20
nr 20 (408) | 31.10.14.11.2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Galeria Oficyna w Zespole Zamkowo-Parkowym przy Muzeum Kresów w Lubaczowie, 21 sierpnia 31 grudnia 2022 r.
Skarby kresowej świątyni dziedzictwo kościola św. Marii Magdaleny
we Lwowie na ziemi lubaczowskiej
Ideą wystawy ,,Skarby
im. Janusza Petera w Tomaszowie Lubel-
kolorowe tablice oraz szklane, kolorowe
kresowej świątyni
skim, Tomasz Róg, znawca historii regio-
przeźrocza, nie tylko ze scenami religijny-
dziedzictwo kościola św. Marii
nalnej z Cieszanowa, a także ks. bp dr hab.
mi, ale też z przedstawieniami dziel sztuki,
Magdaleny we Lwowie na ziemi
Mariusz Leszczyński, biskup pomocniczy
misji ewangelizacyjnych i, przede wszyst-
lubaczowskiej", przygotowanej
diecezji zamojsko-lubaczowskiej, wybitny
kim, ważnych historycznie wydarzeń,
wspólnie przez Muzeum
specjalista w zakresie historii powojennej
m.in. z czasów walk polsko-ukraińskich
Kresów w Lubaczowie i Parafię
Archidiecezji Lwowskiej. Zespól ten opra-
o Lwów i wojny polsko-bolszewickiej. Na
Rzymskokatolicką pw. św.
cowal również liczące przeszlo 200 stron,
wystawie zaprezentowano też elementy
Wojciecha w Cieszanowie, byla
bogato ilustrowane wydawnictwo towa-
trzech drzewców od sztandarów, na któ-
prezentacja po raz pierwszy
rzyszące ekspozycji, z którym, w wersji
rych zachowalo się przeszlo 550 gwoździ
w takiej formie ocalonego na
elektronicznej, można zapoznać się na
z calą paletą nazwisk lwowskiej i kreso-
terenie ziemi lubaczowskiej
stronie internetowej Muzeum.
wej inteligencji, m.in. prezydenta Lwowa
dziedzictwa sztuki i kultury
Na wystawie zaprezentowano liczne
Stanislawa Ostrowskiego, wojewody sta-
jednej z najbardziej znanych
eksponaty ze zbiorów Muzeum Kresów
nislawowskiego gen. Stanislawa Paslaw-
świątyń lwowskich kościola
w Lubaczowie oraz Parafii rzymskokato-
skiego, czy dowódcy Okręgu Korpusu we
pw. św. Marii Magdaleny.
lickiej pw. św. Wojciecha w Cieszanowie,
Lwowie gen. Boleslawa Popowicza. Oca-
,,Ekspatriacja Archidiecezji
a także zbiorów prywatnych.
się nie tylko z osobistymi dokumentami
lone dziedzictwo uzupelniają dokumenty,
,,Lwów miasto świątyń", wpro-
Lwowskiej", druga część wystawy, zo-
i przedmiotami duchownego, ale też z jego
m.in. z czasów funkcjonowania parafii
PIOTR ZUBOWSKI
wadzającą część ekspozycji, poświęcono
stala poświęcona dziejom kościola i parafii
licznymi fotografiami, z pielgrzymki do
w czasie II wojny światowej, a także druki
JANUSZ MAZUR
dziejom i sztuce kościola pw. św. Marii
w okresie wojny i po zakończeniu II wojny
Ziemi Świętej, nabożeństw, uroczystości
ulotne, liczne fotografie i plan zasięgu pa-
WSPÓLKURATORZY WYSTAWY
Magdaleny na tle dziedzictwa sakralnego
światowej. W jej efekcie Lwów znalazl się
kościelnych i szkolnych, gdyż poświę-
rafii pw. św. Marii Magdaleny z lat 30. XX
MUZEUM KRESÓW W LUBACZOWIE
i kulturowego Lwowa. Ukazano tu po-
poza granicami Polski i rozpoczęlo się wiel-
cil się on w szczególności pracy na rzecz
w. Symbolem owego dziedzictwa, elemen-
Zabytki te trafily na tereny dzisiejszej
wstanie, a następnie poszczególne fazy
kie przesiedlenie ludności polskiej z Kre-
mlodzieży, m.in. jako katecheta, ale też
tem najistotniejszym, spajającym narrację
Polski w wyniku powojennych zmian gra-
rozwoju architektury i wystroju świątyni.
sów Wschodnich na Zachód. Ekspatriacja
duszpasterz katolickich stowarzyszeń
calej wystawy, a także lączącym Lwów
nic państwowych i ekspatriacji ludności
Murowany kościól, postawiony na miejscu
objęla również dziedzictwo kulturowe
mlodzieży męskiej i żeńskiej oraz harce-
z Lubaczowem i Cieszanowem, są także
polskiej z dawnych Kresów Rzeczypospo-
drewnianej kaplicy św. Marii Magdaleny
związane z Kościolem rzymskokatolickim.
rzy. Obiektom tym towarzyszą wybrane
oryginalne, drewniane skrzynie ewaku-
litej, w tym też ze Lwowa. Wiążą się one
z 1600 r., zbudowany zostal w 1639 r., jako
Niezwykle ważnym wydarzeniem dla zie-
książki, uratowane przez ks. Klosa z boga-
acyjne, w których ks. Klos transportowal
z kluczową dla powojennej historii ziemi
kościól seminaryjny i klasztor oo. domini-
mi lubaczowskiej bylo, w tym kontekście,
tej biblioteki ks. dra Szmyda.
sakralne wyposażenie, z zachowanymi
,,Ocalone dziedzictwo" to naj-
lubaczowskiej decyzją abpa Eugeniusza
kanów. Zlokalizowany zostal na poludnie
przeniesienie siedziby Archidiecezji Lwow-
adnotacjami na wiekach i, również sym-
Baziaka, metropolity lwowskiego, o prze-
od centrum miasta, na Przedmieściu Ha-
skiej ze Lwowa do Lubaczowa, polożone-
ważniejsza i największa część wystawy,
bolicznym, zamalowanym czarną farbą
niesieniu ze Lwowa do największego mia-
lickim. Ze wczesnej fazy istnienia kościola
go nieopodal nowej, polsko-sowieckiej,
na której zaprezentowano zabytki historii
napisem ,,Lwów".
,,Po obydwu stronach granicy",
sta na pozostalym po 1945 r. w granicach
pochodzi stiukowy oltarz glówny, jedno
a dziś polsko-ukraińskiej granicy. W 1946
i sztuki z kościola pw. św. Marii Magdale-
Polski skrawku Archidiecezji Lwowskiej
z ważniejszych dziel sztuki manierystycz-
r. Lubaczów, przez kolejne pól wieku, za
ny we Lwowie oraz znajdującej się w jego
czyli piąta, końcowa część ekspozycji,
obrządku lacińskiego jej siedziby. Tak
nej we Lwowie. W 1758 r. kościól zyskal
sprawą wspomnianego abpa Baziaka, stal
pobliżu szkoly św. Marii Magdaleny. Znala-
ukazala powojenną i obecną sytuację ko-
z Lubaczowem splotla się historia nie tylko
trójnawowy korpus i dwuwieżową fasadę
się depozytariuszem bogatych tradycji
zly się na niej m.in. przyklady malarstwa:
ściola św. Marii Magdaleny. Zarysowano
kościola św. Marii Magdaleny we Lwowie,
(architekt Marcin Urbanik). W XVIII w.
Kościola Rzymskokatolickiego w dawnej
kopia obrazu oltarzowego ,,Św. Stanislaw
tu trwający od ponad 30 lat spór o świąty-
ale wielu innych kresowych świątyń, ich
świątynia otrzymala też bogaty, baroko-
Archidiecezji Lwowskiej, która niemalże
Kostka z Dzieciątkiem Jezus", którego ory-
nię pomiędzy wladzami miasta, a wierny-
sakralnego wyposażenia, a także poslugu-
wy wystrój wnętrza. W 1765 r. przy ko-
w calości znalazla się w granicach USRR.
ginal stworzyl Stanislaw Batowski w 1941
mi parafii. W 1946 r. kościól zostal przez
jących przy nich dotychczas duchownych.
ściele zostala erygowana parafia. Po ska-
W samym mieście i okolicznych parafiach
r., oraz obraz Matki Bożej Nieustającej Po-
wladze sowieckie na krótko zamknięty,
Koncepcja wystawy zakladala wy-
sowaniu klasztoru oo. dominikanów (1784
schronienie znalazlo wielu kaplanów, któ-
mocy z 1902 r. oba wizerunki z kościola
a następnie ponownie oddany wiernym.
dzielenie pięciu glównych części, których
r.) w budynkach poklasztornych ulokowa-
rzy uratowali ze Wschodu cenne przykla-
pw. św. Wojciecha w Cieszanowie. Wśród
W 1962 r. zamieniono go jednak na klub
zadaniem bylo wprowadzenie odbiorcy
no szkolę trywialną im. św. Marii Magdale-
dy dziedzictwa sztuki i kultury sakralnej.
obiektów rzemiosla artystycznego zapre-
studencki, salę sportową i taneczną;
,,Ze Lwowa do Cieszanowa. Ks.
w zasadniczy temat ekspozycji okolicz-
ny (1816 r.), a następnie szpital cholerycz-
zentowano kilkanaście niepowtarzalnych
zniszczeniu ulegl wówczas jego wystrój.
Józef Klos", kolejna część ekspozycji,
ności znalezienia się elementów wyposa-
ny (1831 r.) i więzienie dla kobiet (1841 r.).
szat liturgicznych, przede wszystkim or-
W końcu lat 60. przejęlo go Lwowskie
żenia lwowskiego kościola pw. św. Marii
Ostateczny ksztalt otrzymal kościól w la-
dotyczyla sylwetki ostatniego proboszcza
natów, różnorodnych pod względem tech-
Konserwatorium Muzyczne, a w 1988 r.
Magdaleny w Cieszanowie i Lubaczowie
tach 18891890, kiedy to obydwie wieże
parafii pw. św. Marii Magdaleny następ-
nik wykonania i czasu powstania (najstar-
zamieniono go na Dom Muzyki Organowej
oraz ocena stanu ilościowego i wartości
zwieńczono neobarokowymi helmami
cy zaangażowanego w dzialalność podzie-
sze sięgające XVII w.). W ich kontekście
i Kameralnej. Taką funkcję, jako instytu-
kulturowej znajdujących się w tych miej-
(arch. Julian Zachariewicz). W okresie
mia niepodleglościowego i aresztowanego
warto zwrócić uwagę choćby na fragmen-
cja kultury miasta Lwowa, pelni po dziś
scowościach zabytków.
polsko-ukraińskich walk o Lwów, w listo-
przez NKWD ks. Wlodzimierza Cieńskiego
ty pasów kontuszowych, które zostaly
dzień, a parafia może korzystać z sakral-
Sam kościól, jego historia oraz histo-
padzie 1918 r., obiekt zostal uszkodzony.
(proboszcz w latach 19391940) oraz ks.
wtórnie użyte jako elementy ornatów, stul
nego wnętrza jedynie w ograniczonym za-
ria związanej z nim spoleczności, zostaly
Gruntownie odnowiono go w okresie mię-
dra Gerarda Szmyda (proboszcz w latach
i manipularzy, wcześniej będąc charakte-
kresie. Rodzi to ciągle konflikty, których
potraktowane przez autorów ekspozycji,
dzywojennym, wzbogacając wyposażenie
19301938), któremu szczególnie bliski byl
rystycznym elementem męskiego stroju
znakiem są lawki z ruchomym oparciem
jako symbol wojennych i powojennych
o jedne z najnowocześniejszych i najwięk-
rozwój mlodzieży oraz uroczysta oprawa
szlacheckiego, czy bogactwo ornamentów
(odchylanym w stronę oltarza lub sceny,
losów calej Archidiecezji Lwowskiej. In-
szych organów na terenie Rzeczypospo-
liturgii przed jej zamknięciem na począt-
i haftów. Wśród zlotnictwa i naczyń litur-
na której znajdują się organy), a także
przeslaniane kurtyną w trakcie koncer-
tencją autorów bylo nawiązanie również
litej, zakupione w czechoslowackim Kar-
ku czerwca 1946 r. Kaplan, którego korze-
gicznych zaprezentowano świeczniki, kie-
tów prezbiterium. W tej część ekspozycji
do obecnej sytuacji na Ukrainie, toczących
niowie, i nowy wystój artystyczny. Jego
nie znajdowaly się w podcieszanowskich
lich, puszkę i krzyż oltarzowy, najpewniej
glos zabierają polsko- i ukraińskojęzyczni
się na niej dzialań zbrojnych, wywolanych
symbolem na wystawie jest figura św.
Folwarkach, przed objęciem probostwa
pochodzące z kościola pw. św. Marii Mag-
wierni parafii, którzy opowiadają o swoich
agresją rosyjską, przemieszczeń ludności,
Elżbiety, niezrealizowany model rzeźby
poslugujący m.in. w Buczaczu i Żólkwi,
daleny, a także monstrancję z 1765 r., ufun-
osobistych związkach z kościolem pw. św.
a także zagrożonego materialnego dzie-
dla kościola pw. św. Elżbiety we Lwowie
byl odpowiedzialny za akcję ewakuacyj-
dowaną prawdopodobnie do lwowskiej ka-
Marii Magdaleny.
dzictwa kulturowego.
autorstwa Janiny Reichert, artystki, która
ną kościelnego wyposażenia. Wraz z nim
tedry lacińskiej, zwieńczoną figurą Matki
Aranżacje wnętrza uzupelnia film do-
Wystawa powstala dzięki wsparciu
wykonala figury aniolów do nowego olta-
trafilo ono przede wszystkim do parafii
Bożej i wysadzoną szlachetnymi i pólszla-
kumentalny, przygotowany przez Krystia-
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Na-
rza glównego w kościele św. Marii Mag-
w Cieszanowie, w której ks. Klos pracowal
chetnymi kamieniami. Na uwagę zwra-
na Klysewicza, do którego zdjęcia powsta-
rodowego oraz Powiatu Lubaczowskiego.
daleny. W takiej postaci świątynię zastal
przez kolejne trzydzieści lat. W przestrze-
cają pomoce szkolne, wykorzystywane
ly we Lwowie, Lubaczowie, Cieszanowie
Patronat honorowy nad nią objęli Jego Eks-
wybuch II wojny światowej.
ni wystawy zwiedzający mogli zapoznać
na lekcjach religii przez ks. Józefa Klosa:
i Zamościu.
celencja ks. abp Mieczyslaw Mokrzycki
Wystawa, od momentu swojego werni-
metropolita lwowski, Jego Ekscelencja Ks.
sażu, 21 sierpnia br., cieszy się nieslabnącym
bp dr Marian Rojek biskup Diecezji Zamoj-
zainteresowaniem mieszkańców Lubaczowa
sko-Lubaczowskiej oraz Eliza Dzwonkie-
i gości Muzeum. Osobiście zwiedzili ją m.in.
wicz konsul generalny Rzeczypospolitej
abp Mieczyslaw Mokrzycki, metropolita
Polskiej we Lwowie.
lwowski, abp Waclaw Depo, metropolita
Calość ekspozycji, którą zaplanowano
częstochowski, bp Marian Buczek, emery-
w przestronnych wnętrzach Galerii Oficy-
towany ordynariusz diecezji charkowsko-
na w Zespole Zamkowo-Parkowym przy
-zaporoskiej oraz Eliza Dzwonkiewicz, Kon-
Muzeum Kresów w Lubaczowie, zaaran-
sul Generalny Rzeczypospolitej Polskiej we
żowano w taki sposób, aby z jednej stro-
Lwowie. Pod koniec września, dzięki wspar-
ny oddać charakter transportowanych
ciu Konsulatu, wystawę zaszczycila swoją
po wojnie przedmiotów, z drugiej zaś, aby
obecnością także blisko 50-osobowa grupa
ukazać przedwojenne i obecne wnętrze
wiernych parafii pw. św. Marii Magdaleny
świątyni. Wśród autorów wystawy zna-
na czele z proboszczem o. Dawidem Omieciń-
leźli się pracownicy lubaczowskiego Mu-
skim OMI i wicekonsul Natalią Rudczyk. Byla
zeum: historyk sztuki Janusz Mazur oraz
to swoista pielgrzymka do korzeni, którymi
historycy Piotr Zubowski oraz Dariusz
lwowski Kościól i tworzący go ludzie związa-
Salek, Katarzyna Warmińska-Mazurek,
li się z Lubaczowem i Cieszanowem.
historyk sztuki z Muzeum Regionalnego