img
10
Spotkania Ossolińskie
Kurier galicyjski * 15–28 maja 2012 nr 9 (157) * www.kuriergalicyjski.com
O autonomii uniwersyteckiej
Taki był tytuł referatu prof. Tadeusza Michała Lutego, chemika, rektora Politechniki Wrocławskiej, gościa
XXIV Spotkania Ossolińskiego, które tradycyjnie odbyło się w lwowskiej Narodowej Bibliotece im. Wasyla
Stefanyka. Temat referatu był jak najbardziej na czasie, a dyskusja ujawniła, jak bardzo kwestia ta bulwer-
suje środowisko akademickie Lwowa.
Prelegent krótko określił histo-
uniwersytetem i przez 10-20 lat bez
jURIj SMIRNoW
rię powstania autonomii uniwer-
żadnych wyborów.
tekst i zdjęcia
syteckiej w Europie i na ziemiach
Na zakończenie swego wykła-
Na spotkanie przyszło kilku
polskich. Skupił się na aspektach
du prof. Tadeusz Luty powiedział:
rektorów lwowskich uczelni z rek-
prawnych autonomii we współcze-
„Autonomia uniwersytecka jest zja-
torem Politechniki Lwowskiej prof.
snej Polsce i na problemach, któ-
wiskiem subiektywnym, a nie obiek-
Jurijem Bobało. Przybyło też wielu
re w tej dziedzinie istnieją. Bardzo
tywnym. Nie ma idealnej autonomii,
profesorów uniwersyteckich i uczo-
wiele kwestii nie jest tak jedno-
nie potrafimy znaleźć idealnego
nych lwowskich. Jak zawsze na
znacznych, jakby się wydawało.
rozwiązania kwestii, postawionych
spotkaniu była obecna duża grupa
Nie ma i nie może być absolutnej
przed uczelniami wyższymi. Jednak
przedstawicieli polskich organizacji,
autonomii uniwersyteckiej. Daleko
bardzo ważną jest zasada etyki za-
działających we Lwowie. Placówkę
nie każda uczelnia dąży do auto-
wodowej i etyki ogólnoludzkiej. Bez
dyplomatyczna RP we Lwowie re-
nomii w jej wszystkich przejawach.
tej zasady niemożliwie jest kształce-
prezentował konsul Marian Orlikow-
Wolne wybory rektorów i dzieka-
nie pokolenia młodych ludzi”.
ski. Z Polski przybyło kilka znanych
nów to tylko jedna i to nie najważ-
W ożywionej dyskusji udział
osobistości ze świata nauki z Ja-
niejsza część tej kwestii. Jest jesz-
wzięli profesorowie uczelni lwow-
nem Malickim, dyrektorem Studium
cze sprawa ułożenia programów
skich, konsul Marian Orlikowski,
Europy Wschodniej Uniwersytetu
kształcenia, projektów naukowych,
przedstawiciel TKPZL Jan Tysson.
Warszawskiego i Janem Andrze-
finansowania uczelni, pracy na-
Prof. Leonid Zaszkilniak powie-
jem Dąbrowskim z Kolegium Euro-
ukowo-badawczej w laboratoriach
dział: „Pracuję na Uniwersytecie
py Wschodniej, na czele.
i instytutach uniwersyteckich oraz
Lwowskim już od 40. lat. W kraju
Pod nieobecność dyrektora
kwestia pieniędzy na bardzo drogie
nastąpiły ogromne zmiany, ale u
wrocławskiego Ossolineum, dr.
wyposażenie techniczne. Prof. Luty
nas nadal działa system sowiec-
Prof. Tadeusz luty
Adolfa Juzwenki, spotkanie zain-
podkreślił, że KRASP stoi na pozy-
ki, państwowy system nauczania.
augurował Jan Malicki. Na wstępie
cji tzn. „Deklaracji Bolońskiej – Ma-
Na autonomię finansową, na auto-
to bardzo ważna zasada znana w
Ludzie są oceniani według swoich
powiedział: „Jest to już XXIV Spo-
gna Karta”, która określa uniwer-
nomie programową, na autonomię
całej Europie jeszcze od czasów
posad, stanowisk, a nie według
tkanie. Czas leci bardzo szybko, ale
sytet jako autonomiczną instytucję
instytucjonalną?
średniowiecza. Ale najważniejszą
autorytetu czy dorobku naukowe-
wszystko wskazuje na to, że jest to
w sercu społeczeństwa, instytucję
Stopień autonomii akademickiej
sprawą dla autonomii uniwersytec-
go. Nie ma jasnych kryteriów ro-
początek, a nie koniec naszych
niezależną, ale powiązaną ze spo-
jest różny w różnych krajach. Dzieje
kiej jest prawo społeczności aka-
tacji kadr uniwersyteckich. Można
spotkań. Zapraszaliśmy tu specja-
łeczeństwem tysiącami nici. Gwa-
się tak z powodów historycznych a
demickiej do ustalania programów
być i 20 lat rektorem nie mając
listów z różnych dziedzin nauki. Dla
rancją rozwoju nauki w uczelniach
również ich sytuacji współczesnej.
nauczania i prac badawczych na
autorytetu w środowisku nauko-
nas jest to też okazja poznania no-
jest bezwzględna swoboda uczenia
W krajach niedemokratycznych, au-
wiele lat do przodu. Badania wyka-
wym. Ministerstwo z Kijowa nadal
wych, ciekawych i wybitnych ludzi.
i wykładania. Rektorzy wyższych
torytarnych nie może być wolnych
zują, że tylko 50% zawodów aktual-
dyktuje nam programy nauczania.
Nasz prelegent, prof. Tadeusz Luty,
uczelni polskich opublikowali rów-
autonomicznych uczelni wyższych.
nych dziś, będzie aktualne za 5 lat.
Jesteśmy finansowo i administra-
był nie tylko rektorem Politechniki
nież swoje credo pt. „O misji KRASP
Nawet w krajach na pozór demo-
Uczelnia powinna mieć przywilej
cyjnie całkowicie uzależnieni od
Wrocławskiej, ale też przewodni-
w zmieniającym się świecie”. Stoimy
kratycznych ale zcentralizowanych
ustalania programów na 10-20 lat.
ministerstwa”.
czącym Konferencji Rektorów Aka-
na straży autonomii uniwersyteckiej,
politycznie, ekonomicznie i finanso-
Realnie można to zrobić tylko za
Inni profesorowie mówili, że
demickich Szkół Polskich (KRASP).
którą jest gwarancją rozwoju inte-
wo trudno wyobrazić sobie istnienie
pieniądze z ministerstwa, ale mini-
konferencja rektorów ukraińskich
Konferencja zrzesza ponad 100
lektualnego Europy. Bez autonomii
autonomicznej uczelni wyższej.
sterstwo nie powinno ingerować w
nie ma żadnych praw, nawet do-
wyższych uczelni polskich i sprawa
te instytucje nie mogą być motorem
Powinien istnieć silny samorząd
ten proces, dyktować programów
radczych. Ministerstwo wszystko
autonomii akademickiej jest jednym
rozwoju historii i społeczeństwa. W
lokalny, mający decydujący głos w
i listy zawodów, w których trzeba
robi tak, jak uważa za stosowne.
z najbardziej podstawowych tema-
Wielkiej Karcie autonomia kojarzy
sprawach finansowania, aby obok
kształcić studentów.
Na Ukrainie budynki i teren uczelni
Świat akademicki głosuje za
nie są jej własnością i na tym tere-
tym, żeby horyzonty naukowe były
nie mogą działać wszelkie służby
długoletnimi i długoterminowymi.
państwowe bez zgody rektora. Nie
Ciekawym jest też pojęcie auto-
da się w jednej chwili wprowadzić
nomii uniwersyteckiej w świetle
na Ukrainie systemu autonomii
tów jej zainteresowań. Dlatego za-
się ze swobodą badań naukowych
niego z sukcesem działały autono-
prawa wyboru rektorów. Tradycja
uczelni na wzór systemu europej-
prosiliśmy na to spotkanie osobę,
i swobodą nauczania, wolnością
miczne uczelnie wyższe. Nie można
europejska mówi jednoznacznie,
skiego lub amerykańskiego. Ale
która zna dokładnie ten temat”.
wyboru form i przedmiotów kształ-
wyobrazić sobie autonomii uniwersy-
że jest to jedno z podstawowych,
powinna istnieć tendencja ruchu w
Prof. Tadeusz Luty podziękował
cenia przez studentów, a wyboru
teckiej, kiedy o wszystkim decyduje
fundamentalnych pojęć demokracji
tym kierunku. Ideałem powinno być
wszystkim zebranym za obecność,
wykładów przez profesorów. Nie jest
ministerstwo, kiedy ministerstwo
na uczelniach i ich niezależności
to, że im większa autonomia, tym
konsulatowi generalnemu RP za
to jednak tak jednoznaczne. Sposób
finansuje uczelnie, kiedy minister-
od ministerstwa. Ale, na przykład,
lepsze wykształcenie otrzymują na
patronat nad spotkaniami i podkre-
finansowania uczelni wyższych w ja-
stwo układa i zatwierdza programy
na uniwersytetach amerykańskich
tej uczelni studenci i tym lepsze są
ślił, że jest dla niego zaszczytem
kimś sensie zabija swobodę wyboru
nauczania studentów i tematykę
działa całkiem inny system. Tam
wyniki badań naukowych.
uczestniczyć w takim spotkaniu.
programów kształcenia. Nie można
badań naukowych.
rektorów nie wybierają, lecz zatrud-
Na zakończenie Spotkania Jan
„Chciałbym, aby to była rozmowa,
też tolerować absolutnej wolności
W Polsce od 2005 roku uczel-
nia ich Rada Powiernicza Uniwer-
Malicki potwierdził, że następne od-
dyskusja, a nie wykład”, – powie-
studentów w sprawie wyboru przed-
nie wyższe są właścicielami swoich
sytetu i są oni związani kontrak-
będzie się 11 czerwca br. Będzie to
dział profesor. I naprawdę prelekcja
miotów – wtedy nastąpiłaby zwykła
budynków i gruntów. Na Ukrainie
tem. Faktycznie taki rektor nie jest
jubileuszowe – XXV Spotkanie. Zo-
bardzo szybko przerosła w dysku-
anarchia. Jaki jest zatem współcze-
jest inaczej. W Polsce służby spe-
uczonym, a tylko menadżerem, a
stał na nie zaproszony Andrzej Zoll,
sję. Aktywny udział w niej wzięli
sny sens autonomii? Nie ma prostej
cjalne (policja itp.) nie mają prawa
samo pojęcie rektora jest pojęciem
były rzecznik praw obywatelskich,
profesorowie ze Lwowa z Jurijem
metody określenia tej kwestii. Na co
wkroczyć i działać na terenie auto-
zawodu określonego grona specja-
wybitny znawca zagadnień demo-
Bobało na czele oraz Jan Malicki.
stawiamy w pierwszej kolejności?
nomicznych uczelni wyższych. Jest
listów. Taki rektor może kierować
kracji i swobód obywatelskich.