29
Kurier Galicyjski * 17 – 29 września 2010
lwowskie spotkania
JURIJ smIRNOW tekst
z prof. Wojciechem krzywobłockim
OLEG zAJACzKIWsKI
zdjęcie
w katedrze Ormiańskiej we Lwowie,
Dwa lata temu, kiedy po-
jego twarz została uwieczniona
magałem reżyserowi Woj-
przez Rosena, jako twarz jednego
ciechowi Grabowskiemu z
z apostołów.
Katowic w robieniu filmu
Stale sięgam do pamiętników
o lwowskim artystycznym
mojego ojca. Po wojnie historia gru-
stowarzyszeniu „Artes”, nie
py „Artes” nie mogła wyjść na jaw.
myślałem, że ta przygoda
Kierunek ich twórczości nie odpo-
będzie miała ciąg dalszy.
wiadał zasadom socjalistycznego
film z sukcesem był poka-
realizmu. W 1969 r., w Muzeum
zany w telewizji polskiej i na
Narodowym we Wrocławiu, miała
festiwalu bruno schulza
miejsce jedyna powojenna wysta-
w Drohobyczu. W sierpniu
Aleksander Krzywobłocki (od lewej) i Jurij smirnow
wa „Zrzeszenie Artystów Plastyków
poprosił mnie o spotkanie
„Artes” 1929-1934”.
Wojciech Krzywobłocki, syn
Tadeusz Wojciechowski, „mu-
- Ojciec przekazał część swoich
tego samego lwowskiego
zykant”
zbiorów do archiwum muzealnego.
architekta, malarza, foto-
W 1975 r. odbyła się we Wrocławiu
grafika, członka i jednego
jedyna jak dotychczas jego własna
z założycieli „Artes” Alek-
wystawa retrospektywna „Aleksan-
sandra Krzywobłockiego.
der Krzywobłocki. Fotomontaże”.
W dwudziestoleciu międzywo-
Jego prace znajdują się także w
jennym Aleksander Krzywobłoc-
Muzeum Sztuki Współczesnej w
ki był postacią znaną i cenioną
Łodzi. To pierwsze Muzeum Sztuki
w kręgach artystycznych Lwowa.
Współczesnej na całym świecie,
Urodzony w 1901 r. we Lwowie,
założone z darów znanych artystów
podjął studia na Wydziale Architek-
francuskich i polskich, między innymi
tury Politechniki Lwowskiej w 1922
F. Legera i Pablo Picasso. Dzieła „ar-
roku. Ważne były dla niego lekcje
tesowców” można obejrzeć w Galerii
marek Włodarski, „fryzjer”
pobierane u znanego lwowskiego
Sztuk Pięknych we Lwowie – wymie-
ojca, także już po wojnie, we Wrocła-
fotografika i piktorialisty Henryka
nia Krzywobłocki – U siebie w domu
wiu – wspomina Krzywobłocki – Po
Mikolascha. Po powrocie do Lwowa,
mam kilka dzieł mojego ojca, np. ar-
wojnie, Rosjanie zatrzymali ojca na
ze swojej podróży po Włoszech, w
tystyczny foto portret Margit Sielskiej,
stanowisku konserwatora, wyjechał
1929 r. poznaje grupę młodych arty-
jeden z całego cyklu podobnych
dopiero w 1946 r. Mieszkaliśmy przy
stów-malarzy i grafików. Byli w śród
portretów. M. Sielska sama trzyma
ulicy Stryjskiej w nowych blokach,
nich Jerzy Janisch, Henryk Streng,
ramę i patrzy z tej ramy. Bardzo
tuż koło parku. Byłem tam, ale nie
Mieczysław Wysocki, Margit Raich,
cenię sobie dzieła Bruno Schulza.
zdecydowałem się na to, by wejść
Roman Sielski, Tadeusz Wojciechow-
Oficjalnie nie był członkiem „Artes”,
do mieszkania. Ale znalazłem bun-
ski etc. Wszyscy młodzi, energicz-
lecz utrzymywał ścisły kontakt z tą
kier, który przy blokach zbudowano
ni, utalentowani, po zagranicznych
grupą. Chciałbym wrócić do Lwowa,
Aleksander Krzywobłocki, „stadion”
w 1939 r. według projektu ojca. Z
studiach i podróżach. Na przykład
ale nie jako turysta, lecz artysta. Wła-
czasów okupacji pamiętam przera-
J. Janisch i M. Wysocki studiowali
wym. Na jego fotografii swoje piętno
śnie tutaj chciałbym zaprezentować
wciągnięcie jego elity artystycznej
żające rzeczy. Jako dziecko patrząc
w słynnej Conservatorie des Artes et
odcisnęła nowa rzeczywistość, ele-
swój dorobek twórczy. Chcę pomóc
w szerszy krąg współpracy euro-
przez okno, zobaczyłem grupę Hi-
Metters w Paryżu, zaś H. Streng i M.
menty konstruktywizmu oraz wła-
temu miastu stać się Europą. Ważna
pejskiej, zwłaszcza w dziedzinie
tlerjungend. Szli w szeregu i kopali
Raich w Academy Modern u F. Lege-
sna, oryginalna interpretacja surre-
jest dla mnie prezentacja twórczości
grafiki. Moje największe osiągnięcia
jakiegoś małego Żyda. W 1946 r.
ra. Do Lwowa wracali pełni nowych
alizmu. Krzysztof Jurecki uważał,
mego ojca i jego przyjaciół, zwłasz-
są właśnie w tym zakresie. Jestem
na tym samym miejscu widziałem
pomysłów i chęci do tworzenia no-
że „z racji bardzo indywidualnego
cza tych, którzy zginęli podczas woj-
profesorem Kunstlerische Volks-
radzieckich pionierów (może komso-
wej sztuki. W większości pochodzili
wykorzystania medium fotograficz-
ny. Na cmentarzu Łyczakowskim są
hochschule i Wiener Kunstshule w
molców) którzy kopali jakiegoś chło-
z biednych rodzin, mieszkali na
nego, użytego do badania własnej
groby mojej rodziny. Moja babcia nie
Wiedniu. Prowadzę zajęcia na Uni-
paka, bo skradł chleb. Ojciec do Lwo-
przedmieściach. Byli różnych naro-
podświadomości i sfery imaginacji,
chciała wyjeżdżać ze Lwowa, zosta-
wersytecie Sztuki w Linz i na ASP w
wa nigdy nie wrócił, chociaż bardzo
dowości – Żydzi, Polacy, Ukraińcy.
można nazwać artystę najbardziej
ła sama, zmarła w 1961 r.
Krakowie.
tego chciał. Teraz Lwów jest miastem
Tworzyli tak charakterystyczny dla
surrealistycznym twórcą polskim
Profesor Wojciech Krzywobłocki
Wojciech Krzywobłocki jest rów-
otwartym i wolnym, szkoda, że ojciec
Lwowa konglomerat tradycji i men-
okresu międzywojennego”.
wygląda bardzo młodo, jak na swoje
nież Komisarzem wielkiej wystawy
nie dożył tych lat.
talności różnych grup narodowo-
Krzywobłocki również był aktyw-
lata.
grafiki w ramach międzynarodowe-
Powracając do sztuki…
ściowych i wyznaniowych. To wła-
ny w wykonaniu projektów architekto-
- Całe życie uprawiam sport –
go Biennale w Wiedniu i Krakowie.
- Swoją misję widzę także w
śnie z nimi Krzywobłocki rozpoczął
nicznych. Współpracował z Wydzia-
mówi o sobie, zdejmując okulary,
- Chciałbym zaprosić do udziału
propagowaniu dorobku twórczego
działalność nowego stowarzyszenia
łem Konserwatora Wojewódzkiego.
jakby miały przeszkadzać w tej waż-
w tej wystawie lwowskich artystów, a
grupy „Artes”. Działania tej grupy to
artystycznego „Artes”, które odegra-
Wojciech Krzywbłocki wspomi-
nej sprawie – Jestem zachwycony
do Lwowa sprowadzić samą wystawę
integracja kulturalna różnych kultur
ło wybitną rolę w sztuce Lwowa lat
na, że lwowski okres życia dla jego
Lwowem i mam do mego rodzin-
– mówi Krzywobłocki – Szukam kon-
i narodowości. Również jak przed-
30-ych XX wieku. Pierwsze wystawy
rodziny zakończył się w 1946 roku.
nego miasta ogromny sentyment,
taktów jeśli chodzi o sprawy Ukrainy,
wojenny Lwów – mekka wspaniałej
artystów z „Artes” jednych zachwy-
- Wyjechała cała Politechnika
chciałbym mu pomoc.
Lwowa. Przeniesienie tej wystawy do
kultury, nie tylko polskiej, ale też ży-
Lwowa – to bardzo poważne przed-
cały, innych wprawiały w konster-
i mój ojciec z rodziną również. Naj-
Wojciech Krzywobłocki –to zasłu-
dowskiej, niemieckiej, ukraińskiej.
sięwzięcie – mnóstwo grafiki, znanych
nację. Ich sztuka charakteryzowała
pierw zamieszkaliśmy we Wrocławiu,
żony profesor i twórca dzieł graficz-
Z tej grupy artystycznej mało kto
nazwisk z całego świata.
się wpływami konstruktywizmu,
gdzie ojciec pracował jako konserwa-
nych. Jest laureatem licznych nagród
przeżył wojnę – mówi syn lwowskie-
W. Krzywobłocki będzie prowa-
puryzmu, surrealizmu, później tak
tor zabytków. W 1956 roku ukończy-
i wyróżnień, przyznawanych na mię-
go artysty – Po wojnie pamiętam
dził rozmowy w tej sprawie w kon-
zwanym nowym realizmem. W pra-
łem studia w Krakowie na ASP. od
dzynarodowych imprezach artystycz-
Strenga (Marka Włodarskiego) jako
sulacie polskim we Lwowie i ukraiń-
sie i na wystawach ostro zwalczali
1974 roku, przez 10 lat prowadziłem
nych, między innymi w Krakowie, we
profesora ASP w Warszawie. Jerze-
skim w Krakowie.
prowincjonalizm części lwowskiej
zajęcia ze studentami w Katowicach
Florencji, Ibizie. Jego prace znajdują
go Janischa poznałem we Wrocławiu
- Bardzo sobie cenię działalność
publiczności i jej konserwatyzm. Nie
w krakowskiej filii ASP. Uważam się
się w wielu renomowanych świato-
– przyjeżdżał wielokrotnie do mego
mego ojca jeszcze tu, we Lwowie jako
zważając na krytykę i małe zarobki,
za obywatela świata. Urodziłem się
wych kolekcjach, w tym w: Ludwig Mu-
ojca. Dobrze pamiętam Tadeusza
konserwatora zabytków. W czasie
artyści trzymali się obranej linii. Ich
we Lwowie. Mieszkałem do 1984 r.
zeum Kolonii, Muzeum w Oldenbur-
Wojciechowskiego, byłem jego stu-
wojny brał on udział w ratowaniu
wystawę w Warszawie stołeczna
w Polsce i już ponad 25 lat w Austrii,
gu, Muzeum Sztuki Współczesnej
dentem na ASP w Krakowie. W po-
dzieł sztuki. Współpracował z kon-
prasa oceniła jako „zbyt śmiałą i ry-
w Wiedniu, moja małżonka jest Au-
w Tokio i Nowym Jorku, w Albertina
wojennych latach był on profesorem
serwatorem wojewódzkim Zbignie-
zykowną”. Krzywobłocki w ramach
striaczką. Teraz przyjechałem do Lwo-
Print Collection w Wiedniu, Tate Gal-
i rektorem tej uczelni, wybitnym wi-
wem Hornungiem i kustoszem Ga-
„Artes” wypowiadał się w fotografii
wa w poszukiwaniu swoich korzeni.
lery w Londynie, zbiorach Muzeum
trażystą. Jego witraże zdobią kate-
lerii Narodowej Jerzym Guttlerem.
eksperymentalnej, w tym w fotoko-
Chciałbym dla tego miasta zrobić coś
Narodowego w Warszawie, Krakowie,
dry w Krakowie i we Wrocławiu, zaś
Hornung był wielkim przyjacielem
lażu oraz w fotomontażu negatywo-
pożytecznego, chociażby poprzez
Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu etc.