
zdrowia i wyczerpanie organizmu.
kompozytorskiej. Wśród nich warto
z polskiej rodziny, posiadającej ko-
W międzywojennym Lwowie dzia-
pierwszych polskich placówek muzyko-
Strata, jaką poniosła wówczas nauka
wymienić „Preludia Chopina” (pod
rzenie ormiańskie. W 1917 r. na Uni-
łał także Seweryn Barbag (ur. 1891 r.
logicznych, nazywaną później „szkołą
polska przeszła niemal niezauważal-
red. Adolfa Chybińskiego, 1950),
wersytecie Lwowskim obroniła pracę
w Przemyślanach, zm. 1944 r. w Świ-
Chybińskiego”. We Lwowie istniała
nie. Dopiero w numerze czerwcowym
„Sonaty Chopina” (1960), „Struktura
doktorską z zakresu muzykologii. W
drze k. Warszawy) – muzykolog i kom-
ona formalnie do końca 1939 r. Za-
„Muzyki Polskiej” opublikowano dość
motywiczna etiud Chopina jako pro-
latach 1919-1925 pracowała w Zakła-
pozytor. Nie był jednak uczniem Adolfa
kład mieścił się na ul. Mickiewicza 5
obszerne wspomnienie o zmarłej,
blem wykonawczy” (1958), „Z zagad-
dzie Muzykologii, prowadząc zajęcia
Chybińskiego, bowiem studia ukończył
(obecnie вул. Листопадового Чину).
rozpoczynające się jakże wymow-
nień faktury fortepianowej Chopina”
ze studentami. Była także członkiem:
w 1924 r. w Wiedniu pod kierunkiem
Zakres prowadzonych badań obejmo-
nymi słowami: „Ta sama względna
(1960).
Polskiego Towarzystwa Orientalistycz-
samego Guido Adlera (założyciela
wał przede wszystkim historię muzyki
cisza, która towarzyszyła sukcesom
nego, Towarzystwa Naukowego we
dyscypliny, jaką jest muzykologia). We
– badanie źródeł muzycznych, analizę
muzykologicznym śp. Bronisławy
Pozostali
Lwowie, Polskiego Towarzystwa Fi-
Lwowie pracował jako wykładowca
utworów poszczególnych kompozyto-
Wójcik-Keuprulian, towarzyszyła jej
lwowscy muzykolodzy
lozoficznego, Societé Française de
w konserwatorium. Na uwagę zasłu-
rów. Oprócz tego, ważnym zadaniem
przedwczesnemu zgonowi”.
Muzykologię na lwowskiej uczelni
Musicologie i Deutsche Gesselschaft
guje jego książka „Studium o pieśniach
lwowskiej szkoły muzykologicznej były:
Bronisławę Wójcik-Keuprulian,
studiowali zarówno Polacy, Ukraińcy,
für Musikwissenschaft.
Chopina” (Lwów, Ossolineum 1927).
praca edytorska, inwentaryzacja za-
zgodnie z jej życzeniem, pochowano
jak i Żydzi. Na temat twórczości Fry-
Jako muzykolog, należała do wy-
Do młodych, dobrze zapowia-
bytków muzycznych i organizacja ich
we Lwowie, na Cmentarzu Łyczakow-
deryka Chopina publikowali m.in. w
bitnych znawców twórczości Fryde-
dających się polskich absolwentów
systematycznych badań. Głównym za-
skim. Jej mąż Garabel Keuprulian
wydawanym we Lwowie czasopiśmie
ryka Chopina. W swojej pionierskiej,
Zakładu Muzykologii Uniwersytetu
daniem Chybińskiego było stworzenie
po jej śmierci powrócił do Lwowa,
„Szopen”.
Jana Kazimierza we Lwowie nale-
ze względu na nowoczesne metody
podstaw dla historii muzyki, jakkolwiek
gdzie w rok później zmarł z powodu
Miesięcznik „Szopen” (tak przed
żał Jan Józef Dunicz (1910-1945).
badawcze, publikacji „Melodyka Cho-
nie lekceważył on też muzyki jemu
pogarszającego się stanu zdrowia.
wojną zapisywano nazwisko kom-
Oprócz pracy muzykologicznej pisał
pina” (Lwów 1930) poddała wnikliwej
współczesnej. W Zakładzie zajmowa-
Spoczęli we wspólnym grobie, po któ-
pozytora) redagowany przez Włady-
też audycje dla lwowskiego radia.
analizie wszystkie elementy melodyki
no się także dydaktyką, kształcąc w
rym dziś już nie ma śladu, ponieważ
sława Świeżego, lwowskiego śpie-
Podczas II wojny światowej działał w
i ornamentyki chopinowskiej. W ten
ten sposób kolejne pokolenie muzyko-
został całkowicie przekopany, o czym
waka i pedagoga, zaczęto wydawać
konspiracji i w tajnym nauczaniu. W
sposób pragnęła za pomocą rzetelnej
logów. Stanowisko asystentów pełnili:
szerzej pisze Jurij Smirnow („Biuletyn
w 1932 r., w celu upamiętnienia Dni
1944 r. rozpoczął pracę, poświęconą
analizy muzycznej uwolnić postrzega-
Bronisława Wójcikówna, ks. Hieronim
Ormiańskiego Towarzystwa Kultural-
Chopinowskich w Polsce. Zaintere-
kameralnym dziełom Fryderyka Cho-
nie twórczości Chopina w kategoriach
Feicht, Maria Szczepańska.
nego”, nr 46-47, Kraków 2006).
sowanie Chopinem związane było
pina, która już nie została ukończona.
nacechowanych sentymentalizmem,
W badaniach nad muzyką polską
z odbywającą się w 1932 r. w War-
W kwietniu 1944 r. został uwięziony w
co zostało docenione jeszcze przed
nie zabrakło także prac poświęconych
szawie II Edycją Międzynarodowego
Józef Chomiński
Warszawie, na Pawiaku i następnie
wojną. Zdzisław Jachimecki, profesor
Fryderykowi Chopinowi. Działo się tak,
Twórczością Fryderyka Chopina
Konkursu Pianistycznego im. Fryde-
wywieziony do obozu koncentracyj-
muzykologii na Uniwersytecie Jagiel-
pomimo, że sam profesor Chybiński
zajmował się także Józef Chomiński
ryka Chopina. Warto nadmienić, że
nego w Gross-Rosen.
lońskim w Krakowie podkreślił, że
w swej pracy naukowej stosunkowo
(ur. 1906 w Ostrowie k. Przemyśla,
po raz pierwszy konkurs odbył się
Lwowscy muzykolodzy stworzyli
praca ta może być wzorem badania
rzadko podejmował kwestie, związa-
zm. 1994 w Warszawie), pochodzący
w 1927 r., a w październiku 2010 r.
podwaliny pod naukowe piśmiennic-
stylometrycznego w odniesieniu do
ne z muzyką polską XIX w., koncen-
z mieszanej ukraińsko-polskiej rodzi-
odbędzie się jego 16. edycja. Mie-
two o muzyce. Wnieśli także wkład
zagadnienia melodyki w ogóle. Także
trując się zazwyczaj na dawniejszych
ny (jego ojciec był księdzem greko-
sięcznik „Szopen” był pismem o cha-
w badania nad twórczością Frydery-
inne jej publikacje nad twórczością
epokach. Mimo to, poświęcił także kil-
katolickim). Swoje artykuły zamiesz-
rakterze popularnym, przeznaczonym
ka Chopina. Szczególny udział mia-
Chopina stanowią bardzo ważny
ka artykułów Fryderykowi Chopinowi,
czał m.in. w wydawanym we Lwowie
m.in. dla uczniów szkół muzycznych.
ła w tym Bronisława Wójcik-Keupru-
wkład do badań chopinologicznych.
m.in. „Chopin – Moniuszko i ich sta-
w międzywojennej Polsce ukraińskim
Na łamach „Szopena” publikowały
lian, należąc do najważniejszych
Wiele z nich, pochodzących z lat
nowisko w muzyce polskiej” (1908).
profesjonalnym czasopiśmie muzycz-
m.in.: Bronisława Wójcik-Keuprulian
badaczy jego twórczości w między-
1926-1932, zebrano i wspólnie wy-
Jako muzykolog, cieszący się naj-
nym „Muzyka Ukraińska” („Українська
i Stefania Łobaczewska. W jednym
wojennej Polsce. Po II wojnie świa-
dano pod nazwą „Chopin. Studia, kry-
większym autorytetem naukowym w
Музика”), które dla podwalin ukraiń-
z numerów ukazały się streszczenia
towej pod kierunkiem lwowskich
tyki, szkice” (Warszawa 1933).
międzywojennym Lwowie (a także w
skiej muzykologii odegrało ogromną
odczytów, wygłoszonych z okazji Dni
uczonych wykształciło się szereg
W 1934 r. Bronisława Wójcik-Keu-
całej niemal Polsce,) Adolf Chybiński
rolę. Ukazywało się ono w latach
Chopinowskich we Lwowie autorstwa
muzykologów, w tym wybitnych cho-
prulian została zaproszona do udziału
wygłosił przemówienie, zatytułowane
1937-1939 przy wsparciu Towarzy-
lwowskich muzykologów: Seweryna
pinologów.
w pracach Instytutu Fryderyka Chopi-
po prostu „Fryderyk Chopin” podczas
stwa Naukowego im. T. Szewczenki.
Barbaga, Jerzego Freiheitera, Zofii
na w Warszawie, gdzie otrzymała sta-
uroczystej akademii w Operze Lwow-
Józef Chomiński pisał m.in. na temat
Lissy i Stefanii Łobaczewskiej (m.in.
łą posadę, co wiązało się z przepro-
skiej 16 września 1931 r.
wpływu ukraińskiego folkloru na twór-
„Echa konkursu chopinowskiego”).