14
Festiwal Filmowy we Lwowie
14–27 września 2012 nr 17 (165) * Kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
W STARYM KINIE POD WYSOKIM ZAMKIEM
We Lwowie zapowiada się dziesięciodniowe święto dla miłośników kina polskiego. Przegląd Najnowszych Filmów Polskich „Pod Wysokim
Zamkiem” startuje 21 września, ostatnie przygotowania obejmują m.in. organizację imprez towarzyszących, które w dużej mierze wiążą
się z historią filmu polskiego we Lwowie, przed II wojną światową. Przegląd będzie pierwszą dużą imprezą promującą film polski
w dzisiejszym Lwowie. Być może stanie się imprezą cykliczną, będzie poszukiwał własnej formuły prezentacji filmu polskiego – ale już
dziś warto podkreślić, że imprezy nawiązujące do początków historii kina we Lwowie mają wymiar symboliczny. Pokażą one wkład Lwowa
w rozwój polskiej kinematografii.
na podłogę „i zaczynałem na czwo-
BEATA KOST
rakach penetrować chłodne pobliże
ziemi, łażąc między nogami ludzi,
Dawny Lwów był miastem kino-
lecz i to też szybko się przykrzyło.
manów. Przeciętny przedwojenny
Musiałem więc czekać, aż się film
lwowianin bywał w kinie 13 razy w
skończy. Panowie i panie na płótnie
roku, co stanowiło rekord Polski.
otwierali i zamykali usta, nie wydając
Przed wybuchem wojny w mieście
głosu, przygrywała tylko muzyczka”.
działało 30 sal kinowych. Jak zwy-
kle początki nie wskazywały na taki
Pośród pierwszych filmowych za-
obrót sprawy…
chwytów i uniesień lwowian, na świat
Szaleństwo, które opętało świat
przychodziły dzieci „nowej muzy” – w
pod koniec wieku XIX wywołane było
niepodległej Polsce miały zrobić karie-
wynalazkiem, który powstał jedno-
rę w rodzimym kinie – Zofia Batycka,
cześnie w kilku punktach na świecie.
Wojciech Ruszkowski, Adam Bro-
Zanim u schyłku stulecia zaczęto
dzisz, Maria Bogda i wielu innych.
wyświetlać filmy, ludzi na wszystkich
Brodzisz i Bogda stanowili jedną z
kontynentach od wielu lat fascynowa-
najpiękniejszych par prywatnie (byli
ła nowa zabawa – utrwalanie postaci,
małżeństwem) i zawodowo. Ona –
miejsc i wydarzeń na kliszy fotogra-
uważana za „najpiękniejszy typ Polki”
ficznej. Kiedy wymyślono urządzenie
(wygrała konkurs „Ilustrowanego Ku-
z mechanizmem do przesuwania fo-
riera Codziennego”), on – pierwszy
tografii i wizjerami przez które można
amant II Rzeczpospolitej, o którym
Antoni Słonimski pisał: jego trzy
było je oglądać – uciesze publiczno-
główne atuty to uroda, uroda i uroda.
ści nie było końca. W dużej kawiarni u
wylotu pasażu Hausmana we Lwowie
Dwudziestolecie dało filmowi
dookoła wielobocznego pudła zwane-
dźwięk, postacie na płótnie przemówi-
go fotoplastykonem zasiadali zaintry-
ły. Filmów w Polsce produkowano co-
Tam „Corso” jakiś drze się w głos,
gowani mieszkańcy miasta. Ogląda-
raz więcej. Znawcy drwili z krytyków,
fu. W Polsce pierwszy pokaz filmowy
Niektórzy ludzie mówili w czasie
Przedstawia dramat czar: „Bandyta
li obrazki z egzotycznych, odległych
traktujących z wyjątkową pobłażliwo-
odbył się dzięki sprzętowi Edisona
przerw, że mimo wszystko przedsta-
Zigomar”
krain i sceny rodzajowe. Dzwonił
ścią nowe filmy. Krytycy bronili swojej
– przedstawicielom firmy Lumière ów
wienie nie dojdzie chyba do końca,
Sensacja, bo kino gra,
dzwonek i fotografie zmieniały się:
postawy wskazując na trudne warun-
nie udało poprowadzić skutecznych
bo „musi się tam” coś wcześniej, czy
I ha, ha, ha – tłum się pcha
pięćdziesiąt ręcznie kolorowanych
ki po odrodzeniu państwa w których
rozmów w Warszawie. W lipcu 1896
później popsuć. A inni znów twier-
i pchają się wariaty, chcą widzieć
przeźroczy przesuwało dalej historyj-
przyszło owe obrazy produkować.
roku stolica miała pierwszy pokaz, a
dzili, że to wszystko jest na pewno
te dramaty.
kę, jasność oświetlenia każdy regulo-
Nowym produkcjom zarzucano, że po
już we wrześniu, jako trzecie miasto
jakoś fałszywie podrobione i wcze-
Właściciel widząc ruch, z radości
wał sobie sam. W tle orkiestra grała
etapie przejściowym pozostały świa-
w Polsce Lwów oglądał u siebie ma-
śniej, czy później wyjdzie z tego ja-
gładzi brzuch.
modne melodie. Zapatrzeni „podglą-
domie na poziomie niedomagania
giczne obrazki. Recenzent „Kuriera
kaś diabelska finta. Na zakończenie
dacze” nie wyobrażali sobie, że tylko
intelektualnego, bo tego potrzebował
Lwowskiego” nie poznał się na wy-
przedstawienia, gdy pułk francuskich
chwila dzieli zaglądających przez wi-
widz. Niezmiennie profesjonalnie, bez
Takim „gładzącym brzuch” wła-
nalazku: „Obrazy kinematograficzne
kirasjerów w hełmach i pancerzach
zjery lwowian od przeżyć jeszcze bar-
uniesień i frazesów oceniał polskie
ścicielem mógł być Franciszek Józef
robią wrażenie niczego więcej, jak
pędzący galopem z daleka, jął się
dziej fascynujących. Wynalazcy pra-
filmy lwowski krytyk Bolesław Lewicki.
Oeser, wcześniej właściciel cyrku
dobrze znanej, a tak przez dzieci
zbliżać na publiczność... i wreszcie
cowali nad tym intensywnie – są już
Ceniono go za ogromną wiedzę filmo-
objazdowego, później objazdowe-
zwłaszcza oklaskiwanej dioramy, o
prawie że już wyskakiwał z ekranu,
poruszające się narysowane postacie
wą, był też współzałożycielem lwow-
go „Teatru Edisona”. Pojawiał się w
tyle lepszej, że ruchomej, a o tyle
cały teatr począł krzyczeć.
i obrazki skaczące na szklanym dys-
skiego Klubu Filmowego „Awangarda”
Innsbrucku i Sarajewie, żeby wresz-
gorszej, że wiele obrazów, zwłasz-
Muzyki wówczas nikt nie ośmie-
ku. Era dioram, rozmaitych zooprak-
(1933). Lwów dzięki jego działalności
cie osiąść we Lwowie i poprowadzić
cza fotografii scen z życia musi być
liłby się wprowadzać do obrazu, aby
siskopów i kinetoskopów przyniosła
stawał się ważnym ośrodkiem myśli
kino. Już same nazwy nowych kin
bezbarwnych i że nieznośne ich mi-
nie przeszkodzić wrażeniom pu-
duże zainteresowanie zabawkami
filmowej.
wzbudzają skojarzenia z magią,
gotanie utrudnia patrzenie i męczy
bliczności. Otóż cały teatr, od galerii
optycznymi. Wynalazcy nieustan-
***
przemieniają nudne życiorysy lwow-
niesłychanie oko. [...] Daleko zatem
do parteru, krzyczał entuzjastycz-
nie udoskonalali swoje magiczne
Połączenie ruchomego obrazu
skich urzędników, panien służących
kinematografowi do natury, tj. już
nie, a niektórzy widzowie zasłaniali
skrzynki – Thomas Edison, bracia
i fotografii, uzupełnionego dźwię-
i lepszego towarzystwa i pozwalają
nie do tego, aby był pożytecznym,
się rękami, na widok wyskakujących
Auguste i Louis Lumière, Oskar
kiem pozwoliło człowiekowi pokazać
przenieść się w zaczarowany świat. A
bo nim nigdy nie będzie, ale iżby go
z białego ekranu koni”.
co dopiero sam ten świetlny teatr „faj-
Messter i nasz rodzimy wynalazca
wszystko to, co dotychczas chciał
można nazwać przynajmniej cudow-
Lwów pokochał kino, tylko miłość
ny fest, tam wielki prześciradłu jest, a
Kazimierz Prószyński.
powiedzieć piórem, pędzlem i kliszą
ną zabawką. Obrazy przesuwają się
mogła wytłumaczyć całe zagłębie
skaczą po nim – wo! Kobity, małpy,
Aparat, który skonstruował wyko-
fotograficzną. Powstała wielka roz-
stanowczo i to bardzo za pomału,
lwowskich kin usytuowanych w ob-
wsio!” – ekscytuje się lwowska ulica,
nywał zdjęcia i wyświetlał nakręcone
rywka, ale i wielka sztuka, która fa-
dzięki czemu np. osoby w nich cho-
rębie zaledwie kilku ulic na zachód
obrazy. Nazwano go pleografem. „O
scynuje nas nieustannie, a film polski
a wraz z nią i nobliwi mieszcza-
dzące posuwają się nie miarowo, jak
od Rynku. Wyrastały jak grzyby po
ile wiemy – pisała prasa – wynalazca
pozostaje jedną z najciekawszych
nie i szanowani intelektualiści. To we
bywa w istocie, ale jakiemiś nagłemi,
deszczu przy Wałach Hetmańskich,
udaje się do Berlina, gdzie w teatrze
części składowych światowej sztuki
Lwowie filmem zainteresował się Ka-
nerwowemi drgnieniami, podskaku-
na placu Mariackim, na Kopernika,
„Urania” ma swój pleograf demon-
filmowej. 21 września we Lwowie
rol Irzykowski, krytyk i teoretyk filmu,
jąc w górę, za długo zatrzymują się
Chorążczyźnie i przy Akademickiej.
strować, a następnie w Warszawie
startuje Przegląd Najnowszych Fil-
a także autor „Dziesiątej Muzy” jednej
w powietrzu, jakby byli na sznurkach
Właściciele kinematografów wyczu-
szerszym kołom publiczności naszej
mów Polskich. Krytycy i teoretycy,
z pierwszych światowych monografii
zawieszeni. Wszystko zaś razem
wając klientelę przybywali do Lwowa
reżyserzy i aktorzy polscy pojawią
po powrocie przedstawić. Jesteśmy
dotyczących sztuki filmowej.
jest tak niedokładne, że słyszeliśmy
z różnych części kraju i z zagranicy,
się w mieście w ramach Przeglądu
pod wrażeniem prób, niedawno od-
Kino podbija serca dzieci: „obok
wczoraj, jak widzowie pomyliwszy się
wielu z nich zatrzymywało się we
„Pod Wysokim Zamkiem”. Jeśli widz
bytych w Muzeum Przemysłu. Obra-
było kino „Chimera”, wyświetlano w
w czytaniu programu brali bokserów
Lwowie na dłużej – w przebudowy-
lwowski dopisze, miasto na 10 dni
zy żyjące dawały piękne wyobrażenie
nim filmy dla dzieci, nad wszystkimi
za szermierzy, okręt na morzu za bul-
wanych oficynach, sklepach, kawiar-
scen naturalnych”.
może zanurzyć się w aurze kinoma-
brały górę filmy z Shirleyką, nieco
wary, a scenę z domu obłąkanych za
niach i na zapleczu hoteli urządzali
sale kinowe: takie kiszki ciemne a
Zaczyna się era ożywionych
niactwa. Do Lwowa przedwojennego
później doszły te z Myszką Miki i Ka-
taniec szkocki”.
długie jak „Orcanland”, „Bajka”, jakieś
obrazów i równie ożywionych proce-
można zajrzeć uczestnicząc w wy-
czorem Donaldem, Zaczarowany flet,
Recenzent nie przewidział jednak
na pięterku w Pasażu Mikolascha,
sów sądowych o to, kto był pierwszy.
kładzie multimedialnym prof. Barba-
Świnki trzy i cudowne przygody Ko-
zachwytu odbiorców. Pół roku później
„Apollo” w sali Towarzystwa Muzycz-
ry Gierszewskiej „Filmowe tradycje
Amerykanin czy Francuzi? A może
ziołka Matołka” – wspominała Jadwi-
wTeatrze Skarbka pokazywano „żywe
nego, znów jedno na Trzeciego Maja,
Polak? Czy też Austriak Ottomar
Lwowa”, oglądając wystawę przed-
ga Augustyn-Puziewicz. Dzieckiem
fotografie” w ciągu miesiąca. O wiele
no i przygodne w Teatrze Skarbkow-
Anschütz, który z zaprzyjaźnionym
wojennych plakatów (Muzeum Et-
nieczułym na czar kinematografu
lepszy technicznie sprzęt Lumière ów
skim – wspominał po latach Stani-
budowniczym organów sporządził
nografii i Przemysłu Artystycznego)
był Stanisław Lem. „Bardzo go nie
przyciągnął tłumy. Styczniowe wyda-
i starych fotosów filmowych (Kino-
prototyp kinematografu? Spory te nic
lubiłem, ponieważ chodziłem tam z
sław Reychan. Lwów zachłysnął się
rzenie z 1897 roku uwiecznił w litera-
pałac). Można też zagrać w grze te-
nie obchodziły wzburzonych widzów
matką, kiedy, zdaje się, nie miała co
nową rozrywką, ulica natychmiast
turze dwunastoletni wówczas pisarz
renowej „Śladami przedwojennego
z paryskiego Grand Cafe, kiedy 28
ze mną począć. Tego, co się działo
dała temu wyraz w piosence:
Juliusz Kaden-Bandrowski:
Oplotła jakaś mania świat, bo każdy
kina we Lwowie”, a wraz z zespołem
grudnia 1895 roku z krzykiem ucie-
na ekranie, nie rozumiałem”. W kinie
„Nie potrafię opisać ani naszego
kino zwiedzać rad
„Sentido del Tango” przenieść się do
kali sprzed ekranu, z którego pędziła
Lem nudził się bezbrzeżnie. Kiedy
wzburzenia, ani wzburzenia całej
I prawie co godzina powstają nowe
początków wieku, kiedy we Lwowie
na nich lokomotywy. Bracia Lumière
matka zabierała go na seanse przy-
publiczności lwowskiej, zgromadzo-
kina
królowało tango.
święcili triumfy, to właśnie oni zosta-
szły autor „Solarisa” zamiast sięgać
nej na pierwszym przedstawieniu
Tam „Bajka”, „Fraszka”, „Helios”,
ną uznani za twórców kinematogra-
gwiazd ukradkiem zsuwał się z fotela
kinematograficznym w teatrze.
kg