img
26
nr 11 (399) | 17­30.06.2022
Z przedwojennej prasy
www.kuriergalicyjski.com
Ach, ten bialy ekran...
W latach 30. XX w. we
roznamiętnia serca. I w każdem
większem środowisku obok te-
Lwowie ukazywal się
atrów świetlnych, z pewnością
,,Ilustrowany Dziennik
pożytecznych, istnieją przed-
Lwowski" z wymownym
siębiorstwa czysto spekulacyjne
podtytulem ,,Teatr i film".
lub zgola szkodliwe. Dlatego też
Bylo to pismo wydawane
wlaśnie przy wymiarze podat-
nakladem Spólki
ku należaloby traktować kina
Wydawniczej ,,Dziennik
indywidualnie i te, które niosą
zdrowe poslannictwo, powinno
Lwowski', drukowane
się uprzywilejować w stosunku
w drukarni ,,Dziennika
do innych: spekulatywnych lub
Polskiego" we Lwowie
narkotyzująco dzialających.
przy ulicy Cichej 5.
Na razie wstrzymujemy się
Redaktorami naczelnymi
od definitywnych wniosków,
pisma byli Roman
odnoszących się do lokalnych
stosunków lwowskich; obecnie
Dragan i J. Ellenberg.
MARIE PREVOST
gromadzimy notatki i dane sta-
Przeglądnijmy czym żyla
BANALNA APOLONIA CHALUPIEC Z LIPNA I ZNANA WSZYSTKIM
wszelakich zdobyczy
tystyczne, ilustrujące wartość
X Muza w czerwcu ­ lipcu
POLA NEGRI TO TA SAMA OSOBA
naukowych,
wydajności  poszczególnych
1928 r.
filmów i w stosownym czasie
i w akcji nigdy nie może rozwi-
tak i teraz wskutek sezonowej
kulturalnych
podamy próbę zaszeregowania
nąć takiego tempa, jakie najle-
choroby ogórkowej chudną tro-
i cywilizacyjnych, lecz
kin lwowskich wedlug skali
piej odpowiadaloby psycholo-
chę kasy kinowe. Tak, to praw-
OPRACOWAL
także widowiskiem,
użyteczności, artyzmu i pozio-
gji niecierpliwego podniecenia
da! -- lecz oprócz tego istnieją
KRZYSZTOF SZYMAŃSKI
które dziala bardzo
O
mu moralnego.
i modernistycznemu gustowi
inne jeszcze powody zaniepo-
silnie na ludzką
kazuje się, że od chwi-
na wyścig żyjącego nowożyt-
kojenia i zlego humoru przemy-
wyobraźnię, ksztaltuje
li wynalazku braci Lu-
Obraz czarno-bialy zaczynal
nego widza.
slowców z pod znaku dziesiątej
miére bialy ekran stal się
powoli odchodzić, jak zniklo
Oczywiście! -- i ten problem
muzy. Koszmarem, który im za-
ją, nastawia w pewnym
konkurencją dla sceny teatral-
kino nieme, a na jego miejsce
od dawna usilują rozwiklać naj-
truwa wiarę w przyszlość, jest
kierunku tęsknoty,
nej. Pisano o tym w artykule
wszedl kolejny wynalazek zza
poważniejsi reżyserzy i teatro-
okrutny, nielitościwy, żarlocz-
wzmaga pobudliwość
,,Wspólzawodnictwo".
oceanu. Artykul ,,O filmie kolo-
logowie -- w nowszych czasach
ny i nieustępliwy moloch po-
i urabia odpowiednio
rowym" o perspektywach kina
Wspólzawodnictwo między
z pomocą tak zwanej ,,sceny ro-
datkowy. I niewątpliwie w naj-
mentalność.
dramatyczną formą kompozycji
barwnego i nie tylko...
tacyjnej". Sprawnie obslugują-
bliższych miesiącach powinna
literackiej i filmem, a w dalszem
Pomyslowi i wiecznie przed-
ca scena rotacyjna ulatwilaby
przyjść jakaś gruntownie prze-
następstwie między teatrem
I o ile jest wskazane popiera-
siębiorczy Amerykanie mają
przyspieszenie akcji nie tyl-
myślana, do warunków gospo-
a kinem zaostrza się z dnia na
nie i odciążanie przedsiębiorstw
olbrzymie zaslugi, jeśli cho-
ko w obrębie calości, lecz także
darczych państwa racjonalnie
dzień, nabiera coraz wyra-
kinowych, aspirujących arty-
dzi o oryginalność w techni-
w zakresie poszczególnych ak-
przystosowana, reforma syste-
zistszych znamion otwarte-
ce filmowej i o zniżenie się do
stycznie, respektujących war-
tów i scen utworu dramatycz-
mu podatkowego od widowisk
go konfliktu, zmierzającego do
tości moralne państwowe, spo-
rzeczywistego życia na ulicy.
nego. W ślad za przebudową
świetlnych.
ostatecznej rozgrywki, która
leczne i ogólnoludzkie -- o tyle
W tej pogoni za rzeczywisto-
sceny przyszlaby zmiana tech-
Czynniki rządowe zapowie-
­ oczywiście ­ z konieczności
znów skutecznemi środkami
ścią życia sięgnęli Amerykanie
niki dramatycznej, umożliwia-
dzialy już nawet taką rewizję,
wcześniej lub później przyjść
należaloby je ograniczać, gdy
po zagadnienie firnu barwnego.
jąca wplatanie przestrzennie
rozumiejąc dobrze, że dotych-
musi. Jednakowoż decydujące
Ostatniemi czasy rozegrala się
się stają czynnikiem defetyzmu,
i czasowo odleglych scen epi-
czasowy wymiar podatku jest
będzie zwycięstwo niecalko-
na lamach prasy filmowej ame-
rozkladu, zdziczenia, rozstroju
zodycznych, czasem koniecznie
rzeczywiście za wysoki. Że
witego, niezupelnego oddzia-
i nihilistycznej abnegacji. Sama
rykańskiej walna bitwa o filmy
potrzebnych dla uwypuklania
rozwiązanie tej pilnej sprawy
lywania i znieksztalconych
cenzura nie wystarcza, gdyż
kolorowe. Krótko mówiąc zwy-
zasadniczych rysów calości,
pójdzie w kierunku obniżenia
wrażeń, jako jedynego, nieza-
istnieje zbyt dużo sposobów
ciężyla teza, że należy produko-
o których obecnie wspomina się
podatku, to nie ulega wątpli-
wodnego probierza wartości
zmylenia czujności cenzorskiej
wać filmy barwne, jako bardziej
tylko marginesowo w komenta-
wości -- zresztą zupelnie slusz-
danej podniety. Najglówniej-
i przyzwoitego zamaskowa-
do życia zbliżone. Jednak sta-
rzach dialogowych, lub przemy-
nie; lękamy się tylko, czy mo-
szą przyczyną, paraliżującą
nia najszkodliwszych intencyj.
nowisko większości krytyków
ca się je paljatywnemi środkami
ralności publicznej i kulturze
wszechstronny wplyw filmu na
amerykańskich bylo bardziej
Film, gloryfikujący genjalnych
w ,,scenach kotarowych".
umyslowej ogólu nie przynie-
widza, jest bezbarwność obra-
zloczyńców,  poczuciu  oby-
teoretyczne, aniżeli życiowe,
Czy teatr nabierze wnet roz-
sie więcej szkody niż pożytku
zów i niemożność zgodnego ze-
czajności i surowości policyj-
gdyż nie uwzględnialo psycho-
machu i nadrobi opóźnienie, czy
ujednostajnienie obniżonego
spolenia.one usterką mniej-
nej czy prokuratorskiej, zloży
logji ludzkiej, a co zatem idzie,
też pozostanie w tyle z rezygna-
podatku dla wszystkich kin
szą, której choćby nie calkowite
w ofierze kilka moralizujących
stanowisko to nie wytrzyma
cją -- rozstrzygnie przyszlość.
i dla wszelkiej choćby cenzu-
napisów, a nawet glowy prze-
próby życia. Wyjątkowo jednak
usunięcie, lecz w każdym ra-
ralnej produkcji filmowej.
pomyślnie barwność zostala
stępców w ad hoc skonstruowa-
zie znaczne ograniczenie, jest
Okazuje się, że kino też nie
Musimy przecież
nem ,,moralnem" zakończeniu,
zastosowana do filmu ,,Czarny
kwestją tylko kapitalu, t. j. wy-
mialo slodko. Wszędzie kasa,
pamiętać o tem, że film
Pirat". Jeśli jednak wnikniemy
budowania przestrzennej sce-
lecz te piękne nauki pozosta-
kasa, a gdzie kasa ­ tam podatki
i ,,Krytyczny okres dla kin". Ale
bez żadnego wplywu, nato-
glębiej w przyczyny, które spo-
ny i wykonania precyzyjnego
jest nie tylko idealnym
miast z obrazów przemawiający
wodowaly, że ,,Czarny Pirat" tak
aparatu. Znaczenie widowisk
będzie też i o stronie moralnej...
środkiem wymiany
kult brutalnej sily, przewrotnej
wielkie wszędzie osiągnąl suk-
świetlnych zależą w znacz-
Piszemy o krytycznym okre-
i popularyzowania
zręczności rozpala mlode glowy,
cesy, to zrozumiemy, że nie spo-
nej mierze od wypelnienia,
sie i dlatego także, jak corocznie
wodowala tego sama ,,barwność"
względnie usunięcia pewnych
filmu, a tylko wspóldzialalo tutaj
braków, któremiciasnota
kilka czynników, z których naj-
ekranu i wyczerpujące dla oka
ważniejszym jest owiana szcze-
drgania fantomu świetlnego
rym romantyzmem epoka pira-
oraz polączenia z niemi żywego
tów i żaglowych statków.
dźwięku mowy ludzkiej.
Któż jeśli nie Napoleon ro-
Ale wspomniane niedoma-
mantyzmu -- Byron, wypowie-
ganianiczem w porówna-
dzial się w cudnych strofach
niu z ogromnemi trudnościami,
,,Korsarza". Zrozumiale jest, że
które będzie musial pokonać
film, oparty na epokach daw-
teatr, jeśli zechce się pokusić
nych, kiedy to noszono zachwy-
o przelicytowanie groźnego
cająco barwne i grające tęczą
konkurenta. Dramat sceniczny
szaty, taki film bardzo slusz-
rozporządza dowolnie kolora-
nie będzie liczyl na dlugotrwa-
mi oraz dźwiękiem artykulo-
le powodzenie. Równie chętnie
wanym i na tem polu prześci-
każdy obejrzy film, poświęcony
ga film o poważny dystans, za
wylącznie piękności natury, ro-
to jest zamknięty nie zmien-
zumiejąc, że chcąc oddać piękno
linją przestrzeni świetlnej,
wschodu slońca w górach, mu-
lecz materjalną granicą, wsku-
simy to utrzymać w odpowied-
tek czego w stopniu wyższym
nich barwach. Rzecz jednak
podlega prawu brylowatości
A JEDNAK DOCZEKAL SIĘ LWÓW SWEGO RADIA