7
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 28 czerwca–15 lipca 2013 nr 12 (184)
Czy grekokatolicy w komarnie
bardzo krótko jako niepodległe, su-
aktualne – powiedział Westerwelle
werenne i zintegrowane państwo.
po spotkaniu.
„To stwarza Ukraińcom potężne
Na pytanie, czy leczenie byłej
zwrócą kościół katolikom?
problemy w jednoczeniu się w wy-
premier w Niemczech jest wystar-
obrażeniu tego, czym jest ukraiń-
czającym warunkiem, by Berlin po-
skość. Dlatego formułując nasze
trzymał dążenia Ukrainy w kwestii
oczekiwania związane ze zbrodnią
integracji z UE, szef MSZ odpowie-
– Deklaracji o pojednaniu Polaków i Ukraińców jest już tak wiele, a my chcemy
wołyńską, które są słuszne, bo
dział: „Myślę, że powiedziałem już
jedynie, ażeby grekokatolicy zwrócili nam zabytkowy kościół z XVII wieku – mówią
Ukraińcy powinni ją uznać i opisać,
dość. Rozmowy są skomplikowane,
katolicy z miejscowości Komarno w obwodzie lwowskim. – Ponad dziesięć lat temu
należy jednocześnie być cierpliwym
sytuacja nie jest łatwa, ale jesteśmy
(...). Nie zamykajmy się we własnym
gotowi, by wnieść konstruktywny
wydawało się, że to nastąpi po wizycie Ojca Świętego Jana Pawła II do Lwowa w
bólu” – mówił Smolar.
wkład – po to, by w tej kwestii znale-
czerwcu 2001 roku. Niestety, nadal modlimy się w kaplicy na starym polskim cmen-
ziono pozytywne rozwiązanie”.
Debata. Ukraiński spór o
Szef niemieckiej dyplomacji oce-
tarzu. Może coś się zmieni po spotkaniu hierarchów Kościoła rzymskokatolickiego
historię ma wpływ na rela-
nił rozmowy, w tym w szczególności,
cje z Polską. 21.06.2013
Polski i Ukrainy z biskupami Ukraińskiego Kościoła greckokatolickiego?
spotkanie z Janukowyczem, jako
Pogodzenie pamięci o
„bardzo dobre”. – Całą atmosferę
Konstanty CzaWaga
Wielkiej Wojnie Ojczyź-
można określić jako bardzo konstruk-
tekst i zdjęcie
nianej z pamięcią o UPA
tywną – dodał.
to kluczowy problem dla ukraińskiej
Wśród tematów rozmów były
Ks. dr Michał Bajcar, który od kil-
polityki historycznej – ocenia w swej
kwestie gospodarcze i energetycz-
kunastu lat dojeżdża z Gródka wyja-
nowej ekspertyzie Ośrodek Studiów
ne oraz perspektywa podpisania
śnił: „Jest to tak bolesna sytuacja i od
Wschodnich. Podkreśla też, że na
umowy stowarzyszeniowej Ukraina-
tak dawna trwa problem dotyczący
Ukrainie zbrodnia wołyńska nadal
UE. „Niemcy chciałyby, by ta umowa
zwrotu kościoła wspólnocie rzymsko-
jest tematem tabu.
została podpisana”, jednak Ukraina
katolickiej. Wszystko jakoś stoi w
Ukazała się nowa publikacja
musi usunąć przeszkody na tej dro-
miejscu. My modlimy się dalej w tej
Ośrodka Studiów Wschodnich „Miej-
dze – mówił Westerwelle. Wskazał
kapliczce, w której w zimie zimno, la-
sce UPA w Wielkiej Wojnie Ojczyź-
na reformę sądownictwa i zmiany w
tem za gorąco. Nieraz podczas więk-
nianej”. Tematem opracowania, przy-
ordynacji wyborczej, podkreślił tak-
szych uroczystości mamy za mało
gotowanego przez analityka OSW
że, że nie do zaakceptowania jest
miejsca. A grekokatolicy mają wyre-
Tadeusza A. Olszańskiego, jest polity-
„wybiórcze stosowanie prawa”.
montowaną cerkiew w centrum Ko-
ka historyczna na Ukrainie i podejmo-
Westerwelle: niemcy nadal
marna oraz starą cerkiew drewnianą,
wane tam próby budowania wspólnej
chcą leczyć Tymoszenko.
zabytkową i jeszcze gromadzą się w
tożsamości.
ika, 21-06-2013
kościele. Nawiasem mówiąc, oteć
Ekspert zwraca uwagę, że w
Iwan – dziekan greckokatolicki – do
oficjalnym dyskursie pamięć o Ukra-
Na Ukrainie trwa we-
którego jakby należy nasz kościół,
ińskiej Armii Powstańczej jest kształ-
wnętrzny spór o rolę
każdej niedzieli, o ile mi wiadomo,
odprawia tam mszę o godz. 9 dla tak
towana tak, by przedstawić ją w
nacjonalizmu i komuni-
zwanej śmietanki komarniańskiej. A
pozytywnym świetle – jako formację
zmu w jej dziejach, co wpływa na jej
dla reszty wiernych – jak mówią lu-
bojowników o niepodległość, prze-
relacje z Polską – uznali ukraińscy
dzie – odprawia w cerkwi.
ciwstawiających się „wszystkim oku-
eksperci podczas dyskusji w Funda-
Należy zwrócić uwagę, że ko-
pantom Ukrainy”. Towarzyszy temu
cji Batorego. Ukraiński konflikt pa-
ściół p.w. Narodzenia Najświętszej
pomijanie nacjonalistycznej ideologii
mięci ma też znaczenie dla kwestii
Maryi Panny znajduje się w okrop-
oddziałów UPA z jednoczesnym mi-
zbrodni wołyńskiej.
nym stanie. Według słów ks. Bajcara,
nimalizowaniem i relatywizowaniem
W Warszawie odbyła się debata
dziekan greckokatolicki ciągle zwra-
ich zbrodni na ludności cywilnej (nie
„Pamięć o XX wieku a współcze-
ca się do biznesmenów o pomoc fi-
tylko polskiej).
sność. Ukraińskie spory o prze-
nansową. Wśród pilnych potrzeb jest
Do tej pory – jak pisze Olszański
szłość”. Wzięli w niej udział ukraińscy
przykrycie dachu, bo dach cieknie,
– „eksterminacja Polaków z Wołynia i
eksperci, w tym badacze z kijowskich
wymiana okien. Apele pozostają jed-
Galicji Wschodniej przez UPA jest na
ośrodków naukowych m.in. z Insty-
nem, dziekanem w Komarnie i wciąż
Na pytanie czy zwracał się w tej
nak bez skutku.
Ukrainie wciąż swoistym tabu, choć
tutu Historii Ukrainy, Uniwersytetu
te same argumenty: a w Przemyślu?
sprawie do miejscowego biskupa
„Jakby oddali kościół rzymskim
niektórzy ukraińscy historycy starają
Akademii Kijowsko-Mohylańskiej i In-
A w Polsce nie oddali tego lub tamte-
greckokatolickiego, ksiądz Bajcar
katolikom, to może by ktoś pomagał
się je przełamywać”. Ukraińskie wła-
stytutu Ukraińskiej Polityki. Tematem
go. A tu nie ma Polaków, a tu im nie
odpowiada: „Rozmawiałem z admini-
– mówi ks. Bajcar. – A on prosi w taki
dze unikają np. nazywania sprawców
rozmowy była wspólna ukraińska
potrzeba. Takie proste, prostackie,
stratorem apostolskim eparchii (diece-
dziwny sposób (widziałem jeden list
zbrodni wołyńskiej nie wskazując
pamięć historyczna i jej rola w budo-
nawet mało logiczne zarzuty, jakby
zji) stryjskiej biskupem Tarasem Seń-
przez niego napisany). Nie podaje in-
ich na pomnikach poświęconych
waniu tożsamości Ukraińców.
ten człowiek nie żył w tych realiach.
kiwym, specjalnie jeździłem do niego
formacji, że to jest kościół, nie podaje
ofiarom. Często brakuje też na nich
Na Ukrainie nie ma jednej, wy-
Wydaje się, jakby naumyślnie nie
– powiedział ks. Bajcar. – Mówiłem,
wezwania kościoła, tylko prosi pomoc
daty mordu. W efekcie zachowuje się
razistej polityki historycznej, dzięki
chciał, abyśmy w tym kościele nie
jaka jest sytuacja i że może to być roz-
na odbudowę świątyni. I wygląda to
wrażenie, że zbrodni dokonali jacyś
której władze pomagałyby oby-
odprawiali, aby ta świątynia nie była
wiązane. Natomiast władyka Seńkiw
tak, że prosi dla swojej świątyni. Sy-
nieznani „okupanci”. Milczenie na
watelom w budowaniu wspólnej
nasza. Tutaj mogę stwierdzić jedno-
powiedział mi dwie rzeczy: że on nie
tuacja jest dziwna, nie ma kto zade-
znacznie, że jest to tylko i wyłącznie
ma na tyle siły i wpływu, jako duchow-
cydować, żeby ten kościół wrócił do
temat zbrodni wołyńskiej jest o tyle
tożsamości – powiedział politolog
sprawa dobrej woli. Albo ona jest,
ny wobec kapłana, który tam jest. „Bo
właścicieli i był odnawiany. Mógłby
łatwe, że – jak tłumaczy Olszański
i historyk Konstantyn Bondarenko
albo jej nie ma”.
to nie wasz kościół rzymskokatolicki, a
stać się perełką i upiększać miasto
– „dla Ukrainy cywilne ofiary UPA
z Instytutu Ukraińskiej Polityki w
Podczas pobytów w miasteczku
nasz greckokatolicki”. I druga sprawa,
Komarno, tak jak wyremontowana
są zaledwie cząstką hekatomby jej
Kijowie. „Na Ukrainie w zależności
można spotkać tylu życzliwych ludzi.
że gdyby nawet wydał decyzję czyli
cerkiew. Jak chodziłem po kolędzie w
ludności cywilnej podczas okupacji
od regionu jest wiele mitów i stereo-
Czy może to tylko pozory?
dekret, (u nich to się nazywa gramo-
Komarnie, to ludzie wszyscy, których
niemieckiej”. Szacuje się, że tylko na
typów dotyczących przeszłości, w
„Relacje pomiędzy Polakami a
ta), to i tak musi się liczyć z tym, że
spotykałem i grekokatolicy, i prawo-
Wołyniu i w Galicji Wschodniej zginę-
które wierzą nasi współobywatele.
Ukraińcami w Komarnie są dobre –
mogą taką decyzję zawetować ludzie.
sławni, i rzymscy katolicy wszyscy
ło wówczas 800 tys. osób.
Nie poszukuje się konsensusu, ale
stwierdza ks. Michał Bajcar. – W obec-
Nie może nic zrobić. No i z taką odpo-
mają podobne zdanie: tak, jest to już
- Tendencja ta nie jest przejawem
trwają spory, czasem wręcz prowo-
nych kryzysowych czasach pomagają
wiedzią wróciłem do Komarna. Nadal
najwyższy czas, żeby kościół wrócił
ani dowodem popularności nacjonali-
kacje dotyczące tego, kogo zaliczyć
sobie nawzajem. Bardzo dużo ludzi
modlimy się, bo wierzę, że kościół
do was i żebyście tam odprawiali. A
zmu typu banderowskiego wśród elit
do narodowych bohaterów” – po-
jeździ do Polski i z Polski przyjeżdżają
wróci do nas. Wymaga tego sprawie-
jest potrzeba, żeby tam odprawiać,
kijowskich (...), ale potrzeby wprowa-
wiedział badacz. – O ile zachodnia
do Komarna. Ci, którzy wyjechali po
dliwość Boża, ale nawet sprawiedli-
bo ludzie by naprawdę do tego ko-
dzenia UPA jako zmitologizowanej
Ukraina jest pronacjonalistyczna, o
wojnie, przyjeżdżają i odnawiają groby
wość ludzi, którzy tu mieszkają. Mają
ścioła przychodzili”.
„armii niezłomnych” do tradycji naro-
tyle na jej wschodzie dominują sym-
na cmentarzu. Jako kapłan pracujący
prawo mieszkać w mieście, gdzie Pan
Ks. Michał Bajcar wspomniał też,
dowej oraz niechęci do podejmowa-
patie komunistyczne. „Na wscho-
w Komarnie jakiegoś napięcia nie
Bóg im błogosławi, a nie tam, gdzie
że po spotkaniu episkopatu rzym-
nia tematów trudnych i kontrowersyj-
dzie Ukrainy tacy ludzie jak Stepan
widzę. Nawet wręcz bym powiedział,
blokowany jest zwrot kościoła”.
skokatolickiego Ukrainy i synodu bi-
nych, tak na arenie wewnętrznej, jak i
Bandera czy Roman Szuchewycz
jest taka sytuacja, że ludzie chcą,
Parafia rzymskokatolicka w Ko-
skupów Ukraińskiego Kościoła grec-
międzynarodowej – pisze ekspert.
są nie do przyjęcia jako bohatero-
aby było dobrze. I to, że kościół jest
marnie istnieje od 1473 r. Kościół p.w.
kokatolickiego w imieniu arcybiskupa
Dodaje też, że uznaniu przez
wie. Na zachodzie Ukrainy z kolei
jeszcze do dzisiaj nie oddany, nie-
Narodzenia Najświętszej Maryi Pan-
lwowskiego Mieczysława Mokrzyckie-
Ukraińców UPA za sprawców ludo-
nikt nie uzna za bohaterów działa-
którzy ludzie komentują wprost, że
ny został konsekrowany w 1658 r. W
go przyjeżdżał do Komarna ks. prałat
bójstwa przeszkadza przekonanie,
czy komunistycznych związanych
to jest „nasz ból i nasza choroba”.
czerwcu 1946 r. świątynię zamknięto.
Józef Legowicz, aby doprowadzić
że taka oficjalna deklaracja Kijowa
z państwem radzieckim” – mówił
Nie będzie dopóty dobrze w naszym
Za czasów sowieckich kościół wyko-
chociażby do wspólnego użytkowania
umożliwiłaby Polsce zażądanie od
Bondarenko.
mieście, dopóki kościół nie zwrócą
rzystywano jako magazyn mebli oraz
kościoła.
właścicielom. Obecny burmistrz Ko-
inwentarza gospodarczego. W 1992 r.
„Tak, przyjeżdżał ks. prałat Jó-
Ukrainy odszkodowania.
(...) Ukraiński konflikt pamięci
marna stwierdza, że jest za tym, aby
zwrócono go rzymskim katolikom, jed-
zef Legowicz, ale sprawa nie posu-
ma znaczenie dla pamięci o zbrodni
OSW: Na Ukrainie zbrodnia
kościół wrócił do katolików, ale to nie
nak wkrótce świątynia została prze-
nęła się nawet o centymetr do przodu,
wołyńskiej. Prezes Fundacji im. Ste-
wołyńska nadal jest
jest w jego kompetencji, bo świątynia
kazana wspólnocie greckokatolickiej,
– zaznaczył ks. Bajcar. – Wcześniej
fana Batorego Aleksander Smolar
tematem tabu
należy do grekokatolików”.
która ma tam dwie inne cerkwie.
rozmawiałem cztery razy z ojcem Iwa-
powiedział PAP, że Ukraina istnieje
24.06.2013