img
26
nr 23­24 (411­412) |20.12.2022­16.01.2023
Okruchy historii
www.kuriergalicyjski.com
dokończenie ze strony 25
M. Hölzel byl kolejnym milośnikiem
ilustrowanych widokówek i zamówil serię
z fotografiami Trzemeskiego u czeskiego
wydawcy Stefana Tietze z Aussigu (ob.
Ujście nad Labą). Seria sklada się z 11 wi-
dokówek z widokami centralnej części
miasta: Ratusz, Sejm, Zaklad Narodowy
im. Ossolińskich, Galicyjska Kasa Oszczęd-
ności, plac Mariacki z figurą Matki Bo-
skiej, ulice Karola Ludwika i Hetmańska,
Trzeciego maja, Mickiewicza; widokówka
z trzema obiektami ­ Woloską cerkwią,
Wieżą prochową i kościolem dominika-
nów pw. Bożego Ciala; katedra Św. Jura.
Wydanie bylo oryginalne ­ rozmyte brzegi
fotografii, niestandardowe ujęcia, dobry
papier kredowy ­ wszystko to zapewnilo
popularność wydaniu i zachwyt znawców-
-milośników. Seria ukazala się z sygnatu-
rami М. Hölzel, Księgarnia i Antykwarnia,
Lwów, Trybunalska 14 i Kunstanstalt Ste-
phan Tietze Aussig w latach 1899­1903.
Nie znaleziono przy tym śladów stempli
pocztowych na widokówkach M. Hölzla
po 1903 r.
Synowie Markusa i Lei Hölzlów rów-
nież wybrali zawody zbliżone do książek
i wyrobów papierowych. W 1875 r. urodzil
się Abraham (w 1921 р. zmienil imię na
Adolf), a w 1880 r. ­ Jakub, który w latach
1919­1931 byl wlaścicielem księgarni na pl.
Mariackim 8, a w 1935­1939 ­ przy ul. Pie-
karskiej 1. Izydor (rok urodzenia nieznany)
w 1920 r. byl wspólnikiem ojca i antykwa-
riat otrzymal nazwę ,,Marek Hölzel i Syn".
Po śmierci ojca Izydor prowadzil antykwa-
POCZTÓWKI, WYDANE NAKLADEM JANA BROMILSKIEGO,
riat do 1939 r., zmieniając kolejne adresy.
EDWARD (1840-1889) I EMANUEL (1840-1910) HAWRANKOWIE. FOT.
CHARAKTERYSTYCZNE ODMIANY SERII LAT 1897-1900
Byl on autorem niewielkich wydań druko-
R. EDER, OK. 1863 R.
wanych, w tym i krótkiego przewodnika po
Mieszczańskie i inne. Serię tę wydano rów-
już wcześniej drukowanych. Byly gęsto
Lwowie. Nikt z jego synów nie podjąl dziela
Wystawie Krajowej we Lwowie. Jej pro-
reżyserów i Gabrieli Zapolskiej jako autor-
nież jako ryciny.
zadrukowane ciemną ,,nocną" farbą: kon-
wydawania widokówek lwowskich.
dukcja wystawiana byla w oddzielnym
ki spektakli.
Interesujące okazaly się kilka wido-
trastowe cienie, zaciągnięte gęstymi bu-
Wśród wydawców należy wyszcze-
pawilonie w stylu ,,mauretańskim", au-
W 1901 roku ukazala się seria widokó-
kówek reklamowych fabryki Niemojow-
rzowymi chmurami niebo, zza których wy-
gólnić Stefana Wierusza Niemojowskiego.
torstwa Jana Perosia, usytuowanym kolo
wek ze zdjęciami Dawida Mazura, wśród
skiego (możliwe, że część serii) z kilkoma
gląda pelny księżyc ­ wszystko to stwarza
Dzięki różnorodnej tematyce, niewyczer-
Wieży wodnej. W niewielkim pawilonie
nich wiele widoków miasta, w tym rzadkie
widokami miasta w kompozycji z winietka-
iluzję fotografii nocą.
panej fantazji w wyborze techniki, sposo-
o powierzchni 36 m˛ umieszczono wzor-
zdjęcia Kliniki Wydzialu Medycznego, bra-
mi i pierwszymi stronami popularnych we
W ciągu tych wszystkich lat Niemo-
bów wyrażania, jakości i oryginalności nie
ce produkcji: tutki i maszynę z motorem,
my Cmentarza Lyczakowskiego, palacu
Lwowie pism: ,,Śmigusa", ,,Gazety Świą-
jowski poświęcal szczególną uwagę tema-
ma sobie równych. Chociaż na rynku wy-
która na oczach widzów produkowala bez
Siemieńskich, a również efektowny widok
tecznej", ,,Dziennika Polskiego", ,,Kuriera
tyce teatralnej. W 1901 r. nakladem Nie-
dawniczym dzialal niedlugo (okolo 15 lat),
kleju gilzy papierosowe ­ tutki.
na miasto od strony ul. Zielonej w podwój-
Lwowskiego" (wydawane w 1902 r.).
mojowskiego wydrukowano widokówki ze
wyróżnial się na początku XX wieku i jego
W 1897 roku Niemojowskiego, oprócz
nym formacie.
Wówczas wydano komplet 10 wido-
scenami z opery ,,Manru": I akt, final I aktu,
produkcja jest obecnie poszukiwana przez
podstawowej produkcji, porwala nowa
W 1902 r. Niemojowski zarejestrowal
kówek zatytulowany ,,Lwów. Pamiątki
akt III. Operę ,,Manru" skomponowal Igna-
filokartystów. Jak w wielu innych przypad-
moda ­ produkcja widokówek. Jego pierw-
dotychczasową fabrykę tutek na pl. Ma-
po Królu Janie III": widok kamienicy kró-
cy Paderewski, zaś libretto wedlug ,,Chaty
kach nie wiemy o nim wiele i jak znalazl
sze widokówki a także kilka widoków
riackim jako Fabrykę Wyrobów Papiero-
lewskiej na Rynku 6, kilka pamiątek króla
za wsią" Józefa Kraszewskiego opracowal
się we Lwowie. Przy bliższym zapoznaniu
Lwowa ukazaly się w 1899 r. Byly to tra-
wych, a w 1903 r. otrzymal koncesję na
i 8 salonów muzealnych ­ rzadkie zdjęcia
Alfred Nossig. Jej lwowska premiera miala
ukazują się interesujące fakty i szczególy.
dycyjne ,,Grüss aus Lwów",. Byly nadzwy-
otwarcie przy fabryce drukarni. Przedsię-
wnętrz kamienicy.
miejsce 8 czerwca 1901 r. po drezdeńskiej
Stefan Wierusz Niemojowski (1860­
czaj efektowne, wydrukowane przez wie-
biorstwo przeniesiono do gmachu Teatru
Wśród innych wydań z tego okresu
premierze. Na język polski, specjalnie dla
1925) pochodzil z kaliskiej rodziny Nie-
deńską firmę P. Fischer & Co na zlocistej
Skarbka na ul. Teatralną 25. Fabryka pro-
warto zaznaczyć kilka widokówek z zimo-
lwowskiego przedstawienia, tlumaczenia
mojowskich, byl stryjecznym wnukiem
i srebrzystej folii ­ Pomnik króla Jana III
dukowala papier listowy, koperty, tutki
wymi widokami Lwowa: ul. Karola Ludwi-
dokonali Ignacy Paderewski ze Stanisla-
Bonawentury Niemojowskiego, prezesa
Sobieskiego i Plac Św. Ducha.
i widokówki, którym poświęcano szcze-
ka, ul. Akademicka, Teatr Miejski. Są to wi-
wem Rossowskim. Przedstawienie wy-
Rządu Narodowego w 1831 r., synem lite-
W 1900 roku, przed otwarciem Opery
gólną uwagę. W kolejnych latach 1902-
doki, które spotykamy również w innych
reżyserowane przez Tadeusza Pawlikow-
rata i etnografa Ludwika Michala Niemo-
Lwowskiej, Niemojowski wydal tzw. ,,se-
1903 zdjęciami Teodozyego Bahrynowicza
seriach, ale te są efektownie dekorowane
skiego bylo we Lwowie sukcesem autora.
jowskiego (1823­1892) i Walentyny Osiń-
rię teatralną". Znane są z niej 10 artystycz-
przedlużono serię lwowską, gdzie również
bialą farbą niby śniegiem i blyskotkami.
Dyrygowal orkiestrą wloski kompozytor
skiej. Oboje rodzice byli represjonowani
nych, obficie dekorowanych widokówek
bylo niemalo oryginalnych ,,rodzynków":
Niezwykle efektownie i interesująco
Francesco Spetrini, a glówne partie wy-
przez wladze po upadku powstania stycz-
z Teatrem oraz, jako fragmenty ogólnej
kilka oryginalnych panoram miasta w po-
wygląda tzw. ,,nocna seria" z 1904 r. ­
konywali Aleksander Bandrowski i He-
niowego. Ojciec zostal skazany na karę
kompozycji, zdjęcia aktorów i aktorek,
dwójnym formacie, hotel ,,George", kasyno
powtórzenie okolo 30 widoków miasta,
lena Ruszkowska (Zboińska), malżonka
śmierci, lecz wyrok zmieniono na katorgę
Ryszarda Ruszkowskiego. Obecny na
na Syberii. Nie wiadomo, gdzie studiowal
przedstawieniu Ignacy Paderewski wyso-
Stefan, kiedy osiadl we Lwowie i gdzie
ko ocenil lwowskie przedstawienie jego
zacząl pracować. W 1889 roku ożenil się
dziela. W 1901 r. Niemojewski wydal kom-
z aktorką i śpiewaczką Teatru Skarbka we
plet widokówek z fragmentami ,,Wesela"
Lwowie Pelagią Ruszkowską (1860­1909),
Stanislawa Wyspiańskiego". Interesują-
siostrą aktora i komediopisarza Ryszarda
cym jest fakt, że od początku XX wieku
Ruszkowskiego, który pracowal w teatrze
do 1953 roku w Operze Lwowskiej praco-
lwowskim (ojcem znanego aktora teatru
wala aktorka Irena Trapszo-Chodowiecka,
i filmu Wojciecha Ruszkowskiego). Pela-
malżonka wydawcy pierwszych ilustro-
gia Ruszkowska od 15 roku życia grala na
wanych widokówek Warszawy Edwarda
scenach Kalisza, Lublina, Lodzi, Piotrko-
Chodowieckiego. Razem z tym pojawialy
wa, Warszawy, Radomia, Kielc, Plocka,
się wydania widokówek z nowymi wido-
Poznania, Krakowa i Lwowa. Po ślubie
kami, już wówczas intrygujące zbieraczy.
porzucila scenę, a w 1890 r. urodzila się
W gmachu teatru ­ od strony ul. Te-
ich córka Zofia. Jej ojcem chrzestnym byl
atralnej ­ mieszkala rodzina Niemojow-
Gracjan Unger, byly wlaściciel i wydawca
skich. W 1909 r. zmarla Pelagia Niemo-
,,Wędrowca", ,,Tygodnika Ilustrowanego"
jowska, która przez ostatnie lata życia
i ,,Biesiady Literackiej". Pelagia Niemo-
chorowala na chroniczną niewydolność
jowska od tej chwili zajmowala się domem
nerek. W 1912 r. Fabryka Wyrobów Pa-
i wychowaniem córki i stala się pomocnicą
pierowych stala się spólką. Widocznie po
męża w produkcji papieru, która rozwijala
śmierci żony Niemojowski stracil zainte-
się dobrze.
resowanie pracą, chociaż widokówki wy-
Już w 1894 r. fabryka tutek Stefana Nie-
dawal do I wojny światowej. Jego wspól-
LWÓW. GMACH SEJMOWY. 1903 R. M. HÖLZEL, LWÓW, TRYBUNALSKA 14
mojowskiego wzięla udzial w Powszechnej
nikami z prawem zarządzania fabryką