21
nr 17 (405) | 1629.09.2022
Wspomnienia
www.kuriergalicyjski.com
określa ona prawa państwa w tej
Przewodniczący rady miej-
są dziećmi tej ziemi, na której
sferze. Artykul 9 mówi o tym,
skiej Lwowa Wasyl Szpicer
żyją. To jest ich Ojczyzna, nie
że stosunek państwa do religij-
ponownie poinformowal 3
jesteśmy Kościolem polskim jak
nych organizacji w tym i za gra-
kwietnia dziennikarzy, że ,,re-
nas określają inni. Do naszego
nicą, które nie mają uregulowa-
aktywowanie administracji
Kościola należą: Polacy, Ukra-
nia prawnego, urzeczywistnia
Kościola rzymskokatolickiego
ińcy, Rosjanie, Niemcy, Wę-
się drogą porozumienia między
na Ukrainie nie zostalo uzgod-
grzy. (...) Chcemy, aby w nowym
nimi a państwem. Mianowa-
nione z wladzami republiki
demokratycznym kraju, jakim
nie biskupów bez wątpienia za-
i wladzami administracyjnymi
ma być Ukraina, byla toleran-
licza się do takich. Wierzymy,
we Lwowie. Arcybiskup Ma-
cja religijna. (...) W niektórych
że konsultacje, przeprowadzone
rian Jaworski jest obywatelem
miejscowościach proponujemy
przez nuncjusza Apostolskie-
Rzeczypospolitej Polskiej, co
wspólne użytkowanie kościo-
go w USRR w końcu 1990 roku
zdaniem wladz lwowskich sta-
lów, bo tam jest malo naszych
we Lwowie i Kijowie, moglyby
nowi przeszkodę w zaakcepto-
wyznawców. Obecnie glową
się stać, chociaż niestety takimi
waniu jego nominacji".
Kościola rzymskokatolickie-
nie byly dobrym początkiem
W dalszej części wywiadu
go jest Jan Pawel II Polak, ale
stosunków Watykanu i USRR.
Wasyl Szpicer stwierdzil, że ,,nic
to nie oznacza, że papież będzie
W trakcie tych rozmów kie-
nie wie o kilkusetletniej historii
polonizowal Ukrainę".
rownik lwowskiej wojewódzkiej
arcybiskupstwa rzymskoka-
Problem z ingresem,
rady oraz przewodniczący do
tolickiego we Lwowie. Wladze
NUNCJUSZ APOSTOLSKI NA UKRAINIE ARCYBISKUP IVAN JURKOVIČ
którego nie bylo
spraw religii nie byli dostatecz-
ukraińskie uważają, że nomina-
nie zaznajomieni ze wszystkimi
Poprzez wszystkie wyżej
w styczniu zlożylem również
pojawily się po obu stronach
cja arcybiskupa i konsekracja na
kandydaturami na biskupów.
wspomniane sztucznie wywo-
wizytę abpowi Sterniukowi".
akcenty narodowej ksenofobii.
początku marca czterech bisku-
Wyraźnie wypowiedzieli się też,
lane nieporozumienia wladze
Jednak już w kolejnym liście z 2
Demonstracje zaczęly się odby-
pów obrządku lacińskiego ozna-
że wśród omawianych sprze-
nie dopuścily, aby w planowa-
lutego, w związku z zaistnialy-
wać zarówno w Przemyślu jak
cza utworzenie, a nie reaktywo-
ciw wywoluje kandydatura ar-
nym dniu 6 kwietnia 1991 roku
mi zmianami politycznymi abp
i we Lwowie, w związku z czym
wanie archidiecezji lwowskiej
cybiskupa lwowskiego obrządku
odbyl się oficjalny ingres paste-
Jaworski tak relacjonowal abp.
lwowska Rada Deputowanych
obrządku lacińskiego. Uchwa-
rzymskokatolickiego. Tym nie-
rza archidiecezji arcybiskupa
Colasuonno: ,,W związku z nie-
zwrócila się do metropolity Ja-
la rady powiedzial zostala
mniej Watykan postąpil wbrew
Mariana Franciszka Jaworskie-
pewną sytuacją na Wschodzie
worskiego z wnioskiem o prze-
przeslana do konsulatu Rzeczy-
tej opinii. Takie podejście trudno
go do katedry lwowskiej. Arcy-
(jest to zdanie ogólu księży tam
sunięcie wobec zaistnialej sy-
pospolitej Polskiej we Lwowie
nazwać konstruktywnym.
biskup jeszcze 24 stycznia 1991
pracujących) zamierzamy kon-
tuacji jego ingresu ,,na bliżej
z kilkudniowym opóźnieniem,
roku tak pisal do abpa France-
Będąc świadomą, że sytu-
sekracje biskupów wcześniej,
nieokreślony termin".
ponieważ wladze miasta byly
sco Colasuonno: ,,Pragnę wy-
acja powinna być wyjaśniona
a mianowicie 2 marca godz.
Aby uniknąć prowokacji
zajęte przyjazdem kardyna-
razić w imieniu wlasnym i bi-
jak najszybciej, Rada w spra-
12.00". W końcu pisma zapra-
zaplanowany ingres abpa Ma-
la Miroslawa Lubacziwskiego
skupów pomocniczych glęboką
wach religii przy Minister-
szal ponownie abpa Colasuonno
riana Jaworskiego do rzym-
w ubieglą sobotę".
wdzięczność i uznanie za sku-
stwie USRR wyraża gotowość
na ingres do katedry lwowskiej
skokatolickiej katedry pw.
Natomiast ówczesny wi-
teczne starania o przywrócenie
przyjąć w Kijowie upoważnio-
na 6 kwietnia 1991 roku.
Wniebowzięcia NMP we Lwo-
ceprzewodniczący Lwowskiej
hierarchii kościelnej w archi-
nego przedstawiciela Watyka-
Krzysztof Rafal Prokop w na-
wie zostal odwolany. ,,Wobec
Rady Obwodowej Michajlo Ho-
diecezji lwowskiej obrządku la-
stępujący sposób usilowal wy-
nu, by omówić z nim zaistnialą
drugiego w ciągu ostatniego
ryń dodawal, że ,,wladze Lwowa
cińskiego, jak również za usta-
jaśnić sytuację zaistnialą we
sytuację.
miesiąca sprzeciwu wladz ad-
znajdują się pod presją zarów-
lenie hierarchii w Kamieńcu
Proponujemy, by przed spo-
Lwowie na początku 1991 roku:
ministracyjnych Lwowa arcy-
no partii komunistycznej jak
Podolskim i Żytomierzu.
,,Początek nowego metropolity
tkaniem obywatel Rzeczypo-
biskup we wtorek (2.04.1991)
i Kościola prawoslawnego. Ten
Wraz z biskupami pomoc-
lwowskiego zapisal sę w pamięci
spolitej Polskiej mianowany
wyjechal do Lubaczowa" pi-
ostatni uważa, że reaktywowa-
niczymi planujemy mój ingres
wspólczesnych bolesnym kon-
przez Watykan na stanowisko
sala Rzeczypospolita 5 kwiet-
nie administracji Kościola rzym-
i konsekrację biskupów pomoc-
fliktem, jaki rozgorzal wokól in-
arcybiskupa lwowskiego ob-
nia 1991 roku.
skokatolickiego i odrodzenie Ko-
niczych we Lwowie w sobotę 6
gresu arcypasterza do świątyni
rządku lacińskiego wystosowal
Arcybiskup Marian Jawor-
ściola bizantyjsko-ukraińskiego
kwietnia br. i ewentualnie pro-
katedralnej. Zostal on począt-
prośbę o otrzymanie radziec-
ski przybyl do Lwowa jeszcze 30
oznacza repolonizację Ukrainy".
ponujemy konsekracje w Ka-
kowo wyznaczony na sobotę 6
kiego obywatelstwa". W dalszej
marca 1991 roku na uroczystości
Z tej też wypowiedzi jasno wy-
mieńcu Podolskim 7 kwietnia
nika, że największe przeszkody
kwietnia 1991. W tych samych
treści pisma przewodniczący
Zmartwychwstania Pańskie-
oraz w Żytomierzu 8 kwietnia.
w odbudowie Kościola rzymsko-
dniach odbyć się mial również
ds. Religii N. Kolesnik wyrażal
go. Tego samego dnia w katedrze
Mój ingres i konsekracje bi-
katolickiego tworzyli hierarcho-
ingres nowego greckokatolic-
przewodniczyl liturgii Wielkiej
nadzieję, że w przyszlości zo-
skupów pomocniczych planuje-
wie Kościola Prawoslawnego Pa-
kiego wladyki przemyskiego
stanie ustanowiony odpowied-
Soboty oraz wyglosil okoliczno-
my w tym terminie dlatego, aby
triarchatu Moskiewskiego, pod
Jana Martyniaka do niegdy-
ściowe kazanie. Następnego dnia
ni mechanizm konsultacyjny
nie uprzedzać przybycia kardy-
których wplywem byli ówcześni
siejszej katedry unijnej św. Jana
pomiędzy Watykanem i Związ-
wyglosil homilię w czasie mszy
nala Lubacziwskiego do Lwowa.
urzędnicy.
Chrzciciela w Przemyślu w po-
kiem Radzieckim do omawiania
św. rezurekcyjnej, sprawowanej
Sam gotów jestem wziąć udzial
We Lwowie planowany na 6
przednich latach (jak i pierwot-
przez abpa Colasuonno oraz wziąl
kolejnych nominacji biskupich.
kwietnia ingres abpa Mariana
w ingresie kard. Lubacziwskie-
nie) karmelitańskiego kościola
Dla unormowania sytu-
udzial w ingresie do katedry św.
go, o ile grekokatolicy w jakiś
Jaworskiego zostal odwolany.
św. Teresy. Zamiar przekazania
acji arcybiskup Marian Jawor-
Jura przybylego do Lwowa kar-
W przeddzień planowanego in-
sposób wyrażą życzenie. By-
świątyni karmelitów unitom
ski udal się 8 października 1991
dynala Miroslawa Lubacziw-
gresu ,,w pierwszy piątek mie-
loby to wyrazem poszuki-
wywolal wszakże protesty
skiego. Kolejne dwa dni spędzil
roku do Kijowa, gdzie przepro-
siąca, na uroczystym nabożeń-
wania zgody i jedności. Pod-
wśród części miejscowej spo-
wadzil rozmowy w Radzie do
we Lwowie, po czym podjąl de-
stwie w katedrze odprawiono
czas swego pobytu we Lwowie
leczności, w calej zaś sprawie
cyzję wyjazdu do Lubaczowa.
spraw Religii Ukrainy na temat
suplikacje przeblaganie, pa-
dzialalności Kościola lacińskie-
nowal powszechny smutek
go oraz zabezpieczenia jego nor-
i przygnębienie. Modlono się do
malnego funkcjonowania. Po-
Opatrzności Bożej o zmilowanie
nadto w tym samym dniu wziąl
dla wciąż osieroconej lwow-
udzial w spotkaniu przedstawi-
skiej archidiecezji".
cieli religii i wyznań Ukrainy,
Natomiast
7
kwietnia
a 16 października 1991 roku w tej
w Przemyślu rozpoczęla się pi-
sprawie spotkal się we Lwowie
kieta kościola karmelitańskie-
z wicewojewodą Mikolajem Ho-
go chcących nie dopuścić z kolei
ryniem, przeprowadzil rozmowy
do ingresu bpa Jana Martynia-
w Konsulacie RP we Lwowie oraz
ka. ,,Pomimo mediacji ze strony
spotkal się z kanclerzem kurii
miejscowego duchowieństwa
greckokatolickiej we Lwowie.
i apelów hierarchii nie udalo się
Na I Ogólnoukraińskim Fo-
doprowadzić do zaniechania
rum Religijnym w Kijowie,
blokady przemyskiego kościola
które odbylo się 19 listopada
św. Teresy, które to wydarzenia
1991 roku biskup Marcjan Tro-
bardziej jeszcze podsycily na-
fimiak, reprezentant Kościola
piętą atmosferę we Lwowie".
rzymskokatolickiego na Ukra-
Z uplywem jednak czasu
inie przypomnial zebranym to,
konflikt ucichl, a bp Jan Mar-
o czym wcześniej z przedsta-
tyniak 13 kwietnia 1991 roku
wicielami wladz rozmawial abp
mógl odbyć uroczysty ingres
Jaworski: ,,Kościól rzymsko-
do katedry św. Jana Chrzcicie-
katolicki nie chce przywilejów,
la w Przemyślu, na którym byl
tylko chce być traktowany jako
również obecny abp Marian
równouprawniony z innymi na
Jaworski, który nie mógl odbyć
Ukrainie, chce, aby oddano mu
wlasnego ingresu do katedry
te świątynie, o które zabiega, nie
W DOMU KARDYNALA JAWORSKIEGO 6.02.2005. BP MARIAN BUCZEK (OD PRAWEJ), ABP IIVAN
lwowskiej.
wszystkie. (...) Nasi wyznawcy
JURKOVIČ, KARD. LUBOMIR HUZAR, KARD. MARIAN JAWORSKI I ABP JOHN FOLEY