img
25
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 14–27 lutego 2012 nr 3 (151)
Fedorowiczowej, Madonna, Trzy pa-
Kotowskiego, Zygmunta Rozwadow-
galerii kilka obrazów Wilhelma Leopol-
wa Reyznera, Kajetana Stefanowicza,
Wyczółkowskiego i szereg innych
lety i Wierzby. W tym samym roku
skiego, Tadeusza Rybkowskiego,
skiego i płótno Tadeusza Ajdukiewicza
Erno Erba i innych, przeważnie tych
dzieł. W roku 1928 malarz Ludwik
Modlitwa na pustyni. W roku 1919
Kazimierza Sichulskiego, Wilhelma
Zuzanna Dylewska podarowała por-
artystów, których twórczość związana
Kwiatkowski, który wiele lat spędził we
Wachtela.
Julia Mussilowa przekazała niewielką,
trety pędzla malarzy ze środowiska
była ze Lwowem.
Lwowie, ofiarował około 50 portretów,
W latach 1908-1912 ze spuścizny
lecz cenną kolekcję obrazów mala-
lwowskiego: Marcina Jabłońskiego,
W latach 40. na rozkaz władz
pejzaży i martwych natur.
po sekretarzu Matejki, Marianie Gorz-
rzy lwowskich; Jana Maszkowskie-
Karola Schweikarta oraz jeden z
sowieckich nastąpiła reorganizacja
W roku 1933 z zapisu Kazimie-
kowskim, od właścicieli prywatnych
go, Kornelego Szlegla, Aleksandra
najdoskonalszych portretów kobie-
muzeów, w wyniku której m.in. Ossoli-
rza Fedorowicza oraz od Kazimie-
i od rodziny malarza nabyto szesna-
Raczyńskiego i kilku innych. Dar Era-
cych Alojzego Reichana, wyobraża-
neum straciło swój status prawny Za-
rza Pruszkowskiego z Paryża we-
ście dzieł malarskich Matejki. Po za-
zma Barącza z roku 1925 wzbogacił
jący Helenę Matzel z Wroczynerów.
kładu Narodowego i zostało znacjona-
szło do galerii siedem dzieł Witolda
galerię o Portret Tadeusza Barącza
kończeniu pierwszej wojny światowej
W 1938 w obawie przed wojną
lizowane ze wszystkimi zbiorami. Do
Pruszkowskiego. Dzięki tym darom,
pędzla Jacka Malczewskiego, Por-
na podstawie zapisu Floriana Ziemiał-
w galerii zdeponowano szereg pry-
Miejskiej Galerii Obrazów włączono
w których znalazły się tak znakomite
tret Erazma Barącza pędzla Leona
obrazy, jak Wiosna, Portret Stefanii
kowskiego jego rodzina przekazała do
watnych kolekcji (Leona Pinińskiego
zbiory sztuki z Muzeum Lubomir-
i Konstantego Brunickiego) z okolic
skich, z Zakładu Narodowego im.
Lwowa, złożonych tam głównie przez
Ossolińskich, Biblioteki Baworow-
arystokrację i ziemiaństwo polskie.
skich, Bractwa Stauropigijskiego, Mu-
Wśród dzieł ofiarowanych w roku
zeum Historycznego oraz prywatnych
1939 przez Stanisława Badeniego
kolekcji Dzieduszyckich, Gołuchow-
znalazły się: dużej wartości artystycz-
skich, Sapiehów, tym samym likwidu-
nej obrazy Wacława Szymanowskie-
jąc te muzea a ich zbiory rozpraszając
go, Tadeusza Ajdukiewicza, Jana
w wyniku braku organizacji.
Stanisławskiego, Stanisława Czaj-
W okresie okupacji niemieckiej
kowskiego, Romana Bratkowskiego,
ukryto część kolekcji w piwnicy
pastele Alfonsa Karpińskiego, Teodora
domu i pomieszczeniach katedry or-
Axentowicza. Wielu malarzy, tworzą-
miańskiej, lecz 225 obrazów, pośród
których znajdowały się: Autoportret
cych w tym okresie prezentowało swo-
Rembrandta i Portret damy Gossarta,
je dzieła Lwowskiej Galerii Obrazów.
Luna Drexlerówna, bardziej znana jako
zostały wywiezione przez Niemców
rzeźbiarka – sprezentowała swój ma-
na Zachód.
larski autoportret. Zakupiono też prace
W roku 1946 decyzją rządu Ukra-
Stanisława Rejchana, Marcelego Ha-
ińskiej SRR przekazano do Muzeum
rasimowicza, Adama Styki, Ludwika
Śląskiego we Wrocławiu duży zespół
Kurelli, Edwarda Rydza, Eugeniusza
obrazów ze zbiorów Lwowskiej ga-
Marcina Kazimirowskiego, Franciszka
lerii, między innymi dziewięćdziesiąt
Horodyskiego, Antoniego Markowskie-
dwa dzieła z głównej kolekcji, a także
wiele obrazów z dawnej kolekcji Mu-
go, Kazimierza Łotockiego, Bronisławy
zeum im. Lubomirskich, ze zbiorów
Rychter-Janowskiej, ZofiiAlbinowskiej,
Orzechowicza, Pinińskiego i innych.
Antoniego Bartkowskiego, Mieczysła-
Henryk Siemiradzki, U źródła
Pomoc z krakowa dla kołomyi
Dzieci szczególnej troski z przykarpackiej Kołomyji mają teraz możliwość rehabilitacji w dwóch sensorowych salach,
które zostały wykonane według wzorów krakowskich. Przy pomocy specjalnych urządzeń, dzieci, wśród których
większość to chłopcy, uczą się rozpoznawania kolorów, dźwięków, kształtów, starają się pełzać, siedzieć i chodzić. Dla
wielu tak proste, wydawałoby się, rzeczy były do niedawna niemożliwe. Zajęcia obserwowała korespondent Kuriera.
SABINA RÓŻYCKA
tekst i zdjęcia
„Miałam szczęście, że mogłam
być w Krakowie, gdzie zobaczyłam,
jak pracuje się z dziećmi szczegól-
nej troski, – mówi Irena Traczuk,
dyrektor kołomyjskiego centrum
rehabilitacji dzieci-inwalidów, po-
kazując przestronne pomieszcze-
nie. – Tu pod opieką specjalistów
czują pełnoprawnymi członkami
społeczeństwa”. Na początku dzie-
Dzieciom dają posłuchać dźwię-
Też je dotykają. Niektórzy nawet
ci z Kołomyi bały się nowego i nie-
ki lasów, szum morza, wiatru, śpiew
próbują utrzymać bąbelek, czy li-
zwyczajnego. Teraz z nowych sal
ptaków i lekkie rozluźniające melo-
znąć go. Pomaga to nie tylko słabo
z sensorowym wyposażeniem nie
die. Przy nich wypoczywają i rodzice.
widzącym dzieciom, ale też innym,
wyciągniesz ich na silę. Największą
Potem dzieci śpieszą na kilim zabaw.
kto ma zajęcia w Centrum, skon-
radością dla rodziców są uśmiech-
Można do niego przymocować cera-
centrować się. Nie jest to tajemni-
nięte buzie ich dzieci. Ma tu zajęcia
towe zabawki w kształcie owoców,
cą, że dzieci szczególnej troski, są
kilkoro dzieci ze słabym wzrokiem.
drzew, zwierzątek, figur geometrycz-
bardzo emocjonalne.
Oto kula świetlna, z której projektor
nych. Można je dotykać i badać. Sła-
Śledząc zmianę kolorów, chłop-
rozsyła po całej sali jam promienie
bo widzące dzieci zapamiętują formy.
cy i dziewczynki uspokajają się.
i kolorowe kółka. Nasi wychowan-
Można z nich też układać obrazki.
Po takiej terapii świetlnej dzieciom
kowie tak są im radzi, że nie tylko
Pełzać i chodzić można na spe-
można coś opowiadać, uczyć je
czerwone, wszystkie twarde, ale
ich od tej zabawy bez łez nie moż-
obserwują je, ale biegają za nimi,
cjalnej ścieżce, gdzie są widoczne
liter, dźwięków, słów, kolorów, opo-
przyjemne w dotyku. Można w nich
na. Woda dla dzieci – to wielkie
usiłują złapać”.
ślady stóp. Stawiając kroki po tych
wiadać bajki. Światłowód – ulubiona
się zanurzyć, „skoczyć”, „pokąpać”.
szczęście. Dzieciom dają też po-
Następne dziwo – światłodyna-
śladach, dzieci uczą się prawidłowo
rozrywka dzieci w Centrum. Każdy
Daje to dzieciom dobry masaż. Na
trzymać trochę śniegu. Troszeczkę,
miczny ekran. Różnokolorowymi fa-
ustawiać stopy, chodzić na palcach,
może przebierać długie sznury ze
specjalnym kółku, dzieci z poraże-
żeby nie zmarzły. Śnieg topi się na
lami mieni się cała ściana. Dzieci są
piętach. A dla wielu wychowanków
świecącymi bąbelkami na końcach.
niem mózgowym kręcą się i uczą
rączkach i woda przecieka przez
zachwycone. Jedna z dziewczynek
Centrum prawidłowe chodzenie
„Jeżeli dziecko nie widzi, to może
utrzymywać równowagę przy cho-
palce. Dzieci bawią się piaskiem,
biegnie od mamy i z nieopisanym
przychodzi z wielkim trudem.
odczuć, że pęczki są długie, jest
dzeniu.
fasolą, przesypując z jednej rączki
szczęściem dotyka kolorowych fal
A gdy dzieci trafiają do wanien-
ich dużo i są cienkie. Tak dzieci
Z dziećmi pracują wychowaw-
na drugą, masują rączki.
na ścianie. Kolejne dziwo – szkla-
ki, puszczają okręciki, chlapią się w
rozwijają drobną motorykę palców”,
cy, siostry, masażystka, rehabili-
Kolejna radość – basen z kul-
na kolumna z bąbelkami powietrza.
wodzie, moczą ręce, to dociągnąć
– kontynuuje pani Irena.
tant i psycholog.
kami. Są ich setki – zielone, żółte,