img
16
nr 21 (409) |15­28.11.2022
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Wernisaże wojennego Lwowa  (cz. I)
Pomimo alarmów
z epidemią kowidową, ale tak-
że odważnie oprzeć się groź-
powietrznych
bie fizycznego i duchowego
i różnych zagrożeń,
wyniszczenia przez epidemię,
życie artystyczne
a raczej - pandemię rasizmu. To
w mieście nadal trwa.
zjawisko jest znane Ukraińcom
W październiku
od dawna. W ten sposób poja-
w lwowskich
wily się nowe postaci mojego
muzeach i galeriach
malarskiego oporu. Jest to tzw.
,,jednostka wojskowa" cyklu
zaprezentowano
ARDEKOCH.
szereg wystaw malarzy
Nowe obrazy przedstawiają
i rzeźbiarzy.
ukraińskie dziewczęta w stro-
jach ludowych z tych regionów,
które najbardziej ucierpialy od
TEKST I ZDJĘCIA
rasistowskiej inwazji rosyj-
KONSTANTY CZAWAGA
skiej. Jedna dziewczyna trzyma
Nowy dorobek polskich
Javelin, druga stoi z NLAVem-
i ukraińskich ikonopisów
-em, trzecia z inną bronią
,,Spotkanie ze Zmartwych-
wspólczesną.
wstalym"  to  tytul  wysta-
Jurij Koch mówi, że lubi
wy XIV. Międzynarodowych
mitologię i groteskę. Urodzil
Warsztatów Ikonopisów w No-
się w 1958 roku we Lwowie.
wicy-Wesolej 2022. Z powo-
W 1978 roku ukończyl Lwow-
du wojny prace zawisly nie jak
ską Szkolę Sztuki Użytkowej
zwykle w Muzeum Narodowym
imienia Iwana Trusza, w 1986
we Lwowie imienia Andrze-
roku ­ Ukraiński Instytut Po-
ja Szeptyckiego, lecz w galerii
ligraficzny im. Iwana Fedoro-
OBRAZY JURIJA KOCHA
,,Dzyga" przy ul. Ormiańskiej.
wa. Od 1986 roku jest stalym
Projekt z udzialem wspól-
warsztatów uznali, że jest to
swoje zmartwychwstanie, jedni
dziewczęta w maskach ochron-
uczestnikiem procesu arty-
czesnych artystów z Polski,
miejsce niezwykle, ponieważ jest
uczniowie uwierzyli w nie do-
nych pojawily się na jego obra-
stycznego Lwowa. Zajmuje się
Ukrainy i Slowacji, tworzą-
miejscem jednej z najważniej-
piero, gdy zobaczyli pusty grób,
zach wraz z nadejściem epide-
malarstwem, grafiką, plaka-
cych prace o tematyce religij-
szych autorskich realizacji pol-
inni ­ gdy spotkali Go osobi-
mii koronawirusa wiosną 2020
tem i projektowaniem ksią-
nej, realizowany jest od 2009
skiego mistrza ikonopisa Jerzego
ście. Przywolujemy to doświad-
roku. Wcześniej przez kilka lat
żek. Zaprojektowal ponad 120
roku, a jego celem jest przybli-
Nowosielskiego.
czenie zapisane w relacjach
rozwijal cykl ,,karnawalowy",
książek znanych ukraińskich
żenie szerokiej publiczności
­ Mieszkaliśmy w domu re-
ewangelistów.
w którym maska jest definiu-
pisarzy. Uczestniczyl w ponad
malo znanego, ale żywego i in-
kolekcyjnym, gdzie znajdują się
Z powodu wojny na Ukrainie
jącą istotą stylistyczną. Oczy-
200 wystawach w 30 krajach.
trygującego malarstwa ikono-
polichromie tego artysty ­ napi-
do Wesolej nie mogli przyjechać
wiście wcale nie podejrzewając
Jego prace zostaly nagrodzone
wego. W trakcie warsztatów
sali wyżej wspomniani malarze.
ukraińscy malarze. Przyjecha-
nowego zagrożenia XXI wieku.
dyplomami i medalami ośmiu
odbywają się prezentacje do-
­ Modliliśmy się w wymalowa-
ly malarki ­ żony i siostry tych,
­ Kiedy zaczęla się obecna
międzynarodowych wystaw.
robku artystycznego nie tylko
nym przez niego kościele. Na-
którzy bądź są na froncie, bądź
wojna, a ja odkladalem obrazy
Zostal odznaczony Zlotym Go-
uczestników ­ gośćmi warsz-
szym gospodarzem byla ekume-
czekają na wezwanie do wojska.
w bezpieczne miejsce, te oczy
dlem Lwowa. Autor 18. wystaw
tatów byli również artyści,
niczna wspólnota Chemin Neuf.
Niektóre z nich stracily bliskich.
dziewcząt powiedzialy mi, że
indywidualnych na Ukrainie
którzy nie mogli wziąć udzia-
Wspólorganizatorami tegorocz-
­ Mamy nadzieję, że ikony,
są w stanie nie tylko wytrzy-
i za granicą. Autor określa swój
lu w projekcie ­ oraz dyskusje.
nego pleneru byly Pracownia
które powstaly w trakcie ple-
mać ból i cierpienie związane
styl malarski jako ,,manierę
Pomyslodawcy i organizato-
Badań nad Ukraińską Tożsa-
neru, efekty ich pracy i pracy
metafizyczną". Glównym te-
rzy uważają, że ideą Warszta-
mością (Uniwersytet Warszaw-
malarzy z Polski pomogą prze-
matem twórczości jest MIASTO
tów jest stworzenie możliwo-
ski) oraz Katedra Sztuki Sakral-
zwyciężyć poczucie samotno-
w manifestacjach historycz-
ści spotkania i wspólnej pracy
nej lwowskiej Akademii Sztuk
ści i zagubienia, zbliżą nas do
nych, erotycznych i ezoterycz-
ikonopisów obu kręgów kul-
Pięknych.  Szukając  tematu
zrozumienia TAJEMNICY, która
nych z integralną substancją
turowych, Wschodu i Zachodu.
przewodniego dla tego spotka-
jest fundamentem chrześcijań-
psychodeliczną - PERSONĄ.
Twórcze spojrzenie na ikonę,
nia, myśleliśmy o perspekty-
stwa ­ zapewnili artyści.
Mlodzi mistrzowie
zakorzenione w tradycji a za-
wie, która rozprasza mroki tra-
Etno-opór w galerii ,,Iconart"
rzeźby nowoczesnej
razem otwarte na wspólczesne
gedii, jaka bezpośrednio dotyka
środki artystycznego wyrazu,
naszych ukraińskich przyja-
Nie tak dawno kontrowersje
W znajdującej się przy tej-
pozwala odczytywać jej aktual-
ciól. Poczucie bezsilności wobec
w lwowskim środowisku arty-
że ulicy Ormiańskiej galerii
ność jako nośnika treści chrze-
przemocy, rozpacz i ból byly też
stycznym i wśród mieszkańców
,,Iconart" lwowski malarz Jurij
ścijańskiej wiary wyrażanej
udzialem uczniów Chrystusa
miasta wzbudzil pomnik Fran-
Koch zaprezentowal jedena-
w sposób oryginalny, istotowy,
­ świadków Jego męczeństwa.
za Ksawerego Mozarta powsta-
ście wybranych prac polączo-
przemawiający także do czlo-
Mimo że Chrystus zapowiedzial
ly w centrum Lwowa na placu
nych wspólną ideą. Wyjaśnil, że
wieka dzisiejszego. Warsztaty
Malaniuka. Mamy w naszym
okazją do poszukiwań i wza-
mieście zainteresowanie rów-
jemnej konfrontacji osobistych
nież rzeźbą wspólczesną. Zoba-
doświadczeń twórców ikon
czyćmożna w Art-Centrum
wywodzących się z tradycji
Pawla Gudimowa ,,Ja Galeria
obu obrządków liturgicznych.
Lwiw". Swoje prace zaprezento-
Napięcie pomiędzy tradycją, tj.
wali tam Wolodymyr Semkiw,
depozytem kanonu ikonogra-
Denys Szymański, Wasyl Hry-
ficznego i pragnieniem nada-
newycz i Oleksij Abramow.
nia ikonom znamion osobiste-
­ Pomysl stworzenia tej
go przeżywania ich treści rodzi
wystawy przyszedl do mnie
dziela ciekawe i otwarte na
w momencie znajomości z mlo-
każdego odbiorcę.
dymi lwowskimi rzeźbiarzami,
Wcześniej doroczne warsz-
których postanowilem przed-
taty ikonopisów odbywaly się
stawić jako niezależne zjawi-
w Nowicy, w Polsce. Jeden raz
sko, powoli kielkujące wśród
przystankiem dla artystów byla
absolwentów Lwowskiej Aka-
Krzyworównia na Huculsz-
demii Sztuki ­ powiedzial
czyźnie. W tym roku XIV. edy-
w rozmowie z Kurierem Pa-
cja Międzynarodowych Warsz-
wel Gudimow, wlaściciel ga-
tatów Ikonopisów odbyla się
lerii i kurator wystawy. ­ Oni
w dniach 6-17 września w Pol-
spróbowali po prostu oderwać
sce, w Wesolej, w parafii pod
się od tak zwanej rzeźby socja-
wezwaniem Opatrzności Bożej.
listycznej i realistycznej jako
Katarzyna Jakubowska-Kraw-
rzemiosla, które powstalo od
czyk, Uliana Tomkewycz oraz
chwili zalożenia w 1946 roku
Mateusz Sora, organizatorzy
ówczesnego Instytutu Sztuk
GALERIA DZYGA