img
20
nr 20 (408) | 31.10.­14.11.2022
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
Galeria Oficyna w Zespole Zamkowo-Parkowym przy Muzeum Kresów w Lubaczowie, 21 sierpnia ­ 31 grudnia 2022 r.
Skarby kresowej świątyni ­ dziedzictwo kościola św. Marii Magdaleny
we Lwowie na ziemi lubaczowskiej
Ideą wystawy ,,Skarby
im. Janusza Petera w Tomaszowie Lubel-
kolorowe tablice oraz szklane, kolorowe
kresowej świątyni ­
skim, Tomasz Róg, znawca historii regio-
przeźrocza, nie tylko ze scenami religijny-
dziedzictwo kościola św. Marii
nalnej z Cieszanowa, a także ks. bp dr hab.
mi, ale też z przedstawieniami dziel sztuki,
Magdaleny we Lwowie na ziemi
Mariusz Leszczyński, biskup pomocniczy
misji ewangelizacyjnych i, przede wszyst-
lubaczowskiej", przygotowanej
diecezji zamojsko-lubaczowskiej, wybitny
kim, ważnych historycznie wydarzeń,
wspólnie przez Muzeum
specjalista w zakresie historii powojennej
m.in. z czasów walk polsko-ukraińskich
Kresów w Lubaczowie i Parafię
Archidiecezji Lwowskiej. Zespól ten opra-
o Lwów i wojny polsko-bolszewickiej. Na
Rzymskokatolicką pw. św.
cowal również liczące przeszlo 200 stron,
wystawie zaprezentowano też elementy
Wojciecha w Cieszanowie, byla
bogato ilustrowane wydawnictwo towa-
trzech drzewców od sztandarów, na któ-
prezentacja ­ po raz pierwszy
rzyszące ekspozycji, z którym, w wersji
rych zachowalo się przeszlo 550 gwoździ
w takiej formie ­ ocalonego na
elektronicznej, można zapoznać się na
z calą paletą nazwisk lwowskiej i kreso-
terenie ziemi lubaczowskiej
stronie internetowej Muzeum.
wej inteligencji, m.in. prezydenta Lwowa
dziedzictwa sztuki i kultury
Na wystawie zaprezentowano liczne
Stanislawa Ostrowskiego, wojewody sta-
jednej z najbardziej znanych
eksponaty ze zbiorów Muzeum Kresów
nislawowskiego gen. Stanislawa Paslaw-
świątyń lwowskich ­ kościola
w Lubaczowie oraz Parafii rzymskokato-
skiego, czy dowódcy Okręgu Korpusu we
pw. św. Marii Magdaleny.
lickiej pw. św. Wojciecha w Cieszanowie,
Lwowie gen. Boleslawa Popowicza. Oca-
,,Ekspatriacja  Archidiecezji
a także zbiorów prywatnych.
się nie tylko z osobistymi dokumentami
lone dziedzictwo uzupelniają dokumenty,
,,Lwów ­ miasto świątyń", wpro-
Lwowskiej", druga część wystawy, zo-
i przedmiotami duchownego, ale też z jego
m.in. z czasów funkcjonowania parafii
PIOTR ZUBOWSKI
wadzającą część ekspozycji, poświęcono
stala poświęcona dziejom kościola i parafii
licznymi fotografiami, z pielgrzymki do
w czasie II wojny światowej, a także druki
JANUSZ MAZUR
dziejom i sztuce kościola pw. św. Marii
w okresie wojny i po zakończeniu II wojny
Ziemi Świętej, nabożeństw, uroczystości
ulotne, liczne fotografie i plan zasięgu pa-
WSPÓLKURATORZY WYSTAWY
Magdaleny na tle dziedzictwa sakralnego
światowej. W jej efekcie Lwów znalazl się
kościelnych i szkolnych, gdyż poświę-
rafii pw. św. Marii Magdaleny z lat 30. XX
MUZEUM KRESÓW W LUBACZOWIE
i kulturowego Lwowa. Ukazano tu po-
poza granicami Polski i rozpoczęlo się wiel-
cil się on w szczególności pracy na rzecz
w. Symbolem owego dziedzictwa, elemen-
Zabytki te trafily na tereny dzisiejszej
wstanie, a następnie poszczególne fazy
kie przesiedlenie ludności polskiej z Kre-
mlodzieży, m.in. jako katecheta, ale też
tem najistotniejszym, spajającym narrację
Polski w wyniku powojennych zmian gra-
rozwoju architektury i wystroju świątyni.
sów Wschodnich na Zachód. Ekspatriacja
duszpasterz katolickich stowarzyszeń
calej wystawy, a także lączącym Lwów
nic państwowych i ekspatriacji ludności
Murowany kościól, postawiony na miejscu
objęla również dziedzictwo kulturowe
mlodzieży męskiej i żeńskiej oraz harce-
z Lubaczowem i Cieszanowem, są także
polskiej z dawnych Kresów Rzeczypospo-
drewnianej kaplicy św. Marii Magdaleny
związane z Kościolem rzymskokatolickim.
rzy. Obiektom tym towarzyszą wybrane
oryginalne, drewniane skrzynie ewaku-
litej, w tym też ze Lwowa. Wiążą się one
z 1600 r., zbudowany zostal w 1639 r., jako
Niezwykle ważnym wydarzeniem dla zie-
książki, uratowane przez ks. Klosa z boga-
acyjne, w których ks. Klos transportowal
z kluczową dla powojennej historii ziemi
kościól seminaryjny i klasztor oo. domini-
mi lubaczowskiej bylo, w tym kontekście,
tej biblioteki ks. dra Szmyda.
sakralne wyposażenie, z zachowanymi
,,Ocalone dziedzictwo" to naj-
lubaczowskiej decyzją abpa Eugeniusza
kanów. Zlokalizowany zostal na poludnie
przeniesienie siedziby Archidiecezji Lwow-
adnotacjami na wiekach i, również sym-
Baziaka, metropolity lwowskiego, o prze-
od centrum miasta, na Przedmieściu Ha-
skiej ze Lwowa do Lubaczowa, polożone-
ważniejsza i największa część wystawy,
bolicznym, zamalowanym czarną farbą
niesieniu ze Lwowa do największego mia-
lickim. Ze wczesnej fazy istnienia kościola
go nieopodal nowej, polsko-sowieckiej,
na której zaprezentowano zabytki historii
napisem ,,Lwów".
,,Po obydwu stronach granicy",
sta na pozostalym po 1945 r. w granicach
pochodzi stiukowy oltarz glówny, jedno
a dziś polsko-ukraińskiej granicy. W 1946
i sztuki z kościola pw. św. Marii Magdale-
Polski skrawku Archidiecezji Lwowskiej
z ważniejszych dziel sztuki manierystycz-
r. Lubaczów, przez kolejne pól wieku, za
ny we Lwowie oraz znajdującej się w jego
czyli piąta, końcowa część ekspozycji,
obrządku lacińskiego jej siedziby. Tak
nej we Lwowie. W 1758 r. kościól zyskal
sprawą wspomnianego abpa Baziaka, stal
pobliżu szkoly św. Marii Magdaleny. Znala-
ukazala powojenną i obecną sytuację ko-
z Lubaczowem splotla się historia nie tylko
trójnawowy korpus i dwuwieżową fasadę
się depozytariuszem bogatych tradycji
zly się na niej m.in. przyklady malarstwa:
ściola św. Marii Magdaleny. Zarysowano
kościola św. Marii Magdaleny we Lwowie,
(architekt Marcin Urbanik). W XVIII w.
Kościola Rzymskokatolickiego w dawnej
kopia obrazu oltarzowego ,,Św. Stanislaw
tu trwający od ponad 30 lat spór o świąty-
ale wielu innych kresowych świątyń, ich
świątynia otrzymala też bogaty, baroko-
Archidiecezji Lwowskiej, która niemalże
Kostka z Dzieciątkiem Jezus", którego ory-
nię pomiędzy wladzami miasta, a wierny-
sakralnego wyposażenia, a także poslugu-
wy wystrój wnętrza. W 1765 r. przy ko-
w calości znalazla się w granicach USRR.
ginal stworzyl Stanislaw Batowski w 1941
mi parafii. W 1946 r. kościól zostal przez
jących przy nich dotychczas duchownych.
ściele zostala erygowana parafia. Po ska-
W samym mieście i okolicznych parafiach
r., oraz obraz Matki Bożej Nieustającej Po-
wladze sowieckie na krótko zamknięty,
Koncepcja wystawy zakladala wy-
sowaniu klasztoru oo. dominikanów (1784
schronienie znalazlo wielu kaplanów, któ-
mocy z 1902 r. ­ oba wizerunki z kościola
a następnie ponownie oddany wiernym.
dzielenie pięciu glównych części, których
r.) w budynkach poklasztornych ulokowa-
rzy uratowali ze Wschodu cenne przykla-
pw. św. Wojciecha w Cieszanowie. Wśród
W 1962 r. zamieniono go jednak na klub
zadaniem bylo wprowadzenie odbiorcy
no szkolę trywialną im. św. Marii Magdale-
dy dziedzictwa sztuki i kultury sakralnej.
obiektów rzemiosla artystycznego zapre-
studencki, salę sportową i taneczną;
,,Ze Lwowa do Cieszanowa. Ks.
w zasadniczy temat ekspozycji ­ okolicz-
ny (1816 r.), a następnie szpital cholerycz-
zentowano kilkanaście niepowtarzalnych
zniszczeniu ulegl wówczas jego wystrój.
Józef Klos", kolejna część ekspozycji,
ności znalezienia się elementów wyposa-
ny (1831 r.) i więzienie dla kobiet (1841 r.).
szat liturgicznych, przede wszystkim or-
W końcu lat 60. przejęlo go Lwowskie
żenia lwowskiego kościola pw. św. Marii
Ostateczny ksztalt otrzymal kościól w la-
dotyczyla sylwetki ostatniego proboszcza
natów, różnorodnych pod względem tech-
Konserwatorium Muzyczne, a w 1988 r.
Magdaleny w Cieszanowie i Lubaczowie
tach 1889­1890, kiedy to obydwie wieże
parafii pw. św. Marii Magdaleny ­ następ-
nik wykonania i czasu powstania (najstar-
zamieniono go na Dom Muzyki Organowej
oraz ocena stanu ilościowego i wartości
zwieńczono neobarokowymi helmami
cy zaangażowanego w dzialalność podzie-
sze sięgające XVII w.). W ich kontekście
i Kameralnej. Taką funkcję, jako instytu-
kulturowej znajdujących się w tych miej-
(arch. Julian Zachariewicz). W okresie
mia niepodleglościowego i aresztowanego
warto zwrócić uwagę choćby na fragmen-
cja kultury miasta Lwowa, pelni po dziś
scowościach zabytków.
polsko-ukraińskich walk o Lwów, w listo-
przez NKWD ks. Wlodzimierza Cieńskiego
ty pasów kontuszowych, które zostaly
dzień, a parafia może korzystać z sakral-
Sam kościól, jego historia oraz histo-
padzie 1918 r., obiekt zostal uszkodzony.
(proboszcz w latach 1939­1940) oraz ks.
wtórnie użyte jako elementy ornatów, stul
nego wnętrza jedynie w ograniczonym za-
ria związanej z nim spoleczności, zostaly
Gruntownie odnowiono go w okresie mię-
dra Gerarda Szmyda (proboszcz w latach
i manipularzy, wcześniej będąc charakte-
kresie. Rodzi to ciągle konflikty, których
potraktowane przez autorów ekspozycji,
dzywojennym, wzbogacając wyposażenie
1930­1938), któremu szczególnie bliski byl
rystycznym elementem męskiego stroju
znakiemlawki z ruchomym oparciem
jako symbol wojennych i powojennych
o jedne z najnowocześniejszych i najwięk-
rozwój mlodzieży oraz uroczysta oprawa
szlacheckiego, czy bogactwo ornamentów
(odchylanym w stronę oltarza lub sceny,
losów calej Archidiecezji Lwowskiej. In-
szych organów na terenie Rzeczypospo-
liturgii ­ przed jej zamknięciem na począt-
i haftów. Wśród zlotnictwa i naczyń litur-
na której znajdują się organy), a także
przeslaniane kurtyną w trakcie koncer-
tencją autorów bylo nawiązanie również
litej, zakupione w czechoslowackim Kar-
ku czerwca 1946 r. Kaplan, którego korze-
gicznych zaprezentowano świeczniki, kie-
tów prezbiterium. W tej część ekspozycji
do obecnej sytuacji na Ukrainie, toczących
niowie, i nowy wystój artystyczny. Jego
nie znajdowaly się w podcieszanowskich
lich, puszkę i krzyż oltarzowy, najpewniej
glos zabierają polsko- i ukraińskojęzyczni
się na niej dzialań zbrojnych, wywolanych
symbolem na wystawie jest figura św.
Folwarkach, przed objęciem probostwa
pochodzące z kościola pw. św. Marii Mag-
wierni parafii, którzy opowiadają o swoich
agresją rosyjską, przemieszczeń ludności,
Elżbiety, niezrealizowany model rzeźby
poslugujący m.in. w Buczaczu i Żólkwi,
daleny, a także monstrancję z 1765 r., ufun-
osobistych związkach z kościolem pw. św.
a także zagrożonego materialnego dzie-
dla kościola pw. św. Elżbiety we Lwowie
byl odpowiedzialny za akcję ewakuacyj-
dowaną prawdopodobnie do lwowskiej ka-
Marii Magdaleny.
dzictwa kulturowego.
autorstwa Janiny Reichert, artystki, która
kościelnego wyposażenia. Wraz z nim
tedry lacińskiej, zwieńczoną figurą Matki
Aranżacje wnętrza uzupelnia film do-
Wystawa powstala dzięki wsparciu
wykonala figury aniolów do nowego olta-
trafilo ono przede wszystkim do parafii
Bożej i wysadzoną szlachetnymi i pólszla-
kumentalny, przygotowany przez Krystia-
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Na-
rza glównego w kościele św. Marii Mag-
w Cieszanowie, w której ks. Klos pracowal
chetnymi kamieniami. Na uwagę zwra-
na Klysewicza, do którego zdjęcia powsta-
rodowego oraz Powiatu Lubaczowskiego.
daleny. W takiej postaci świątynię zastal
przez kolejne trzydzieści lat. W przestrze-
cają pomoce szkolne, wykorzystywane
ly we Lwowie, Lubaczowie, Cieszanowie
Patronat honorowy nad nią objęli Jego Eks-
wybuch II wojny światowej.
ni wystawy zwiedzający mogli zapoznać
na lekcjach religii przez ks. Józefa Klosa:
i Zamościu.
celencja ks. abp Mieczyslaw Mokrzycki
Wystawa, od momentu swojego werni-
metropolita lwowski, Jego Ekscelencja Ks.
sażu, 21 sierpnia br., cieszy się nieslabnącym
bp dr Marian Rojek biskup Diecezji Zamoj-
zainteresowaniem mieszkańców Lubaczowa
sko-Lubaczowskiej oraz Eliza Dzwonkie-
i gości Muzeum. Osobiście zwiedzilim.in.
wicz konsul generalny Rzeczypospolitej
abp Mieczyslaw Mokrzycki, metropolita
Polskiej we Lwowie.
lwowski, abp Waclaw Depo, metropolita
Calość ekspozycji, którą zaplanowano
częstochowski, bp Marian Buczek, emery-
w przestronnych wnętrzach Galerii Oficy-
towany ordynariusz diecezji charkowsko-
na w Zespole Zamkowo-Parkowym przy
-zaporoskiej oraz Eliza Dzwonkiewicz, Kon-
Muzeum Kresów w Lubaczowie, zaaran-
sul Generalny Rzeczypospolitej Polskiej we
żowano w taki sposób, aby z jednej stro-
Lwowie. Pod koniec września, dzięki wspar-
ny oddać charakter transportowanych
ciu Konsulatu, wystawę zaszczycila swoją
po wojnie przedmiotów, z drugiej zaś, aby
obecnością także blisko 50-osobowa grupa
ukazać przedwojenne i obecne wnętrze
wiernych parafii pw. św. Marii Magdaleny
świątyni. Wśród autorów wystawy zna-
na czele z proboszczem o. Dawidem Omieciń-
leźli się pracownicy lubaczowskiego Mu-
skim OMI i wicekonsul Natalią Rudczyk. Byla
zeum: historyk sztuki Janusz Mazur oraz
to swoista pielgrzymka do korzeni, którymi
historycy Piotr Zubowski oraz Dariusz
lwowski Kościól i tworzący go ludzie związa-
Salek, Katarzyna Warmińska-Mazurek,
li się z Lubaczowem i Cieszanowem.
historyk sztuki z Muzeum Regionalnego