23
nr 4 (392) | 28.02.14.03. 2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
wysunąl swoją kandydatu-
wybieral osobiście. Co dnia, oko-
rę do parlamentu Dolnej Zie-
lo godz. 17 Krüger wchodzil do
mi Rein-Westfalia. Walczyl też
przepelnionych cel więzienia
w 1962 roku o posadę burmi-
i osobiście odczytywal ,,listę do
strza miasteczka Ludwigshau-
rozstrzelania". Wyczytanych
zen, gdzie mieszkal, ale... zostal
rozstrzeliwano natychmiast na
aresztowany.
dziedzińcu więzienia przy od-
Trzy lata wcześniej w Izraelu
glosach silników samochodo-
ukazala się książka ,,Na two-
wych. Więźniowie ze strachem
ich ruinach, Stanislawowie",
oczekiwali wieczoru, wielu
gdzie umieszczono wspomnie-
z nich wariowalo.
nia stanislawowskich Żydów,
Krwiożerczość szefa gesta-
którzy przeżyli Holokaust. Nie-
po oburzala nawet etnicznych
miecka prokuratura z zaintere-
Niemców Stanislawowa. Na-
sowaniem zapoznala się z tym
pisali oni odpowiedni list do
wydaniem i rozpoczęla sprawę
ministra spraw zagranicznych
karną. Razem z Krügerem na
Ribbentropa. Ale nieszczęście
lawie oskarżonych zasiadlo 17
przyszlo z innej strony.
JEDNA Z BRAM STANISLAWOWSKIEGO GETTA
KRÜGER PODCZAS PROCESU
bylych esesmanów. Jako świa-
SĄDOWEGO, LATA 60. XX W.
Kontroler i hrabina
dek wystąpila na sądzie Ka-
Potem zjawila się Karoli-
do wloskiej rodziny królew-
Kanadyjczycy nie rozpoznali
rolina hrabina Lanckorońska
Jesienią 1942 roku do Sta-
na hrabina Lanckorońska. Do-
skiej, ci do Mussoliniego, a ten
kata stanislawowskich Żydów.
oraz wielu Żydów, którym uda-
do Hitlera. Z rozkazu Heinri-
nislawowa niespodziewanie
wództwo AK skierowalo ją z mi-
Ponadto, Krügerowi udalo się
lo się przeżyć wojnę. Niektó-
cha Himmlera Lanckorońska
przyjechal kontroler z Wydzia-
sją wyjaśnienia losu polskich
przekonać aliantów, że siedzial
rzy przyjechali z sowieckiego
zostala przeniesiona do lwow-
profesorów ze Lwowa i stani-
lu Rewizyjnego Rzeszy. W ge-
w więzieniu za udzial w zama-
Iwano-Frankiwska.
stapo nagromadzila się olbrzy-
slawowskiej inteligencji, któ-
skiego gestapo. Tu opowiedziala
chu na Hitlera. Ci jednak nie
Krüger nie okazal skruchy,
mia ilość kosztowności, zlotych
rzy bez śladu zaginęli w 1941
to, co uslyszala od Krügera Wal-
bardzo mu uwierzyli i prze-
twierdzil, że to Żydzi rozpo-
terowi Kutschmanowi. Ten byl
monet, 6 tys. dol. USA i ponad
roku. Hrabina zostala szybko
trzymali w obozie do listopada
częli wojnę, i że ,,swoją pracę
wrogiem Krügera i od razu jego
pól miliona zlotych i wszyst-
zdemaskowana i aresztowa-
1948 roku. Poczym puszczono
w Stanislawowie wykony-
raport powędrowal do Berlina.
na przez gestapo. Przesluchanie
ko to bylo niezaksięgowane! Na
go wolno.
wal z calą świadomością, że
niektórych skrzyniach byly
prowadzil sam szef. Byl pewien,
Za zdradę tajemnicy państwo-
Początkowo Krüger praco-
sluży dobru ojczyzny". 6 maja
spisy zawartości, ale faktycz-
że pani Karolina nigdy nie opu-
wej skazano Hansa Krügera na
wal komiwojażerem, wzbogacil
1968 roku ogloszono wyrok
ści murów więzienia i na prze-
rok więzienia, a potem zeslano
nie nie odpowiadaly rzeczy-
się przy tym i ruszyl w wiel-
dożywocie.
do Francji na front Zachodni.
wistości. Podlegly Krügera,
sluchaniu byl dość wylewny
ką politykę. Byl szefem regio-
W 1988 roku Hans Krüger
odpowiadający za przechowa-
zdradzil jej wszystkie tajemnice
Proces stanislawowski
nalnym Partii Wolnych Ludzi
zmarl. Zmarl jako wolny czlo-
nie kosztowności, strzelil sobie
swej dzialalności we Lwowie
Koniec wojny zastal Krü-
w Münster, przewodniczyl Sto-
wiek, gdyż dwa lata wcześniej
kulę w leb. Dlaczego żydowskie
i Stanislawowie. Ale pomylil się.
gera w Holandii, gdzie ten
warzyszeniu Niemców Ber-
zwolniono go z więzienia za do-
O aresztowaniu hrabiny do-
zloto nie zostalo spisane, Krü-
trafil do niewoli aliantów.
lina i Brandenburgii, a nawet
bre sprawowanie.
ger nie mógl wyjaśnić.
wiedzial się jej brat. Zwrócil się
Kolej Stanislawów Husiatyn
Trasę kolejową Stanislawów
Husiatyn przelożono w okresie
panowania monarchii Austro-
Węgierskiej w latach 1882
1884. Jej dlugość wynosi 148
km, ale swoją zlożonością
MOST KOLEJOWY PRZEZ DNIESTR
ustępowala jedynie kolejom
KOLO NIŻNIOWA. 1915 R.
przerzucanym w Karpatach.
Byla częścią Galicyjskiej Kolei
przerzucania wojska przeciwko
kursowalo na trasie już trzy
Transwersalnej.
Imperium Rosyjskiemu.
pary pociągów.
Mimo iż Galicyjska Kolej
Ruch towarowy byl skrom-
Transwersalna budowana byla
niejszy, gdyż kolej ta nie mogla
PETRO HAWRYLYSZYN
I
z maksymalną oszczędnością
konkurować z koleją im. Karola
nteresujące jest to, że na te-
środków, to kierowanie jej ru-
Ludwika. Trasa byla jednotoro-
renach Ziemi Tarnopolskiej
chem odbywalo się jak na magi-
wą, więc początkowo urządzono
koleje podlegaly dwom za-
strali. W dyrekcji kolei zatrud-
na niej zlożony system sygnali-
PIERWSZY DWORZEC KOLEJOWY W BUCZACZU. POCZTÓWKA
rządom lwowskiemu i stani-
niono w tym celu znaczną liczbę
zacji. Ponieważ ruch towarowy
AUSTRIACKA, 1907 R.
slawowskiemu. Obydwie dy-
urzędników, choć ruch towaro-
byl nieznaczny, postanowiono
rekcje ciągnęly tory w kierunku
na terenie Buczacza) i przerzucać
Husiatyna otwarto 31 grudnia
wy i pasażerski na tej trasie nie
uprościć system i zmniejszyć
wschodnim. Trasa pólnocna pro-
most nad rzeką Strypą. Ten most
1884 roku, w przededniu Nowe-
byl intensywny. Na przyklad:
szybkość ruchu poprzez prze-
wadzila ze Lwowa przez Krasne,
i tunel budowali wloscy inżynie-
go Roku. Jednak na tym odcinku
na odcinku Stanislawów Bu-
puszczanie pociągów z naprze-
Zloczów, Tarnopol do Woloczyska.
rowie i robotnicy. Mamy odno-
bylo wiele niedociągnięć i po ich
czacz początkowo kursowala
ciwka przystankami na sta-
Na odcinku poludniowym
towane nazwisko jednego z nich
usunięciu ruch wznowiono do-
jedna para pociągów osobowych
cjach. Popularność trasy spadla
tory prowadzono z Chryplina
Gianni Batista Ferrari. Ludność
piero 1 lutego 1885 roku.
na dobę. Ze Stanislawowa po-
i, pomimo jej dlugości, zaliczono
(wlaściwie od Stanislawowa)
miejscowa wykonywala prace
Po kolejnych 10 latach roz-
ciąg odchodzil o godz. 10:00, do
ją do tras lokalnych.
przez Palahicze, Niżniów, Mo-
pomocnicze.
poczęto budowę trasy lączącej
Buczacza przyjeżdżal o 14:39. Na
Dziś ruch odbywa się jedynie
nasterzyska, Buczacz, Czort-
Zasadnicze prace na tej tra-
pólnocny i poludniowy odcinki.
pokonanie 75 km trasy potrze-
na odcinku z Buczacza do Husia-
ków, Kopyczyńce do Husiaty-
sie rozpoczęly się wiosną 1883
Trasę puszczono przez Trembow-
bowal aż 4 godz. 39 minut! Dla
tyna. Po zniszczeniach II wojny
nia. Tę magistralę ukończono
roku i posuwaly się w szybkim
lę do Kopyczyniec. Prace ukoń-
porównania pośpieszny pociąg
światowej wiele odcinków po-
w 1884 roku. Odcinek Krasne
tempie. Jeżeli na początku mar-
czono 25 listopada 1896 roku.
z Czerniowiec do Lwowa (z przy-
stanowiono nie odnawiać.
Woloczysk dziala sprawnie do
ca dopiero zwożono potrzebne
Pierwszy projekt tej kolei
stankami w Śniatyniu, Kolomyi,
Na terenach w okolicy Tluma-
dziś, natomiast z jego poludnio-
materialy, to już w paździer-
opracowano już w 1880 roku.
Stanislawowie, Haliczu, Chodo-
cza miejscowy aktywista Dmy-
wą siostrą los postąpil inaczej.
niku zaczęto ukladanie szyn
Rozbudowę tras kolejowych bar-
rowie i Bóbrce) 267 km trasy po-
tro Romanyszyn 16 maja 2021
Przekladanie tej trasy przez
kolejowych w Chryplinie. Jeśli
dzo popieral Roman Gostkow-
konywal w 1880 roku mniej niż
roku zorganizowal bieg po sta-
poludniowe tereny Tarnopolsz-
personel techniczny stanowili
ski, który po ukończeniu prac
za 6 godzin. Nawet przy takiej
rym nasypie kolejowym dawnej
czyzny bylo o wiele trudniejsze.
przeważnie obcokrajowcy lub
na poludniowej kolei austriac-
prędkości pociąg ze Stanislawo-
austriackiej kolei na odcinku Pa-
Zlożona rzeźba terenu zmusza-
Austriacy, to wśród robotni-
kiej Lwów-Czerniowce-Jassy
wa do Buczacza jechal szybciej
lahicze-Niżniów ,,Bieg po Ga-
la inżynierów kolejowych do
ków przeważala ludność miej-
i kolei im. Arcyksięcia Alberta,
niż dyliżans pocztowy (8 godzin
licyjskiej Kolei Transwersalnej
projektowania trasy wijącej się
scowa. Ludzie miejscowi nie
zostal docentem nowo utworzo-
na tej trasie).
Ostbahn".
z nietradycyjnymi rozwiązania-
tylko przekladali tory, ale też
nej katedry kolejnictwa na Po-
Popularności kolei sprzyjal
W chwili obecnej rozpatry-
mi. Tory trzeba bylo przerzucać
budowali dworce kolejowe na
litechnice Lwowskiej. Ostatecz-
i ten fakt, że wartość przejazdu
wane są plany budowy nowo-
przez największą rzekę Galicji
stacjach, wodociągi i inne.
ną wersję projektu opracowal
w wagonie III klasy na tej trasie
czesnej elektryfikowanej linii
Dniestr. W okolicach Niżniowa
Pierwszy próbny pociąg to-
Juliusz Lott w lipcu 1882 roku.
wynosila 1 guldena 20 grajca-
kolejowej między Tarnopolem
wybudowano most przez rzekę
warowy na odcinku Stanisla-
Tory postanowiono ciągnąć na
rów, co bylo czterokrotnie taniej
a Iwano-Frankiwskiem. Będzie
o dlugości 324 m. Kolo Buczacza
wów-Buczacz ruszyl 1 listopada
wschód, a nie z poludnia na pól-
niż bilet na dyliżans. Z czasem
ona biegla starą trasą przez Kozo-
trzeba bylo przebijać się przez
1884 roku, a 15 listopada otwar-
noc, co odpowiadalo zalożeniom
ruch osobowy ze Stanislawowa
wą, Podhajce, Halicz. Jej kosztorys
wzgórze tunelem o dlugości 260
to regularne polączenie osobo-
austriackiego Sztabu General-
do Husiatyna intensyfikowal
na koniec 2021 roku wyceniono
m (we wsi Nagórzanka, obecnie
we na tej trasie. Próbny ruch do
nego czyli możliwości szybkiego
się przed I wojną światową
na 4 mld hrywien.