img
16
rozmowy kuriera
kurier galicyjski * 14–27 lutego 2012 nr 3 (151) * www.kuriergalicyjski.com
Z TROsKą O uMOcNIENIE WIARY
działania zbawiającego Chrystusa w
Nasz Kongres ponadto posiada
O planowanym I Krajo-
sercach ludzi wierzących.
własne logo i hymn, które bezpośred-
wym Kongresie Euchary-
nio nawiązują do samego hasła Kon-
stycznym Kościoła Rzym-
Ukraina jest państwem
gresu: Jezus Chrystus, wczoraj i dziś,
skokatolickiego na Ukrainie
młodym, a obecny Kościół
ten sam także na wieki (Hbr 13,8).
z zastępcą przewodniczące-
Rzymskokatolicki różni się
go ogólno-ukraińskiego Ko-
Jak zatem przebiega or-
od  przedwojennego  Ko-
mitetu Kongresowego ks. dr.
ganizacyjne i duchowe przy-
ścioła łacińskiego na tych
JANEM SZCZYCHEM (archi-
gotowanie Kongresu?
ziemiach. Czy Kongres po-
Struktura organizacyjna Kon-
diecezja lwowska) rozmawiał
może zjednoczyć katolików
gresu uwzględnia również jego etap
KONSTANTY CZAWAGA.
Ukrainy z różnych diecezji
przedwstępny. Zgodnie z postanowie-
oraz wzmocnić więź między
niem Konferencji Rzymskokatolickich
Na cztery miesiące przed
Kościołami partykularnymi
Biskupów Ukrainy, od września ub. r.
rozpoczęciem I Krajowego
w naszym kraju?
trwa okres przygotowawczy do na-
Trafną odpowiedzią na tę kwestię
Kongresu Eucharystyczne-
szego Kongresu Eucharystycznego.
wydaje się być motto, główna idea
go Kościoła Rzymskokato-
W każdej rzymskokatolickiej parafii
planowanego Kongresu, wyjęta z listu
lickiego na Ukrainie (26 maja
Ukrainy dwa razy w miesiącu dusz-
do Hebrajczyków. Jak wyjaśniają nasi
– 3 czerwca b.r.), chcemy
pasterze uskuteczniają tematyczne
Biskupi, kongresowe hasło „stanowi
przybliżyć czytelnikom Ku-
propozycje liturgiczno-pastoralne,
nawiązanie do historycznych przeżyć,
riera problematykę i wartość
przygotowane przez Krajowy Ko-
a równocześnie zwraca uwagę na
tego ważnego wydarzenia w
mitet Kongresu; wtedy też kapłani
„zbawcze dziś” oraz ukierunkowuje
naszym Kościele. Jaki jest
urządzają w parafii dłuższą adorację
na przyszłość”. Biblijny kontekst ob-
zasadniczy cel Kongresu?
Jeszcze w połowie ubiegłego
Najświętszego Sakramentu. Oprócz
ranego motto odnosi się do przełożo-
roku łacińscy biskupi Ukrainy ogłosili
tego, katechizujący przeprowadzają
nych gminy chrześcijańskiej, którzy
zamiar przeprowadzenia I Krajowego
stosowne katechezy o tematyce eu-
chociaż zapoczątkowali wspólnotę
Kongresu Eucharystycznego Kościo-
charystycznej.
i strzegli jej poprzez głoszenie słowa
ła Rzymskokatolickiego na Ukrainie.
Istotnym wsparciem dla owocne-
Bożego i przykład życia wiary, zakoń-
Ks. dr Jan Szczych
W swoim liście pasterskim hierarcho-
go przeżycia Kongresu są duchowe
czyli już swój bieg i umarli w wierze.
wie pisali, iż zasadniczym motywem
Jedynie Chrystus jako Zbawiciel
planowanego przedsięwzięcia jest
świata, w którego wierzą następne
ożywienie naszego życia religijne-
pokolenia pozostaje zawsze ten sam
go. Zapowiadając Kongres, Biskupi
wczoraj, dziś i na wieki.
zdefiniowali go m.in. jako „zgroma-
Uwzględnianie zatem obecnej
dzenie Ludu Bożego wokół żywego
koniunktury Kościoła łacińskiego na
Jezusa Chrystusa, wyjątkowa okazja
Ukrainie w przygotowaniu Kongresu
do gorącej modlitwy, adoracji i reflek-
w żaden sposób nie może być i nie
sji”. Tym samym można słusznie
jest oderwane od jego perspektywy
stwierdzić, że oczekiwany Kongres
dziejowej. Zarówno przed wiekami,
Eucharystyczny przedstawi się nam
czy w epoce minionej, jak też i dzisiaj
jako konkretna lekcja katolickiej wia-
jest to ten sam jeden święty apostolski
ry i pobożności, przy jednoczesnym
katolicki Kościół, którego Głową i Pa-
uwzględnieniu historio-zbawczego
nem pozostaje sam Chrystus. W tym
hodie naszego Kościoła.
względzie wszyscy katolicy stanowili
i stanowią wspólnotową jedność, bez
Kongres Eucharystyczny
względu na ich różnice kulturowe.
na Ukrainie wpisuje się w
Zmieniane w historii zewnętrzne
historyczny ciąg podobnych
uwarunkowania społeczno-politycz-
wydarzeń w Kościele Katolic-
ne modyfikują wprawdzie okolicz-
kim. Proszę ukazać ich krót-
ności życia wiarą, niemniej jednak
perspektywę historyczną.
Początek historii kongresów eu-
dla chrześcijan przedmiotem wiary
charystycznych dał apostolat świec-
niezmiennie pozostaje osoba Pana
kich katolików francuskich. Główną
Jezusa. Przystępnie tę prawdę ob-
inspiratorką kongresowej idei była
razuje kongresowe logo, ukazujące
Emilia-Maria Tamisier z Tours (+1910),
na tle terytorium Ukrainy Chrystusa
zatroskana o religijne odrodzenie kra-
dźwigającego krzyż. Jezus „idzie
ju, późniejsza siostra zakonna. Przy
przez wieki, krwią znaczy drogę”, po-
współpracy ze swoim spowiednikiem
ciągając za sobą miliony „z każdego
ks. Cheverier (+1879) organizowała
narodu i wszystkich pokoleń, ludów
najpierw pielgrzymki do miejsc zwią-
i języków” (Ap 7, 9), krzepi ich eucha-
zanych z cudami eucharystycznymi
rystycznymi Darami, aż osiągną cel
(Awinion, Faverney), następnie zasu-
swojej wiary – „zbawienie dusz” (1 P,
gerowała zwołanie okolicznościowego
1, 9).
kongresu. Gdy myśl o zorganizowaniu
Nasz Kongres jest przygotowy-
tego rodzaju manifestacji wiary dotar-
wany przez przedstawicieli wszystkich
ła do papieża Leona XIII (1878-1903),
łacińskich diecezji Ukrainy, uwzględ-
to zgromadzenie duchowieństwa
spotkała się z jego aprobatą i błogo-
bliskim sąsiedztwie tj. w Rosji (w Mo-
ofiary, które duchowni i wierni składa-
nia więc religijną specyfikę poszcze-
i wiernych w uprzednio ustalonym
sławieństwem. Dzięki temu doszło
skwie) w czerwcu 2000 r. miał miejsce
ją w intencji Kongresu. W naszych pa-
gólnych regionów kraju, w tym języka
miejscu, na przestrzeni zaledwie
do zwołania I Międzynarodowego
ogólnokrajowyKongresEucharystycz-
rafiach zostały rozdane tzw. kongre-
celebracji liturgicznych. Wyłoniony
ny (pod hasłem Eucharystia – źródło
kilku dni, aby wspólnie oddać cześć
Kongresu Eucharystycznego w Lille
sowe deklaracje, gdzie można było
przez biskupów diecezjalnych Ukra-
i szczyt życia chrześcijańskiego).
eucharystycznemu Panu.
(Francja) w 1881 r. Podstawową ideą
wpisać dobrowolne zobowiązanie mo-
iny Krajowy Komitet przygotowawczy
Dlatego, organizatorzy Kongresu Eu-
W przypadku Kongresu Eucha-
kongresów eucharystycznych było pu-
dlitewno-ascetyczne, zasilające ludzki
koordynuje przebiegiem Kongresu na
rystycznego na Ukrainie, owa statio
charystycznego na Ukrainie chętnie
bliczne i uroczyste zamanifestowanie
wysiłek podczas kongresowych dni.
jego etapie organizacyjnym, biorąc
i zasadnie korzystają z historycznych
będzie niejako rozczłonkowana: na
wiary w trwałą obecność Chrystusa
Im bliżej do rozpoczęcia Kongre-
pod uwagę także inicjatywy różnych
doświadczeń w tym zakresie.
stolicę kraju, na ośrodek parafial-
w Eucharystii przy jednoczesnym
su, tym bardziej nasze oczekiwanie
gremiów czy środowisk kościelnych.
ny, siedzibę biskupa diecezjalnego,
ożywieniu życia eucharystycznego
na niego nabiera większej żarliwości.
Wzajemna wymiana duszpaster-
Czy Kongres na Ukrainie
wreszcie na stolice metropolii. Owo
pośród wiernych, a także zadość-
Zresztą, nie tylko organizatorzy za-
skich doświadczeń wśród organi-
będzie posiadał jakieś swo-
uczynienie za zniewagi wobec Sanc-
proponowane terytorialne porcjo-
uważają, jak wielką siłę ma wspólne
zatorów wyraźnie ukazuje nie tylko
je specificum?
tissimum.
Kongres Eucharystyczny jako
wanie wynika ze specyfiki istnienia
działanie i wspólna modlitwa, jedno-
kolegialność kościelnego działania,
osobliwy przejaw kultu eucharystycz-
i funkcjonowania naszego Kościoła
Kongresy międzynarodowe stały
cząca nas przy żyjącym Chrystusie.
ale już dziś warunkuje kongresową
nego stanowi modlitewną stację, na
lokalnego, uwzględniając zwłaszcza
się inspiracją do przeprowadzenia
Cieszą i napawają optymizmem różne
sposobność do mocnego wyakcen-
którą zaprasza Kościół, aby „wspól-
jego rozległość terytorialną. Nade
Kongresów krajowych oraz o wy-
formy zaangażowania w tym wzglę-
towania prawdy o powszechności i
nie doskonalej zgłębić jakiś aspekt
wszystko jednak posiada swoje głę-
miarze diecezjalnym. Stąd, w 1928
dzie nie tylko pośród duchownych,
ciągłości Kościoła.
tajemnicy  eucharystycznej  oraz
bokie uzasadnienie pastoralne, aby
roku odbył się diecezjalny Kongres
lecz także ze strony ludzi świeckich,
Dziękuje za rozmowę,
uczcić ją publicznie w duchu miłości
jak najliczniejsza ilość wiernych była
eucharystyczny we Lwowie – drugi
zwłaszcza ludzi starszych i chorych,
życząc skuteczności ewan-
i jedności” (zob. Rytuał euchary-
zaangażowana w kongresowe prze-
(po Inowrocławiu – 1927 r.) w ówcze-
którzy chętnie ofiarują swoje życiowe
gelicznego działania wobec
styczny). Innymi słowy, Kongres jest
życia.
snej Polsce. Przypomnę, że w naszym
dolegliwości w intencji skutecznego
ludzi wierzących.