16
nr 19 (407) | 1831.10.2022
Rozmowy Kuriera
www.kuriergalicyjski.com
Lesia Buhera: Dzięki dzieciom i mlodzieży wytrwaliśmy
Od ponad 20 lat poświęca się
gier, quizów w formie online. Dlatego
edukacji dzieci i rozwojowi
stwierdziliśmy, że będziemy praco-
polskiej kultury w Stryju.
wać w trybie mieszanym.
Dzięki jej staraniom nie
Dzięki projektowi ,,Szkola dobrej ja-
tylko zamieszkali w mieście
kości" Fundacji Wolność i Demokracja
Polacy, ale również dzieci
mamy platformę, na której umiesz-
z rodzin ukraińskich potrafią
czamy wszystkie materialy i dziecko
rozmawiać w języku polskim,
może samodzielnie pracować. A w ra-
śpiewają polskie piosenki
zie pytań nauczyciel sluży pomocą.
ludowe oraz wykazują
się wiedzą historyczną
Co to za platforma?
i kulturalną. LESIA BUHERA,
Jest to platforma Moodle. Pozwala
dyrektor Szkoly Polskiej
umieszczać na niej wszystkie lek-
Mniejszości Narodowej oraz
cje, które prowadzimy. Może to być
zalożycielka Uniwersytetu
nagranie nauczyciela, linki do ćwi-
Trzeciego Wieku w Stryju
czeń interaktywnych, ćwiczenia na
opowiedziala jak zmienila się
rozumienie ze sluchu, na czytanie,
edukacja i życie miejscowych
książki, podręczniki. Każda lekcja
Polaków po wybuchu
jest numerowana. Czyli dziecko wie,
pelnowymiarowej wojny
co i gdzie może znaleźć. Jest to też
na Ukrainie. Rozmawiala
przygotowanie mlodzieży do póź-
KARINA WYSOCZAŃSKA.
niejszych lat studenckich.
Pani Lesiu, już od wielu lat
Wielu uczniów szkoly mówi, że
w Stryju dziala Szkola Polskiej
uczą się języka, by w przyszlość
Mniejszości Narodowej.
studiować w Polsce.
LESIA BUHERA
Nasza szkola funkcjonuje od roku
Język polski byl zawsze popularny
1998. Niedlugo, za rok, będziemy ob-
nagród dla uczniów, którzy uczest-
w naszym mieście. Jeśli ktoś ma pol-
chodzić 25 lat. Sporo czasu minęlo.
niczyli w różnych konkursach. Bylo
skie pochodzenie, jest Polakiem, to
Mamy absolwentów rozsianych po
to bardzo mile spotkanie. Dużo ra-
wiadomo, że się chce nauczyć języ-
calym świecie. Ktoś pracuje jako na-
dości, uśmiechów, wprawdzie trochę
ka. Natomiast jeżeli chodzi o dzieci
uczyciel, ktoś w innych dziedzinach.
innych.
z ukraińskich rodzin, to komuś po
Dzialamy wedlug programu zatwier-
prostu podoba się język, komuś po-
Czy nie bylo wątpliwości, by
dzonego przez Ministerstwo Oświaty
doba się atmosfera w szkole, komuś
zaczynać nowy rok szkolny
i Nauki Ukrainy dla szkól sobotnich.
podoba się nauczyciel. Ktoś chce
w tym trudnym czasie?
Uczymy dzieci języka polskiego, li-
skorzystać z tych wszystkich mate-
teratury, muzyki, historii i kultu-
Zdecydowanie nie. Nie mieliśmy na-
rialów i możliwości, które proponuje
ry polskiej. Nauka wcześniej trwala
wet takiej myśli. Nauczyciel jest chy-
szkola.
dziewięć lat, jednak teraz program
ba nauczycielem wszędzie, i w domu,
Prowadzimy zajęcia nie tylko w law-
jest skrócony do pięciu. Po ukończe-
i w szkole. Ciągle myślę o dzieciach
kach, ale możemy też przebywać na
niu szkoly uczniowie otrzymują za-
i mlodzieży. Korespondujemy z nimi,
podwórku szkolnym, czy nawet w ka-
świadczenie w językach ukraińskim
więc nie bylo żadnych wątpliwości.
wiarni. Kiedy np. byl projekt Prze-
i polskim.
W tym roku wakacje trwaly dwa
gląd Najnowszych Filmów Polskich
miesiące. W czerwcu jeszcze mieli-
i napisaliśmy, że będzie lekcja hi-
Czy w szkole uczą się wylącznie
śmy naukę. Jednak nikt nie narze-
storii w kinie, wzbudzilo to ogromne
dzieci polskiego pochodzenia,
kal, że zbyt malo wakacji. Zazwyczaj
emocje u dzieci. Jak to, lekcja histo-
czy też z rodzin ukraińskich?
jeden drugiego. Dolączylo kilku
zostali sam na sam, nie wiem, jak by
dzieci chcą przerw, żeby bylo dużo
rii nie w podręczniku, nie w sali, nie
Na początku, kiedy powstala idea za-
uczniów. Najpierw bylo pólgodzinne
bylo.
dni wolnych, a tymczasem nikt nie
w szkole? Bylo mnóstwo chętnych.
lożenia takiej szkoly, to oczywiście
wspólne milczenie. Nikt nic nie mó-
chcial. No to świetnie, pracujemy.
Zależy mi, by na lekcjach dziecko
Jakie
bylo
zakończenie
byla ona przeznaczona wylącznie dla
wil. Nagle ktoś zapytal, czy będą nor-
Dzieci chcą się uczyć, przychodzą na
i nauczyciel czuli się komfortowo.
roku szkolnego w realiach
dzieci z rodzin polskich. Następnie,
malne lekcje. Odebralam to jako kolej-
zajęcia. Nawet kiedy chorują, to sami
wojennych?
Ile dzieci teraz uczy się
kiedy szkolę zarejestrowano, otrzy-
ny stres. Pomyślalam jednak, że skoro
proszą nauczyciela o zadanie domo-
w szkole?
maliśmy prośbę od wladz miasta,
chcą, to może to dobry kierunek. Pod
Dowiedzieliśmy się o pomyśle Mag-
we. Wcześniej bylo inaczej.
żeby przyjmować wszystkie dzieci,
koniec marca zaczęliśmy pracować
dusi (szkoly nr 10 im. Św. Marii Mag-
Mamy obecnie 70 osób razem z na-
W jakim trybie dzieci teraz się
które chcą się uczyć języka polskie-
w trybie online. Wszyscy uczestni-
daleny we Lwowie). Część naszych
uczycielami. Jest to malo. Największa
uczą?
go. Obecnie mamy dzieci polskiego
czyli w lekcjach. Nikogo nie trzeba
uczniów też wyjechala za granicę, do
liczba osób w naszej szkole wynosi-
pochodzenia i dzieci z rodzin ukra-
bylo zmuszać, pytać, szukać. To też
Polski. Byli jednak tacy, co pozostali
Przeprowadziliśmy ankietę wśród
la 350 uczniów. Bardzo wielu wy-
ińskich. W czasach dzisiejszych
mnie bardzo zdziwilo, że dzieci i mlo-
w mieście. Podobnie jak w lwowskiej
uczniów, jakiego chcą trybu naucza-
jechalo na studia do Polski. Liczba
znowu wzrasta popularność języka
dzież chcialy tego kontaktu. Może
szkole, zaprosiliśmy dzieci do jed-
nia. Większość chce zwyklego try-
uczniów zaczęla się zmniejszać. Poza
polskiego.
nawet byly bardziej aktywne niż
nej z restauracji stryjskich. Urzą-
bu, ale są też tacy, którzy chcą online.
tym język polski zostal wprowadzony
nauczyciele. Dzięki dzieciom i mlo-
dziliśmy tam wręczenie zaświad-
Mówią, że mają dobry Internet, jest
w szkolach ogólnoksztalcących.
Jak się zmienilo nauczanie po
dzieży wytrwaliśmy. Bo gdybyśmy
czeń, dyplomów wzorowego ucznia,
też dużo różnych serwisów do nauki,
24 lutego?
W Stryju dziala również Uni-
wersytet Trzeciego Wieku. To
To akurat byl tlusty czwartek. Kil-
wlaśnie Pani byla inicjatorką
ka dni wcześniej spotkaliśmy się, by
zalożenia tej instytucji w mie-
świętować. Bylo to wyjątkowe spo-
ście. Skąd taki pomysl?
tkanie poza murami szkoly. Bylo dużo
pączków, faworków, rozmów o tlu-
Moja mama też pracowala w szkole
stym czwartku. Mieliśmy mnóstwo
i byla przyzwyczajona, że dokola jest
pomyslów na przyszlość, planowali-
dużo dzieci, mlodzieży. Kiedy poszla
śmy konkursy, wyjazdy edukacyjne.
na emeryturę, nagle zostala sama.
No i później ta wiadomość ... wybu-
Co bylo począć? Ano, trzeba dzieci
chla wojna. Byliśmy zszokowani, jak
i wnuków uczyć życia. Pomyślalam,
gdyby w zawieszeniu. Nauczyciele,
że trzeba znaleźć dla mamy jakieś za-
dzieci, rodzice nie mieli żadnych py-
jęcie. Uslyszalam, że w Polsce są Uni-
tań. Jakaś taka cisza wewnątrz każ-
wersytety Trzeciego Wieku i kluby
dego z nas. Co robić? Nie ma żadnej
seniorów. Pomyślalam, że dobrze by
odpowiedzi. Tak bylo może tydzień.
bylo, gdyby u nas też powstala taka
Potem dzieci zaczęly pytać, kie-
instytucja.
dy będą lekcje. Bylam w szoku. Ja-
Nasz Uniwersytet Trzeciego Wieku
kie lekcje? O czym mam opowiadać?
dziala w ramach organizacji poza-
O przymiotnikach, rzeczownikach,
rządowej Rodziny Kolpinga i należy
czy może o literaturze... A jak zadadzą
do projektu Fundacji Dziela Kolpin-
mi pytanie na temat wojny, to o czym
ga w Ukrainie. W siedzibie fundacji
będę mówić, jeśli na to pytanie sobie
w Krakowie zobaczyliśmy, jak dziala
samej nie potrafię odpowiedzieć. Na-
taka instytucja. Później kontaktowa-
pisalam, że zrobimy nie lekcję, tylko
liśmy się również ze Lwowem, gdzie
spotkanie, by po prostu wysluchać
wówczas już funkcjonowal UTW.