10
Przegląd wydarzeń
kurier galicyjski * 30 marca–12 kwietnia 2012 nr 6 (154) * www.kuriergalicyjski.com
Znasz-li ten kraj?…” –
jak przygotować
iV konkurs Wiedzy o kulturze ucznia do zwycięstwa
i języku Polskim
z autorem testów konkursu
„Znasz li ten kraj” dr. JE-
RZYM KOWALEWSKIM roz-
mawiała RENATA KLęCZAŃ-
23-25 marca 2012 w Brzuchowicach k. Lwowa odbył się IV Konkurs
SKA.
Wiedzy o Kulturze i Języku Polskim pt. „Znasz-li ten kraj?...”. Celem
JULIA ŁOKIETKO zdjęcie
projektu, zorganizowanego przez Konsulat Generalny RP we Lwowie,
jest wymiana doświadczeń uczniów i nauczycieli, pozytywna rywaliza-
W jaki sposób tworzysz
testy, jak wyznaczasz zakres
cja i integracja środowiska młodzieżowego. Corocznie konkurs odbywa
materiału do opanowania
się w rzymskokatolickim seminarium duchownym w Brzuchowicach.
przez ucznia?
Z racji udziału w pracach Gru-
Dr Jerzy Kowalewski na Uni-
I Rafał Bałuch – Fakultet języka
RENATA KLęCZAŃSKA
py Ekspertów MEN nad „Podstawą
wersytecie im. Iwana Franki
polskiego przy Szkole Podstawowej
tekst
programową dla uczniów polskich
we Lwowie
w Pnikucie (nauczyciel: Janina Ja-
ANDRZEJ LEUSZ zdjęcie
uczących się za granicą”, chciałem
giełło);
przełożyć idee kanonu wiedzy o Pol-
II Krystyna Jastrebska – Polska
Uczestników, startujących w
sce i polskiej kulturze na praktyczne
Brakuje autentycznych mate-
Niedzielna Szkoła w Samborze (na-
trzech grupach wiekowych, powitał
testowanie. W założeniach inicja-
riałów i uczniowie z dalszych stron,
uczyciel: Maria Ziembowicz);
konsul generalny Jarosław Drozd,
tywy MEN leży bowiem stworzenie
gdzie nie ma polskiej telewizji i radia,
III Julia Dorosz – Fakultet języ-
życząc im sukcesów i zachęcając do
ka polskiego przy Szkole Podstawo-
systematycznego pogłębiania wie-
wspólnej podstawy dla wszystkich
mają problem. Nie umieją też robić
wej w Pnikucie (nauczyciel: Janina
dzy o Polsce.
punktów nauczania języka polskie-
testów. Wpisują „to, co słyszą”, ale z
Jagiełło).
Konkurs odbywał się w trzech
go i kultury polskiej na świecie. Na-
błędnymi końcówkami gramatyczny-
etapach. Rozpoczęły go egzaminy
leży w tym celu opracować coś w
mi, których nie słyszą. Nie sprawdzą,
pisemne w postaci testów z zakresu
Wyróżnienia:
rodzaju „testów kulturowych” opar-
czy wpisana forma ma sens grama-
A. Natalia Drozdyk – Szkoła
wiedzy o języku polskim, literaturze,
tych na wspólnie i ogólnie przyjętym
tyczny w sąsiedztwie innych słów. W
Podstawowa w Starej Hucie, obwód
kulturze, historii i geografii Polski.
kanonie wiedzy o Polsce i polskiej
tym roku, np. trzeba było wpisać sło-
czerniowiecki (nauczyciel: Tomasz
Później przeprowadzono część ustną
kulturze. Zatem: treści „Podstawy”
wo „felietonista”, ale ani jedno dziec-
B. Włodzimierz Dydyński – Pol-
Kałuski);
i prezentację na temat „W przyszłości
znalazły się w testach.
ko (na 28 w grupie) go nie wpisało.
ska Sobotnia Szkoła przy CKO PMN
B. Zofia Łebidź – Szkoła sobot-
chciałbym być jak….”.
W I edycji przyjęliśmy za zakres
Koncepcji było wiele – telefonista,
w Borysławiu (nauczyciel: Aleksan-
nio-niedzielna przy PUKOT w Czort-
Nauczanie rozumienia ze słu-
dra Krajnik);
kowie (nauczyciel: Witalij Zatylny);
chu i prezentację podręczników do
materiału dostępne powszechnie na
telegrafista, nawet wolejbolista.
C. Ilona Trusz – CKO im. Karoli-
C. Andrzej Bernad – Sobotnia
nauczania języka polskiego jako ob-
Ukrainie podręczniki „Pokochaj pol-
W zadaniach „na rozumienie glo-
ny Lanckorońskiej w Nowym Rozdo-
szkoła języka i kultury polskiej przy
cego dla nauczycieli przygotowały
ską mowę” i „Strzeż polskiej mowy”.
balne” wyniki zazwyczaj są dobre, bo
le (nauczyciel: Elżbieta Kacprzyk).
parafii św. Marcina w Siemianówce
lektorki Szkoły Języka Polskiego
Od II edycji, gdy Podstawa była już
język polski jest dobrze rozumiany.
dostępna w Internecie i na Ukrainie
Testy są przygotowywane z nagrań
została przerobiona na program na-
autentycznych (radio, telewizja, pro-
uczania (też dostępny tylko – nieste-
gramy edukacyjne, Internet), dosto-
ty – drogą elektroniczną), opracowa-
sowane poziomem i treścią do wieku.
liśmy regulamin, w którym podane
Są też (nawet te językowe) oparte na
zostały zakresy wiedzy dla poszcze-
tematach kultury. I tu nieraz można
gólnych grup, „kompatybilne” z Pod-
wypełnić test (albo jego część) bez
stawą i wspomnianym programem
słuchania. Gdy jednak nie ma wiedzy
nauczania.
– trzeba informację usłyszeć. W tym
Jeśli zaś chodzi o testy języko-
roku zaskoczyło mnie, że większość
we, to tu: dla grupy młodszej są prze-
dzieci wpisywała błędną odpowiedź,
widziane wymagania z Podstawy,
że król Jan III Sobieski urodził się w
dla grupy średniej jest to poziom B1
Gdańsku. A przecież uczestnicy kon-
(według standardów egzaminów cer-
kursu pochodzą z lwowskiego okrę-
tyfikatowych z języka polskiego jako
gu konsularnego, więc powinni znać
obcego), w grupie najstarszej – B2.
zamek w Olesku. Czasami jest tak,
Od początku chcieliśmy włączyć na-
że na lekcjach poznają wiele o War-
uczanie (i testowanie) języka w sys-
szawie, a mało o swoich okolicach w
tem certyfikacji. W II edycji zadania
kontekście polskim.
(nauczyciel: Anna Wojciechowska-
i Kultury dla Cudzoziemców przy
Laureaci grupa „starsza”
były częściowo przygotowane przez
Najgorzej wypadają dzieci naj-
Sztabława);
Uniwersytecie Wrocławskim Dorota
(klasy X-XI)
Komisję Poświadczania Znajomości
młodsze, więc prawdopodobnie for-
I Zofia Rewkowicz – Polska
D. Piotr Juzwa – Szkoła sobot-
Król i Anna Mądreska. Miała miejsce
Języka Polskiego jako Obcego w ra-
muła testu dla nich się zmieni – choć
Sobotnia Szkoła przy CKO PMN w
nia mniejszości polskiej przy TKPZL
również prezentacja metod i technik
mach testowania „wersji junior”. Gdy
na wypracowanie nowej formuły,
Borysławiu (nauczyciel: Aleksandra
o/Złoczów (nauczyciel: Magdalena
w nauczaniu mówienia i pisania oraz
egzaminy „ruszą” – prawdopodobnie
takiej, w której dzieci pochwalą się
Krajnik);
Strama);
wiedzy o Polsce. Dzięki KG RP we
II Anna Sedina – CKO im. Kor-
E. Jerzy Wilszanecki – Szkoła
Lwowie, przygotowujący uczniów do
wrócimy do tej koncepcji. A na razie
wiedzą, a nie wykażą niewiedzą, jest
nela Makuszyńskiego w Stryju (na-
Polskiej Mniejszości Narodowej przy
konkursu nauczyciele mają możliwość
(edycje III i IV) język był testowany w
jeszcze czas. Być może powstanie
uczyciel: Julia Petruk);
Szkole Podstawowej nr 1 w Stryju
skorzystania z rad i fachowej pomocy
oparciu o tekst, co jest realizacją kon-
„zespół ekspertów”, który wspólnie
III Zofia Harazd – CKO im. Kor-
(nauczyciel: Łesia Buhera).
w nauczaniu. W tym miejscu należy
cepcji programu kulturowego (i meto-
wypracuje taką formułę.
nela Makuszyńskiego w Stryju (na-
podkreślić ogromne zaangażowanie
dy kulturowej), którym się zajmuję
Czy dostrzegasz postęp
uczyciel: Julia Petruk).
konsulów Jacka Żura, Anny Koziejow-
Laureaci grupa „średnia”
i którego czuję się skromnym twórcą
w przygotowaniu dzieci na
skiej, Mariana Orlikowskiego oraz pra-
(klasy VII – IX)
i propagatorem.
przestrzeni między I a IV kon-
I Justyna Iwaszczak – Polska
cowników konsulatu w przygotowanie
Wyróżnienia:
Jak oceniasz stopień trud-
kursem?
A. Jerzy Andryc – Polska Nie-
Niedzielna Szkoła w Samborze (na-
i przebieg konkursu. Od I konkursu w
Dzieci startujące po raz kolejny
ności dla poszczególnych
dzielna Szkoła w Samborze (p. Ma-
uczyciel: Maria Ziembowicz);
ich organizacji czynnie uczestniczą
ria Ziembowicz);
II Maksymilian Kałuski – Szkoła
również nauczycielki Średniej Szkoły
są przygotowane lepiej. Smuci fakt,
grup?
B. Paweł Melnyk – CKO im.
Podstawowa w Starej Hucie (na-
Ogólnokształcącej nr 3 w Iwano-Fran-
Wyniki pokazują, że testy są za
że wiele dzieci przyjeżdża nieprzy-
Karoliny Lanckorońskiej w Nowym
kowsku (d. Stanisławowie).
uczyciel: Tomasz Kałuski);
trudne, ale, moim zdaniem, nie wyni-
gotowanych do prezentacji ustnej, a
Rozdole (p. Elżbieta Kacprzyk);
III Ołesia Czystiakowa – Szkoła
Już za rok czeka nas V jubileuszo-
ka to z ich trudności (choć oczywiście
właśnie ta prezentacja tak naprawdę
C. Marianna Jedlicka – Szkoła
we wydanie konkursu. W tym roku
Polskiej Mniejszości Narodowej przy
można dyskutować nad poszczegól-
ma charakter decydujący o wyniku
sobotnio-niedzielna przy Szkole nr
Szkole Podstawowej nr 1 w Stryju
zwycięzcy otrzymali laptopy i zestawy
nymi pytaniami). Dzieci nieźle radzą
olimpiady. Wiele do życzenia pozo-
15 w Drohobyczu (p. Oksana Je-
książek. Jest więc o co powalczyć.
(nauczyciel: Łesia Buhera).
sobie z gramatyką (teoretycznie), go-
stawia też forma „socjokulturowa”
dlicka).
rzej, ale „w normie”, z pisaniem, naj-
– jest to ich nieraz pierwszy w życiu
Zwycięzcy i wyróżnieni
Wyróżnienia:
lepiej z rozumieniem tekstów. Widać
egzamin, może warto by było „zrobić
A. Joanna Dorosz – Fakultet
w konkursie:
wyraźne problemy ze słuchaniem.
dobre wrażenie” – od stroju po, np.
języka polskiego przy Szkole Pod-
Serdecznie gratulujemy ucz-
stawowej w Pnikucie (nauczyciel:
niom i ich nauczycielom!
Widać, że w szkołach uczniowie nie
Grupa „młodsza”
jakieś podziękowanie organizatorom.
Janina Jagiełło);
(klasy V – VI)
słuchają – bo z czego?
Ale to już „zasługa” szkoły (i rodzi-