22
Wyjęte z karty pamięci
17–30 sierpnia 2012 nr 15 (163) * Kurier Galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Początki floty podwodnej
„H. L. Hunley”, okręt podwodny użyty przez Skonfederowane Stany Ameryki podczas wojny secesyjnej, był jed-
nym z pierwszych okrętów podwodnych i pierwszym, który zatopił okręt wojenny w czasie działań bojowych.
Szkic przekrojowy okrętu podwodnego „H. L. Hunley”
potrzeby nadania jednostce większej
pun do wbicia jej w okręt przeciwnika.
Działania bojowe
mobilności. W „H. L. Hunley” zasto-
Podczas ataku, okręt podwodny miał
14 grudnia 1863 gen. Pierre G. T.
KRZYSZTOF SZYMAŃSKI
sowano ręczny napęd trójłopatowej
płynąć na powierzchni, w stanie pół
Beauregard, dowódca obrony Char-
ilustracje: http://www.
śruby, wokół której znajdowała się
zanurzonym. Po uderzeniu w burtę
leston, wydał następujący rozkaz:
hunley.org
pierścieniowa osłona. Śrubę wpra-
okrętu wroga i przyczepieniu miny,
Porucznik George E. Dixon z 21 Re-
wiano w ruch za pośrednictwem
okręt podwodny miał się wycofać
gimentu Ochotników Alabamy obej-
Budowa
przekładni, przy wykorzystaniu wału
W roku 1863, podczas wojny
i odpalić minę za pomocą sznura,
mie dowództwo i poprowadzi okręt
korbowego biegnącego wzdłuż okrę-
secesyjnej, z prywatnych funduszy
którym była połączona z okrętem
podwodny „H. L. Hunley” do wyjścia
Por. george E. Dixon. Rekon-
tu. Wał był obracany ręcznie przez
przedsiębiorców Horacego L. Hun-
podwodnym. Wcześniej dokonywa-
z portu bądź też tak daleko, jak tylko
strukcja na podstawie czasz-
siedem osób siedzących na podłuż-
leya, Jamesa McClintocka i Baxtera
no też prób z miną holowaną na linie
okaże się to możliwe, i zatopi każdą
ki
nej ławce wzdłuż prawej burty, dzięki
Watsona rozpoczęto budowę okrętu
długości 70 m.
napotkaną jednostkę wroga. Wszy-
czemu okręt mógł uzyskać prędkość
z całą załogą – przyczyny jego zato-
podwodnego w Składzie Artykułów
scy oficerowie Armii Konfederackiej
około 2,5 węzłów. Ósmy funkcyjny
nięcia nie są na razie w pełni wyja-
Żelaznych Park&Lyons w Mobile w
są zobowiązani, a oficerowie Floty
Próby
pomagał korbiarzom oraz kontrolo-
śnione (być może na skutek uszko-
stanie Alabama. Zbudowanie tej jed-
proszeni o udzielenie por. Dixonowi
Okręt opuścił stocznię w Mobile
wał pracę urządzeń znajdujących się
dzeń doznanych przy wybuchu lub
nostki było możliwe dzięki wsparciu
wszelkiej niezbędnej pomocy w reali-
wiosną 1863. W czasie pierwszych
w rufie. Natomiast dziewiąty funkcyj-
na skutek ostrzału).
organizacji konfederackich inżynie-
zacji jego zadań.
prób okazało się, że konstrukcja nie
ny był zarazem kapitanem okrętu
Okręt Hunleya stał się znany z
rów w Mobile oraz konfederackich
Ostatecznie, po skompletowaniu
należy do bezpiecznych. Bardzo czę-
i jego sternikiem.
dwóch względów:
służb specjalnych (Confederate
nowej załogi, której wszyscy członko-
sto zawodził np. system umożliwiają-
Okręt miał dwa włazy oraz sys-
po pierwsze – był okrętem feral-
Secret Service) kierowanych przez
wie zgłosili się na ochotnika, minęły
cy zanurzenie. Ponadto ciągle istniało
tem przewodów do wymiany powie-
nym (nazywano go „pływającą trum-
Edwarda Clarka Singera. Budową
jeszcze dwa miesiące, nim doszło
niebezpieczeństwo, że okręt utknie
trza. Na dziobie i rufie okrętu znajdo-
ną”), gdyż zatonął trzykrotnie (choć
okrętu kierował James McClintock
do realizacji tego zadania bojowego.
w mule i w związku z tym nie będzie
wały się zbiorniki balastowe, napeł-
nie z powodu wad konstrukcyjnych).
wraz z por. Williamem Alexandrem.
17 lutego 1864 „H. L. Hunley” pod
w stanie odbić się od dna i wynurzyć
Łącznie zginęły na nim 22 osoby,
dowództwem por. George a E. Dixo-
tzn. prawie trzy załogi (jedna załoga
na wyszedł z portu po zapadnięciu
Wrak „H. L. Hunley” został odnaleziony przez Amerykanów
po 136 latach. Po skomplikowanej konserwacji znajdzie
miejsce w muzeum
ciemności i przy spokojnym morzu,
liczyła bowiem 9 osób). Uratowało
Zasada działań bojowych
kierując się w stronę wykrytego okrę-
się tylko 4 marynarzy, w tym pierw-
się. 31 lipca 1863 przeprowadzo-
niane wodą i opróżniane za pomocą
Początkowo okręt ten nazywano
tu Unii – słupa USS „Housatonic”.
szy dowódca okrętu – por. John A.
no ostateczne próby z okrętem na
zaworów i ręcznych pomp, w celu
Fish Boat lub Fish Torpedo Boat,
O 20:45 idąca w położeniu na-
Payne. W drugiej katastrofie 15 paź-
rzece Mobile. Obserwowali je kon-
zanurzenia i wynurzenia okrętu. Jako
lecz ostatecznie nadano mu imię H.
wodnym jednostka została wykryta
dziernika 1863 śmierć poniósł Hora-
struktorzy, inwestorzy oraz dowódca
dodatkowy balast, okręt miał żelazne
L. Hunley. Formalnie nie przysługiwał
przez Johna Crosby, pełniącego
ce L. Hunley i 7 członków załogi;
Konfederackiej Marynarki Wojennej,
obciążniki, przymocowane do dna
mu skrót CSS przed nazwą, gdyż
wachtę na slupie stojącym na kotwicy
po drugie – „H. L. Hunley” był
admirał Franklin Buchanan. Ponie-
śrubami, które w razie konieczno-
okręt ten nie został oficjalnie wcielo-
około 2,5 mili morskiej od zagród za-
pierwszym okrętem podwodnym,
waż próby zakończyły się wynikiem
ści mogły być odkręcone z wnętrza
ny do marynarki wojennej Skonfede-
mykających wejście do portu. Mimo iż
który wykonał udany atak i zatopił
pozytywnym (np. w teście wytrzyma-
okrętu w celu ułatwienia awaryjnego
rowanych Stanów Ameryki.
nie zidentyfikowano podejrzanej jed-
okręt nieprzyjaciela 17 lutego 1864.
łościowym „H. L. Hunley” osiadł na
wynurzenia.
Aby skrócić czas budowy okrę-
nostki, ogłoszono alarm i podniesiono
Wrak okrętu został znaleziony
dnie, załoga zaś przebywała w nim
Do oświetlania wnętrza używano
tu, wykorzystano kocioł lokomotywy,
kotwicę. USS „Housatonic”, nabiera-
przypadkiem, gdy w 1995 roku po
przez 2 h 35 min bez wypływania na
jednej świecy, która miała palić się
który został przecięty na pół. Między
jąc prędkości, skierował się w kierun-
kolejnym sztormie masy piasku, przy-
powierzchnię dla zaczerpnięcia po-
20–25 minut. Gdy płomień świecy
te połowy wstawiono pas stalowy
ku okrętu podwodnego. Ten jednak
krywającego metalowy cylinder prze-
wietrza), zdecydowano użyć okrętu
zaczynał migotać z powodu braku
szerokości 30,5 cm. Po zamontowa-
zdołał uderzyć w burtę „Housatonic”
mieściły się na tyle, że by odsłonić
w działaniach bojowych przeciwko
niu części dziobowej i rufowej oraz
tlenu, należało przystąpić do wynu-
i przyczepić minę, po czym przystąpił
jedną z kopułek i część samej łodzi.
flocie Unii blokującej port Charle-
rzenia okrętu w celu wymiany powie-
śruby z osłoną, długość jednostki –
do zanurzenia, ostrzeliwany z broni
Wrak wydobyto dopiero po odpowied-
ston.
według danych Jamesa McClintocka
trza. Okręt miał też składane rury do
ręcznej. Wybuch ładunku przełamał
nich przygotowaniach w 2000 roku.
Podczas prób okręt jednakże
– wynosiła 12,19 m (12,01 m – we-
czerpania powietrza pod wodą (chra-
„Housatonic” na dwie części, któ-
17 kwietnia 2004 odbył się uroczysty
dwukrotnie zatonął z powodu błędów
dług badań archeologicznych), sze-
py), lecz według źródeł, nie działały
re w ciągu około 5 minut zatonęły.
pogrzeb ośmiu członków załogi, któ-
załóg. Za drugim razem, 15 paździer-
rokość – 1,07 m (1,17 m – według
one właściwie. Do ustalenia głębo-
Zginęło jednak jedynie dwóch ofice-
rych ciała zostały wydobyte z wraku
nika 1863 śmierć poniósł dowodzący
badań archeologicznych), zanurze-
kości zanurzenia wykorzystywano
rów i trzech marynarzy załogi: kpt.
po 136 latach. W ceremonii mającej
nim budowniczy Horace L. Hunley.
nie zaś – 1,22 m.
barometr rtęciowy, a do wyznaczania
John Williams, chor. Edward Hazel-
miejsce w Charleston brały udział
Okręt został następnie podniesiony
Wnętrze okrętu mogło pomieścić
kursu – kompas. Uzbrojenie jednost-
tine, Charles Muzzey, John Welsh
tysiące ludzi z całego USA, wielu z
z dna i z nową załogą wyruszył do
9 członków załogi, choć warunki ich
ki stanowiła mina wytykowa umiesz-
i Theodore Parker.
nich ubranych w mundury i stroje z
czona na 5-metrowym wysięgniku na
walki z flotą Unii, pod nazwą „H. L.
pracy na pokładzie były prymitywne.
Jednakże, po zatopieniu „Ho-
czasów wojny secesyjnej.
dziobie okrętu i zaopatrzona w har-
Hunley” na cześć konstruktora.
Taka liczebność załogi wynikała z
usatonic”, zatonął również „Hunley”
kg