img
34
nr 13­14 (401­402) | 29.07­15.08.2022
Wspomnienia
www.kuriergalicyjski.com
Zmiany polityczne po 1991 roku i ich wplyw na sytuację religijną
w archidiecezji lwowskiej
Nominacja dotychczasowego administratora apostolskiego
w Lubaczowie biskupa Mariana Jaworskiego na metropolitę
archidiecezji lwowskiej (cz. 3)
polityki państwowej. Powsta-
wywolanie zamieszek mię-
MARIAN SKOWYRA
dzy obrządkami, które byly na
waly też organizacje, skupiające
Polski Konsulat we Lwowie
mniejszości narodowe, w tym
rękę wladzom komunistycznym
i jego misja w dziele
w Kijowie i Moskwie.
Towarzystwo Kultury Polskiej
ratowania spuścizny
Ziemi Lwowskiej, którego ze-
Jedynym  sposobem,  aby
duchowej
branie zalożycielskie odbylo się
udaremnić plany wladz komu-
Zmiany spoleczno-religijne
3 grudnia 1988 roku. Miejscem
nistycznych poróżnić te dwie
na Ukrainie wymagaly rów-
zebrania bylo konserwatorium
spoleczności, mialo być spo-
nież ulożenia dobrych stosun-
lwowskie, z którym byl zwią-
tkanie o. Rafala Kiernickiego
ków pomiędzy Ukraińcami
zany pierwszy jego prezes prof.
z bpem Wlodzimierzem Ster-
i Polakami, czego od 1987 roku
Leszek Mazepa.
niukiem, przywódcą dziala-
podjąl się Konsulat Polski we
Wszystkie te przejawy od-
jącego w podziemiu Kościola
Lwowie. Obok wykonywania
radzania się ukraińskości oraz
greckokatolickiego na terenie
czynności typowych dla kon-
mniejszości narodowych nie
Związku Radzieckiego.
sulatu ­ ,,wykorzystując klimat
mogly nie budzić sprzeciwu
Obydwaj duchowni na terenie
gorbaczowowskiej odwilży ­
wciąż istniejących wladz ko-
Lwowa cieszyli się dużym auto-
pisala Agnieszka Sawicz ­ pla-
munistycznych.  ,,Dygnitarze
rytetem zarówno wśród lacinni-
cówka wspomagala mniejszość
komunistyczni byli też w pel-
ków, jak i unitów, a ich rozmowy
polską, w tym starania o odzy-
ni świadomi, jak ważne bylo dla
i porozumienie mogly wyciszyć
skanie świątyń rzymskokato-
miejscowej spoleczności od-
narastające negatywne nastroje.
lickich, o polskie szkolnictwo,
radzające się życie religijne.
Mediatorem, a zarazem pomoc-
organizację kolonii dla dzieci.
Symboliczną wręcz rolę w nim
nikiem w tych debatach byl kon-
Osobom zainteresowanym ula-
odgrywala Cerkiew grecko-
sul RP we Lwowie Wlodzimierz
twiano przebrnięcie przez for-
katolicka, będąca dla Ukraiń-
Woskowski. ,,Jako że konsulat
malności związane z podjęciem
ców wyznacznikiem tożsamo-
byl pod stalą obserwacją slużb
studiów w Polsce. Przy wydat-
ści narodowej. Po delegalizacji
komunistycznych, nie wyda-
nej pomocy konsulów w latach
przez wladze radzieckie Cer-
wal się bezpiecznym miejscem
1989­1990 Kościolowi rzym-
kiew dzialala w podziemiu, przy
do rozmowy. Konsul Woskow-
skokatolickiemu
zwrócono
czym niejednokrotnie korzysta-
ki zaproponowal skorzystanie
okolo stu obiektów sakralnych,
no w tych warunkach z pomocy
z gościny przedstawicielstwa
a w części z nich podjęto prace
katolików rzymskich, którzy
polskiej firmy Metronex, mającej
LWÓW, KATEDRA ­ 21.06.2006/ UROCZYSTOŚĆ JUBILEUSZU
renowacyjne. W Drohobyczu
w Związku Radzieckim wciąż
swoją siedzibę przy dawnej ul.
80-LECIA KARD. MARIANA JAWORSKIEGO
i Mościskach uzyskano zgodę
ksztalcili duchowieństwo, za-
J Kilińskiego we Lwowie, przez
na wprowadzenie języka pol-
chowali nieliczne świątynie
doprowadzić do rozbicia jedno-
szkalujące o. Rafala Kiernickiego
którą przewijalo się wielu inte-
skiego do miejscowych szkól,
i mogli sprawować w nich li-
ści lwowskiego spoleczeństwa.
OFM Conv, proboszcza katedry
resantów, więc biskupi R. Kier-
w wielu ośrodkach organizo-
turgię. Stworzylo to wyjątkowo
Areną prowokacji mającej
lacińskiej, późniejszego bisku-
nicki i W. Sterniuk, wchodząc do
wano kursy języka polskie-
silne więzi międzywyznanio-
zantagonizować dwa obrządki
pa pomocniczego archidiecezji
budynku, nie wzbudziliby nie-
go. Doksztalcano nauczycieli,
we, a dla mieszkańców Ukra-
oraz pogrążyć katolików, a przy
lwowskiej. W myśl ich treści du-
zdrowej sensacji".
wzrosla liczba studentów filo-
iny bylo świadectwem blisko-
tym i Polaków w oczach lwow-
chowny mial sprzeciwić się lega-
W imieniu metropolity Ster-
logii polskiej na Uniwersytecie
ści wyznawców obu obrządków.
skiej spoleczności, mial stać się
lizacji Cerkwi greckokatolickiej,
niuka rozmowy podjąl Iwan
Lwowskim, wspierano rozwój
Przy tym tradycyjnie już kato-
ówczesny prospekt Lenina, dziś
co wydatnie klócilo się z faktem,
Hreczko, pelniący obowiązki
wspólpracy uczelni wyższych
licy postrzegani byli jako Pola-
Swobody. Bylo to miejsce kon-
że ojciec Rafal (jak nazywali go
sekretarza wladyki i odpowia-
i instytucji naukowych. Tylko
cy, natomiast grekokatolicy jako
trolowane przez milicję i wszel-
lwowianie) stale wspieral greko-
dający we Lwowie za stosun-
w roku 1988 dzięki staraniom
Ukraińcy, co w swoisty sposób
kiego rodzaju slużby specjal-
katolików. Moglo zatem sugero-
ki opozycyjnego Narodowego
konsulatu na kolonie i obozy
budowalo także jedność obydwu
ne, lecz mimo to sprawiające
wać dwulicowość kaplana i jego
Ruchu Ukrainy z Kościolami
organizowane w Polsce wy-
narodów".
wrażenie wolności. Odkąd trzy
potencjalną wspólpracę z wla-
i mniejszościami narodowymi.
jechalo ponad trzysta dzieci
Takie przebudzenie narodo-
lata po awarii w czarnobylskiej
dzami, a tym samym podważyć
Kościól rzymskokatolicki repre-
z rodzin polskich, a na studia
we i religijne wywolalo pewne
elektrowni ktoś zatknąl niebie-
do niego zaufanie i przyczynić
zentowali: ojciec Rafal Kiernicki
ponad dwieście osób. Otoczo-
zaniepokojenie wśród rządzą-
sko-żóltą flagę na tym - jak go
się do powstania rysy w relacjach
i ks. Ludwik Kamilewski. Wśród
no opieką kombatantów Pol-
cych. Przelomowym momentem
określano, pierwszym skraw-
polsko-ukraińskich". Wymyślo-
gości Metronexu byli polscy
skiej Armii, którzy nie otrzy-
byla przeszlo trzystutysięcz-
ku wolnej Ukrainy, toczono
na przez wladze komunistycz-
dyplomaci: konsul Wlodzimierz
mywali rent wojskowych od
na manifestacja we Lwowie 17
tam dyskusje, kolportowano
ne prowokacja niewątpliwie
Woskowski i Józef Fijat ­ oraz
wladz radzieckich, a także za-
września 1989 roku jako wy-
nielegalne czasopisma, rozpo-
powiodla się slużbistom, gdyż
przedstawiciel  przedsiębior-
dbano o dobra kultury. Dzięki
raz poparcia dla odradzającej
wszechniano karykatury, kon-
argument jakoby sprzeciwu o.
stwa Kazimierz Wyszatycki".
wsparciu dyplomatów uzyska-
się Cerkwi greckokatolickiej.
trowersyjne teksty o wymowie
Rafala wobec legalizacji Cerkwi
Spotkanie zakończylo się
no zgodę na rozpoczęcie prac
,,W miarę jak narastaly nastro-
antykomunistycznej czy ob-
greckokatolickiej w następnych
sukcesem, zaś treść korespon-
porządkowych na Cmentarzu
je opozycyjne wobec Moskwy,
wieszczenia o nielegalnych sto-
latach sporadycznie wykorzy-
dencji pomiędzy o. Rafalem
Lyczakowskim oraz Cmentarzu
środowisko kościelne stawa-
warzyszeniach. Miejsce także
stywano przy odmowie zwrotu
a metropolitą Wlodzimierzem
Orląt Lwowskich".
lo się wręcz oczywistym celem
zatem wydawalo się idealne, aby
kościolów na rzecz rzymskich
podano do publicznej wiadomo-
W perspektywie dzialalno-
potencjalnego ataku, mającego
wlaśnie tu pojawily się ulotki
katolików.
ści. ,,Jak wyjaśnial o. Kiernicki,
ści abpa Mariana Jaworskie-
Choć pierwotnie tekst agitu-
podczas będącego przyczyną
go metropolity lwowskiego
jący zostal zerwany przez czlon-
kontrowersji zebrania lwow-
oraz Kościola rzymskokatolic-
ków ukraińskiego Towarzystwa
skich przedstawicieli wyznań
kiego jeszcze przed 1991 ro-
Lewa, nie należy wykluczać,
religijnych nie omawiano pro-
kiem dzięki wytężonej pracy
że pojawial się tam ponownie,
blemu Cerkwi greckokatolickiej,
polskich dyplomatów, w tym
a ostatecznie na lamach komuni-
a co za tym idzie, nie bylo tam
Wlodzimierza Woskowskie-
stycznej gazety ,,Wilna Ukraina"
sposobności, by wypowiadać
go, udalo się zażegnać kon-
podano ,,iż podczas spotkania
się o niej negatywnie. Zebranie
flikt, którego udzialem mo-
przedstawicieli wladz Lwowa
to zorganizowano w celu nawią-
gla stać się spoleczność polska
z reprezentantami wspólnot re-
zania kontaktu przedstawicieli
i rzymskokatolicka.
ligijnych o. Kiernicki zająl ne-
wladzy miejskiej z duchowny-
Przejawem dążenia do zmian
gatywne stanowisko wobec le-
mi dla wspólpracy w przebu-
panującego w systemie pod ko-
galizacji Kościola unickiego". Ta
dowie  życia  spoleczeństwa
niec lat 80. XX wieku byly wie-
szykana miala na celu postrze-
i stworzenia lepszego, spokoj-
lotysięczne demonstracje, me-
ganie miejscowej spoleczności
nego bytu we wspólnym domu,
etingi i strajki. Przywódcy tych
lacińskiej i polskiej zarazem jako
tzn., mieście. Gdy poruszono
strajków w późniejszym czasie
środowiska antyunickiego i an-
temat stosunku wladz pań-
stali się kreatorami ukraińskiej
tyukraińskiego, a tym samym
stwowych do grekokatolików,
BUDYNEK KONSULATU RP WE LWOWIE