img
20
nr 19 (407) | 18­31.10.2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Tajemnice Stryjskiego Parku
(cz. VIII)
Już podczas organizacji
maja 1894 roku do końca 1895
w stronę elektrowni miejskiej
roku odnotowano 25 wypad-
i stacji kolejowej Persenków-
Powszechnej Wystawy
ków, w których zginęly cztery
ka i dalej do ulicy Stryjskiej.
Krajowej w 1894 roku
osoby. Oto opis jednej z awa-
Prace budowlane prowadzo-
wyniklo pytanie dojazdu
rii wprost obok bramy wjaz-
no od wczesnej wiosny 1933
publiczności zwiedzającej
dowej Wystawy Powszechnej:
roku, zaś 2 września tegoż roku
pawilony usytuowane
,,Po szóstej wieczorem zjeżdżal
nowa linia tramwajowa nr 10
na znacznej odleglości
z góry stryjskiej tuż kolo bramy
zostala uroczyście otwarta.
od centrum miasta.
wystawowej jeden wóz tram-
Tory doprowadzono do zabudo-
wajowy, naturalnie przepel-
wań Rozglośni Polskiego Radia
Chodzilo o przewiezienie
niony publicznością. Za chwilę
przy ul. Ponińskiego obok wej-
nawet kilkuset tysięcy
ruszyl z góry drugi wóz, wiozą-
ścia bocznego na teren Targów
ludzi. Po odpowiednich
cy również kilkadziesiąt osób.
Wschodnich. Nowa linia znacz-
konsultacjach pod koniec
U tego drugiego wozu byl już to
nie ulatwila dojazd do Panora-
1891 roku Rada Miejska
popsuty hamulec, już to skut-
my Raclawickiej, centralnego
postanowila wybudować
kiem braku należytego nadzo-
pawilonu ,,Podkowa" i pawilonu
ru a tloku na tylnej platformie.
fabryki wódek i likierów J. A.
we Lwowie pierwsze linie
Hamulec odkręcil się i wóz, ten
kierunku. Dlatego Rada Miej-
wykonanie tej ustawy postępo-
Baczewskiego. ,,Gazeta lwow-
tramwaju elektrycznego.
drugi, począl calym pędem gnać
ska postanowila odbudować
walo bardzo opornie.
ska" z entuzjazmem opisala owe
W sierpniu 1893 roku
z góry. Woźnica mimo wszyst-
tory tramwajowe ulicami św.
Wznowienie ruchu tramwa-
wydarzenie. W przeddzień pra-
rozpoczęto ukladanie
kich starań nie byl w stanie
Zofii i Raclawicką do bramy
jów do Placu Powystawowego
ca informowala lwowian, że...
torów kolei elektrycznej,
wozu zahamować tak aby tenże
wjazdowej na Plac Powystawo-
i rozbudowa linii tramwajo-
,,dnia 2 września b.r. o godzinie
zaś kontrakt na budowę
stanąl i stalo się co można bylo
wy. Odcinek ten zostal urucho-
wych do stacji Persenkówka
9 rano zostanie podjęty ruch
przewidzieć, wóz ten najechal
miony 15 czerwca 1907 roku
bylo jednym z najważniejszych
wozów tramwajowych na no-
podpisano z niemiecką
z calym impetem poprzedzają-
i sprawnie dzialal do I wojny
zadań  dyrekcji  tramwajów
wej linii przez ul. Ponińskiego.
firmą ,,Siemens und
cy go tramwaj. Skutkiem silne-
światowej.
lwowskich. (Miejskich Zakla-
Na linii tej będą kursować wozy
Halske Baubureau fur
go zdarzenia kilka osób zostalo
Ciekawostką w funkcjo-
dów Elektrycznych ­ MZE).
linii ,,10" z rogatki Zamarsty-
Elektrische Bahn".
potluczonych, kilka skaleczo-
nowaniu sieci tramwajowej
Decydujące znaczenie dla
nowskiej ulicą Zamarstynow-
nych, dwie osoby, stojące na
w czasie I wojny światowej bylo
rozbudowy linii tramwajowych
ską, Żólkiewską, pl. Krakow-
platformie zrzucilo, a kilku wi-
zatrudnienie kobiet jako kon-
w tej dzielnicy miasta miala or-
skim, pl. Goluchowskich kolo
JURIJ SMIRNOW
F
dząc grożące niebezpieczeń-
duktorek i motorowych. Przyj-
ganizacja od 1921 roku na Placu
Teatru Wielkiego, Legionów, pl.
irma zobowiązala się na
stwo, zeskoczylo. W ogóle ma
mowano kobiety ,,godne zaufa-
Powystawowym  corocznych
Mariackim, pl. Halickim, Ba-
podstawie uzyskanej kon-
być siedem osób skaleczonych,
nia, przekraczające 25 lat". Panie
Międzynarodowych  Targów
torego, Zyblikiewicza, św. Zo-
cesji wybudować ,, wla-
a na miejscu poplynęly stru-
otrzymaly mundury i czapki.
Wschodnich. I Międzynarodo-
fii, Ponińskiego do stacji Radia
snym kosztem i staraniem
gi krwi". (,,Gazeta Narodowa",
W tramwajach lwowskich zja-
we Targi Wschodnie odbyly się
Polskiego". W uroczystościach
i eksploatować kolej na nastę-
10.09.1894 roku)
wily się też zawodowi zlodzie-
w dniach 25 września ­ 5 paź-
otwarcia nowej linii uczestni-
pujących liniach:
Większość awarii zdarzyla się
je, którzy okradali pasażerów.
dziernika 1921 roku. W tym
czyl prezydent miasta Waclaw
- z glównego dworca kolejowego
wlaśnie na odcinku ulicy św. Zo-
Oto relacja ,,Gazety Narodowej"
czasie Targi Wschodnie zwie-
Drojanowski, wiceprezydenci,
ulicami: Dojazdową, Szeptyc-
fii, a pierwsza z nich miala miej-
z kolejnego przykrego wypad-
dzilo ponad 20.000 osób, zaś
delegacja Magistratu na cze-
kich, Leona Sapiehy, Koperni-
sce już 10 czerwca 1894 roku.
ku: ,,donosiliśmy swego czasu,
w latach następnych frekwencja
le z dyrektorem Mazurkiewi-
ka, Slowackiego i Sykstynską,
Zderzyly się dwa wozy tram-
że istnieje cala szajka zlodziei ­
wzrosla do 150.000 ­ 300.000
czem, dyrektorowie zakladów
aż do rogu ulic Kilińskiego
wajowe, a jednym z powodów
specjalistów w okradaniu pasa-
osób. Przewiezienie takiej liczby
miejskich. O godzinie 9 rano
i Hetmańskiej.
wedlug ,,Kuriera lwowskiego"
żerów tramwajowych. Wczoraj
ludzi bylo wielkim wyzwaniem
wóz  tramwajowy  ozdobio-
- ulicą Hetmańską, przez place
bylo ,,niestosowne zachowanie
udalo się schwytać na gorącym
dla lwowskiego tramwaju. Już
ny chorągiewkami wyruszyl
Mariacki i Halicki, ulicami: Ba-
się publiczności. ,,Już 17 czerw-
uczynku dwóch bez wątpienia
organizacja I Międzynarodo-
z przystanku na Walach Het-
torego, Pańską i Zyblikiewicza,
ca prawie w tym samym miejscu
czlonków tego ,,towarzystwa"...
wych Targów Wschodnich wy-
mańskich. U zbiegu ulic Poniń-
do szkoly św. Zofii, z prowi-
obok szkoly św. Zofii ,,wóz tram-
Usilowali oni uciec, wyskakując
magala ponownej budowy linii
skiego i Raclawickiej czekal na
zorycznym przedlużeniem na
wajowy źle hamowany uderzyl
z tramwaju, ale jednego z nich
tramwajowej z placu św. Zofii
dostojnych gości dyrektor MZE
plac Wystawowy". (,,Tramwaje
zjeżdżając z góry wystawowej,
zatrzymano. Ów Izak Wanste-
do ulicy Raclawickiej i dalej do
Karol Barwicz z reprezentan-
lwowskie 1880­1944"). Wspo-
przejeżdżający kolo szkoly św.
in mial przy sobie skradzione
bramy wjazdowej na Plac Po-
tami dyrekcji kolei elektrycz-
mniane przedlużenie prowizo-
Zofii wóz wlościański. Woźnica
pieniądze. Zostal aresztowany".
wystawowy, który od owego
nej. W dluższym przemówieniu
ryczne zbudowano w górę ulicą
obalony wraz z wozem i końmi
Liczba zlodziei kieszonkowców
czasu nazywano Placem Targów
,,zobrazowal on pracę okolo no-
św. Zofii, a dalej w prawo ulicą
odniósl ciężkie obrażenia w glo-
znacznie wzrosla w czasie I woj-
Wschodnich. W kierunku placu
wego toru" i poprosil prezyden-
Raclawicką do wejścia glów-
ta W. Drojanowskiego o oficjal-
wę i zostal przez slużbę miejską
ny światowej i w pierwszych
św. Zofii organizowano dojazd
nego na Powszechną Wystawę
ne otwarcie nowej linii.
odstawiony do szpitala. Wóz ko-
latach powojennych.
dwoma liniami tramwajowymi,
Krajową.
Wladze miejskie kontynu-
lei elektrycznej pomknąl w dal-
Od samego początku ru-
mianowicie z dworca kolejowe-
31 maja 1894 roku rozpoczę-
owaly budowę linii do elektrow-
szą drogę ku miastu".
chu tramwajowego we Lwowie,
go i z centrum miasta. Jednak
to regularny ruch lwowskiego
ni na Persenkówce i ,,wkrótce po
Już w pierwszych latach XX
również w calym Imperium Au-
możliwości owych linii byly
tramwaju elektrycznego, zaś do
ukończeniu dalszej części torów,
wilku, z powodu licznych wy-
strowęgierskim obowiązywal
zdecydowanie za male, zwlasz-
glównego wejścia na wystawę
linia ta zostanie przedlużona
staw na Placu Powystawowym
ruch lewostronny. Dopiero od
cza w sezonie letnim. Dlatego
dopiero 6 czerwca. Po zakoń-
o fragment biegnący ulicą Ko-
i popularności Panoramy Ra-
dnia 7 października 1921 roku
Rada Miejska 18 maja 1933 roku
czeniu Powszechnej Wystawy
zielnicką do rogatki Stryjskiej".
clawickiej, wyraźnie odczuwal
w Państwie Polskim wpro-
uchwalila projekt budowy ko-
2 października 1933 roku od-
Krajowej rada miejska posta-
się brak możliwości dogodne-
wadzono zasadę ruchu pra-
lejnej linii tramwajowej od ulicy
dano do eksploatacji również
nowila zlikwidować prowizo-
go dojazdu publiczności w tym
wostronnego, ale we Lwowie
św. Zofii do ulicy Ponińskiego
ryczną linię i tramwaj kurso-
i ten odcinek trasy. W latach
1936­1937 wzdluż ulicy Poniń-
wal tylko do szkoly św. Zofii.
skiego dobudowano drugi tor.
,,Gazeta Lwowska" pisala, że
Przed wrześniem 1939 roku nie
uchwala o likwidacji linii zo-
zdążono jednak zbudować dru-
stala przyjęta 25 października
gi tor na ulicę Kozielnickiej. Po
1894, a demontaż torów zakoń-
II wojnie światowej rozebrano
czono w listopadzie tegoż roku.
tor na ulicy Raclawickiej i zli-
Wagony tramwajowe dostar-
kwidowano ruch tramwajów do
czyla do Lwowa austriacka fa-
bramy dawnego Placu Targów
bryka z Grazu ,,Grazer Waggon
Wschodnich. Tramwaje na linii
und Maschinen Fabriks AGvor-
nr 10 od 1946 roku kursowaly
mals Johann Weitzer".W pierw-
tylko ulicą Iwana Franki (daw-
szym okresie zakupiono 16
na Ponińskiego) do skrzyżowa-
wagonów, każdy wagon prze-
nia z ulicą Kozielnicką. Tory po
wozil maksymalnie 30 osób.
ulicy Kozielnickiej do rogatki
Pierwsze wozy tramwajowe
Stryjskiej rozebrano. 27 maja
,,wytwarzaly chwilami dużo
1972 postanowiono zlikwido-
iskier, wyblyskujących spód
wać ruch tramwajów również
kól i z drutów przewodowych".
od pl. św. Zofii do ul. Kozielnic-
Wypadki z pasażerami i awarie
kiej, czyli w górę ulicą Iwana
wozów od pierwszych dni nie
Franki.
byly rzadkością. W okresie od