img
33
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 16 lipca–15 sierpnia 2013 nr 13–14 (185–186)
1893 r. Związek Towarzystw Mu-
zek utrzymywania sceny niemieckiej,
muzykalne, budząc świetnem wyko-
sakralne mieszkającego wówczas
przebudzeniem narodowej świado-
zycznych Polskich i Ruskich. Pod-
co ostatecznie nastąpiło w 1872 r.
naniem utworów Chopina zamiłowa-
we Lwowie Johanna Mederitscha.
mości Rusinów. Pierwszym ukraiń-
czas szczególnych okazji, jaką było
W tym samym roku przedstawie-
nie do genialnej, natchnionej pieśni
Było to „Stabat Mater”. Kierownictwo
skim stowarzyszeniem muzycznym
np. otwarcie Powszechnej Wystawy
niem „Halki” Stanisława Moniuszki
polskiej. Był nie tylko świetnym wy-
wówczas także objął F.X.W. Mozart,
był Teorban założony w 1870 r.
Krajowej w 1894 r., łączył on siły kil-
zainaugurowała swoją działalność
konawcą, ale pojmował posłannictwo
a orkiestrę poprowadził Augustyn
(istniejący niestety tylko przez kilka
ku istniejących w mieście zespołów
stała polska scena operowa. Nale-
muzyki w szerszym stylu, a głównie
Tomasz Braun. Warto zaznaczyć,
miesięcy) przez kompozytora Anato-
(m.in. polskich – Lutni i Echa oraz
ży dodać, że inna opera Moniuszki
w kierunku narodowym, któremu też
że w 1828 r. Wielki Piątek wypadał
la Wachnianyna. Sam Wachnianyn
ukraińskiego Bojana), które wyko-
„Straszny dwór”, powstała w 1865
dał wyraz w całym szeregu własnych
tego samego dnia w kościele rzym-
był pierwszym zachodnioukraińskim
nywały m.in. utwory Władysława
r. (po powstaniu styczniowym) już
wielce cennych kompozycyj”.
skokatolickim jak i greckokatolickim.
kompozytorem, który napisał pełno-
Żeleńskiego i Anatola Wachnianyna
po trzecim spektaklu w Warszawie
Choć Karol Mikuli nie był Pola-
Dzięki temu wierni obydwu obrząd-
wymiarową operę – „Kupało” (1890).
pod kierownictwem obydwu kompo-
zdjęta przez rosyjską cenzurę (na
kiem z pochodzenia, to przez blisko
ków mogli razem przeżywać sceny
W latach osiemdziesiątych piastował
zytorów. Istniała także we Lwowie
50 lat!), bez problemów wystawia-
40 lat działał na rzecz polskiej kultu-
boleści Matki Boskiej pod Krzyżem.
funkcję zastępcy przewodniczącego
piękna tradycja wspólnego śpiewu
na była we Lwowie, mieszcząc się
ry muzycznej, co zresztą robił z wła-
Także sam skład wykonawców był
Towarzystwa Śpiewackiego Lutnia,
polskich i ukraińskich towarzystw
stale w repertuarze teatru i przy-
snego wyboru. Dlatego z całą pew-
wielonarodowy, odzwierciedlając za-
do którego należeli wówczas zarów-
chóralnych podczas uroczystości
ciągając wciąż widzów. W 1872 r.
nością możemy go zaliczyć do osób
razem skład mieszkańców samego
no Polacy, jak i Ukraińcy. W 1890 r.
pogrzebowych przedstawicieli kul-
z lwowskim teatrem związał się na
zasłużonych dla kultury polskiej.
miasta.
powstało pierwsze ukraińskie chóral-
tury i sztuki obydwu narodów. Miało
stałe Henryk Jarecki, uczeń Stani-
W „Gazecie Lwowskiej” pisano, że
Jan Ruckgaber (właść. Jean
ne stowarzyszenie Bojan (późniejszy
to miejsce np. w 1897 r. podczas
sława Moniuszki. Pracę swoją roz-
Montalbleau) był znanym w stolicy
pogrzebu Karola Mikulego, co od-
począł jako kapelmistrz. Był także
Galicji pianistą i kompozytorem fran-
notowano w „Gazecie Lwowskiej”:
znanym kompozytorem operowym
cuskiego pochodzenia. Działał on
„Przed wyniesieniem z domu żałoby
oraz propagatorem dzieł Moniuszki.
również w teatrze, biorąc udział w
zwłok, u których nieprzeliczone zło-
Dla teatru lwowskiego powstała m.in.
organizowanych tam koncertach, a
żono wieńce, odśpiewali członkowie
opera „Jadwiga królowa polska” do
także akompaniując śpiewakom na
towarzystw śpiewackich Lutni, Echa
libretta kompozytora. Ostatnim dy-
fortepianie w czasie przedstawień.
i Bojana pod batutą p. Cetwińskie-
rektorem teatru skarbkowskiego był
Skomponował muzykę do pantomi-
go [Stanisława Cetwińskiego – za-
Ludwik Heller (1896-1900). W 1900
my „Wywód Arlekina, czyli Zjawisko
łożyciela Lutni] wspaniały hymn
r. otwarto nowy wspaniały gmach
duchów”, wystawionej w 1826 r. Two-
pożegnalny „Beati mortui”, poczem
teatralny. Na uroczystość inauguracji
rzył również polonezy i mazurki for-
z ulicy Chorążczyzny [obecna Czaj-
wystawiono operę „Janek” Władysła-
tepianowe oraz inne drobne utwory
kowskiego] wyruszył kilkutysięczny
wa Żeleńskiego. Nowym dyrektorem
Jan Ruckgaber w 1834 r. założył we
orszak żałobny wielki, a cichy i tą
został wówczas Tadeusz Pawlikowski
Lwowie Towarzystwo Przyjaciół Mu-
swą cichością majestatyczny, wśród
(1900-1906), po którym kierownictwo
zyki (Verein der Musikfreuden), któ-
bicia dzwonów ku cmentarzowi”.
przejął na nowo Heller. W 1914 r. po
re istniało do 1838 r. i angażowało
Pomimo powołania we Lwowie
wkroczeniu wojsk rosyjskich scena
ponad 100 amatorów. Występowało
rozmaitych towarzystw muzycznych,
zawiesiła swoją działalność.
ono wielokrotnie przed publicznością
w dalszym ciągu ważnym ośrodkiem
Przedstawiony 142-letni okres
wykonując dzieła symfoniczne i wo-
był także teatr. W 1842 r. otrzymał
życia muzycznego Lwowa stanowi
kalno-instrumentalne pod kierownic-
on nową, imponującą w swymi roz-
czas kształtowania się i powstawa-
twem swojego założyciela. W 1838
miarami siedzibę (przeznaczoną na
nia kluczowych instytucji muzycz-
r. we Lwowie powstało Galicyjskie
1460 miejsc) ufundowaną przez hr.
nych. Pomimo nieistnienia Polski na
Towarzystwo Muzyczne (GTM), któ-
Stanisława Skarbka, który był dy-
mapie, instytucje te – powoływane
rego dyrektorem był Jan Ruckgaber
rektorem teatru do swojej śmierci w
nieraz przez władze austriackie –
od momentu jego powstania do 1842
1848 r. Oczywiście w dalszym ciągu
stawały się kluczowymi instytucjami
r. GTM odegrało ogromną rolę dla
istniały tu dwie sceny – niemiecka i
dla kultury polskiej, która we Lwo-
rozwoju muzycznej kultury miasta,
polska. W latach 1857-1864 dyrekcja
wie była tak silna, że była w stanie
szybko stało się obok teatru najważ-
sceny polskiej spoczywała w rękach
wpłynąć na przedstawicieli innych
niejszą muzyczną instytucją. Z ramie-
dwóch zasłużonych polskich akto-
narodowości jak np. Jan Ruckga-
nia Towarzystwa powstała w 1839 r.
rów - Witalisa Smochowskiego i Jana
ber czy Karol Mikuli, stających się z
muzyczna szkoła, a w 1853 r. Kon-
Nepomucena Nowakowskiego, po
czasem postaciami działającymi na
serwatorium GTM. W 1840 r. w dy-
czym w 1864 przeszła w ręce Adama
rzecz swojej nowej ojczyzny. Dzięki
rektorem zakładu naukowego GTM
Miłaszewskiego. W wyniku uchwale-
temu Lwów mógł podczas zaborów
był znany także z innej działalności
Karol Lipiński
nia autonomii Galicji w latach 60-tych
śmiało szczycić się mianem stolicy
Leopold von Sacher-Masoch.
XIX w. dzięki której rozwój kultury
kultury polskiej, zwłaszcza wobec
W 1857 r. nowym dyrektorem
„Lwowianie nie tylko wysoce go ce-
Bojan-Macierz), które funkcjonowało
polskiej nie był już przez Austriaków
restrykcyjnych rządów rosyjskich
GTM został Karol Mikuli, pianista,
nili, ale rzec można prawdziwie ko-
także w Polsce międzywojennej, aż
ograniczany, w 1871 r. postanowie-
panujących w Warszawie po po-
kompozytor, dyrygent i pedagog.
chali”. Karol Mikuli przekazał swym
do końca 1939 r. Pierwszym dyrekto-
niem cesarskim zniesiono obowią-
wstaniu styczniowym.
Wywodził się z ormiańskiej rodziny
uczniom tradycje interpretacyjne
rem został Wolodymyr Szuchewycz,
kupieckiej noszącej pierwotnie na-
utworów Fryderyka Chopina. Dzię-
a wśród dyrygentów znalazł się także
zwisko Axanian, która pochodziła
ki niemu polska szkoła pianistyczna
oczywiście Anatol Wachnianyn. W re-
Pomóżmy Jarkowi
z Mołdawii. W 1844 r. wyjechał do
bezpośrednio kontynuowała tradycje
pertuarze Bojana figurowały głównie
Paryża, aby doskonalić się tam w
chopinowskie. Do uczniów Mikulego
utwory kompozytorów ukraińskich. W
grze na fortepianie pobierając lekcje
należeli m.in. Stanisław Niewiadom-
Bojanie występowała m.in. Salomea
u Fryderyka Chopina. Przez niemal
ski i Mieczysław Sołtys.
Kruszelnicka. Bardzo ważną datą
30 lat Mikuli pracował także w kon-
Następcą Mikulego został jego
dla ukraińskiej kultury muzycznej
serwatorium GTM (założonym w
uczeń Rudolf Schwarz, a po nim sta-
był rok 1903, gdy powołano do życia
1853 r.) prowadząc tam wyższy kurs
nowisko to piastowali dwaj wielce dla
Muzyczne Towarzystwo im. Mykoły
gry na fortepianie oraz dyrygując
Lwowa zasłużeni dyrygenci i kompo-
Łysenki (istniejące do 1939 r.) pod
utworami symfonicznymi prezento-
zytorzy Mieczysław Sołtys (w latach
kierownictwem Wachnianyna. W tym
wanymi przez GTM. Za czasów jego
1899–1929) i jego syn Adam (w la-
samym roku świętowano uroczystość
dyrekcji (1857-1887) w GTM zaczęto
tach 1929-1939). Za dyrekcji Mieczy-
35-lecia działalności twórczej Mykoły
wykonywać coraz więcej utworów
sława Sołtysa studentką konserwato-
Łysenki, który specjalnie wówczas
kompozytorów polskich. Wśród nich
rium w klasie Walerego Wysockiego
przybył do Lwowa. W skład Instytutu
znajdowały się m.in.: Msza i kantata
była Janina Korolewicz (Waydowa) –
wchodził także Wyższy Instytut Mu-
„Widma” (wg II cz. Dziadów) Stani-
wybitna polska śpiewaczka, a także
zyczny(„ukraińskiekonserwatorium”),
sława Moniuszki, utwory Ignacego
Salomea Kruszelnicka – światowej
do którego utworzenia przyczynił się
Feliksa Dobrzyńskiego i Karola Lipiń-
sławy ukraińska śpiewaczka opero-
Stanisław Ludkewycz – wykształco-
Jarek Jonik ma 23 lata, pochodzi z południowej Ukrainy, z Ciurupińska
skiego oraz oczywiście utwory Fryde-
wa. Do grona pedagogów konserwa-
ny we Lwowie i w Wiedniu, pierwszy
(woj. Chersoń). Ukończył studia polonistyczne. Niedawno wykryto u niego
ryka Chopina (wówczas często jedne
torium należał Aleksander Myszuga,
profesjonalny ukraiński kompozytor
guz na wątrobie o średnicy – 5 cm. Operacja jest zaplanowana na wrzesień,
z pierwszych wykonań we Lwowie).
wybitny ukraiński śpiewak.
i muzykolog. Wśród wykładowców
a będzie wykonana na Ukrainie. Jej koszt, to ok. 40 000 00 zł. Rodzice Jarka
Warto również podkreślić, że Mikuli
W drugiej połowie XIX w. inten-
Instytutu znalazł się także Jan Gall,
wystawili już na sprzedaż mieszkanie. Rodzina nie ma innych możliwości, by
nie zaniedbywał także dzieł kompo-
sywnie rozwijało się także ukraińskie
zasłużony polski kompozytor i dyry-
zdobyć potrzebne środki.
zytorów zagranicznych, to właśnie
życie muzyczne. Luba Kyjanowska
gent chóralny, długoletni kierownik
Jeśli ktoś chciałby pomóc Jarkowi, wpłaty prosimy kierować na konto
on wprowadził orkiestrowe utwory
podkreśla, że w tym czasie współpra-
chóru Echo. Teresa Mazepa pisze,
fundacji: BGŻ SA 23 2030 0045 1110 0000 0222 0700 z dopiskiem – „Jarek
Roberta Schumanna do programów
ca pomiędzy ukraińskimi i polskimi
że Towarzystwo to w sferze rozwoju
Jonik”.
lwowskich koncertów. W „Gazecie
muzykami stopniowo nabierała coraz
i popularyzacji muzyki ukraińskiej
Monika narmuntowska-Michalak
Lwowskiej” w 1897 r. pisano, że: „We
bardziej zorganizowanego charak-
spełniło nadzieje i oczekiwania spo-
ul. olbrychta 8/9,
Lwowie rozwinął Mikuli czynność
teru, co wiązało się z aktywizacją
łeczeństwa ukraińskiego.
65-823 zielona góra
nadzwyczajną, stwarzając poniekąd
i rozszerzeniem ukraińskiego śro-
Ze wspólnej polsko-ukraińskiej
www.fundacjamosinga.zgora.eu
na nowo zamarłe poprzednio życie
dowiska muzycznego oraz z samym
inicjatywy wyłonił się we Lwowie w