14
Przegląd wydarzeń
kurier galicyjski * 16 grudnia 2011–12 stycznia 2012 nr 23–24 (147–148)
Przemyśl – stolicą Kresów?
Współczesnemu człowiekowi Kresy kojarzą się z mnogością kultur i narodów. Przenikanie się różnych
kultur wpływało na specyfikę obszaru i powodowało, że bogactwo wielokulturowości było tu bardziej niż
gdzie indziej zauważalne. Pomimo aktywności wielu środowisk badających problematykę Kresów jest
ona ciągle mało znana, zwłaszcza wśród młodego pokolenia. Podkreślano to podczas Międzynarodowej
Konferencji „Ludzie z Kresów w dziejach Kresów i Polski”, która 25 listopada odbyła się w Państwowej
Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu.
patriotyczne, religijne, naukowe i ar-
to przecież jest to polska literatura,
KONSTANTY CZAWAGA
tystyczne – zaznaczyła prof. Kalczyń-
a nie włoska dzisiaj. Tak samo jest
tekst
ska. – Właśnie te obszary powinny
to polska literatura tworzona do XIX
KONSTANTY CZAWAgA,
podlegać kompleksowej oraz nale-
wieku. Nawet w języku polskim jest
ADAM KULCZYCKI
żytej ochronie oraz odpowiedniej do-
to ukraińska literatura, ale w pewnym
zdjęcia
kumentacji, w celu przede wszystkim
znaczeniu należy ona do polskiej li-
Kto nie szanuje swojej
kultywowania wspólnoty cywiliza-
teratury.
przeszłości,
cyjnej z tymi, którzy je wytwarzali,
Co to znaczy? – Że Kresy mogą
ten nie jest godzien szacunku
czyli naszymi przodkami – Ludźmi
dawać coś, co jedni będą uważali
teraźniejszości,
z Kresów – o których często się już
za swoje i drudzy będą uważali za
ani nie ma prawa do przyszłości.
nie pamięta. Marszałek J. Piłsudski
swoje. Ten styk, dwie kultury, które
powiedział: Kto nie szanuje swojej
istnieją wzajemnie się wzbogacają,
Marszałek Józef Piłsudski
przeszłości, ten nie jest godzien
bo ludzie naśladują, przejmują war-
Celem konferencji było zapre-
szacunku teraźniejszości, ani nie ma
tości. Wahylewych to jest literatura.
zentowanie wyników badań do-
prawa do przyszłości. A tego chyba
Ale można przytoczyć też śpiewane
tyczących różnorodnych zjawisk,
wszyscy tu obecni nie chcemy. W
kolędy na pograniczu polsko-ukraiń-
idei i procesów kulturowych, spo-
dobie wielokulturowej Europy, trze-
skim, gdzie do kolęd polskich wcho-
łecznych, które miały miejsce na
ba umieć świadomie pochylić się
dzą słowa ukraińskie, a do kolęd
południowo-wschodnich ziemiach
nad dorobkiem naszych przodków.
ukraińskich polskie. Dalej są kalki
Rzeczypospolitej. Uczestników kon-
Szczególnie istotnym, dla przy-
czasem. Polacy mają jakąś kolędę,
Dr Beata Topij-Stemińska z Akademii Ignatianum i prof.
ferencji przywitał rektor PWSW prof.
szłych pokoleń Polaków, wyrasta-
Ukraińcy ją przekładają na swój język
Maria Kalczyńska z Politechniki Opolskiej
dr hab. Jan Draus, który zaznaczył,
jących w świecie dużej swobody
i śpiewają. Wreszcie trzeba popa-
– podkreślał ks. prof. dr hab. Edward
zamieszkałych na pograniczu ukra-
że poruszony temat jest ważny dla pol-
kulturowej i moralnej. Widzimy po-
trzyć na Kresy jako fenomen kultury.
Walewander z Katolickiego Uniwer-
ińsko-polskim, szczegółach Wiele
skiej historiografii. Trzeba przypomi-
trzebę objęcia badaniami właściwie
Jako fenomen, który jest takim źró-
sytetu Lubelskiego. – Tutaj rodzili
dowiedziałem się z dokumentów za-
nać zasłużonych kresowych rodaków.
trzech dużych obszarów, aby kom-
dłem kultury dla jednego i dla drugie-
się ciekawi ludzie, jest to tygiel kul-
mkniętych kiedyś w archiwum w Ki-
Życzył, ażeby każdego rodu naukowcy
pleksowo móc traktować polskie
go narodu” – stwierdza dr Stanisław
tur”. Mówił o religijności na Kresach
jowie. Na przykład o represjach stali-
mogli się spotykać w tym kresowym
dziedzictwo kresowe. Pierwszy – to
Stępień. Naukowiec zauważył, że nie
wczoraj i dzisiaj. Zdaniem dr hab.
nowskich, ich ofiarach wśród których
mieście. Patronat honorowy objął też
ten, który dotyka tego co pozostało
przypadkowo ośrodkiem odrodzenia
Joanny Januszewskiej-Jurkiewicz z
byli też Polacy. Niestety, większość
rektor Akademii Ignatianum z Krakowa
na Kresach. Tym dziedzictwem opie-
narodowego ukraińskiego w Galicji
Uniwersytetu Śląskiego z Katowic,
takich materiałów znajduje się w ar-
ks. dr hab. Henryk Pietras SJ. Do orga-
kują się przede wszystkim krajowe
jest Przemyśl. Dlaczego Przemyśl,
która mówiła o Kresach w myśli pol-
chiwum moskiewskim i nadal nie jest
nizacji tej konferencji bardzo przyłożył
instytucje państwowe, rozmaite fun-
który ma większość ludności pol-
skich elit Wilna i Lwowa w okresie
dostępna dla naszych historyków”.
się ks. dr Jacek Waligóra z Niżanko-
dacje i osoby prywatne, także poza
skiej? A mimo wszystko, zanim Lwów
międzywojennych, te ziemie to są
wic. Zaangażował do współpracy Aka-
Polską. Powstaje także wiele opra-
stał się tym ośrodkiem dla „Ruskiej
Kresy cywilizacji zachodniej. Przy-
demię Ignatianum z Krakowa, zwrócił
cowań naukowych i popularno-nau-
Trójcy”, bo właśnie ten styk. Pola-
Fenomen kultury
kładem poszukiwań naukowców w
uwagę prelegentów na duchowość
kowych o tych stronach. Drugi – ten,
cy tu tworzyli, o Ukraińcy chcieli też
sąsiednich narodów
„kopalni” ciekawych ludzi był też re-
„Problem polega na tym, że na
Kresowiaków oraz pilotował wyjazd
ferat konsula RP we Lwowie dr Woj-
Kresy trzeba patrzeć nie na płasz-
naukowców na przygraniczny teren po
ciecha Bilińskiego „Antoni Biliński
czyźnie politycznej – zaznaczył w roz-
stronie ukraińskiej.
(1810-1895) z Wołynia i jego lwow-
mowie z korespondentem „Kuriera”
ska Fundacja opiekuńcza”. Niestety,
dyrektor Południowo-Wschodniego
Obszar kresowy
nawet lwowiacy teraz prawie nic o
Instytutu Naukowego w Przemyślu
w oprawie naukowej
tym nie wiedzą. Prof. Władysław
dr Stanisław Stępień. Bo to jest ła-
Podczas obrad plenarnych i w
Strutyński z Czerniowickiego Uni-
twe, to najczęściej wszyscy robią
sekcjach zostały poruszone takie
wersytetu Narodowego im. Juriaja
i patrzą na Kresy, jako teren walki
obszary badań naukowców polskich
Fed kowycza przedstawił historię
dwóch żywiołów – polskiego i ukra-
i ukraińskich jak życie polityczne,
powstania i teraźniejszego rozwo-
ińskiego. Ale na Kresy trzeba popa-
społeczne, gospodarcze, kulturalne,
ju wielokulturowości bukowińskiej.
trzyć jako na płaszczyznę kultury. Tu
religijne. Przedstawiono sylwetki
Żywą dyskusję spowodował referat
gdzie jest styk dwóch kultur, gdzie
wybitnych mieszkańców tych ziem.
doktoranta Adama Kulczyckiego
ludzie dwóch różnych kultur spoty-
Ich osiągnięcia naukowe, artystycz-
z Uniwersytetu Rzeszowskiego,
kają i co z tego spotkania wynika. Z
ne i literackie, gospodarcze i tech-
który na podstawie własnych ba-
tego spotkania wynika po pierwsze
niczne. Wspomniano też o rozwoju
dań socjologicznych powiedział o
dialog. Po drugie naśladownictwo.
życia społecznego, folkloru, sportu.
szczegółach normalizacji Kościoła
Jeśli Ukraińcy coś zrobili w dzie-
Wielu prelegentów wygłosiło refera-
Ks. dr Jacek Waligóra: „Pamiętajcie, że przekroczyliście
Katolickiego obrządków bizantyj-
dzinie kultury, utworzyli jakiś zespół
ty o problemach współżycia mniej-
granicę”
skiego i łacińskiego w kontekście
amatorski, to Polacy też tworzą, bo
szości narodowych i religijnych oraz
religijności i tożsamości narodowej
oni nie chcą być gorsi. Kresy to jest
zagadnieniach dotyczących II wojny
który obejmuje dziedzictwo kresowe
mieć swoje własne. I to inspirowało.
Ukraińców.
przede wszystkim wzajemna inspi-
światowej i jej skutków: deportacji,
rozproszone po świecie. Ten obszar
Kresy to jest klucz, to jest ogromna
Zdaniem sekretarza naukowe-
racja dwóch narodów żyjących tam.
ekspatriacji i repatriacji, emigracji,
jest najbardziej zaniedbany i wyma-
inspiracja kulturowa, intelektualna”, –
go Instytutu Historii Ukrainy Na-
I to jest chyba największa wartość
represji. Nie ominięto też ludobój-
ga dogłębnych analiz. Trzeci – to
podkreślił dr Stanisław Stępień.
rodowej Akademii Nauk Ukrainy
Kresów. Znakomitym przykładem
stwa i czystek etnicznych dokona-
ten, który został przeniesiony po II
prof. Aleksandra Rublowa takie
Kresów jest Iwan Wahylewycz. Któ-
nych na ludności cywilnej, samo-
wojnie światowej na teren dzisiejszej
konferencje są bardzo potrzebne.
ry pisze książki o pisarzach ukraiń-
obrony i walki podziemnej. Duchow-
Zadanie dla badaczy
Polski”.
Dr hab. prof. Maria Kalczyńska
„Mam doświadczenie udziału w ta-
skich piszących po polsku. Do tych
ni i świeccy naukowcy dyskutowali
Jak słusznie podkreśliła prof.
z Politechniki Opolskiej dokładnie
kich spotkaniach jeszcze z lat 90.
czas było tak, że Polacy mówili: „No,
o roli kościoła katolickiego i innych
Maria Kalczyńska, która też wyro-
przedstawiła dziedzictwo kulturowe
– powiedział historyk z Kijowa. –
to nie jest nasze, ponieważ on pisze
kościołów w życiu społeczeństwa na
sła na tradycjach kresowych, Kre-
Kresowian na Śląsku Opolskim.
Razem wzbogacamy się wiedzą o
o pisarzach ukraińskich. Co nas pi-
Kresach. Także poruszono sprawy
sy nie tylko dla pochodzących stąd
Zwróciła również uwagę naukow-
wspólnym dziedzictwie na Kresach
sarze ukraińscy obchodzą?” Ukraiń-
życia naukowego: wyższych uczel-
Polaków pozostały najpiękniejszym
ców, jakie sfery powinny zostać ob-
a również pozbywamy się różnych
cy mówili: „To nie jest nasze, bo on
ni, towarzystw naukowych, innych
krajem, „Arkadią” do której się stale
jęte analizą badacza i co rozumiemy
stereotypów i lepiej rozumiemy te-
pisze po polsku. No to jak on pisze
instytucji, oświaty i wychowania.
tęskni i nie może zapomnieć, po-
przez dorobek kulturowy kresowego
raz jeden drugiego. Oczywiście, że
tę pracę po polsku, to ona należy do
„O Kresach nie można zapo-
łączoną na zawsze z wartościami
dziedzictwa. „Jak wynika z popular-
nie unikamy wspomnień o przykrych
polskiej literatury”. A tak naprawdę ta
mnieć, Kresów nie można nie ko-
narodowymi i kulturowymi. „Kresy to
nej definicji: dziedzictwo kulturowe,
konfliktach na tych terenach. Cho-
praca należy do ukraińskiej literatury,
chać, trzeba pamiętać i stale im ślu-
dzisiaj także miejsce symboliczne,
obejmuje zabytki materialne i du-
ciażby o tragicznych wydarzeniach
tylko jest polskojęzyczna. Jeśli Pola-
bować” – akcentowała dr hab. prof.
to ważna przestrzeń polskiej historii,
chowe oraz zjawiska historyczne,
na Wołyniu. Poruszamy tematy o
cy tworzą swoją literaturę w języku
Maria Kalczyńska z Politechniki
miejsce istnienia wielu szlacheckich
obyczajowe, jak również wartości:
wydarzeniach, o ciekawych ludziach
łacińskim w okresie Średniowiecza,
Opolskiej. „Kresy nadal przyciągają