img
24
kurier kulturalny
kurier galicyjski * 14–27 lutego 2012 nr 3 (151) * www.kuriergalicyjski.com
lwowska galeria Sztuki ma 115 lat
Lwowska Galeria Sztuki, do 1998 znana jako Lwowska Galeria Obrazów jest jednym z największych
muzeów we Lwowie. Po 115 latach jej stan posiadania to obecnie około 50 tys. eksponatów. Muzeum
powstało na bazie przedwojennej Miejskiej Galerii Obrazów oraz włączonych podczas okupacji sowieckiej
Lwowa innych galerii, zbiorów kościelnych i prywatnych, których nie udało się wywieźć po wojnie. Początki
galerii sięgają 14 lutego 1897 roku, kiedy to zapadła decyzja lwowskiego magistratu o utworzeniu galerii
dzieł sztuki.
dowskiego, Henryka Rodakowskie-
KRZYSZTOF SZYMAńSKI
go, Artura Grottgera, Jana Matejki,
opracowanie
Aleksandra Gierymskiego, Jana
ilustracje archiwum
Stanisławskiego, Leona Wyczół-
kowskiego, Józefa Chełmońskie-
Idea stworzenia zakładu, który
go, Józefa Mehoffera, Stanisława
gromadziłby dzieła sztuki i był ogól-
Wyspiańskiego, Olgi Boznańskiej,
nodostępny dla publiczności, zarodzi-
Władysława Słowińskiego, Jacka
ła się we Lwowie jeszcze w połowie
Malczewskiego.
XIX wieku. Był to okres, gdy znane
Na otwarcie galerii lwowski me-
rodziny magnackie miały po swych
cenas Michał Szymon Toepfer, który
prywatnych rezydencjach prawdziwe
już w roku 1905 ofiarował miastu do
perełki, zbierane przez pokolenia. Ale
przyszłej galerii 59 obrazów i szki-
to wszystko było do użytku prywatne-
ców malarskich polskich artystów ze
go. Otóż w prasie lwowskiej pojawiły
swojej prywatnej kolekcji, czyni ko-
się tego rodzaju artykuły: „Wszelako
lejny dar na który złożyło się około
brakuje nam jeszcze wiele zakładów,
200 obrazów, szkiców malarskich,
które by okazywały, że należymy w
pasteli i akwarel twórców polskich:
istocie do świata cywilizowanego.
sześć obrazów i szkiców malar-
Jedna z najpierwszych potrzeb w tej
skich Józefa Czajkowskiego, Witol-
mierze jest galerya obrazów” – pisał
da Pruszkowskiego, mały, bardzo
w roku 1861 na łamach „Dziennika
ekspresyjny obrazek Maurycego
Literackiego” lwowski malarz Kornel
Gmach Galerii Obrazów, dawna willa Łozińskich
Gottlieba Czaty, do ballady Adama
Szlegel. Dalej przedstawił on szcze-
– jeden z członków lwowskiej komi-
sji, kustosz Muzeum Przemysłowego
– nadesłał depeszę, że kolekcja jest
ogromna, 19 przepełnionych pokoi.
Pozostali członkowie komisji – Tade-
usz Rutowski, Aleksander Czołowski,
prof. Stanisław Rejchan, prawnik A.
Lisiewicz wyjechali niezwłocznie do
Sitkowic, majątku Jana Jakowicza,
właściciela ziemskiego, właściciela
dwu cukrowni. W ciągu trzech dni w
dzień i w nocy oglądali każdy przed-
miot, każdy obraz i w żaden sposób
nie mogli ustalić ceny. Zgadzali się co
do jednego, że przegapić kolekcji nie
można, koniecznie należy ją kupić w
całości. Po długich targach ustalono
cenę na 200 tys. koron. 12 lutego
otrzymano zgodę Magistratu, a 13
Jan Matejko, portret dzieci autora
lutego – sekcji finansowej, na wypła-
cenie sumy 225 tys. koron (25 tys.
jako prowizję otrzymał antykwariusz
Kolejną okazją do uzupełnienia
gółowy projekt założenia i działalno-
B. Domhelm). Pojawił się teraz nowy
zbiorów była napięta sytuacja w
ści galerii. Pierwszym krokiem do
problem: w jaki sposób przewieźć
Rosji w latach 1905-1907. Pod za-
stworzenia galerii stało się przekaza-
taką ilość rzeczy przez granicę. Ist-
borem rosyjskim za Zbruczem pozo-
nie miastu w darze kolekcji obrazów
niał przecież dekret zabraniający
stały majątki Jakowiczów, Potockich,
i rycin przez majora Kiinhla w 1874 r.
wywozu dzieł sztuki za granice Impe-
Przeździeckich, Dębowskich, którzy
Z braku odpowiednich pomieszczeń
rium Rosyjskiego.
jako mecenasowie sztuki przez
wystawowych zostały one zdepono-
W końcu jednak, 106 skrzyń
wiele lat gromadzili dzieła mistrzów
wane w Narodowym Zakładzie im
szczęśliwie dojechało do Lwowa.
europejskich. W obecnej sytuacji za-
Ossolińskich.
Otwarcie wystawy odbyło się pod
częli wyprzedawać swoje kolekcje w
Jak zawsze bywa, od decyzji
koniec lutego 1907 r. W salach Mu-
antykwariatach w obawie przed ru-
do realizacji – droga daleka. Do-
zeum Przemysłowego, otwartego w
chami chłopskimi, skąd trafiały one
piero po 15. latach od decyzji ma-
1904 roku, zorganizowano imprezę
do Wiednia, Berlina, Petersburga. A
gistratu drgnęło. Naturalnie dzięki
Jacek Malczewski, Pithia
pod tytułem „Wystawa zakupu na
były tam między innymi płótna Ra-
prywatnemu „sponsorowi”. W 1902
Ukrainie”, na którą złożyło się ponad
Mickiewicza, oraz dzieła Aleksandra
Ossolińskich 3, obecnie ul. Stefanyka
faela, Rembrandta, Rubensa, Van
roku dr Władysław Dulęba wniósł
400 obrazów. Opinia społeczna po-
Gryglewskiego, Leopolda Loefflera,
3), zgodnie z testamentem przeszły
Dycka, Veronese, Tintoretto i innych
do skarbca miasta 5000 koron „na
dzieliła się: jedni chwalili, mówiąc o
Kazimierza Pochwalskiego, Wincen-
na własność miasta. Spadkobierca
mistrzów oraz dużą kolekcję akware-
kupno dzieł sztuki”. „Zawstydzona”
uratowaniu kolekcji inni ganili, zarzu-
tego Wodzinowskiego, Władysława
Władysława Łozińskiego – Walery
li, rysunków, mebli, gobelinów, fajan-
rada miasta też dodała to tego parę
cając magistratowi rozrzutność. Ale
Wankiego, Jana Stanisławskiego,
Łoziński, po pewnym czasie od-
sów, a także zbiory, które należały
groszy. W roku 1903 nadarzyła się
fakt stał się faktem – Lwów otrzymał
Leona Wyczółkowskiego, pastele
sprzedał Magistratowi oddziedziczo-
do króla Stanisława Augusta.
pierwsza okazja, i magistrat kupu-
olbrzymie zbiory najlepszych dzieł
Stanisława Wyspiańskiego (Portret
ny budynek i tym sposobem Galeria
O tej sytuacji na początku
je płótno Wilhelma Leopolskiego
dziewczynki) oraz malarzy lwow-
sztuki. Co teraz z tym robić? Gdzie
Miejska otrzymała zbiory Łozińskiego
1907 roku usłyszał był Aleksander
„Śmierć Acerna”. W tym samym cza-
wystawiać?
skich: Franciszka i Bruna Tepów,
i swoją obecną siedzibę na dodatek.
Czołowski – dyrektor Archiwum
sie zostały także zakupione obrazy
I znów „sponsoring”. Po śmierci
Aleksandra Augustynowicza, Sta-
To właśnie tu, obok mistrzów europej-
Miejskiego, autor licznych prac hi-
„Polonia” Jana Styki i „Śluby Jana
znanego pisarza i historyka Włady-
nisława Kaczora-Batowskiego, Ro-
skich gromadzone są płótna malarzy
storycznych. Dzięki jego zaangażo-
Kazimierza” Jana Matejki. Jednak
sława Łozińskiego w roku 1912 jego
mana Bratkowskiego, Andrzeja Gra-
polskich: Jana Piotra Norblina, Mar-
waniu została stworzona „ekspedy-
wiele cennych dzieł wisiało po urzę-
przepiękne zbiory, które znajdowały
bowskiego, Henryka Grabińskiego,
celego Bacciarellego, Kazimierza
cja” w celu ratowania tych kolekcji.
dach, w Magistracie, w gabinetach
się we własnym budynku (przy ul.
Stanisława Janowskiego, Damazego
Wojniakowskiego, Antoniego Bro-
Wysłany w ekspedycji W. Stroner
urzędników.