img
5
www.kuriergalicyjski.com * Kurier galicyjski * 15–28 października 2013 nr 19 (191)
Poetycka klamra łączy dwie
belski przedstawił zmiany, jakie za-
wem poznanych materiałów zmienia
warstwy filmu – dokumentalną reje-
szły w polskiej kinematografii w ciągu
się stan wiedzy i emocje bohaterów
strację (opowieści ludzi związanych
ostatnich dwudziestu lat. „Zwrot ku
filmu. Ołeksandr Zinczenko uczest-
z Armią Krajową, połączonych z
prywatności w polskim kinie fabular-
niczył w spotkaniu z widzami. Pro-
Baczyńskim doświadczeniem wojen-
nym i dokumentalnym ostatnich 20
mował też swoją książkę „Godzina
nym) i fabularyzowaną rekonstrukcję
lat” – taki był tytuł wykładu Tadeusza
papugi” – jest to pierwsza ukraińska
najważniejszych faktów z życia po-
książka o Katyniu.
Lubelskiego.
ety: pierwsze próby literackie, wej-
ście na poetyckie salony, literackie
Muzyka filmowa
Historia w kinie
przyjaźnie i ślub z Barbarą Drap-
Bez muzyki trudno wyobrazić
dla młodszych i starszych
czyńską, działalność podziemną w
sobie film – towarzyszy ona taśmie
Z udziałem pracowników Insty-
okresie wojennym.
filmowej od pierwszych projekcji.
tutu Pamięci Narodowej odbywał
Autor filmu nie zamierza obalać
Zanim jeszcze postacie przemówiły,
się projekt „Lekcja historii w kinie” w
legendy Baczyńskiego. Film pozo-
ich przygody ilustrowane były te-
ramach 2. Przeglądu Najnowszych
stawia pewien niedosyt, który za-
matami muzycznymi. Polska muzy-
Polskich Filmów. Uczestnicy spo-
chęci wszystkich miłośników poezji
ka filmowa to stare i nowe przeboje
tkań oglądali filmy dokumentalne
Baczyńskiego do samodzielnych
pisane specjalnie na potrzeby filmu i
przygotowane przez IPN, brali też
poszukiwań i ponownej próby od-
wielkie tematy muzyczne wybitnych
udział w zajęciach na temat najnow-
krywania poety.
kompozytorów. „Niełatwo jest wy-
szej historii Polski.
Pokaz specjalny filmu „Układ zamknięty” z udziałem akto-
Lwowskim widzom sylwetkę K.
bierać z takiego bogactwa” – mówił
W szkołach z polskim językiem
rów Kazimierza Kaczora i Wojciecha Żołądkowicza
K. Baczyńskiego przybliżyła Magda-
słuchaczom skrzypek Artur Banasz-
wykładowym i w polskich grupach
lena Merta. Jej wykłady odbyły się w
Film Stefana Szlachtycza „Sen
w zmowę przeciwko przedsiębiorcom
kiewicz – twórca programu „Od Cha-
przedszkolnych lekcje prowadziła
Konsulacie Generalnym RP we Lwo-
jest życiem. Portret Janusza Majew-
są naczelnik urzędu skarbowego Mi-
plina do czardasza”. Wieczory z mu-
Anna Obrębska. Bohaterem zajęć
wie oraz w Kinopałacu i na Uniwer-
skiego reżysera i… nie tylko” emito-
rosław Kamiński (Kazimierz Kaczor)
zyką filmową towarzyszyły widzom
szkolnych był niedźwiadek Wojtek –
sytecie Lwowskim. O filmach doku-
wano w cyklu „Portrety” na tegorocz-
i młody prokurator Kamil Słodowski
podczas 2. Przeglądu Najnowszych
legendarny „żołnierz” II Korpusu gen.
mentalnych na „Lekcji historii” pisze
nym 38. festiwalu filmowym w Gdyni
(Wojciech Żołądkowicz). Kazimierz
Polskich Filmów. Gościem „Przeglą-
Andersa. Na zajęciach pod tytułem
też w dzisiejszym Kurierze Krzysztof
Kaczor i Wojciech Żołądkowicz opo-
du” był żeński kwartet smyczkowy
„Wojtek, czyli opowieść o misiu, który
Szymański.
wiedzieli uczestnikom spotkania o
„Apertus” z Łodzi. Na Przegląd ze-
został żołnierzem” i „Żołnierz Woj-
Ważne filmy,
powstaniu filmu, o tym, jak budowali
spół przygotował aranżacje znanych
których nie było
Znakomity polski historyk i krytyk
swoje role i o tym, czy film jest w sta-
kompozycji filmowych Henryka Kuź-
filmu prof. Tadeusz Lubelski po raz
nie wpłynąć na rzeczywistość.
niaka z filmu „Va bank”, Włodzimie-
kolejny był gościem 2. PNPF „Pod
rza Korcza z serialu „07 zgłoś się”,
Wysokim Zamkiem”. W środę – 9
Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza
Spotkanie
października – w księgarni „Je” od-
z filmu „Podróż za jeden uśmiech”,
z Januszem Majewskim
była się promocja jego najnowszej
Reżyser Janusz Majewski w
walc Wojciecha Kilara z filmu „Zie-
książki „Historia niebyła kina PRL”.
ciągu całego życia realizuje swój
mia obiecana”. Z kolei zespół Artura
„Historia niebyła” to błyskotliwa opo-
sen o sztuce. Jak sam mówi – nigdy
Banaszkiewicza przygotował muzy-
nie pociągała go rzeczywistość z jej
wieść o losach filmów i ich twórców z
kę kompozytorów zagranicznych,
przejawami i problemami. Nigdy nie
epoki PRL-u. Tadeusz Lubelski opo-
a koncert z brawurowymi wykona-
interesowała go polityka. Filmy Ma-
wiadał uczestnikom spotkania o fil-
niami kompozycji filmowych i ludo-
jewskiego były ucieczką w magiczny,
mach, które nie powstały lub powstały
wych stał się okazją do spotkania
fascynujący świat w którym zapomi-
o wiele później niż było to planowane.
nauczycieli pracujących na terenie
namy o problemach.
Wielkie projekty wybitnych reżyserów
Lwowskiego Okręgu Konsularnego
Andrzeja Wajdy, Kazimierza Kutza,
w przededniu ich święta.
Wojciech Hasa, Jerzego Passendor-
**
Tadeusz Lubelski (od lewej) i konsul Jacek Żur
fera nie zostały zrealizowane z powo-
tek – historia bohaterskiego misia”
dów politycznych, ale też z powodu
Podopieczni opieki
Anna Obrębska przedstawiła historię
dziwnych zbiegów okoliczności.
społecznej na 2. PNPF
niedźwiadka i szlak, który odbył z II
7 października 2013 roku ponad
Tadeusz Lubelski stworzył zna-
korpusem. Lekcje były ilustracją do
trzydziestoosobowa grupa podopiecz-
komite, świetnie napisane dzieło.
fragmentu polskiej historii z okresu
nych lwowskiego Centrum Opieki
Wykonał pracę z zacięciem detekty-
II wojny światowej. Wraz z niedź-
Społecznej otrzymała bezpłatne wej-
wa, poszukując i gromadząc opowie-
wiadkiem młodzież przebyła drogę z
ściówki na seanse filmowe w ramach
ści o genezie filmów, o ich realizacji,
Iranu, przez Egipt, Włochy do Anglii.
2. Przeglądu Najnowszych Polskich
o tym jak zapisały się w pamięci
Przedszkolaki z grupy „Słonecznik” z
Filmów „Pod Wysokim Zamkiem”.
twórców. Przedstawił czytelnikowi tło
Janusz Majewski
przedszkola nr 48 we Lwowie uczest-
Z ramienia Przeglądu bilety wrę-
historyczne, zaznaczając, iż nie tylko
Stefan Szlachtycz, przyjaciel
niczyły w zajęciach „Legendy war-
czył koordynator PNPF konsul Jacek
kontekst polityczny sprawił, że filmy
Janusza Majewskiego, zrealizował
szawskie”. Temat zajęć stał się okazją
Żur. Podopieczni Zarządu Opieki
te nigdy się nie pojawiły. W książce
film o reżyserze pod tytułem „Sen
do zapoznania najmłodszych widzów
Społecznej obejrzeli dwie produk-
wystąpił też w roli reżysera – obsa-
jest życiem. Portret Janusza Majew-
z polskimi tradycjami literackimi.
cje – filmy „Baczyński” i „Bitwę pod
dzając role, a następnie, jako krytyk
skiego reżysera i… nie tylko”. Jest
W ramach „Lekcji historii w kinie”
Wiedniem”.
ocenił niezrealizowane dzieła filmo-
Ołeksandr Zinczenko – współ-
to opowieść o latach spędzonych
odbyły się projekcje filmu reżysera
Zarząd Opieki Społecznej we
we. Podszywając się pod znanych
autor filmu dokumentalnego
we Lwowie, o okresie krakowskim,
Kordiana Piwowarskiego „Baczyński”
Lwowie udziela wsparcia i pomocy
krytyków filmowych, których nazwi-
„Katyń. Listy z raju”
studiach na architekturze, w łódzkiej
i połączone z nimi wykłady Magdale-
samotnym osobom w starszym wie-
ska ukrył pod anagramami, przedsta-
filmówce. Znajdziemy tu o filmach
ny Merty.
ku, emerytom oraz inwalidom.
wił recenzje i „umieścił” je w ówcze-
reżysera, a w przebogatym dorob-
Poeta Krzysztof Kamil Baczyń-
Pokazy filmów zorganizowane
snych tytułach prasowych.
ku reżysera są ich dziesiątki, w tym
ski zginął 4 sierpnia 1944 roku od
zostały dzięki Konsulatowi Gene-
„Historia niebyła kina PRL” zo-
Film „Katyń. Listy z raju”
różne gatunki np. absurdalna czarna
kuli snajpera, broniąc pałacu Blan-
Gość „Przeglądu” Ołeksandr
ralnemu RP we Lwowie i Polskiemu
stała nagrodzona przez Polski Insty-
komedia „Sublokator”, paradoku-
ka w Warszawie. Był czwarty dzień
Zinczenko jest współautorem filmu
Instytutowi Sztuki Filmowej. Dzię-
tut Sztuki Filmowej za osiągnięcia
mentalny kryminał „Zbrodniarz, który
powstania warszawskiego. Baczyń-
dokumentalnego „Katyń. Listy z
kujemy pomysłodawczyni Przeglą-
w upowszechnianiu i promocji kina.
ukradł zbrodnię”, film grozy „Lokis”,
ski miał 23 lata. „Cóż, należymy do
raju”. Ukraiński historyk i dziennikarz
du Barbarze Pacan z Konsulatu
Profesor Tadeusz Lubelski odebrał
dramat społeczny „Zaklęte rewiry”,
narodu, którego losem jest strzelać
przedstawił na 2. PNPF „Pod Wyso-
Generalnego i koordynatorowi pro-
też nagrodę im. Bolesława Michał-
dramat sądowy „Sprawa Gorgono-
do wroga z brylantów” – skomen-
kim Zamkiem” film, o którym mówi,
jektu konsulowi Jackowi Żurowi.
ka (przyznawaną przez miesięcznik
wej”, film historyczny „Epitafium dla
tował wstąpienie Baczyńskiego do
że jest to też swego rodzaju ekspe-
Podziękowania kierujemy dla Natalii
„Kino”).
Barbary Radziwiłłówny”, melodramat
oddziału dywersyjnego historyk lite-
ryment psychologiczny. O zbrodni
Juśkiw, Andrzeja Leusza i Andrzeja
10 października Tadeusz Lubel-
„Zazdrość i medycyna”, dramat epic-
ratury Stanisław Pigoń.
katyńskiej opowiadają rodziny ofiar
Ratusza – dzięki ich zaangażowa-
ski wygłosił wykład na Uniwersyte-
ki „Lekcja martwego języka”.
Młody poeta „obudził się do hi-
(m.in. Andrzej Wajda), a w tle toczy
niu impreza odbyła się po raz drugi.
cie Lwowskim. Studentom przybliżył
Naszym widzom Janusz Majew-
storii” w czasie II wojny światowej:
się historia rodziny mieszkającej
Żegnamy Przegląd Najnowszych
problematykę polskiego kina współ-
ski opowiadał o początkach fascy-
powoli zaczyna w nim narastać apo-
współcześnie niedaleko katyńskiego
Polskich Filmów „Pod Wysokim
czesnego. Mówił o tym, dlaczego
nacji sztuką filmową, o lwowskich
kaliptyczna wizja otaczającej go rze-
lasku. Rodzina z Katynia niewiele wie
Zamkiem” na rok. Przegląd, zreali-
polscy twórcy nie muszą już tworzyć
wspomnieniach i powrotach do mia-
czywistości, która jawi się mu jako
o mordzie: starsi są przekonani, że
zowany z myślą o widzu, który chce
„kina narodowego”. W jaki sposób
sta dzieciństwa. Od kilku lat Majewski
złowrogi sen. Ewolucja duchowa mło-
to Niemcy rozstrzelali ofiary; młodsi
zobaczyć polskie kino; z myślą o
po odzyskaniu wolności zmieniło się
ponownie uczy młodzież prowadząc
dego człowieka przebiegała w kraju
niezbyt interesują się historią. Twór-
tym, by miłośnicy sztuki filmowej nie
postrzeganie dzieła filmowego i jego
zajęcia w Warszawskiej Szkole Fil-
skazanym na śmierć. Młody chłopak
cy filmu udostępniają rodzinie listy i
tracili kontaktu z produkcjami filmo-
zadania. Twórcy filmowi sięgnęli po
mowej i pełniąc w niej funkcję rektora.
osaczony jest przez historię: ziemia
notatki ofiar (odnalezione obok ciał
wymi, oglądając na ekranie najnow-
problemy „prywatne” konkretnego
Opowiadał też o pracy z młodzieżą.
jest miejscem i źródłem dramatu,
pomordowanych oficerów, trafiły do
sze produkcje X Muzy w wydaniu
człowieka, na podstawie wybranych
W spotkaniu brał udział producent
człowiek wyzwala wokół siebie fatal-
rodzin kilkadziesiąt lat po napisaniu)
polskim.
przykładów z filmów dokumentalnych
Włodzimierz Niderhaus.
ną siłę…
oraz opowieści rodzinne. Pod wpły-
i fabularnych profesor Tadeusz Lu-
kg