img
28
nr 18 (406) | 30.09.­17.10.2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Prawoslawie we Lwowie w latach 1900­1939 (cz. 3)
Nie zważając na budowę
W latach 20. w Polsce oficjal-
umieszczonych na wszystkich
niewielkiej, lecz wspanialej
nie uksztaltowaly się struktury
ścianach w niewielkiej nawie.
świątyni, parafia prawoslawna
Wśród nich kopia ikony Mat-
Polskiego Prawoslawnego Ko-
nadal zajmowala miejsce
ściola autokefalicznego na czele
ki Bożej Poczajowskiej, któ-
marginalne w barwnej
z metropolitą Dionizym w War-
ra zostala podarowana parafii
mozaice tradycyjnych
szawie. Lwowska parafia św.
lwowskiej w 1936 roku przez
obrządków panujących we
mnichów  Lawry  Poczajow-
Georgija i inne parafie galicyjskie
Lwowie. Kilkudziesięciu
uznaly zwierzchnictwo war-
skiej. Obraz ozdobiono misternie
parafian nie wywieralo
wykonaną pozloconą sukien-
szawskiego metropolity i weszly
żadnego wplywu na życie
ką i ustawiono w szczytnym
do struktur Polskiego Kościola
religijne miasta. Natomiast
miejscu po stronie poludniowej
prawoslawnego. Z tego powodu
na obecność owej parafii
w 1927 roku doszlo do procesu
obok ikonostasu, symetrycz-
kierowal stalą uwagę
nie do cudownego obrazu Matki
sądowego między Bukowińskim
konsulat rosyjski we Lwowie,
Bożej Tychwińkiej. Bliżej car-
Funduszem Religijnym, który
również delegacje rosyjskie,
należal do Rumuńskiego Kościo-
skich wrót znajdują się jeszcze
MATKA BOSKA POCZAJOWSKA
cerkiewne i świeckie, które
dwa specjalnie czczone obrazy
la prawoslawnego, i Autokefa-
od odwiedzaly Lwów. W miarę
licznym Kościolem prawoslaw-
święte, mianowicie Mandylion
PORTRET METROPOLITY
możliwości parafią opiekowaly
(Spas nierukotwornyj) czyli wi-
nym w Polsce. Uregulowaniem
DIONIZEGO
się różne rosyjskie organizacje
spraw majątkowych i przyna-
zerunek Oblicza Chrystusa na
dobroczynne i cerkiewne,
chuście oraz kopia ikony Matki
leżności cerkwi św. Georgija za-
zamknięta, nie bylo też pra-
często dzialające z ramienia
Bożej Kazańskiej. Obydwa obra-
jąl się okręgowy sąd cywilny we
woslawnego
duchownego.
wladz oficjalnych.
Lwowie, później w 1930 roku
zy ozdobiono zloconymi sukien-
W 1923 roku rząd polski prze-
kami. Obok ustawiono mosiężne
apelacyjny sąd w Warszawie.
kazal cerkiew Bukowińskiemu
Cerkiew i wszystkie zabudowa-
pozlocone świeczniki. Za ikono-
Prawoslawnemu Funduszowi
JURIJ SMIRNOW
J
stasem w absydzie stoi kamien-
nia należące do parafii uznano
religijnemu w Czerniowcach
ednym z przejawów za-
za wlasnośc Polskiego Kościo-
ny oltarz glówny, a na nim wielki
(Bukowina znajdowala się już
interesowania sprawami
zlocony krzyż równoramienny
la prawoslawnego. Klucze od
na terenie Rumunii). Konsy-
lwowskiej parafii prawo-
z Ukrzyżowaniem, który ksztal-
cerkwi przekazano jeromona-
storz w Czerniowcach w mia-
slawnej byl zbiór pieniędzy na
tem powtarza krzyż zwieńczają-
chowi z Lawry Poczajowskiej
potrzeby od czasu do czasu
różne jej potrzeby podczas od-
cy ikonostas. Za oltarzem znaj-
wysylal do Lwowa duchownych
Smaragdowi  Kolesnikowowi.
pustów w różnych klasztorach
duje się ogromny obraz olejny
Dojeżdżal on z Poczajowa i od-
rumuńskich. Ostatnim takim
Imperium Rosyjskiego. Zain-
Chrystusa Zmartwychwstalego.
prawial nabożeństwa w języku
delegatem byl katecheta o. Topa.
MATKA BOSKA TYCHWIŃSKA
teresowanie sprawami prawo-
W poludniowej części nawy
cerkiewnoslowiańskim.
Zmienila się też narodowa przy-
slawia w Galicji stale wykazy-
pod galerią umieszczono ikony
świętych ,,tworzą specjalną
należność prawoslawnych we
W latach 1936­1939 we
wali mnisi znanej na Wolyniu
św. Barbary i św. Jerzego. Świę-
atmosferę duchowości pra-
Lwowie. W swej większości byli
Lwowie w jeszcze jednej świą-
Lawry Poczajowskiej, a nawet
tych o wymiarach naturalnych,
woslawnej", pomimo,caly
tyni odbywaly się nabożeństwa
to Ukraińcy, miejscowi i przy-
dalekiego greckiego monastyru
z ich atrybutami, zaś obok
wystrój jest dzielem artystów
bysze z Wolynia. Znaczną grupę
w obrządku prawoslawnym,
na Athosie.
ikony św. Barbary ustawio-
austriackich.
stanowili emigranci z terenów
w języku cerkiewnoslowiań-
no relikwiarz z jej relikwia-
Podczas I wojny świato-
dawnego Imperium Rosyjskie-
skim. Chodzi o dawny kościól
Znacznym wydarzeniem
mi. W dniach świątecznych
wej i okupacji Lwowa w latach
go, w większości ze Wschod-
klarysek przy ulicy Lycza-
w życiu parafii bylo
wspomnienia świętej męczen-
1914­1915 przez wojska rosyj-
niej Ukrainy (ponad 500 osób).
kowskiej, który pelnil funk-
nicy wynoszono mistrzow-
skie cerkiew św. Georgija pel-
Na starostę (przewodniczący
cję kościola garnizonowego.
wprowadzenie w 1905
sko haftowany obraz świętej
nila funkcję rosyjskiej cerkwi
rady cerkiewnej) wybrano W.
W garnizonie lwowskim byli też
roku do świątyni kopii
w otoczeniu kwiatów (calun
garnizonowej (w prasie pisa-
Komendantowa, następnie S.
prawoslawni żolnierze z Woly-
cudami slynącej
św. Barbary). Cząstka relikwii
no też, sztabowej). Rumuńscy
Bendasiuka, który w 1924 roku
nia i Bialorusi, a wśród kapela-
ikony Matki Bożej
św. Barbary zostala przekaza-
duchowni wyjechali ze Lwowa
powrócil z emigracji w USA.
nów wojskowych prawoslaw-
Tychwińskiej, której
na z cerkwi św. Wlodzimierza
na Bukowinę (ostatnim z nich
W 1929 roku w dwutygodniku
ny ksiądz. Kościól klarysek
oryginal znajduje się
Wielkiego w Kijowie w 1945
byl ojciec Tichon), a w cer-
,,Woskresenije" Bendasiuk pisal:
byl jedyną świątynią lwowską,
roku z blogoslawieństwem dla
kwi odprawiali nabożeństwa
,,Przed wojną byla tutaj tylko
w której nabożeństwa odby-
w znanym monasterze
lwowskich parafian prawo-
rosyjscy wojskowi kapelani.
parafia dla wojskowych ­ cer-
waly się w dwóch obrządkach
prawoslawnym na górze
slawnych od metropolity ki-
Do Lwowa przybyl też prawo-
kiew garnizonowa dla żolnie-
­ katolickim i prawoslawnym.
Athos w Grecji.
jowskiego i halickiego Joanna.
slawny arcybiskup wolyński
rzy rumuńskich, miejscowych
Sytuacja kardynalnie od-
Obraz ustawiono przed iko-
W cerkwi znajdują się relikwie
Antoniusz Chrapowski, który
parafian haliczan bylo zniko-
mienila się po wrześniu 1939
nostasem po stronie pólnocnej
św. Hioba Poczajowskiego, dar
z ramienia patriarchy kon-
mo malo, świątynia w niedziele
roku i po wlączeniu Lwowa do
w misternie rzeźbionym obra-
zakonników z Lawry Pocza-
stantynopolitańskiego zostal
świecila pustkami. Teraz jest to
Związku Radzieckiego. W 1940
mieniu z drewna dębowego. Na
jowskiej i relikwie bl. Jozafa-
mianowany egzarchą dla pra-
wielka parafia, z cerkiewnym
roku świątynię św. Georgi-
tylnej stronie obrazu umiesz-
ta Bielgorodzkiego, bl. Kukszy
woslawnych w Galicji. Ro-
bractwem, z licznymi parafia-
ja przekazano Cerkwi prawo-
czono tekst, który objaśnia hi-
Odeskiego i świętych ojców
syjskie wladze okupacyjne
nami haliczanami, w niedziele
slawnej moskiewskiego pa-
storię powstania tego święte-
Lawry Kijowsko-Pieczerskiej.
i duchowieństwo patriarcha-
podczas nabożeństwa w cerkwi
triarchatu. Do Lwowa wyslano
go obrazu. Otóż ikonę wyslano
Między oknami ozdobiony-
tu moskiewskiego opracowaly
nie ma wolnego miejsca".
archimandrytę Panteleimona
do Lwowa 17 lutego 1905 roku
mi witrażami znajduje się wielki
plany ekspansji prawoslawia
Dla Ukraińców nabożeństwa
(Rudyka), który dnia 27 mar-
jako dar w imieniu rosyjskich
stary (być może XVIII-wieczny)
wśród galicyjskich Ukraiń-
w języku cerkiewnoslowiań-
ca 1941 roku zostal wyświę-
i innych zakonników Mona-
obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem
ców, jednak klęski wojenne
skim odprawial ojciec Pante-
cony na biskupa lwowskiego,
steru na Athosie na prośbę ro-
Jezus na zlotym tle w typie Hode-
wojsk rosyjskich pokrzyżo-
leimon, który z czasem wszedl
zaś cerkiew św. Georgija uzna-
syjskiego cesarskiego konsula-
getrii. Naśladuje on typ ikon bi-
waly wszystkie te zamiary.
w konflikt z rumuńskim księ-
no za świątynię katedralną (do
tu we Lwowie. Obraz ten zostal
zantyjskich, ale jego pochodzenie
Podczas okupacji rosyjskiej
dzem Topą.
1946 roku). W 1945 roku pa-
ofiarowany parafii prawoslaw-
nie jest dokladnie znane.
nabożeństwa prawoslawne dla
W calej Galicji bylo w 1929
triarchat moskiewski wyslal
nej i jej pasterzowi protojerejo-
Po przeciwleglej, pólnocnej
rosyjskich żolnierzy odbywa-
roku 50 wspólnot prawoslaw-
do Lwowa nowego prawoslaw-
wi Mikolajowi Dmitrijewiczowi
stronie nawy między oknami
ly się też w cerkwi Uspeni-
nych. W 1927 roku odbyl się we
nego biskupa Makarija (Oksiu-
,,z blogoslawieństwem od mona-
znajduje się ikona Matki Bożej
ja (Zaśnięcia) NMP i w cerkwi
Lwowie I Galicyjski Zjazd Pra-
ka). W dniach 8­10 marca 1946
steru ze świętej góry Athos dla
Augustowskiej. Obok ­ wielki
Przemienienia Pańskiego. Ro-
woslawnych Wspólnot, któ-
roku w greckokatolickiej ka-
wszystkich prawoslawnych we
nowy obraz ,,Sobór świętych ro-
sjanie przeprowadzili remon-
ry podkreślil, że ruch prawo-
tedrze św. Jura zorganizowano
Lwowie i calej Galicji, z blogo-
syjskiej Cerkwi prawoslawnej"
ty cerkwi św. Georgija, wyre-
slawny w Galicji ma charakter
tzw. ,,sobór Cerkwi greckoka-
slawioną pomocą dla nich i ich
(2000 rok), na którym przed-
montowali uszkodzone kopuly,
wylącznie cerkiewno-religijny
tolickiej", który przy poparciu
potomnych od wszystkich bied,
stawiono również trzy pra-
odnowili ikonostas, doprowa-
i nie jest angażowany w żadne
przedstawicieli wladz pań-
nieszczęść i zla, i napaści, od
woslawne lawry na Ukrainie,
dzili elektryczność. Profe-
problemy polityczne.
stwowych Związku Radziec-
wrogów widzialnych i niewi-
mianowicie Kijowsko-Pieczer-
sor Glejch odświeżyl malowi-
W 1924 roku metropoli-
kiego i pod nadzorem slużb spe-
dzialnych". Ikona Matki Bo-
ską, Poczajowską i Świętogór-
dla ścienne. Przy wycofaniu
ta greckokatolicki A. Szeptyc-
cjalnych oglosil likwidację Unii
żej Tychwińskiej jest uważana
ską. Wśród innych mniejszych
wojsk rosyjskich ze Lwowa
ki chcial odkupić cerkiew św.
z Watykanem i przylączenie
za placzącą i zostala otoczona
świętych obrazów: św. Mikolaj,
wyjechala też znaczna część
Georgija od Bukowińskiego
grekokatolików ukraińskich do
wielką czcią ze strony prawo-
św. Teodozjusz czernihowski,
miejscowych prawoslawnych
Funduszu Religijnego i urzą-
prawoslawnego patriarchatu
slawnych parafian. W 1997
św. Maria Magdalena, św. Ma-
i moskalofilów, którzy wspól-
dzić parafię greckokatolicką.
moskiewskiego. Jako świąty-
roku lwowska kopia zostala
trena, również niewielki obraz
pracowali z wladzą okupa-
Z protestem wystąpila lwow-
nię katedralną nowej lwowsko-
uznana przez Synod Ukraiń-
Matki Bożej Częstochowskiej.
cyjną. We Lwowie zostalo nie
ska wspólnota prawoslawna,
-tarnopolskiej eparchii uznano
skiej Cerkwi Prawoslawnej za
Dekoracja plastyczna i po-
więcej niż 200 osób wyznania
zaś Bukowiński Fundusz zażą-
katedrę św. Jura. Cerkiew św.
obraz cudowny.
lichromia, utrzymane w stylu
prawoslawnego.
dal bardzo wygórowanej ceny
Georgija od tego czasu i do 1992
W świątyni znajduje się
bizantyjskim, kanciaste okna,
Przez kilka lat po woj-
i cale przedsięwzięcie nie zosta-
roku pelnila funkcję świątyni
jeszcze  kilkadziesiąt  ikon
lo zrealizowane.
liczne ikony prawoslawnych
nie cerkiew św. Georgija byla
parafialnej.