img
29
nr 17 (405) | 16­29.09.2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
ludwisarni Zygmunta Mozera
W pendentywach Carl Jobst
w roku 1855.
namalowal wielkie medaliony
Perspektywiczny portal wej-
z przedstawieniami ewange-
ścia do świątyni flankowany
listów z ich symbolami, czy-
kolumnami wzbogaca stylowa
li św. Mateusza z aniolem, św.
mozaika przedstawiająca pól-
Lukasza z bykiem, św. Marka
postać Chrystusa blogoslawią-
z lwem i św. Jana z orlem. Obok
cego w otoczeniu bizantyzują-
każdej postaci znajdują się in-
cego ornamentu i z wersetem
skrypcje w języku cerkiewno-
z Ewangelii (Mt 11, 28) w języku
slowiańskim z imionami świę-
cerkiewnoslowiańskim. Na wy-
tych. Wolną przestrzeń czaszy
sokim poziomie artystycznym
kopuly wypelnia wielobarw-
mozaikę w 1900 roku wyko-
na polichromia ornamentalna,
nala firma ,,Tiroler Glasmalerei
a pendentywy ­ tlo zlote ze zlo-
und Mosaik Anstalt" w Inns-
tymi gwiazdami. Wlaśnie w tle
brucku (Austria). Ta mozaika
zlotym przedstawiono postacie
stala się jedną z pierwszych
ewangelistów.
realizacji dzialu mozaikowe-
W absydzie za oltarzem glów-
go zaslużonej firmy tyrolskiej
nym znajduje się wielofigurowa
z Innsbrucku. Komitet para-
kompozycja, która przedstawia
fialny i architekt Gustaw Sachs
,,Hold Trzech Króli". Centralną
początkowo planowali umiesz-
postacią polichromii jest Matka
czenie w supraporcie portalu
Boska, która trzyma przed sobą
postać patrona świątyni, jednak
malego Jezusa. Dookola ­ barw-
sprawa wezwania cerkwi przez
ne figury wschodnich mędrców
pewien czas nie byla zatwier-
i pastuszków.
dzona przez wladze (wybierano
Część wyposażenia cerkwi
między patronatem św. Jerzego
zostala wykonana przez lwow-
PLEBANIA ­ SIEDZIBA ARCYBISKUPA
i Trójcy Świętej). Dlatego posta-
skie firmy i miejscowych arty-
nowiono wybrać postać Chry-
W latach 80. XX wieku w okna
W czaszy kopuly centralnej
,,prazniczków"  usytuowane
stów. Kamienny oltarz glówny
stusa blogoslawiącego, aby nie
nawy podczas konserwacji wi-
artysta namalowal wielki me-
są po sześć z każdej strony na
zostal wykuty w firmie kamie-
dalion z pólpostacią Chrystusa
traży witrażysta Igor Szwec
przeciągać czasu zlożenia za-
dwóch poziomach. W rzędzie
niarskiej Ludwika Tyrowicza.
Pantokratora, otoczony deko-
mówienia. Krajoznawca Pawel
wykonal dwie wstawki figural-
apostolskim postacie aposto-
Szaty i naczynia liturgiczne
Grankin w referacie wyglo-
ne. Jedna przedstawia św. Jerze-
racją ornamentalną i cytatem
lów przedstawiono parami,
zamówiono u Michala Dymeta,
z Ewangelii w języku cer-
szonym na konferencji Stowa-
go (Georgija), druga ­ św. Helenę.
podobnie proroków nad nimi,
wlaściciela ,,skladu i sklepu to-
kiewnoslowiańskim.  Chry-
rzyszenia ,,Ars Vitrea Polona"
W ośmiu pólkoliście zamknię-
tradycyjnie w ksztalcie pólpo-
warów galanteryjnych i norym-
w 2011 roku we Wroclawiu za-
tych oknach kopuly znajdują się
stus blogoslawi wiernych i ten
staci w medalionach. Central-
bersko-drobiazgowych i wyro-
uważyl, że ,,zlote tlo, księga w le-
witraże ornamentalne, zlożone
fresk widać z każdego miejsca
ne miejsce w rzędzie apostol-
bów kościelnych". Większość
w świątyni. Dookola skrzy-
każdy z czterech jednakowych
wej ręce Chrystusa z wersetem
skim zajmuje monumentalny
towarów z jego sklepu pocho-
dlate Anioly, zwane chórami
z Ewangelii w języku cerkiew-
medalionów z równoramien-
obraz Chrystusa Pantokratora
dzila z produkcji firm tyrolskich
noslowiańskim i bizantyzujący
nymi krzyżami greckimi, oto-
Porządku, zajmujący się reali-
na tronie, trzymającego w le-
lub bawarskich. Warsztat sto-
czone wspólną szeroką bordiurą
zacją planu Bożej Opatrzności,
ornament w otoku kompozycji
wej ręce ewangeliarz, a prawą
larski braci Franciszka i Józefa
pośrednicy w dzialaniach laski
nawiązują do tradycji prawo-
wykonaną z elementów geo-
blogoslawiącego. Nad nim go-
Wczelaków (ul. Lyczakowska
slawnej, a figura Chrystusa po-
metrycznych, stylizowanych
Bożej. Niżej znajduje się osiem
lębica Ducha Świętego, jeszcze
27) wykonal wszystkie prace
okien wypelnionych witraża-
traktowana zostala raczej aka-
kwiatów i liści akantu. Zlociste
wyżej ikona Boga Ojca, ekspre-
stolarskie w świątyni i na ple-
mi, a między oknami osiem po-
krzyże w medalionach otoczo-
demicko". Jaskrawa czerwień
sywna, w rozwiewających się
banii. Ślusarz Jan Stankiewicz
staci proroków Starego Testa-
plaszcza Chrystusa i zloto nim-
no stylizowanym ornamentem
szatach. Ikonostas jest zwień-
dostarczyl kraty okienne, kute
ogrodzenie parceli i wyko-
mentu i praojców, mianowicie
bu efektownie wyróżniają się na
roślinnym. W ogólnej kolory-
czony wielkim równoramien-
nal inne prace ślusarskie. Piece
Izajasza, Jeremiasza, Ezechie-
styce witraży dominują kolo-
niebieskim tle mozaiki. Nie jest
nym greckim zloconym krzy-
kaflowe do plebanii zamówio-
la, Daniela, Abrahama, Izaaka,
znane nazwisko autora mozaiki,
ry żólto-brązowe w tle bialym,
żem z Ukrzyżowaniem. Obok
Mojżesza i Jakuba. Tambur ko-
no w firmie Franciszka Kubina.
co jak najbardziej koresponduje
raczej byl to ktoś z artystów ma-
na osobnych kolumienkach
puly zdobią medaliony z pól-
Malarz Franciszek Mucha wy-
larzy wspólpracujących z tyrol-
z bogatym zloceniem ikonosta-
namalowanepostacie Matki
postaciami proroków mniej-
konal malowidla dekoracyj-
su i malowidel ściennych.
ską firmą.
Boskiej i św. Jana Apostola.
ne w budynku plebanii. Pięć
szych. Umieszczenie postaci
Wykonanie ikonostasu Gu-
Jest pewne, że firmę ,,Tiroler
Ikonostas oddzielono
krzyży na kopuly świątyni za-
proroków symbolizuje ich rolę
Glasmalerei und Mosaik An-
staw Sachs zlecil wiedeńskie-
od nawy misternie kutą
jako pośredników między Bo-
mówiono u ślusarza Franciszka
mu malarzowi Fryderykowi
stalt" wybral i zlożyl jej zamó-
giem a ludźmi i ich miejsce
Rybotyckiego. Ulożono jednoli-
von Schillerowi, a drewnianą
wienie projektant lwowskiej
pozloconą metalową
w historii odkupienia ludz-
posadzkę ceramiczną w kolo-
strukturę, plaskorzeźby, or-
świątyni architekt Gustaw
balustradą. Przed
kości jako heroldów przyjścia
rach beżowych ze stylizowany-
namentykę, pilastry, ramy ob-
Sachs. On również wybieral
ikonostasem zawieszono
Mesjasza.
mi wzorami ornamentalnymi.
razów, carskie wrota ­ Carlo-
artystów wykonawców ikono-
monumentalny zlocony
wi Vormundowi, rzeźbiarzowi
stasu i dekoracji wnętrz cerkwi
brązowy świecznik,
również z Wiednia. Ikonostas
i plebanii.
dzielo wysokiej klasy
podzielono na cztery kondy-
artystycznej. Wartość
Witryna literacka
Niewielką i kameralną
gnacje. Carskie wrota, plasko-
budowy i malowania
przestrzeń
rzeźbiony ornament i ramy
ikonostasu wynosila
obrazów obficie pozlocono.
cerkwi zdobi
9690 koron.
wokaliza
w Norwegii
Carskie wrota ozdobiono me-
wielokondygnacyjny
staliśmy pod dębem w czasie
dalionami z postaciami czte-
ikonostas z carskimi
pamięci Jacka Chwedczuka
burzy
Projekt monumentalnej po-
rech Ewangelistów i sceną
wrotami i drzwiami
(syn dyrektora Opery Baltyckiej
calą noc
lichromii świątyni na zamó-
Zwiastowania NMP. W dol-
diakońskimi.
bratanek rektora Akademii
pioruny bily w niego
wienie architekta Gustawa
nej kondygnacji obok carskich
Po bokach niedużej
Muzycznej w Krakowie)
lecialy iskry drzazgi konary
Sachsa wykonal wiedeński ar-
wrót umieszczono najważniej-
odlupywaly się od pnia
tysta malarz Carl Jobst (1835­
sze obrazy, mianowicie Zba-
nawy znajdują się
często
1907). On również w 1902 roku
wiciela z Ewangelią i Matki
kolumny które
u schylku nocy
śpiewaleś mi wokalizę
przybyl do Lwowa i do paź-
Boskiej z Chrystusem Emanu-
podtrzymują boczne
gdzieś przed brzaskiem
Sergiusza Rachmaninowa
dziernika skończyl wszystkie
elem. Obok diakońskich drzwi
galerie, czyli chór
ty ją lubileś
a może to bylo już o świcie
prace w cerkwi. W rezultacie
­ obrazy św. Georgija (św. Je-
muzyczny.
ja lubię nadal
powiedzialeś
powstala jednolita polichromia
rzego) i św. Mikolaja. Wszyst-
przeżyliśmy to
twój ojciec dyrygowal
wysokiej klasy artystycznej,
kie cztery ikony wykonano
to przeżyjemy i wieczność
na koncertach
Niewielkie kanciaste okna
zharmonizowana z architek-
w tradycji wschodniej, ale po-
wujek gral na organach
w nawie, również okna nad
turą świątyni, ikonostasem
traktowano raczej akademicko
nie pomylileś się dużo
i witrażami. Malarz starannie,
chórem i w centralnej kopu-
i podkreślono monumentalnie,
teraz milczysz
zaledwie
le wypelniono witrażami, które
a nawet skrupulatnie obmy-
zwracając szczególną uwagę na
o jedno życie
ojciec nie trzyma w ręku batuty
Gustaw Sachs zamówil w pra-
ślil program ikonograficzny
bogactwo szat, jaskrawe kolory
zaledwie o jedną ostateczność
wujek nie jest rektorem
cowni insbruckiej ,,Tiroler Gla-
polichromii, która wypelnia
i zlocenia.
nie gra
smalerei und Mosaik Anstalt".
centralną kopulę, pendentywy,
Nad carskimi wrotami wy-
żyją w nieskończoności nocy
ściany boczne i absydę za olta-
Glównym elementem rysunku
różnia się wśród tzw. ,,pra-
JERZY MARCINIAK
i dnia
witraży w nawie i nad chórem
rzem i sklada się z medalionów
zniczków" (12 wielkich świąt
LUND, 2022.08.04
proroków, świętych pańskich,
powtarzające się rozety or-
ulożonych w porządku roku
śpiewam sam
namentalne, ozdobione bordiurą
scen figuralnych z Ewangelii
liturgicznego) obraz ,,Ostat-
w tonacji smutku
ze stylizowanych liści akantu.
i dekoracji ornamentalnej.
nia wieczerza". Inne ikony