img
24
Kurier kulturalny
kurier galicyjski * 31 stycznia – 16 lutego 2012 nr 2 (150)
Spotkanie z myronem Kyprianem
Formalnym powodem do rozmowy o twórczości Ludowego Artysty Ukrainy, wybitnego współczesnego scenografa i malarza
Myrona Kypriana była jego nowa książka „Wspomnienia. Scenografia. Malarstwo”, wydana w 2011 roku we Lwowie w nakładzie
500 egzemplarzy. To już druga autobiograficzna pozycja autora. Pierwsza pt. „Wszystko w przeszłości”, zobaczyła świat w 2002
roku i spowodowała liczne rozmowy w artystycznym środowisku Lwowa, jak również liczne komentarze lwowskiej prasy. Pisał
o niej i Kurier Galicyjski.
kultury. On też rozumie, że bardzo
Siemieńskich-Lewickich przy ul.
często nikt w rządzie nie chce słu-
Piekarskiej. Ten pałac ginie, wspa-
chać tych ludzi i że pieniądze znaczą
niały zabytek architektury! Trzeba
więcej niż sumienie. Nie zważając
zbudować nową szkołę dla dzieci,
na swoje osiemdziesiąt lat i gorz-
które teraz tam się uczą, zaś pałac
kie doświadczenia z dawnych lat,
kapitalnie wyremontować, odrestau-
był i pozostaje idealistą, który wierzy
rować i zorganizować tam wystawę
w prawdę, sztukę i uczciwość ludzi...
muzealną. Było by to wspaniałe roz-
Do potwierdzenia tych myśli pozwolę
wiązanie na korzyść miasta, wszyst-
sobie na przytoczenie kilku cytatów z
kich zainteresowanych osób, w tym
jego nowej książki.
i dzieci, którym w zaniedbanym pa-
JURIJ SMIRNOW
„Urodziłem się i dorastałem, –
łacu też nie jest dobrze”.
tekst i zdjęcie
pisze Kyprian, – w arystokratycznej
W tej chwili zawitały do Myrona
Myron Kyprian urodził się w 1930
rodzinie z wielowiekowymi tradycja-
Kypriana dwie sympatyczne aktorki
roku w Winnikach koło Lwowa. W
mi. Przodkowie całe swoje życie po-
– Lesia Humenećka i Daria Zalizna.
latach 1948–52 studiował we Lwow-
święcili wysokim postępowym ideom
Przyszły obie prosić głównego sce-
skiej Akademii Sztuk Pięknych. Od
równouprawnienia i w przekonaniu
nografa teatru o jego nową książkę.
1954 roku był głównym scenogra-
o godności ludzkiej, nie zważając na
Z autografem oczywiście. Szczere
fem Teatru Lalek, zaś od 1957 roku
pochodzenie socjalne i narodowość...
słowa uznania i zachwytu talentem
– głównym scenografem Teatru im.
Arystokracja – to w pierwszej kolej-
artysty, jak najbardziej wyrażają
Marii Zańkowieckiej. W tym teatrze
ności wychowanie kolejnych pokoleń
stosunek zespołu teatru do swego
pracuje do dziś, czyli już ponad 50 lat.
i szerokie poglądy, wielka skala my-
zasłużonego weterana. Zrobiliśmy
Można śmiało stwierdzić, że twórczy
ślenia... Na całym świecie nie było
zdjęcia na pamiątkę i kontynuowa-
wizerunek teatru został sformowany
tak wysoko oświeconej i szlachetnej
liśmy rozmowę.
przy bezpośrednim udziale pana
arystokracji jak polska, która bardzo
„Gubernator Cymbaluk był u
Myrona. W jego dorobku twórczym
mocno trzymała się powiązań ro-
nas w teatrze. Kwestia kapitalnego
– setki spektakli. Aktywnie współpra-
dzinnych... W tradycyjnych domach
remontu gmachu teatralnego i los
cował i z innymi scenami, m.in. z ki-
szlacheckich wielkie znaczenie w
zespołu podczas tego remontu są
jowskim teatrem im. Iwana Franki. W
formowaniu przyjacielskich, dobrych
bardzo ważne nie tylko dla nas, ale
1978 r. został odznaczony Narodową
stosunków miały koligacje rodzinne,
dla całego Lwowa. Było kilka róż-
premią Ukrainy im Tarasa Szew-
poziom wzajemnego zrozumienia
nych propozycji, ale moje zdanie
czenki. Był inicjatorem organizacji
i poszanowania. Na przykład, moja
jest takie: gmach trzeba remonto-
muzeum teatru im. Zańkowieckiej.
prababka miała cztery siostry i czte-
wać, ale zespół powinien grać na
Również z jego inicjatywy w gmachu
rech braci. Każdy z nich założył
tej scenie. Nie może być mowy o
teatru ustawiono tablicę pamiątkową
rodzinę, miał dzieci... Często tacy
występach w jakimś innym miejscu
Myron kyprian
upamiętniającą Stanisława hrabiego
dalecy krewni są dla mnie bliżsi niż
i zamknięciu gmachu teatralnego na
Skarbka, który był w XIX wieku fun-
rodzeni bracia i siostry. Dla tego, od-
remont na siedem lub dziesięć lat.
datorem gmachu teatru dla miasta
wiedzając ich we Francji, Anglii lub
Trzeba z głową, bardzo oszczędnie
i to bardzo aktywnie, w życie teatru
cieli i współczesnych przedstawicieli
Lwowa.
Hiszpanii, wspominając przeszłość
wykorzystywać pieniądze, które do-
i naszego miasta.
tych rodów, rozrzuconych po całym
Myron Kyprian jest niezwykle
mówimy, że stara pańska Galicja była
stajemy na remont, ale robić trzeba
„Najbardziej niepokoją mnie ka-
świecie. W pałacach, które przeżyły
ciekawą osobistością, przedstawi-
jedną rodziną... Nic dziwnego też w
kapitalnie, solidnie.
tastrofy, wojny, które niosą ze sobą
katastrofę wojny, władzy radzieckiej,
cielem tej niestety nielicznej inteli-
tym, że w Austrii i przed wybuchem
Uważam też, że nikt nigdzie
ogromne ofiary, śmierć niewinnych
powinny być muzea, szkoły, bibliote-
gencji galicyjskiej, która w nasze
II wojny światowej prawie wszystka
nie znajdzie możliwości zwolnić od
osób. Dziś wielu młodych ludzi nie ro-
ki, instytucje kulturalne, ale państwo-
dni prezentuje wysokie wartości
mieszkańców wszystkich pomiesz-
inteligencja galicyjska pochodziła z
zumie tych przeżyć, przez które prze-
we i opieka państwa powinna być
duchowe i kulturalne, która jest
czeń tego gmachu, udostępnić każ-
rodzin mieszczańskich. Małżeństwa
szło moje pokolenie, które pamięta
widoczna.
ogniwem, łączącym czas obecny z
dej rodzinie nowe mieszkanie. Roz-
Polaków z Ukrainkami, Niemcami,
wojnę. Dla tego w mojej książce wspo-
W teatrze za ostatnie lata zro-
historią. Dla tych ludzi honor i uczci-
mowy na ten temat są zbudowaniem
Żydami były zjawiskiem zwykłym,
minam nazwiska setek znajomych
biłem scenografię do kilku nowych
wość nie są pustym dźwiękiem. Wy-
na piasku. Pomieszczenia, które
codziennym. Ważniejszą była nie
i krewnych, którzy zginęli podczas
spektakli. Między innymi do: „Ostat-
soka kultura osobista łączy się w nim
obecnie ma w swym posiadaniu
narodowość, ale siła potrzeb intelek-
tej przerażającej wojny. Wspominam
niego Hreczkosieja” i „Kryzysu” Ogo-
ze zrozumieniem tradycji galicyjskiej,
teatr praktycznie nam wystarczają.
tualnych. Ceniono rozum, uczciwość,
również ogromne zniszczenia dorob-
rodnyka, „Niewolnika” Kropiwnyćkie-
wielonarodowościowej, wieloobrzędo-
Nie odczuwamy potrzeby rozszerze-
ale też dość często i majątek. Trzeba
ku materialnego i kulturowego całych
go, czy „Swatania na Gonczarówce”
wej kultury naszego kraju, tolerancją
nia, no może na jedną – dwie sale
też przypomnieć, że kiedy w rodzinie
pokoleń. W każdym razie, w nasze
Kwitky-Osnowianenki etc. Niestety
i poważaniem kultury innych naro-
dla prób. Też nie podtrzymuję roz-
ojciec był rzymskim katolikiem, zaś
czasy nie można dopuścić do żadnej
już od kilku lat na afiszu teatru nie
dów. Jak i większość przedstawicieli
mów o budowie we Lwowie nowego
matka – grekokatoliczką, to synów
wojny, żadnego przelewu krwi. Rów-
ma spektakli autorów polskich. Są
przedwojennej inteligencji galicyj-
gmachu teatralnego. Wszystko to
wychowywano i chrzczono w obrząd-
nież w latach powojennych w sposób
spektakle rosyjskie, francuskie, nie-
skiej, Kyprian ma w swoi rodowodzie
nie jest sprawą realną i nie warto o
ku ojca, córki zaś – w obrządku matki.
barbarzyński rujnowano wspaniałe
mieckie, ale polskich nie ma. Myślę
Ukraińców, Polaków, Austriaków, jest
tym nawet mówić i zawracać głowę.
Moja matka pochodziła z rodziny
dzieła architektury – wiejskie pałace,
o tym i proponuję dyrekcji teatru
bliżej, lub dalej spokrewniony prawie
Również rozmowy o prywatnych in-
Winiarskich. Jej ojciec, a mój dzia-
dwory szlacheckie, kościoły, klasz-
pewne dramaty klasyki polskiej.
ze wszystkimi znanymi rodami gali-
westorach – nie są dobrym rozwią-
dek, Roman Winiarski, był żonaty z
tory. A te, które ocalały zaniedbano,
Mam nadzieję, że uda się przeko-
cyjskimi. Utrzymuje bliskie kontakty
zaniem. Jeśli ktoś da nam pieniądze
Marią Horodyską, a pochodził z pol-
przystosowano na różne sierocińce,
nać kierownika artystycznego teatru
z nimi, gdzie by nie rzucił ich los: do
i to wielkie pieniądze, to zechce coś
skiej szlachty z Mazowsza. Wszyscy
domy kultury, ale nie odnawiane, nie
Fedora Stryguna, że jest to potrzebą
Polski, Hiszpanii, Francji i Anglii.
w zamian. A to nie odpowiada inten-
mieli wielki talent artystyczny, lecz
remontowane, często doprowadzone
czasu. Jestem od lat orędownikiem
W nowej książce Myron Kyprian
cjom i potrzebom Państwowego Te-
los skierował ich zainteresowania
do ruiny, rozsypywały się. W nasze
powstania muzeum teatralnego we
podaje setki nazwisk znanych ludzi,
atru. Nie jesteśmy prywatną firmą.
w innym kierunku, w końcu, żyjąc w
dni jest nowe zagrożenie. Nowo-
Lwowie. Miasto ma ogromne trady-
swoich krewnych oraz wybitnych
Dlatego to też są tylko rozmowy. Nie
„Habsburskiej atmosferze” przepili
cześni dorobkiewicze, bogaci ludzie
cje teatralne, które trzeba pokazać
przedstawicieli kultury i sztuki, z któ-
trzeba dyskutować na fantastyczne
wielkie majątki i sami z uśmiechem
chcą kupić takie pałace, zamki prze-
ludziom, uratować od zapomnienia.
rymi współpracował, czy po prostu
tematy, trzeba robić konkretne spra-
mówili, że mając rodowy herb „Trąby”
budować je na swój gust, zniszczyć
Na ten temat rozmawiam już od lat
utrzymuje przyjacielskie stosunki.
wy, potrzebne dla całego zespołu,
– wszystko u nich wyleciało w trąbę”.
to, co jeszcze pozostało. Dlatego
z władzami miasta i województwa
Jest wśród nich Barbara Czartoryska
całego miasta, naszych widzów”.
Z Myronem Kyprianem spotka-
uważam, iż państwo powinno zwró-
lwowskiego. Moje propozycje pod-
z Warszawy, rodzina Makowieckich
Oglądamy raz jeszcze z auto-
łem się w jego gabinecie, w gma-
cić uwagę na ten problem i znaleźć
trzymują przedstawiciele inteligencji
z Hiszpanii, Jan Skarbek z Londynu,
rem nowa książkę. Bardzo solidna
chu skarbkowskim. Zabytkowe me-
pieniądze na ochronę zabytków
Iwowskiej, muzealnicy: na przykład,
Maria i Wiridiana Rej z Francji etc.
praca. Zwracam uwagę nie tylko
ble, stosy książek, obrazy, projekty
architektury i kultury. Od lat maluję
Borys Woźnicki – dyrektor Iwowskiej
Jako scenograf, Kyprian współ-
na tekst, ale też na ilustracje. W tej
scenografii i kostiumów, popiersia
stare zamki, pałace, rezydencje mo-
galerii sztuki. Niestety tak często
pracował z pisarzami tej miary co
monografii jest 328 stron, zaś 270
aktorów i reżyserów teatralnych.
ich krewnych, bliskich mi ludzi. Ma-
zmieniają się władze miasta i woje-
Oleś Gonczar i Aleksander Kornij-
z nich to ilustracje. Myron Kyprian
Jest to jakby dalszy ciąg muzeum
luję te, które pozostały i te, które są
wództwa, że nic nie udaje się dopro-
czuk. Obydwaj klasycy literatury
przedstawił czytelnikom całą swą
teatralnego, które powstało z jego
zniszczone. Ostatnie – na podstawie
wadzić do końca. Obiecał załatwić
ukraińskiej bardzo cenili jego sce-
twórczość – od młodych lat do dnia
inicjatywy i przy jego bezpośrednim
starych zdjęć. Tak powstał cały cykl
tą sprawę jeszcze Szpicer, później
nografie napisane do ich dzieł. Na
dzisiejszego. Oczywiście wybrał
udziale. Artysta stale pracuje twór-
moich prac, jak to widok pałacu Ho-
Kujbida... Tydzień temu rozmawia-
przykład, Kornijczuk w 1969 roku
najlepsze, najbardziej charaktery-
czo i do tego bardzo intensywnie.
rodyskich w Krogulcu, pałacu Turno
łem na ten temat z gubernatorem
sprezentował Kyprianowi swój autor-
styczne obrazy i projekty scenogra-
Scenografia do nowych przedsta-
w Żabińcach, pałacu Anny Dziedu-
Cymbalukiem. Umówiliśmy się na
ski tekst sztuki „Pamięć serca” z taką
fii. Unikatowa książka, która napisał
wień teatralnych i twórczość malar-
szyckiej-Wolańskiej w Rzepińcach,
spotkanie, był bardzo przychylny do
dedykacją: „Drogiemu przyjacielowi
utalentowany autor, artysta, sceno-
ska zajmuje całe jego życie. Nie jest
pałacu Szeptyckich w Pryłbycach,
moich propozycji, ale znów nowość
Myronowi – człowiekowi wielkiego
graf. Każdy z nas może odkryć jego
on pogrążony tylko we wspomnie-
pałacu  Makowieckich-Horodyskich
mamy już nowego gubernatora
serca i wielkiego talentu”. Sam Ky-
twórczość dla siebie. Zapraszamy
niach o dawnych czasach, pisanie
w Kolędzianach, pałacu Stanisławy
i rozmowy trzeba rozpoczynać od
prian dobrze rozumie odpowiedzial-
do lektury tej książki i na spektakle
wspomnień czy układanie drzew
Deskur w Kacmazowie, Pałacu Ho-
nowa. Myślę o siedzibie muzeum te-
ność współczesnej inteligencji za
teatralne w scenografii Myrona Ky-
genealogicznych swojej i spokrew-
rodyskich w Trybuchowcach itd. Ma-
atru w pałacu hrabiów Bielskich przy
losy Ukrainy, naszego miasta, naszej
priana na lwowskiej scenie.
nionych rodzin. Jest zaangażowany
luję też portrety ich dawnych właści-
ul. Kopernika lub w pałacu hrabiów