img
16
Przegląd wydarzeń
28 czerwca–15 lipca 2013 nr 12 (184) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Rajd Pekin–Paryż przez Lwów
23 czerwca przez Lwów przejeżdżali uczestnicy rajdu Pekin – Paryż. W niedzielny poranek mieszkań-
cy miasta zgromadzeni na placu przed hotelem „Dniestr” we Lwowie, podejmowali uczestników rajdu
samochodów zabytkowych. Ze Lwowa rajdowcy udali się w dalszą drogę, prowadzi ona przez Karpa-
ty w kierunku granicy ukraińsko-słowackiej. Stamtąd przez Słowację, Austrię i Szwajcarię zawodnicy
dotrą do Francji. Uczestnicy rajdu – 96 załóg z całego świata – wyruszyli na trasę Pekin – Paryż 28
maja 2013. W ciągu 33 dni pokonają 12 247 km. Rajd zakończy się w Paryżu w sobotę 29 czerwca.
nak przejechanie jaguarem to niesa-
Konstanty CzaWaga
mowite wrażenia. Tym bardziej, że
tekst i zdjęcia
zaraz po wjechaniu do Mongolii, 80
km za granicą, mieliśmy awarię tyl-
Pionierska
nego zawieszenia. I potem się tylko
ekspedycja samochodami
pogarszało. Usiłowaliśmy coś zrobić
przez pół świata
Podczas konferencji prasowej
w Ułan-Bator, część wyremontowali-
we Lwowie organizatorzy rajdu
śmy i jechaliśmy dalej. Już w Rosji,
Pekin-Paryż powiedzieli, że jest on
do Nowosybirska, dojeżdżaliśmy z
wzorowany na pierwszej tego typu
dwoma połamanymi resorami i bez
wielkiej wyprawie, zorganizowanej
amortyzatorów. Tak że rzeczywiście
w 1907 roku. Tym razem, jednak od-
będę długo – długo wspominał tą dro-
wrócono trasę. Prawie sto lat temu
gę przez Mongolię. Jesteśmy jedyną
zawodnicy jechali z Paryża do Pe-
ekipą z Polski, która bierze udział w
kinu. Francuska gazeta Le Matin w
tym rajdzie. Bardzo się cieszę, że
artykule, będącym wyzwaniem dla
mogłem przyjechać do Lwowa. Je-
ówczesnych kierowców zachęcała:
stem tu po raz pierwszy. Niesamo-
„Powinniśmy dziś sprawdzić, czy
wite przyjęcie. Cieszę się bardzo, że
dopóki mamy samochód, jesteśmy
mogłem spotkać ludzi, którzy mówią
w stanie zrobić wszystko i dotrzeć
po polsku, popatrzyć na te budynki,
wszędzie. Czy znajdzie się ktoś,
na te miejsca, na które patrzyli nasi
kto podejmie się tego lata podróży
rodacy przez wiele lat, a wy macie
z Pekinu do Paryża swoim automo-
patrzyć na nie dalej”.
bilem?”.
Tadeusz Wesołowski i Piotr Lu-
Niedzielny poranek przed hotelem „Dniestr” we Lwowie
Chętnych nie zabrakło. Do star-
baczewski są przekonani, że ich ja-
tu zgłosiło się czterdziestu śmiałków.
samochody zostały dostarczone do
Największy wyścig
Niestety, tylko pięć załóg zdołało
Chin drogą morską, poza jednym
zabytkowych samochodów
Zdaniem organizatorów rajdu
dotrzeć do Chin. Warunki rajdu były
wyjątkiem – moskwiczem z 1979 r.,
Pekin-Paryż jest to największa i naj-
bardzo trudne. Na domiar złego,
którym załoga rosyjska przyjechała
trudniejsza tegoroczna impreza z
chińskie władze uznały startujących
z Syberii z miejscowości oddalonej
udziałem zabytkowych samochodów
w rajdzie zawodników za szpiegów.
o 5000 km od Pekinu.
wyprodukowanych przed 1946 rokiem
Zawodnicy zmuszeni byli opuścić
W Chinach tegoroczny rajd sa-
– i klasycznych, i tych z młodszych
Chiny bez paszportów. Rajd nie miał
mochodów zabytkowych wzbudził
roczników. Są one podzielone na
żadnych reguł. Jedyna przewidzia-
wielką sensację, bowiem zgodnie
dwie grupy pod względem pojemności
na nagroda to szampan Mumm dla
z miejscowym prawem w kraju nie
silnika – do 2000 cm sześc. i powyżej.
zwycięzcy. Już po kilku pierwszych
mogą być rejestrowane auta, które
Najstarszy samochód to La France
dniach stało się jasne, że nie jest to
mają więcej niż dziesięć lat – nikt za-
Tourer z 1917, najmłodszy Renault
wyścig. Była to pionierska ekspedy-
tem na co dzień nie ma okazji oglą-
4 z 1982 roku. Zdaniem komandora
cja. Samochody poruszały się po
dać tak malowniczych oldtimerów.
Salwa oddana przez Kozaków
rajdu Philipa Younga w tej wielkiej
bezdrożach, jedynie mapy topogra-
Warunkiem udział w rajdzie jest
imprezie najważniejszy jest wymiar
guar poradzi sobie na ostatnich od-
ficzne pozwalały na dokładniejszą
tego rajdu. Na koniec stwierdził,
opłata wpisowego, które w tym roku
towarzyski. Większość uczestników
cinkach trasy i z sukcesem ukończą
nawigację.
że ustanowi specjalną nagrodę dla
wynosi 60 tys. dolarów na załogę.
Rajdu to ludzie sukcesu, którzy już
rajd w Paryżu. Nagroda dla zwycięz-
Paliwo dostarczały wielbłądy na
pierwszego Jaguara, który dojedzie
większość życia mają za sobą –
cy jest taka sama od ponad stu lat –
wyznaczonych do tego miejscach.
do mety w Paryżu. Nagrodę tę może
Przygody Polaków
wielu jest około siedemdziesiątki,
butelka francuskiego szampana.
Każdemu kierowcy towarzyszył
dostać jedna z czterech załóg, która
na jaguarze
ale mają potrzebę bycia z ludźmi
Podczas krótkiego pobytu we
dziennikarz. Relacje z rajdu były na
w obecnej edycji rajdu wybrała to
Po raz pierwszy rajd Pekin – Pa-
dzielącymi tę samą pasję. Ciekawie
Lwowie uczestnicy rajdu wzięli też
bieżąco przekazywane do Europy za
auto. Tymczasem polska załoga do-
ryż przebiega przez Ukrainę i po raz
jest, że każda z załóg jest odpowie-
udział w międzynarodowym festiwalu
pośrednictwem telegrafu. Rajd ukoń-
tarła już Lwowa.
pierwszy uczestniczy w tym wyścigu
dzialna za stan techniczny swojego
Leopolis Grand Prix 2013. Na poże-
czyły 4 załogi z 5 (trójkołowy Contal
„Jedziemy prosto z Pekinu – po-
załoga z Polski. W jej skład wcho-
pojazdu oraz sama musi zadbać o
gnanie z załogami transkontynental-
ugrzązł na dobre na pustyni Gobi,
wiedział Kurierowi Tadeusz Weso-
dzą Tadeusz Wesołowski i Piotr Lu-
części zamienne i wykonać ewen-
nego wyścigu przyszedł także woje-
kierowca został cudem odnaleziony).
łowski. – Najpierw do granicy z Mon-
baczewski na zabytkowym jaguarze
tualne naprawy. W sytuacjach trud-
woda lwowski Wiktor Szemczuk.
Zwycięzcą okazał się włoski książę
golią. Potem po pustyni w Mongolii
XK150 z 1957 roku. Ich samochód,
nych pomagają organizatorzy rajdu,
Organizatorzy rajdu Pekin-Paryż
Scipione Borghese, który pierwszy
była to bardzo-bardzo ciężka droga.
podobnie jak pozostałe, został spe-
którzy przygotowali trzy wozy tech-
zapowiadają, że w 2016 roku trasa
pokonał liczącą 14 tys. km trasę w
Byłem tam już parę lat temu. Jeździ-
cjalnie wzmocniony i dostosowany
niczne z mechanikami. Wszystkie
poprowadzi przez Tybet i Nepal.
62 dni.
łem w Mongolii po pustyni Gobi. Jed-
do trudnych tras i bezdroży Chin,
Mongolii, Rosji i Ukrainy. Przygoto-
wania do startu trwały ponad rok.
Samochód musiał przejść przegląd.
Wiele elementów zostało wymienio-
nych. Uczestnicy musieli też wypeł-
nić dziesiątki dokumentów.
Przed rajdem polska załoga od-
była kilkudniowe treningi w zimowym
zawodach oldtimerów we włoskiej
Cortinie d Ampezzo oraz w Anglii.
Komandor rajdu Philip Young nie
bez obawy odradzał Wesołowskie-
mu i Lubaczewskiemu start na ja-
guarze, ponieważ jeszcze żaden
samochód tej marki nie ukończył
Piotr Lubaczewski i Tadeusz Wesołowski
sekret tkwi w silniku