img
8
nr 23­24 (411­412) |20.12.2022­16.01.2023
Kurier kulturalny
www.kuriergalicyjski.com
Kartki pocztowe na Boże Narodzenie
autorstwa Leli Pawlikowskiej
Cieszę się, że kartki pocztowe
i pośrodku napis wielkimi li-
Anieli Pawlikowskiej byly
terami: MEDYKA. Znów, jak
jedną z inspiracji do napisania
w pocztówce z Trzema Królami
wierszy bożonarodzeniowych
w kierezjach, artystka nawią-
przez Mariusza Olbromskiego,
zala do motywów o rodowo-
wspólpracownika ,,Nowego
dzie ludowym: Maryję z wlo-
Kuriera Galicyjskiego",
sami splecionymi w warkocz
animatora wielu dzialań
ubrala w zapaskę w kratę, Je-
kulturalnych, pisarza i poety
zusa ­ w niemowlęce powija-
rodem z przygranicznego
ki, a stajenkę wystylizowa-
Lubaczowa, z części dawnej
la na zakopiańską kapliczkę
Archidiecezji Lwowskiej do
zwieńczoną rysiem. Te elemen-
1991 roku. Trzeba wspomnieć,
ty oraz symetryczna kompo-
że Aniela Pawlikowska
zycja calości i zredukowanie
projektowala pocztówki
planów do jednego sprawiają,
świąteczne wielokrotnie
że jak w kompozycji powyżej,
wykonana zostala w tym sa-
od lat 30. aż do lat 70. XX
artystka odwolala się do de-
mym czasie, ale w zupelnie innej
wieku ­ w Polsce i w Anglii.
koracyjnego nurtu w między-
konwencji. Na pierwszym planie
Niektóre z tych pocztówek
wojennej plastyce polskiej oraz
ukazani zostali odwróceni ple-
interesujące ze względu na
w wlączyla do tematyki religij-
cami Trzej Królowie śpieszący
ikonografię, inne zaś urzekają
nej motywy ludowe.
do stajenki widocznej w oddali,
swą dekoracyjnością.
Pocztówki świąteczne Leli
a oświetlonej blaskiem gwiazdy.
Pawlikowskiej wydane w 1938
Królowie ubrani są w podbite fu-
roku przez ,,Książnicę ­ Atlas"
trem krakowskie kierezje z du-
MARTA TROJANOWSKA
P
niejednolite pod względem
żymi kolnierzami, na glowach
rzed  wojną  pocztówki
ikonograficznym i formalnym.
mają otwarte korony, a wokól
(nie tylko świąteczne) za-
Szczególne wartości mają te,
glów okrągle nimby. Przed sobą
projektowane przez Lelę
z którymi, prawdopodobnie
niosą zapewne dary dla Dzie-
Pawlikowską wydane zosta-
z racji tematu ikonograficz-
ciątka; ale widoczna jest tylko
ly w Polsce przez ,,Książnicę ­
nego, artystka czula się ści-
górna część ich ugiętych w lok-
Atlas" we Lwowie w 1938 roku
ślej emocjonalnie związana. Do
ciach rąk. Cala scena rozgrywa
i noszą numery katalogowe
nich należy przede wszystkim
się na śniegu, pod rozgwieżdżo-
Poklon Trzech Króli, dedyko-
3001­3032. Wszystkie posia-
nym niebem. Artystka poslużyla
dają widoczną sygnaturę ar-
wany synowi Kasprowi, który
się typową dla polskiej sztuki lat
tystki ­ najczęściej jest to mo-
w święto Objawienia Pańskie-
międzywojennych twórczą in-
nogram wiązany: LP w okręgu
go obchodzil imieniny. Dekora-
terpretacją motywów ludowych
­ i napis: Medyka. Wśród tych
cyjne wartości i oryginalność
,,ubierając" wschodnich Mędr-
pocztówek dziewięć lączy się
ikonografii tej kompozycji na
ców w stylizowane stroje. Sce-
z Bożym Narodzeniem.
tle polskiej sztuki ilustrator-
pozbawila zbytnich szczegó-
Jedną z nich jest Poklon
skiej dwudziestolecia, są nie-
lów i uprościla rysunek tak, że
Trzech Króli. Projekt tej pocz-
zaprzeczalne. Wartości te są
postaci przypominają kukielki
tówki gotowy byl już w 1936
związane z europejskim nur-
z krakowskiej szopki.
roku. Oryginalna scena byla
tem Art Déco. W obu następ-
Kolejna pocztówka przedsta-
namalowana  dla  starsze-
nych pocztówkach widoczne
wia Boże Narodzenie w typie
Adoracja Dzieciątka (kat. 3019).
go syna, Kaspra i do września
inspiracje motywami ludowy-
1939 roku wisiala w pokoju
mi z poludniowych regionów
Scena rozgrywa się w stajen-
dziecinnym medyckiego dwo-
ce przypominającej drewnianą
ówczesnej Polski od Huculsz-
ru, a zaginęla podczas woj-
czyzny i Lwowa poczynając, po
kapliczkę. W arkadzie zajmu-
ny. W polu silnie wydlużonego
Zakopane i Kraków. Świadczą
jącej calą plaszczyznę frontu
w poziomie prostokąta, pomię-
o tym nie tylko postaci ubrane
stajenki klęczy Maryja przy
dzy dwoma drewnianymi slu-
glębi oraz wschodnie ubiory,
w inspirowane folklorem stroje,
związków  ikonograficznych
żlóbku, w którym leży w po-
pami podtrzymującymi nie-
przesądzają o związkach pro-
i stylistycznych zarówno z Po-
wijakach maly Chrystus. Z obu
ale i kompozycja oraz jednopla-
widoczny dach stajenki, a nad
jektu ze stylem Art Déco w jego
nowy uklad przestrzenny opar-
chodami Trzech Króli wczesne-
stron żlóbek adorują dwa dzie-
belką podloża z wypisanymi
europejskim wydaniu. Autorka
ty na rytmie. Stosując te ele-
go wloskiego renesansu, jak i z...
cięce aniolki, a trzeci wzlatuje
kredą literami: ,,K+M+B", ar-
świadomie nie nawiązala tu do
menty artystka nawiązala do
żurnalami projektantów mody
nad dachem stajenki. Pod bel-
tystka ukazala po lewej Ma-
polskich motywów ludowych
lat dwudziestych XX wieku.
ograniczającą u dolu kom-
motywów znanych w polskiej
Pocztówka Trzej Królowie
ryję z Dzieciątkiem siedzącą
czy narodowych. W pracy tej
sztuce ilustratorskiej między-
pozycję autorka umieścila swój
w drodze do stajenki (kat. 3031)
monogram (L.P. z obu końców)
na żlobie na tle promienistej,
można dopatrzeć się dalekich
wojnia, chociażby z twórczości
przypominającej slońce au-
Zofii Stryjeńskiej.
reoli. Od prawej zbliżają się do
Po 1946 roku i osiedleniu się
niej na kolanach Trzej Królo-
w Londynie Lela Pawlikowska
wie o egzotycznych twarzach
rozpoczęla wspólpracę z pol-
i w egzotycznych szatach.
skimi wydawnictwami emi-
Każdy z nich, patrząc na Dzie-
gracyjnymi i wydawnictwa-
ciątko, coraz niżej się klania,
mi anglojęzycznymi. Niektóre
równocześnie zdejmując z glo-
z tych oficyn zlecaly artystce
wy koronę, by zlożyć ją u stóp
wykonanie projektów kart na
ubogo ubranej Maryi. Pomimo,
Boże Narodzenie. Byly to pra-
że pocztówka jest niewielkich
wie wylącznie podwójne, roz-
rozmiarów i artystka poslużyla
kladane kartki przeznaczone do
się oszczędnymi środkami wy-
wysylania w kopercie; filokar-
razu, udalo się jej ukazać du-
tyści nazywają je ,,karnetami".
chową wyższość Boskich Osób
Powstawaly wówczas projekty
nad gorącymi temperamenta-
z napisami w języku polskim
mi klęczących przed nimi Mę-
lub angielskim, a wykonywane
drców. Ci strojnie odziani, silni
byly w rozmaitych technikach,
mężczyźni wydają się wprost
formatach i różnorodnej styli-
zniewoleni lagodną mocą ply-
styce. Forma większości z nich
nącą od malego Jezusa. Ujarz-
zapewne byla ogólnie okre-
mili swoją ,,szumność" i poddali
ślana przez wydawców, któ-
się pogodnemu oddzialywaniu
rzy, najczęściej, by ograniczyć
Boskiego Syna. Zarówno kom-
koszty, wydawali druki tylko
pozycja, jak i zamierzony brak
dwubarwne.